2019-09-08, 15:10
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Endelig noen som setter tingene på plass. Ingen av OPs internasjonale fiender kunne jo tenke seg å ta livet av politiske motstandere, langt mindre gjøre alvor av det.
Bra, da er vi ihvertfall enig om en ting, mordet var en konsekvens av Olof Palmes innenrikspolitikk.

Jeg er helt overbevist om at det var hans og regjeringens sysselsettingspolitikk den uken han ble skutt som var årsaken til mordet. De gikk inn for å redde fabrikken og sikre arbeidsplassene til arbeiderklasse familiene i Pilgrimstad, samtidig som de (statsföretaggruppen) ville ta over fabrikken i Vallentuna og legge ned produksjonen i Vallentuna uten noe ansvar for sysselsettingen i Vallentuna.

kilde: Dagens Nyheter 20 og 27. februar 1986

Arbeiderklasse familiene i Pilgrimstad sendte ut sine barn for å møte statsministeren i Pilgrimstad (vist på SVT 25 februar 1986) Det må ha skapt enorme emosjonelle reaksjoner hos arbeiderklasse familiene i Vallentuna, som ikke fikk noe besøk av statsministeren, tvertimot.
Senast redigerad av 299792458 2019-09-08 kl. 15:36.
Citera
2019-09-08, 15:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ett scenario jag tänkt på, som jag inte vet om det diskuterats tidigare? Skulle motivet kunna gå att finna i "Bordellhärvan"?
Om någon planerade en aktion för att hämnas härvan - skulle det förstås finnas bra mycket enklare mål än Palme. T ex Fälldin, Johansson, Geijer eller Hammar. Men om mordet var en impuls? Någon av flickornas pojkvänner eller beskyddare såg Palme "på stan" och fick för sig att nu skall han få betala för snuskeriet 10 år tidigare? Detta är väl knappast mer långsökt än många andra teorier.
Ja delvis går det nog att hitta personer runt IB-affären och bordellhärvan.
En lista på de som hamnade i kläm hade varit på sin plats.
JG och Bratt vet nog lite mer än man kan ana.
Leif GW likaså.
Lite märkligt att det gamla IB-gänget blev aktiverade igen efter mordet. Efter 14 år..
Ack, ack ack.

IB samarbetade med den israeliska säkerhetstjänsten*Shin Beth*och amerikanska*CIA.

Är Borgnäs en finsk IB-agent?
1974 framkom också bevis för att IB hade byggt upp ett stort agentnät i Finland, som omfattade bland andra den tidigare utrikesministern*Väinö Leskinen, för att samla information om*Sovjetunionen. Däremot hade IB inga kontakter med den*finska säkerhetspolisen*(SUPO) eftersom denna ansågs vara infiltrerad av sovjetiska agenter.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IB
Senast redigerad av Gothus 2019-09-08 kl. 15:30.
Citera
2019-09-08, 17:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Just precis. F.eks. fantes det "vänster-om-vänster"-personer som hatet OP fordi de kjente til litt om Sveriges hemmelige NATO-samarbeid, og at OP trolig har vært en av arkitektene bakom IB versjon 1. Men om de ville drepe OP, så manglet de ressurser til en omfattende operasjon - noe som ikke kan sies om f.eks. CGÖ og venner.

Kidnappnings-förberedelserna mot Anna-Greta Leijon gjordes av vänsterterrorister. Olof Palme också med på dessas lista. Intressant nog skriver en av terroristerna, Eive Tungstedt en bok om MOP. Ingen våldsam gruppering ska glömmas innan mordet är löst. Dock håller jag höger-om-höger mest trolig då minst en grupp med sådan åskådning bedrivit bevakning av OP före MOP.
Citera
2019-09-08, 17:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Du måste vara mer uppmärksam.
10.35 och framåt.

https://podtail.se/podcast/palmemordet/110-vittnet-maria-l/

110. Vittnet Maria L – Palmemordet – Lyssna här – Podtail

7 aug. 2019 ·*Vittnet Maria L av Palmemordet direkt i din mobil, surfplatta eller webbläsare ...

Jag är uppmärksam på vad Maria L säger och ju mer jag lyssnar blir jag säker på att det är en strålkärring.
Citera
2019-09-08, 18:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag är uppmärksam på vad Maria L säger och ju mer jag lyssnar blir jag säker på att det är en strålkärring.
Ja jag håller med om detta men hon verkar vara mån om att peka åt ett visst håll.
De här finska inslagen överallt gör mig lite betänksam.
Och då menar jag inte Östling.
Utan de som pekar på polis och STAY-BEHIND.
Senast redigerad av Gothus 2019-09-08 kl. 18:19.
Citera
2019-09-08, 18:41
Medlem
FurirRevaers avatar
Naturligtvis ett bland många motiv. Särskilt som OP, oavsett om han var inblandad eller ej, var högst ansvarig för att affären "dog", genom sin kraftfulla dementi av DN-avslöjandet (dementin skriven av Hans Dahlgren, nuvarande EU-minister och Ebbe Carlsson).

Lägg därtill att bordellaffären högst sannolikt hängde ihop med IB genom att de utnyttjade Hopps verksamhet för sin svalverksamhet, något som man börjat med redan under 40-talet genom sin föregångare C-byrån.

Högst troligt är detta den verkliga anledningen till att OP ville begrava bordellaffären. Det fick inte komma fram att IB bedrev horeri i nationens intresse. Särskilt inte när två småtjejer var utnyttjade...

De två småtjejerna, kusiner, hade poliser i släkten. Räkna ut resten själv.
Citat:
Ett scenario jag tänkt på, som jag inte vet om det diskuterats tidigare? Skulle motivet kunna gå att finna i "Bordellhärvan"?
Om någon planerade en aktion för att hämnas härvan - skulle det förstås finnas bra mycket enklare mål än Palme. T ex Fälldin, Johansson, Geijer eller Hammar. Men om mordet var en impuls? Någon av flickornas pojkvänner eller beskyddare såg Palme "på stan" och fick för sig att nu skall han få betala för snuskeriet 10 år tidigare? Detta är väl knappast mer långsökt än många andra teorier.
Citera
2019-09-08, 19:06
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Naturligtvis ett bland många motiv. Särskilt som OP, oavsett om han var inblandad eller ej, var högst ansvarig för att affären "dog", genom sin kraftfulla dementi av DN-avslöjandet (dementin skriven av Hans Dahlgren, nuvarande EU-minister och Ebbe Carlsson).

Lägg därtill att bordellaffären högst sannolikt hängde ihop med IB genom att de utnyttjade Hopps verksamhet för sin svalverksamhet, något som man börjat med redan under 40-talet genom sin föregångare C-byrån.

Högst troligt är detta den verkliga anledningen till att OP ville begrava bordellaffären. Det fick inte komma fram att IB bedrev horeri i nationens intresse. Särskilt inte när två småtjejer var utnyttjade...

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med FurirRevaers scenario så kanske man ska kalla Maria L för horkärring istället för strålkärring?
Finns det flera tvivelaktiga kvinnor som lämnar vittnesuppgifter ?
Hon går direkt till Säpo med sin historia.

Hororna som blir visade en hel vapenarsenal på centralen?
Senast redigerad av Gothus 2019-09-08 kl. 19:50.
Citera
2019-09-08, 20:21
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer

Helmut Ternberg var ju barndomskamrat till Palme och organisatör
av Sekreterarklubben.
Citera
2019-09-08, 20:39
Medlem
Citat:

Har varit inne på detta tidigare. En utnyttjad flicka har berättat en hel del under sin tid på behandlingshem där Totte W var assistent.
Pappan var polis.

https://youtu.be/qrQAq-7Llug
Citera
2019-09-08, 20:44
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Har varit inne på detta tidigare. En utnyttjad flicka har berättat en hel del under sin tid på behandlingshem där Totte W var assistent.
Pappan var polis.

https://youtu.be/qrQAq-7Llug
Men som jag skrev - om en polis eller någon "redig" person hade viljat hämnas, hade det ju varit mycket enklare och mer riskfritt att ge sig på någon av de som förmodligen var mer insyltade i utnyttjandet av dessa flickor än Palme var, även om han knappast var helt oskyldig.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2019-09-08 kl. 20:46.
Citera
2019-09-08, 21:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Helmut Ternberg var ju barndomskamrat till Palme och organisatör
av Sekreterarklubben.
Ternberg var 34 år äldre än OP så det får du gärna utveckla.
Citera
2019-09-08, 21:38
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ternberg var 34 år äldre än OP så det får du gärna utveckla.

Ternberg förekom i Palmes barndomsmiljö på 30-talet och bekantskapen
bestod enlig boken Sekreterarklubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in