2019-09-08, 13:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Vid en första anblick så är det massa hypoteser och testscenarion. Menar du att datorn inte simulerar vidare på att modellen är i rörelse? Det betvivlar jag starkt.

Ok, jag tar det igen:

En dynamisk modell (som NISTs) beräknar kaoset som uppstår när byggnadens delar rör sig, böjs, faller, krockar..

En statisk modell (som Hulseys) ignorerar allt det och behandlar byggnaden som en enda kloss i fallscenariot - ingenting förändras i modellen - den bara tippar.. Se även på Hulseys modell hur den övre ”byggnadsklossen” faller på den undre ”byggnadsklossen” och då helt enkelt passerar igenom den - ingen kollission eller påverkan alls., Hulseys modell tar inte ens hänsyn till marken utan fortsätter helt oberörd tvärs igenom både bottenvåningar och mark...

Vidare - en ickelinjär modell (som NISTs) tar hänsyn till materialets förvrängning och att material t.ex tappar i hållfasthet när det deformeras - dvs en utdragen, uppvärmd eller böjd pelare har inte samma hållfasthet som innan den förvrängdes. Detta ignorerar en statisk modell (som Hulseys)..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-08 kl. 13:54.
Citera
2019-09-08, 14:00
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ok, jag tar det igen:

En dynamisk modell (som NISTs) beräknar kaoset som uppstår när byggnadens delar rör sig, böjs, faller, krockar..

En statisk modell (som Hulseys) ignorerar allt det och behandlar byggnaden som en enda kloss i fallscenariot - ingenting förändras i modellen - den bara tippar.. Se även på Hulseys modell hur den övre ”byggnadsklossen” faller på den undre ”byggnadsklossen” och då helt enkelt passerar igenom den - ingen kollission eller påverkan alls.,

Vidare - en ickelinjär modell (som NISTs) tar hänsyn till materialets förvrängning och att material t.ex tappar i hållfasthet när det deformeras - dvs en utdragen, uppvärmd eller böjd pelare har inte samma hållfasthet som innan den förvrängdes. Detta ignorerar en statisk modell (som Hulseys)..

Ja jag håller med om att NIST har en bättre modell i såfall men jag vill gärna ha källor på att hans modell inte tar hänsyn till alla nödvändiga faktorer. (NM Mick West har upplyst mig)
Senast redigerad av withnoname 2019-09-08 kl. 14:32.
Citera
2019-09-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Ett väldigt långt inlägg som kan sammanfattas i ett enda ord: "auktoritetstro".

Symmetrin i WTC7's kollaps är allt som behövs som bevis för att det inte handlar om en kollaps orsakad av en brand. Det här var en planerad demolering. De som vägrar ta in denna enkla information är helt enkelt inte redo att vakna till det faktum att våra makthavare är kapabla till saker vi inte kunde ana.

En minst sagt egendomlig summering.

Mitt inlägg tog upp inställningen och psykologin bakom konspiratoriskt tänkande, vilket i praktiken är precis likadan oberoende av konspirationsteori, och hur enkelt det är att förmå någon redan troende att bredda sin konspiration genom att bara hitta på saker och säga det till dem.
Testa själv, så ser du...

Jag hävdar att det inte är fritt fall som sker, att smältning inte är en relevant punkt som måste uppnås, att både Husley och NIST använder data om temperaturerna som är spekulerade vilka förs in i en modell som använder konstant temperatur. Det är alltså inte konstaterat, då det ej går att undersöka, och i verkligheten är temperaturer vid brand flytande och rörliga över tid och inte konstanta så som i modellen.
Det finns alltså problem både i själva modellen och i datan som förts in i modellen, vilket således överförs även till resultaten modellen visar...

Jag hånar sedan föreställningen att en missil skulle ha träffat Pentagon, då detta är absurt sett ur samtliga tänkbara infallsvinklar. Även givet att konspirationen skulle ha varit sann, att detta orkestrerades av Bush, Cheney etc, så är denna hypotes löjeväckande, det hade varit så mycket enklare och mindre riskabelt att konspirationen kommer ut att bara ha ett flygplan som flögs in där istället, följt av en kort analys av hur hela denna föreställningen är spelteoretiskt vanvett, som ingen rationell person oberoende av moralisk karaktär hade funnit praktisk för att genomföra dem syften konspirationsteoretikern menar är syftet bakom.

Vad i detta har någonting alls att göra med auktoritetstro...?

Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Inte ens symmetrin behövs för att bevisa. Det räcker med det faktum att byggnaden föll i samma hastighet som fritt fall, såsom är rapporterat av både NIST och AE911. Ett objekt faller inte i hastigheten av fritt fall om det finns sammansatt stål under objektet, och då skiter jag i om stålet så skulle vara glödande. Det bevisades av Isaac Newton redan på 1600-talet.

Har du problem med Newton, eller har du ett problem med observationen?
För även med explosiva medel vid en kontrollerad sprängladdning, så finns det sammansatt stål och alla möjliga former av fysiskt material under objektet om vi utgår ifrån taket och marken.

Om vi skulle anta att du har rätt, att det faktiskt är fritt fall (vilket det inte är, även om det är ganska nära), så är inte en sprängladdning nog för att förklara det. Även givet sprängladdning ställs vi inför att antingen gravitationsteorin är fel, eller ditt påstående om fritt fall är fel.
Sprängladdning förändrar inte detta, så länge inte större delen av byggnaden fullkomligt evaporerar. Jag menar att det är observationen, eller din tidtagare, som är fel och inte gravitationsteorin.
NIST påstår inte att det är fritt fall...

Från NIST;
The analyses of the video (both the estimation of the instant the roofline began to descend and the calculated velocity and acceleration of a point on the roofline) revealed three distinct stages characterizing the 5.4 seconds of collapse:
•Stage 1 (0 to 1.75 seconds): acceleration less than that of gravity (i.e., slower than free fall).
•Stage 2 (1.75 to 4.0 seconds): gravitational acceleration (free fall)
•Stage 3 (4.0 to 5.4 seconds): decreased acceleration, again less than that of gravity
This analysis showed that the 40 percent longer descent time—compared to the 3.9 second free fall time—was due primarily to Stage 1, which corresponded to the buckling of the exterior columns in the lower stories of the north face. During Stage 2, the north face descended essentially in free fall, indicating negligible support from the structure below. This is consistent with the structural analysis model which showed the exterior columns buckling and losing their capacity to support the loads from the structure above. In Stage 3, the acceleration decreased as the upper portion of the north face encountered increased resistance from the collapsed structure and the debris pile below.

https://www.nist.gov/pba/questions-and-answers-about-nist-wtc-7-investigation
Citera
2019-09-09, 12:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Oj, en medlem av 'Architects & Engineers for 9/11 Truth' har i en studie finansierad av samma organisation kommit fram till att den 'officiella storyn' inte stämde. Shit, det kunde man ju inte anat...
Oj, en medlem av USA’s regering har i en studie finansierad av samma regering kommit fram till att den 'officiella storyn' stämmer. Shit, det kunde man ju inte anat...

Citat:
Det är inte som att jag förstår mig på det som skrivs i rapporten till sådan grad att jag är förmögen att varken förstå eller kritisera det på ett förståndigt sätt, precis som 99,9% av alla andra här, men ändå...
Men ändå...

Citat:
Summa kardemumma enligt rapporten - eld var inte orsaken till kollapsen. Jahapp.
Inte eld = något annat. Vad?

Citat:
Tillåt mig gissa att folk
Folk?

Citat:
ur "not X" drar väldigt mycket slutsatser om Y, Z och så vidare...
Ur vilken not drar vem vilka väldigt många slutsatser? Och så vidare? Vad?

Citat:
Själv såg man
Själv såg ”man”? Du menar kanske att du själv såg något och att det därmed per upphöjt majestät går att generalisera till gemene man?

Citat:
men sina simpla sinnen två enorma skyskrapor rasa samman en ~100 meter därifrån och totalförstöra flertalet närliggande byggnader,
Såg du någon annan byggnad utöver WTC 1, 2 och 7 som totalförstördes den dagen? Vilka då?

Citat:
såväl som man faktiskt kan se betongblock stora som hus flyga rakt in mot wtc7's södra sida,
Betongblock? Stora som hus? Källa på det?

Citat:
byggnaden brinner sedan lite överallt på insidan
Lite överallt? Ca 10 våningar varav endast tre enligt NIST brann tillräckligt länge för att i så fall ska ha kunnat ha orsakat kollapsen. I så fall.

Citat:
av allt detta i många, många timmar utan att man knappt ens försöker att motverka elden för att sedan rasa.
Och det menar du bevisar att byggnaden kollapsade av eld?

Citat:
Jag tänker då att "hmm, detta kanske hade någonting att göra med faktumet att den rasade".
Och hur tar man i så fall lämpligtvis reda på det, menar du? Förstör brottsplatsen och förstör/sälj allt stål/bevis utan att undersöka det för spår av ’andra orsaker’?

Genialt?

Citat:
Andra tänker "regeringen måste ha använt något supermodernt och ännu okänt eld-"spräng"-medel som inte gör ljud ifrån sig för att själva rasera just denna byggnaden bland alla andra som rasar av uppenbara skäl i syfte att X, Y och Z"!
Vilka ”andra” tänker du på här?

Citat:
Ja, vad kan man säga...? Alla är vi olika...?
Här har du däremot helt rätt.
Citera
2019-09-09, 20:54
Medlem
Hur mycket behöver man veta för att veta att en rapport är korrupt?
Räcker väl egentligen med ganska lite, eller tänker jag fel då?
Citera
2019-09-10, 00:04
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ja, men hur står sig termit i 6-7 timmars brand tror du?

Missade den här frågan! Givet att han får använda stubin av magnesium för att kunna tända, så är min gissning att det skulle kunna gå fint att bygga en anordning som klarar höga temperaturer. Det är ju inte smörpaket precis. Men han testar ju inte specifikt det, det har du rätt i.

Jag förstår dock inte riktigt hur det är viktigt, varken för WTC7, eller 1/2? Om vissa laddningar eventuellt utlöstes i förtid till följd av värmen så skulle ju det kunna vara en delförklaring till de explosioner som många vittnar om och sen går det väl bara att använda de som är kvar?
Citera
2019-09-10, 00:15
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja jag håller med om att NIST har en bättre modell i såfall men jag vill gärna ha källor på att hans modell inte tar hänsyn till alla nödvändiga faktorer. (NM Mick West har upplyst mig)

Jag har kollat lite på Mick, och han framstår ju som relativt lugn och saklig. Däremot förstår jag inte alls varför hans åsikter om Leroy Hulsey rapport skulle vara det minsta intressanta, han har ju ingen som helst relevant bakgrund för att bedöma vilken typ av analys som ska användas för ett sånt här scenario:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mick_West

Jfr:

http://cem.uaf.edu/cee/people/leroy-hulsey.aspx
Citera
2019-09-10, 07:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Missade den här frågan! Givet att han får använda stubin av magnesium för att kunna tända, så är min gissning att det skulle kunna gå fint att bygga en anordning som klarar höga temperaturer. Det är ju inte smörpaket precis. Men han testar ju inte specifikt det, det har du rätt i.

Jag förstår dock inte riktigt hur det är viktigt, varken för WTC7, eller 1/2? Om vissa laddningar eventuellt utlöstes i förtid till följd av värmen så skulle ju det kunna vara en delförklaring till de explosioner som många vittnar om och sen går det väl bara att använda de som är kvar?

För det första - magnesium antänds redan vid 473 °C så det vore väl extremt olämpligt att använda i brinnande byggnader.

För det andra - argumentet för att man skulle använt termit är väl just att det INTE skulle uppstå några större explosioner.

För det tredje - problemet med laddningar (av valfritt slag) är inte bara att stubinen kan antändas i förväg utan även att man på något vis måste kommunicera synkroniserat med laddningarna - dvs antingen genom att alla laddningar är ihopkopplade med samma stubinsystem (som förstås skulle antändas av branden - i alla fall om det var magnesium) eller genom att man använder någon sorts radiosändare/mottagare - vilket ger ännu fler problem i en brinnande byggnad med elektronik, sladdar, batterier etc som måste överleva bränderna.

För det fjärde - det är väl ingen som har ifrågasatt att explosioner av diverse anledningar är mycket vanliga under bränder - vid tornen rapporterade brandmännen till och med om höga explosioner från människostackarna som föll i backen.

För det femte - den här tråden handlar om Hulseys argumentation för hur wtc 7 skulle ha kollapsat - enligt honom ska det ju ha skett genom att alla bärande element på ett plan samtidigt tappade bärkraft - något som dels troligen vore omöjligt ens med perfekt riggad termit (eftersom termit är en långsam reagent och man här skulle vara tvungen att lyckas synkronisera den mikrosekund när alla pelare ska brännas av), och om vissa laddningar bränts av i förtid som du skriver så faller ju Hulseys hela teori redan på det..
Citera
2019-09-10, 07:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag har kollat lite på Mick, och han framstår ju som relativt lugn och saklig. Däremot förstår jag inte alls varför hans åsikter om Leroy Hulsey rapport skulle vara det minsta intressanta, han har ju ingen som helst relevant bakgrund för att bedöma vilken typ av analys som ska användas för ett sånt här scenario:

Jfr:

Aha, så ingen kan argumentera emot det meningslösa i att Hulsey använder fel metoder utan att själv vara utbildad och arbeta inom segmentet simulering/modellering? Då försvann förstås nästan alla de som skrivit under A&E's manifest också..

Lyssnar du på vad Mick säger och hur han förklarar varför det är fel analysverktyg så är det knappast svårt att förstå att Hulseys metodval är helt åt fanders, men jag kan ta det igen på svenska så blir det förhoppningsvis lättare att förstå...

En statisk modell (som Hulseys) ignorerar allt det och behandlar byggnaden som en enda kloss i fallscenariot - ingenting förändras i modellen - den bara tippar.. Se även på Hulseys modell hur den övre ”byggnadsklossen” faller på den undre ”byggnadsklossen” och då helt enkelt passerar igenom den - ingen kollission eller påverkan alls., Hulseys modell tar inte ens hänsyn till marken utan fortsätter helt oberörd tvärs igenom både bottenvåningar och mark...

Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-10 kl. 07:33.
Citera
2019-09-10, 08:30
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Aha, så ingen kan argumentera emot det meningslösa i att Hulsey använder fel metoder utan att själv vara utbildad och arbeta inom segmentet simulering/modellering? Då försvann förstås nästan alla de som skrivit under A&E's manifest också..

Lyssnar du på vad Mick säger och hur han förklarar varför det är fel analysverktyg så är det knappast svårt att förstå att Hulseys metodval är helt åt fanders, men jag kan ta det igen på svenska så blir det förhoppningsvis lättare att förstå...

Citat:

Självklart ”får” han argumentera, men anledningen till att du och många med dig tar hans argument på så stort allvar beror på att de stödjer den argumentation som du är väldigt känslomässigt investerad i. Hade det varit tvärt om så hade du bombat den här tråden med kritik av hans trovärdighet.

(Det är faktiskt ganska roligt att den enda publikation han verkar vara inblandad i är chemtrails! Jag menar, vem fan orkar ödsla sin tid på sånt trams!!)

Om du till exempel läser kommentarerna på youtube så finns det några som menar att Mick har helt fel, och de lämnar också referenser till detta.

Jag gissar att du (precis som jag) har för lite kunskap inom området för att på egen hand kritisera rapporten. Ingen av oss hade hört talas om SAP2000 innan. Skillnaden var att jag googlade det, medan du direkt påstod att det var en animation. När det visade sig vara fel så börjar du slänga dig med fackuttryck som du inte riktigt förstår. Om (jag skriver om, för jag vet inte) det också visar sig vara fel så kommer du att hitta något annat för att till sist fokusera på något annat om det här spåret dör.
Citera
2019-09-10, 08:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Självklart ”får” han argumentera, men anledningen till att du och många med dig tar hans argument på så stort allvar beror på att de stödjer den argumentation som du är väldigt känslomässigt investerad i. Hade det varit tvärt om så hade du bombat den här tråden med kritik av hans trovärdighet.

(Det är faktiskt ganska roligt att den enda publikation han verkar vara inblandad i är chemtrails! Jag menar, vem fan orkar ödsla sin tid på sånt trams!!)

Om du till exempel läser kommentarerna på youtube så finns det några som menar att Mick har helt fel, och de lämnar också referenser till detta.

Jag gissar att du (precis som jag) har för lite kunskap inom området för att på egen hand kritisera rapporten. Ingen av oss hade hört talas om SAP2000 innan. Skillnaden var att jag googlade det, medan du direkt påstod att det var en animation. När det visade sig vara fel så börjar du slänga dig med fackuttryck som du inte riktigt förstår. Om (jag skriver om, för jag vet inte) det också visar sig vara fel så kommer du att hitta något annat för att till sist fokusera på något annat om det här spåret dör.

Du kan googla programvaran hur mycket du vill utan att det kommer hjälpa dig det minsta om du inte även läser rapporten.. - T.ex klarar Hulseys programvara mycket väl av dynamiska icke-linjära simuleringar, men de har ändå valt att göra mycket enklare statiska linjära modeller/simuleringar - vilket Hulsey även skriver i rapporten..

Du kan tro vad du vill om wtc 7 - men du kan glömma Hulseys rapport om du söker stöd för påstående om cd’s eller att bränder inte orsakade kollapsen.

Sen har du även fel om vad Mick West varit inblandad i, men det hör knappast till den här tråden, och det gör inte min bakgrund heller..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-10 kl. 08:55.
Citera
2019-09-10, 09:13
Medlem
withnonames avatar
Citat:

Jfr:

Mick West är kompetent att bedöma det mesta även om han är dataprogrammerare men jag håller faktiskt inte med honom särskilt mycket i det här fallet. Han frågar efter en dynamisk modell när han mycket väl vet att allt som händer inne i själva byggnaden måste byggas på enormt mycket antaganden. Jag vetefan om jag tycker nån ska hålla på med dynamiska modeller utifrån dom förutsättningarna. Möjligen begränsat isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in