2019-09-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lena verkade ha gått vidare från SD. Jag tror inte hon skulle berätta för HD p.g.a. hämnd eller svartsjuka. Jag tror inte hon skulle varit så okänslig att hon berättar precis innan deras USA-resa. Finns väl ingen anledning att skapa onödig drama och konflikt precis innan alla ska resq iväg?

"Finns väl ingen anledning att skapa onödig drama och konflikt precis innan alla ska resq iväg?"
Kontra:
"Finns väl ingen anledning att döda någon precis innan alla ska resa iväg?"

Det finns vissa tecken på att LW kanske inte var så okänslig i alla lägen. Exempelvis så har hon tydligen erkänt att bilanmälan var ett sätt att, vet inte hur jag ska skriva för att inte vara ofin, jävlas och se till att HD får reda på deras förhållande.

Att hon gått vidare, verkar inte fallet, då dom fortsatt sin relation.
Senast redigerad av EnGodTanke 2019-09-08 kl. 18:34. Anledning: Mer
Citera
2019-09-08, 18:36
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Fel.

Åkl har sagt att misstankarna kvarstår och om det framkommer ytterligare bevis så kan hon plockas in igen

Polisens utredning visar enligt åklagaren fortfarande på att personen kan vara inblandad i mordet.
Misstankarna kvarstår, säger Åsa Hiding. Men får vi fram nya uppgifter kan hon såklart häktas igen”

Källa

Jag svarade på inlägg där det spekulerades i att LW exman var inblandad i mordet. Det finns max två misstänkta då, SD och ev HD
Citera
2019-09-08, 18:37
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SAMMANFATTNING 2019-09-08

B2705-18

Fredag 6/9 vid lunchtid släpptes kvinnan som varit utredningshäktad med rubricering Skäligen misstänkt. Kvinnan är enligt åklagaren fortsatt misstänkt.

En person är fortfarande häktad på Sannolika Skäl för mordet på Lena Wesström. Den misstänkte är samma person som tidigare varit anhållen och utredningshäktad i juni -18.
Han nekar till mord.

Åtal ska vara väckt senast 27 september.

Förhör och teknisk utredning har lett fram till detta, har åklagare Åsa Hiding sagt till media.

SAMMANFATTNING för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mysteriet

Den på Sannolika skäl misstänkte Stef*n D*vidsson (a) = SD
Född 5/5 -74
Uppväxt i Västerås
Har teknisk utbildning från MDH
Föräldrarna lever och bor kvar i Västerås
Har tre syskon, två bröder och en syster
Arbete som projektkontrollant vid Tyr*ns AB (e)
Flyttade hem till Hann* i Örebro -97
Varit aktiv simmare, skidåkare, är geocachare, dykare och haft flygcertifikat för mindre plan
SD på Facebook: www.facebook.com/saabstefan
SD Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....e#profilepanel
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/2mtmabrl0za222yj5b2fjdye
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi
Kalla fakta: www.bildtagg.se/bild/wow0xtmk2piyppvl3pgosux

Hans beskrivning på sitt geo-konto:
" A happy guy from Örebro, Sweden. Earlier we used to be two, husband and wife, in the team, but nowdays we have separate accounts. Some of the logs from the period before splitting the account may have been done by just one of us. I've decided to keep all the logs since those days since they are a part of my/our geocaching history and life. Because that is what the account is for, to keep track of all the wonderful memories. See you out there! "

Den nu släppta (fortsatt Skäligen misstänkta) Hann* D*vidsson (a) = HD låg i skilsmässa med SD vid tiden för mordet
Född 7/9 -74
Uppväxt i Örebro
Föräldrarna bor kvar i ett småhusområde närliggande Vivalla, de har även sommarstuga i Odensbacken
Har en syster
Är sjuksköterska på USÖ
HD Facebook: www.facebook.com/hanna.davidsson74
HD Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....b-1436734a7b5e
Bildmix på HD: www.bildtagg.se/bild/ct1ugh4bq7ry4j0iyos2b3v
Bild på SD och HD: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi

SD och HD har två döttrar - födda -04 och -06
De blev grannar med LW och hennes dåvarande man UW -05
SD och HD är inbitna Geocachare och har tillsammans med LW drivit ett uppmärksammat GC-projekt i samarbete med Region Örebro
LW vigde paret - 08
Under vinter/våren -18 begärde paret skilsmässa och HD flyttade till en brf-radhuslägenhet 21 mars där hon och LW kunde se till varandras uteplatser.

När LW upptäcks vara försvunnen är SD så aktiv och hjälpsam att han tas in till förhör som Skäligen misstänkt för människorov. Efter ett par timmars anhållande släpps han som Skäligen misstänkt utan restriktioner. Han och HD flyger till USA, men får vända tillbaka till Sverige eftersom de inte släpptes in där.

Lenas kropp hittas av privatpersoner den 19 maj ca kl 14.30 bakom ett bullerplank vid E20. Fynd- och tillika mordplatsen ligger endast ca 150 meter från hennes hem.

Den 29 maj anhölls SD igen som Skäligen misstänkt. Åkl ansåg det fanns Sannolika skäl, men TR tyckte annorlunda vid häktningsframställan 1 juni. SD blev utredningshäktad en vecka och åklagaren gjorde framställan om fortsatt häktning för Sannolika skäl den 8 juni, men TR ansåg återigen att det inte höll, så SD släpptes på fri fot som Skäligen misstänkt utan restriktioner.

Åklagaren har tålmodigt fortsatt utredningsarbetet med SD som Skäligen misstänkt. Polisen går ut och efterlyser vittnen via massmedia och det ska vara en gråhårig kvinna i 70-årsåldern som berättat på en marknad att hon bodde nära Lena. Man sökte även två tjejer som av "skrivittnet" setts leda varsin cykel.

Efterlysningen av den gråhåriga kvinnan gav resultat och man meddelande att hon haft värdefull information för den fortsatta utredningen.

I oktober -18 görs en ny finkamning i området där Lena hittades och nya fynd skickas iväg för analys på NFC.

I november -18 berättar åklagaren att Lena har dödats med kraftigt våld och att fyndplatsen är tillika mordplatsen. Det sägs ingenting om tillhygge har använts vid mordet.

I januari -19 berättade åklagaren att man fått kontakt med de två vittnen som tidigare sökts.

Utredningen har fortsatt med locket på och den 27 augusti slog insatsstyrkan till tidig morgon vid SD:s hem och han blir anhållen på Sannolika Skäl. TR biföll åklagarens begäran om häktning fredagen den 30/8.

Den 28 augusti anhölls HD Skäligen misstänkt för mord och lördagen den 31:a bifölls jouråklagares begäran om utredningshäktning en vecka. Åkl har enligt mediauppgifter uttryckt att det egentligen finns Sannolika skäl.

Vid lunchtid 6/9 -19 hävde åklagaren ÅH häktningen för HD eftersom hon inte kunde lägga fram bevis för Sannolika skäl. Pressen frågade om fortsatt misstanke och ÅH svarade att HD är fortsatt Skäligen misstänkt. Vid fråga om det fanns andra misstänkta, blev svaret Nej.

De misstänkta har en väldigt nära vän som tidigare även var vän med Lena Wesström. Han bör kunna förse utredningen med viktiga informationer.

SD och HD:s nära vän J*rry Gr*y (e,a) = JG som var först ut att sörja LW offentligt på Facebook fast han året innan hade unfriendat offret (många i tråden tror att han vet en del eller i värsta fall hjälpt till medvetet eller omedvetet)
JG har varit en väldigt nära vän till LW, men av någon anledning valde han att stå vid SD och HD:s sida efter att han fått veta att LW och SD haft en hemlig relation.
Bildmix på de forna kamraterna: www.bildtagg.se/bild/o09qcgrrid7gj9l6fs4pkmq4

JG är från USA, kom till Sverige och Örebro -89
Engagerad i Geocaching och har tidigare varit styrelseledamot
Arbetar som översättare på Örebro Universitet
Har ett tidigare långt samboförhållande - de har två barn
Sambo med LI (Len* Ingm*n - *a) som är lärare
De bor i lägenhet i en bfr-förening i Almby

JG på Facebook: www.facebook.com/jerry.gray
JG på Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....b68722d0f&ds=2
JG på Youtube: www.youtube.com/user/YankeeDudeII
JG på twitter: http://twitter.com/yankeedude
JG på jobbet: www.oru.se/personal/jerry_gray
JG:s hemsida ”In other words”: www.inotherwords.se

Länk till ett klipp på JG:s Youtubekanal där SD kan ses och höras: www.youtube.com/watch?v=GKInWdWT59M

Den mördade 45-åriga 3-barnsmamman Lena Wesström
Född 10/1 -73
Adoptivbarn från Syd-Korea
Uppväxt i Ljunga utanför Norrköping, hade då efternamnet Johansson
Har en bror, också adopterad
Föräldrarna bor kvar i hennes barndomshem och sörjer djupt sin mördade dotter
Tidigare gift med UW som bor kvar i huset som ligger om hörnet på samma gata som MGM
Har två pojkar och en flicka tillsammans med UW
Har tidigare varit Pastor i en Equmeniaförsamling och praktiserade ibland som vigselförrättare
Jobbade vid ett utslussningsboende för unga flyktingar
Levde ett väldigt aktivt liv med geocaching, cykling, skidor o s v
Beskrivs av andra som glad, energisk, utåtriktad, kreativ och attraktiv
Levde officiellt som singel, men sägs ha haft några såväl kortare som längre förhållanden sen sin skilsmässa - bl a sägs det att den mordmisstänkte ska ha haft en relation med LW när han var gift

Den misstänkte SD introducerade Lena i det stora fritidsintresset Geocaching i oktober -12. Hobbyn kom att uppta en stor del av hennes liv.
Lenas ord på hennes GC-konto:
" Found my first geocache in October, 2012, forced by a friend. I was a true slow starter and logged my second cache in February. It took me eighteen months to reach my #100.

In 2015, I hid my first own geocache and it is only getting more and more funny - both to create and hide and to solve and log.

Nobody needs to force me any longer, geocaching has become a part of the air I breathe. So much fun, so exciting places, so good friends. Still much more to explore, more to learn, more to experience, more to love.

Happy caching! /Softpocahontas/Softis/Soft/SP "

LW på Facebook: http://www.facebook.com/Softpocahontas
LW på Geocaching.com: http://www.geocaching.com/p/default....1-97a164c252fa
LW på Instagram: http://www.instagram.com/softpocahontas
LW på Twitter: http://twitter.com/softpocahontas
Bildmix på LW: www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Bra att du håller sammanfattningen uppdaterad 👍🏻

En sak som jag funderat på är att det är svårt att veta hur Hanna såg ut, vilka eventuella skador eller blessyrer hon hade efter mordet.

Det finns INGA bilder på Hannas geokonto mellan 16 april 2018 och 17 juli 2018. Under 3 månaders tid.

Är det någon som vet om det finns foton på henne på SDs geologg, eller på nån av de andra hon cachade med efter mordet?

Hon var aldrig i den sitsen att kroppsbesiktning skulle kunna göras. Det krävs skälig misstanke.

”För att en kroppsvisitation ska kunna äga rum fordras att alla förutsättningar för regelns tillämplighet är klart uppfyllda, dvs. du ska vara skäligen misstänkt ( lägsta misstankegraden) för ett brott som har fängelse i straffskalan och kroppsvisitationen får endast äga rum i syfte att göra beslag ( se 27 kap) eller utröna omständigheter som kan vara av betydelse för brottets utredning. ”
https://www.lawline.se/answers/1047
Citera
2019-09-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Typ: "Alla bara tänker på sej, det är bara jag som tänker på mej"?

Ja, nu har han tid att tänka. Hoppas han inkluderar även andra.
Citera
2019-09-08, 18:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad SD gör är att skryta om hur attraktiv och he-man han är i sänghalmen! För att stärka sin bristande självkänsla! Ett barnsligt beteende. Han söker uppmärksamhet, på mångas bekostnad. Försöker desperat fylla ett stort tomt hål inom sig själv.

Vad gör en sådan liten och osäker person när denne blir trängd i ett hörn?
Det är frågan?

Fast egentligen kan man fundera på om det inte är en korrigerad historia som ska passa bättre med att han inte har motiv för att döda, och att han kan ha lämnat DNA på brottsplatsen (dvs varför hans DNA kan förklaras)?

Kanske det inte har så mycket med att briljera?

Det var väl också så att SD inte hade berättat tidigare för EGT att de hade setts den senaste tiden, tiden före mordet.

EGTs inlägg:

Citera
2019-09-08, 19:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Typ: "Alla bara tänker på sej, det är bara jag som tänker på mej"?

Johanna-Möller-kortet!

Citerar Johanna:
”Men det är ingen som tänker på hur jag mår. Ingen frågar hur jag mår”

Så teatralisk får vi nog aldrig se SD.
Han kommer nog att neka i sten och aldrig visa mer svaghet än hans kroppsspråk råkar avslöja. Även om han visst såg lite snopen ut i rätten...

”Men när beslutet senare kom såg han ställd och lite frånvarande ut,
https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-haktad-han-sag-stalld-ut-nar-beslutet-kom

Johanna är ett unikum och gränslös deluxe. Hennes uttalanden är nästan historiska ut kriminologisk synpunkt.
Detta är ett av de mer minnesvärda, där Aftonbladet intervjuade henne på en bensinmack.

"Hur mår du efter det här som hänt med din pappa?
- Ja, hur mår man efter att ens pappa blivit brutalt misshandlad och avliden? Inte så bra såklart.
Men nu är det nya tag”
Citera
2019-09-08, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag svarade på inlägg där det spekulerades i att LW exman var inblandad i mordet. Det finns max två misstänkta då, SD och ev HD

Ok, då hänger jag med.
Ber om ursäkt....
Citera
2019-09-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det var mitt inlägg Du svarade på... jag spekulerade inte i LW:s exman utan skrev..

"UW:s exfru MH" det var alltså MH jag syftade på att hon ev kunnat heja på den som mördade LW.

(Skrev i mitt inlägg felaktigt UD skulle vara UW... men det förstod Du).
Citera
2019-09-08, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag är lite ställd av senaste tidens utveckling. Har lite känslan att åklagaren löper linan nu vad dom har på SD, sen kom HD:s gripande som en blixt från klar himmel.
Jag har svårt att tro att någon av dessa är mördare. Dråp (olyckshändelse) skulle kunna vara en, för mig godtagbar/mer förstålig, händelse.

Men med dom parametrar vi verkar ha på banan nu, så ser jag inte hur detta kan genomföras och döljas med det vi vet.

Om det är någon eller båda av detta par så tror jag det är svartsjuka som motiv.

Om uppgifterna stämmer att hon blev totalt sönderslagen i ansiktet så är det nog inte bara dråp.
Citera
2019-09-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Det ekonomiska vinningen blir att de skiljer sig och en tar skulden.
Då kan de behålla de mesta utav det de har.. vad nu det är. (Vild gissning från min sida.)
Varför de bestialiskt väljer att mörda en mamma när de själv har barn är helt oförståeligt.
Vilket tyder på att de har svårt att sätta sig in i andras situationer eller helt ignorerar seden.
Man ser vissa tecken hos SD att vara verklighetsfrånvänd.. varför "hjälpa" sonen till modern han är misstänkt mördare till samt varför fotografera sig framför avspärrat område (LWs hem)

Ja det är svårt att se den ekonomiska vinningen, hur de/den tänkte och resonerade om det faktiskt var planerat dessutom med tanke på LW barn och sina egna, hur de/den resonerat och agerat efter mordet, precis allt är så sjukt galet att någon av dom borde vara mer drivande och den andre en manipulerad marionettdocka som under lång tid inte fått tänka själv?

Ja varför hjälpa LW son när han är misstänkt, hur socialt klumpig får man bli?
Att A inte förstod det bisarra men UW och NW och EW måste blivit äcklade av det, och många andra också tänker jag, allt för att förvirra omgivningen...?

What? Har han fotograferat sig själv framför LW hem när det är avspärrat?? 😱
Det har helt gått förbi mig, bara det är ju fullständigt horribelt även om han inte ens hade varit misstänkt...!!!! Var är det fotot, kan du länka?
Citera
2019-09-08, 19:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Vad vet vi om eventuella skrämor hos HD? Hur lång tid efter att man fann LWs kropp kontaktade (och kollade?) man HD? Det tog först 4 dar innan kroppen hittades.

Sen kan du slå dig för pannan hur mycket du vill ;-)

Precis! Och som jag skrev innan: det finns INGA bilder alls på Hannas geokonto mellan den 16 april 2018 och 17 juli 2018, dvs under 3 månaders tid.
Det finns heller inga bilder på SDs geokonto från USA-resan.

Och HD har inte blivit föremål kroppsvisitation tvivlar jag på. Hon har aldrig varit misstänkt, förrän nu.
Det var bara SD som blev föremål för misstanke, med trolig kroppsvisitation - efter hemkomsten från USA.
Citera
2019-09-08, 19:23
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det var mitt inlägg Du svarade på... jag spekulerade inte i LW:s exman utan skrev..

"UW:s exfru MH" det var alltså MH jag syftade på att hon ev kunnat heja på den som mördade LW.

(Skrev i mitt inlägg felaktigt UD skulle vara UW... men det förstod Du).
Sorry, rör ihop alla initialer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in