2019-09-08, 13:57
Bannlyst
Stackars jävla. Som renrasig Stockholmare kommer man i närkamp med negrer varje dag, inte kul.

Citat:
Ursprungligen postat av Yeeboi
Alltid lika kul när stockholmare eller liknande tror att norrland på något sätt skulle vara beskonat från negrer och dylikt avskräde bara för att de är belägrade norr om Gävle.

För fan, alla svenska städer med en befolkning på mer än 10 000 har en BETYDANDE andel negrer, afghaner och araber. Punkt.

Så för att svara på din fråga: på tok för många.
Citera
2019-09-08, 14:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Inte för att jag kommer att sörja namnet ifråga, men det börjar bli lite löjligt politiserat i samhället. När myndigheter som lantmäteriet och transportstyrelsen sysslar med politik så känns det inget vidare.
Citera
2019-09-08, 15:12
Medlem
Det var väldigt många lättkränkta snöflingor här i tråden som inte klarar av ett namnbyte ... suck

Förövrigt så hävdas att Neger betyder Svart och är då helt normalt.
Det är precis så jag beskriver saker, med neger istället för svart.
Jimmie Åkesson har tex en negerfrilla och har därmed en negerskalle, vi ser honom ofta i negerkläder och han åker i en negerbil.

Sen vill jag passa på att förklara för alla som gått den hårda skolan, saknar flickvän eller importerat flickvän att ordet ”hen” används inte då man vet om det är en hon eller han det gäller, utan det är en sorts förkortning för att slippa skriva ”hon eller han”
Dvs. ”hon eller han” = hen
Mycket enklare

Slut på dagens lektion
Citera
2019-09-08, 16:42
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Det ser säkert ut såhär där. Något snille som sett Pogo Pedagog i skolan namngav platsen.

https://obj.fotosidan.se/obj/docpart/75/758456f8a1e6675d5d6cff5e952089ef.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Jag skulle ta dig på allvar om du istället arbetade för ett inkluderande av oss bortom minoriteter.

Tolkningsföreträde har de haft länge. Saken är att vissa utnyttjar det inte att vissa ord eller uttryck verkligen inte skulle vara kränkande utan att det är vanligt missbruk av lagar etc.

Har kallats rasist av ett otal människor av andra ursprung när de gjort fel och jag inte något alls mer än att markera att det inte är okej. Deras beteenden. Priset sådana nu betalar, slår ut mot alla. Urskillningslöst utan att ta hänsyn till att det är individer som varit skyddade av massan utan att behöva stå till svars. Inte bara jag utan en stor del av Sverige har blivit invandringskritiska. Mycket eftersom dina rättigheter medför skyldigheter. Du är skyldig att även själv uppträda utan att använda våra lagar eller samhälle emot oss som ett slags maktmissbruk.

Nyligen försökte någon besvara mig med hot om att anmäla mig eller något liknande. Jag raderade bara mailen. Inte för att det är omöjligt för människor att utan skäl driva på sådana ärenden utan för att det saknas substans.

Jag kan ta ansvar för min del. Att andra inte gör det för sin del utan behöver skrika om minoritet etc är en sak, att människor istället även finns som verkligen angriper minoriteter en helt annan. För de finns på riktigt och därmed ska dessa egentligen, fruktansvärt värdelösa instanser finnas. Har du själv pratar med dem skulle du veta att de knappast är mycket att ha.

En människa med något i huvudet lyssnar på ord vi inte behöver och tar bort dem. Radering av historien är möjligt något helt annat. Men återigen, vem bryr sig om sanningen i slutändan? Vår antirasism är baserad på kolonialism och inte rasbiologi. Vilket tillåter människor med åsikter av vissa sorter härja fritt samtidigt som vi aldrig haft slavar i Sverige.
Jag förstår inte vad du i din virrighet försöker komma fram till.

Det finns mycket pengar i kränkthetsindustrin och stora delar av den marknaden är skapad. Minoriteter som inte känt sig förtryckta ska plötsligt talas till rätta av vita svenskättlingar så att de känner sig kränkta för det ena eller andra. Vilket i sig är rasism delux då det implicerar att tex afrikaner är så korkade att de inte kan ta tillvara sina rättigheter själva utan behöver en vit man för att företräda dom.

Andra minoriteter innehåller redan så mycket svensk medelklass att det blir ointressant att exploatera för kränkthetsindustrin; tex judar, katoliker, homosexuella, skåningar, stockholmare, segelflygare, orienterare etc.

Negerboll - kanske olämpligt, kanske inte.
Zigenare - de flesta zigenare kallar sig zigenare då de, liksom vi andra, associerar romer med kriminellt patrask från östeuropa.

Osv
Citera
2019-09-08, 17:32
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordboken
Der nya namnet kan bli "PK-skalle" så att alla vet vilka som ändrade det och varför.

Klart bästa förslaget!
Namninsamling och överlämnande till Lantmäteriets generaldirektör någon?
Citera
2019-09-08, 17:38
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paritet
Det var väldigt många lättkränkta snöflingor här i tråden som inte klarar av ett namnbyte ... suck

Jimmie Åkesson har tex en negerfrilla och har därmed en negerskalle, vi ser honom ofta i negerkläder och han åker i en negerbil.

Sen vill jag passa på att förklara för alla som gått den hårda skolan, saknar flickvän eller importerat flickvän att ordet ”hen” används inte då man vet om det är en hon eller han det gäller, utan det är en sorts förkortning för att slippa skriva ”hon eller han”
Mycket enklare

Slut på dagens lektion

Så en svart neger skall då beskrivas som en neger neger?

Hen behövs inte av den anledning du anför. Svenska språket har klarat sig utan "hen" i flera hundra år. Själv använder jag "hen" endast i förnedrande syfte i betydelsen könlös. Gärna med ett inledande "jävla" som förstärkning.
Citera
2019-09-08, 18:22
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/krankande-namn-pa-omrade-i-jokkmokk-tas-bort

Sedan 1970-talet har ett sankmarksområde i Jokkmokks kommun haft namnet ”Negerskallelandet” på kartan. Det ska nu Lantmäteriet sätta ände för.

Beslutet om namnändringen kan överklagas hos regeringen.

Kommer beslutet att överklagas?

Nytt namn blir "De vita kränkta männens mark"
Citera
2019-09-08, 18:44
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Nytt namn blir "De vita kränkta männens mark"

Ja inte fan är det negerns mark
Citera
2019-09-08, 19:37
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paritet

Mycket enklare

Slut på dagens lektion

Först och främst, ta ett djupt andetag, allt kommer att ordna sig i framtiden. Ett bra första steg kan vara att ta en promenad sent på kvällen så du blir trygg med omgivningen. Sen kan du gå ut tidigare och tidigare, om du har tur behöver det inte ta mer än några månader innan du vågar möta människor på din promenad.

När du klarat så långt bör du försöka initiera små samtal, t ex i en butik (tack och hej räcker) för att sen öka interaktionen varefter du blir modigare.

Följer du mina råd kan du bli en halvsocialt psyko på mindre än ett åt. Fint va?

Sammanfattning: Håll käft din lilla patetiska soyboy, det är fett avslöjande att skriva som du gjorde och man bör inte outa sina handikapp på ett öppet forum.

För övrigt heter svart negro, inte neger. Neger är en betäckning på en IQ-svag människa som syns dåligt i mörkret.

OnT
Det är så tråkigt med denna hysteri att jaga ord, jag menar det är ju inte orden neger eller städare som har dålig klang utan det som orden beskriver. Man ändrar ju inte helt uppfattning om städare eller negrer bara för att vi kör med lokalvårdare eller svart.

Om en tid kommer svart anses vara förnedrande och då byts det till pigmentrik osv.

Historiska namn är en del av kulturhistorien som i vissa fall är icke PK under några decennier, vi borde stå över populisternas hets att begrava våra gamla namn på platser, bakverk osv.
Citera
2019-09-08, 21:13
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donald.Trams
---text---
Om en tid kommer svart anses vara förnedrande och då byts det till pigmentrik osv.
.

Då lägger vi detta nysvenska ord till listan:
*Kulturambassadör
*Hudfärgshandikappad
*Pigmentrik
Citera
2019-09-08, 21:24
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Då lägger vi detta nysvenska ord till listan:
*Kulturambassadör
*Hudfärgshandikappad
*Pigmentrik

Haha, men visst rullar det fint på tungan, det är bara en tidsfråga innan Aftonbladet hakar på!?!
Citera
2019-09-08, 22:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Jag är helt emot allt vad är namn förändring för vi måste bevara det fina och gamla. Men detta namn från tidigt 70 tal är väll ändå ganska märkligt! Och vad är upprinnelsen till det? Jag tror väll inte ens att på den tiden var det så värst rumsrent och är förvånad att det hamna på en myndig karta. Så varför börja de att ge området det namnet kan man ju fråga. 70 talet är ju rätt så nära historiskt sätt men vem är jag att säga.

Det var inte kontroversiellt överhuvudtaget att säga neger fram till 90-talet. På 2000-talet verkade det ha svängt.

Jag hade en lärare i SO på 80-talet som berättade för klassen när han såg sin första neger i Sverige. Läraren var född på mitten av 50-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Finns ingen anstötlig i ordet neger.. Skall vi ta bort namn som

Snålkuk
Mensträsk
Fjuckby
Flateby
Pungpinan
Bögebacka
Bögebacka
Fittgölen
Horkrogen
Fnaskberget

Har en plats för ett namn, låt det bestå.. Fitta betyder våtmark på äldre Svenska. Neger betyder svart. Vad är problemet?

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jaja, säg neger till alla mörkhyade du möter överallt så ser vi hur glada de blir och hur neutralt ordet är.

Alla negrer är inte lättkränkta.
https://petterssonorg.files.wordpress.com/2016/10/neger-med-negerboll.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Till skillnad mot dig så använder jag mig inte av personliga påhopp och påtalar att du är korkad.

Faktum kvarstår att många i sverige upplever ordet neger som stötande. Att då envisas med att använda ett ord som flertalet upplever som nedsättande känns ju om något korkat och även egoistiskt i och med att det är så enkelt att använda ett annat mer neutralt ord.

Det där har du ingen täckning för.

Det är som med tattare, zigenare, rom. Man byter namn när gruppen själva skitat ner sin egen benämning. Neger har inte varit negativt i Sverige. När vi däremot fick in en massa negrer och de inte kunde uppföra sig så blev namnet också negativt laddat. Man kallar väl dem svarta idag? Med tiden kommer det vara negativt laddat också.

Man byter namn just nu men det är inga problem. Allt går och skall återställas med tiden. Får man säga vitkål, vitlök, Snövit i Sverige? Varför då i så fall. Etymologin på neger är latinets niger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in