2019-09-09, 11:57
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Är osäker på om jag läser dig rätt, men om jag gör det tänker jag ungefär som du. SD går över gränsen av ganska svårförklarliga skäl och LW utlöser det genom att sätta sig på tvären lite för mycket. Nåt sånt?
Är ni två väldigt inblandade ?
Du kände Lena och du.. kände hennes föräldrar.
Var det dig som Lena anförtrodde sig till ?
Citera
2019-09-09, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Oerhört bra teorier och funderingar Marta och en synnerligen intressant frågeställning på slutet. Jag tror att du kan ha rätt i mycket. Jag tror oxå på det scenariot som du beskriver, att Lena tillslut insåg vem SD var och bröt sig fri, vilket han inte tålererade.

Hej izzibell, jag vet inte om hon behövde bryta sig fri känslomässigt, det blir snarare plötsligt en annan person man ser framför sig, fast från ett helt annat håll och känslorna försvinner hastigt i det läget. Insikt ger en klar utsikt!

Men jag tror dessvärre inte att hon först insåg hur illa det var, men när hon sa till sina vänner: ”ifall något hemskt händer mig”...så anade hon det absolut värsta tyvärr...och hon hade ju rätt!

Lena var dessutom, på gott som ont, en person som gick till botten med allt, envis och stark, då hon med sin övertygelse ansåg att allt kunde redas ut, det var nog snarare så att någon inte delade hennes tanke om det, någon hade för mycket att dölja, som inte alls skulle få komma fram i och med Lenas sanning och ljus...tänker jag

Tillägg: viktigt att alla förstår att jag absolut inte menar att Lena får skylla sig själv på något sätt. Lena var en god människa och förtjänade inte detta tragiska våld hon utsattes för av en ond och hämndlysten människa.
Senast redigerad av SmartaMarta666 2019-09-09 kl. 12:03.
Citera
2019-09-09, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det som avhandlades i ett par dialoger nedan är just "Utredning lades ner direkt efter varsitt förhör då visa lite olika saker.". Ska jag vara lite stel, så står det i ena läget att han förhördes i Juni och det lades ned i September. Ni hänvisar att han slirar på sanningen, och så kan tyckas. MEN, dels så står det inte vem som förhördes. Det kan vara LW som förhördes en gång till, så sent som i just september?!

Sen tas det inte upp att även om LW och SD inte lämnat samstämmiga uppgifter så verkar händelseförloppet skett som dom båda beskrivit det (nått åt det hållet).

Du skriver: "Jag har svårt att tro att den version som SD lämnar till sina vänner stämmer med verkligheten. Det är uppenbart att han försöker inte bara tona ner sin del, utan helt lägga skulden på LW."
Jag håller med, det finns alltid två sidor av myntet, och så även från LW:s sida, vad hon har förmedlat. Där verkade det skilja sig vad hon sagt till vissa, som inte har kontaktyta mot SD och en annan till dom som har frekvent kontakt med SD.

Nåväl, svårt att spekulera och få det helt rätt, det kan bara dom inblandade säga.

Jo, vi vet för lite.
Och inte ens utredningen kunde ge ett svar.

Men nu är L*ena död, och det lutar åt ett håll...

Vi får väl se om vi får något slags svar en dag.
Citera
2019-09-09, 12:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är inte de val som LW gjorde som är anledningen till att hon är död.

Enormt många människor gör dåliga val.
Enormt mycket sämre val än LW.

T ex ett dåligt val som en del gör, det är att döda.
Det finns människor som är kriminella, som förstör livet för andra. Som är otrogna och ljuger...
Det finns människor som dödar....

Vad man kan säga är att om du ser att någon är kontrollerande mot dig, bör du snabbt dra dig ur. Om det har gått långt, ta hjälp av polis, vänner, kvinnojourer, dokumentera, flytta, byt namn. Skaffa larm.

Det hjälper inte alltid. Kvinnor (och män) blir dödade ändå.

De som dödades, vilka dåliga val gjorde de tänker du?

Det dåliga val L*ena gjorde, det var att hon öppnade dörren för en kontrollerande man. En man som gjorde (förmodligen)ett lååååångt mycket sämre val....

Det fetade: Det vet ju inte än.
Om hon mördades för arr hon hade ett
intimt förhållande med en gift man i 6 år
så var det ju pga ett val hon gjorde.
Citera
2019-09-09, 12:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om det hade funnits DNA från MGM på LW,s kropp så hade han blivit häktad redan första gången på "sannolika skäl" oavsett vad för förklaring han hade kommit med, så jag tror inte att det är DNA som de fått i svaret från NFC, det är något annat som har sparkat upp misstanken till "sannolika skäl"

Så borde det väl vara?
Ett prio ett prov borde vara DNA test på kroppen, och då även matchas mot SD förutom "annan". Ett sådant prio ett prov tar inte lång tid att få svar på om jag förstått det hela rätt.

Förmodligen har de skickat fler sådana prov, kanske i omgångar om man inte lyckats få något som är bindande till mordet.

Enligt @Osamaj ska man ha fått träff på SD tidigare, vilket inte kan ha ansetts bindande.
Citera
2019-09-09, 12:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Så varför sitter SD på sannolika?
Då krävs mer än magkänsla.
Och inte nog med det HD även hon är nu misstänkt.

Vem tror du är gm?
Citera
2019-09-09, 12:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Är osäker på om jag läser dig rätt, men om jag gör det tänker jag ungefär som du. SD går över gränsen av ganska svårförklarliga skäl och LW utlöser det genom att sätta sig på tvären lite för mycket. Nåt sånt?

Ja. Jag har fört ett sånt resonemang tidigare också. Han upplever om man så vill gravt underskott på tillvänjd fysisk kontakt. Vilket i sig kan vara hans övertolkning av ett upplevt underskott på mänsklig kontakt. Omvänt är det just detta LW försöker reglera genom att poängtera eller sätta civila gränser för umgänget. Klassisk mark på alla sätt förstås. Pga deras långa historia förmodligen, o.a. omständigheter, och trots (och kanske också just genom cachandet) uppstår inte tanken hos honom att söka flytta sitt begär till andra föremål, utan han försöker i stället spränga den uppsatta barriären (knoggnuggning, övervåld), eller återta det förlorade, om man så vill. Han gör sig till offer för en tankegång där han till varje pris ska ha rätt, för att slippa konfronteras med en förändrad situation och verklighet där han inte har någon att leda.... Det ligger i saken att han söker en konflikt där ingen nödvändigtvis behövde finnas, så ”skälet” kan vara en bisak. Det är mer en tändhatt.

Jag anser mig inte så originell i detta och tråden har gott om snitslar i sådan riktning.

Frågan är väl om allt vi vet passar med detta och om det lämnar HD helt utanför. Det förefaller oförenligt med hennes delaktighet. Det är ensamt på toppen...
Citera
2019-09-09, 12:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag skulle tro att hennes bostadsrätt
kostade ungefär lika mycket som det
skulle ha kostat att köpa ut SD.

Ja, så ser det ut.

Jag vet inte hur stor driftkostnader, försäkringar och skatt mm som skiljer boendena åt.
Citera
2019-09-09, 12:21
Medlem
Blessedfruits avatar
Förstår inte frågan riktigt. Kan du förtydliga?
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Är ni två väldigt inblandade ?
Du kände Lena och du.. kände hennes föräldrar.
Var det dig som Lena anförtrodde sig till ?
Citera
2019-09-09, 12:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, så ser det ut.

Jag vet inte hur stor driftkostnader, försäkringar och skatt mm som skiljer boendena åt.

HD ville kanske inte att SD skulle bosätta sig i den utbjudna lägenheten i stället...
Citera
2019-09-09, 12:23
Medlem
Citat:

Hade det ingått ett mord på henne själv, hade hon givetvis avstått. Det gjorde det inte. Tror inte att det var ett medvetet val utan mer något som bara råkade hände. Omständigheter...

EDIT. Kontroverser, bråk, anmälningar kom när LW försökte bryta förhållandet vilket slutade med ett brutalt mord. Helt klassiskt vid mord i nära relationer.
Senast redigerad av Remark 2019-09-09 kl. 12:33.
Citera
2019-09-09, 12:26
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja. Jag har fört ett sånt resonemang tidigare också. Han upplever om man så vill gravt underskott på tillvänjd fysisk kontakt. Vilket i sig kan vara hans övertolkning av ett upplevt underskott på mänsklig kontakt. Omvänt är det just detta LW försöker reglera genom att poängtera eller sätta civila gränser för umgänget. Klassisk mark på alla sätt förstås. Pga deras långa historia förmodligen, o.a. omständigheter, och trots (och kanske också just genom cachandet) uppstår inte tanken hos honom att söka flytta sitt begär till andra föremål, utan han försöker i stället spränga den uppsatta barriären (knoggnuggning, övervåld), eller återta det förlorade, om man så vill. Han gör sig till offer för en tankegång där han till varje pris ska ha rätt, för att slippa konfronteras med en förändrad situation och verklighet där han inte har någon att leda.... Det ligger i saken att han söker en konflikt där ingen nödvändigtvis behövde finnas, så ”skälet” kan vara en bisak. Det är mer en tändhatt.

Jag anser mig inte så originell i detta och tråden har gott om snitslar i sådan riktning.

Frågan är väl om allt vi vet passar med detta och om det lämnar HD helt utanför. Det förefaller oförenligt med hennes delaktighet. Det är ensamt på toppen...

Vi verkar tänka ganska lika, tror jag. Jag lyckas inte heller få in HD i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in