Citat:
Ursprungligen postat av
countrychick
Jag tror som du. Det är ett djupt sår som man bara vill glömma.
Jag tror att man på mindre orter, även om Mariestad inte är så superpluttigt, ofta bara vill glömma mord som begåtts. Man vill inte heller tro att det är någon hemmahörande i staden/byn som skulle kunna vara skyldig utan det "måste" vara någon utsocknes.
Man kan inte tänka sig att någon man känner/är bekant med är kapabel att begå ett mord (om det inte är en person som man vet är helt knäpp och/eller som tidigare varit inblandad i grov brottslighet). Man slår det ifrån sig för att man ska kunna fortsätta känna att "det kan inte hända mig". Att ha mördare/våldtäktsmän lösa på byn är förstås obehagligt.
Människor med anknytning till Mariestad känner kanske också att de inte vill att deras hemstad ska definieras av ett gammalt olöst mord utan föredrar att lyfta fram det som är positivt. En del har kanske inte heller har samma intresse för gamla kriminalgåtor som vi Flashback. =)
Det finns kanske även några som har ganska god koll på vilka det handlar om men av rädsla för repressalier/trakasserier från MGM, om han/de skulle frias, inte vill säga något. Har man lämnat ett vittnesmål där man påstår att någon begått ett mord så kan relationen lätt bli lite spänd mellan uppgiftslämnaren och MGM.
Naturligtvis kan man lämna tips anonymt, men jag tror att det ofta är så att man inte vill bli inblandad och därför håller tyst. Man rättfärdigar det för sig själv genom att tänka att "det där vet polisen säkert redan om så jag behöver inte tipsa".
Jag är av en helt annan åsikt. Tror inte folk i allmänhet bryr sej eller tror att ett olöst försvinnande skall påverka stadens anseende överhuvudtaget, efter så lång tid. Ser ingen sådan stadspatriotism någonstans, överdrivet tänk. Med åren växer ny generation upp och spåren blir enbart aktuella för de som fanns med vid tiden.
Ett gammaldags tänk. Idag händer mkt som kommer upp i ljuset med det snabba sociala media flödet. Händelser i sej förknippas inte med plats, där ofta just platsen faller i glömska.
Det jag däremot tycker utmärker sej är att detta fall har fått stor medial uppmärksamhet genom åren, jämförelsevis med övriga olösta försvinnanden....Kan bero på att programmet efterlyst hade just sitt genombrott vid tiden och GWs medverkan och inblandning just då...Parallellt med systrarnas engagemang att hålla fallet vid liv.
Tystnaden........
Betänk att det som allmänt kommit fram är enbart från anhöriga och nära..
Aldrig som annars vanligt förekommande, info kring Helena och hennes syster, från tillfälliga dåvarande vänner/bekanta, ytliga vänner, skolkamrater, arbetskamrater, och övriga fattas. Här finns inget genom alla år trots att fallet fick stor publicitet.
Det finner jag underligt, speciellt de första åren...efter.. Här kan det att spekuleras och kanske svaret finns i det att omgivningen faktiskt inget vet....eller ?