2019-09-08, 10:14
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo, i ljuset av att resultatet kan ha påverkats av vad dessa gubbar gick och grubblade på kan den ha lett in utredningen på helt fel spår. En helgardering, men CA är ett intressant namn, det tycker jag nog. Handlar mest om vapnet, motivet känns ganska mycket spekulation.
Om Palme var på TV när skottet gick av finns det inte belägg för heller.
GMP är en helgardering av allehanda psykopater som skulle kunna tänkas dyka upp, men det är ganska fantastiskt hur dom slår i nödbromsen så fort andra motivbilder som andas en smula politik.
Palmes politiska gärning och eventuella ogärning skulle hållas utanför utredningen. Så har det sett ut genomgående.
Tyvärr.

Det beror på att vissa har tänkt att mordet är en konsekvens av Palmes utrikespolitik, något det inte är. Den sista politiska gärning Olof Palme pratade om (med Bo Toresson kl 20:00) var Pilgrimstad fallet. Det var just den politiska gärningen som utlöste mordet. Det är min övertygelse. GM var mycket arg på staten och statsminister, när han mötte Olof Palme på Sveavägen.
Senast redigerad av 299792458 2019-09-08 kl. 10:19.
Citera
2019-09-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
GMP gjordes för att stämma in på en ensam galning. Mycket fakta filtrerades bort. Ex övervaknings -Pm och Åke Rimborns uppgifter togs aldrig med i beräkningen.

Ensamma galningar är inte vanligast vid politiska mord. Det vanligaste är någon form av konspiration. Bland dessa är höger-om-höger GM vanligare än vänster-om-vänster dito!

Just precis. F.eks. fantes det "vänster-om-vänster"-personer som hatet OP fordi de kjente til litt om Sveriges hemmelige NATO-samarbeid, og at OP trolig har vært en av arkitektene bakom IB versjon 1. Men om de ville drepe OP, så manglet de ressurser til en omfattende operasjon - noe som ikke kan sies om f.eks. CGÖ og venner.
Citera
2019-09-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det beror på att vissa har tänkt att mordet är en konsekvens av Palmes utrikespolitik, något det inte är.

Endelig noen som setter tingene på plass. Ingen av OPs internasjonale fiender kunne jo tenke seg å ta livet av politiske motstandere, langt mindre gjøre alvor av det.
Citera
2019-09-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag kan inte sånt. Men kan KP:s begäran från MUST ha haft med detta att göra? Dvs registrering av radiotrafik mordkvällen?

Beträffande WT/sändare vet jag att Stay Behind fick ny utrustning 1985. För korta kodade meddelanden i stadsmiljö. Små sändare, dvs sådana som vittnet Leif K i Gamla stan såg.

Stay Behind stod i direktkontakt med huvudkontoret i Storbritannien. Kan den automatiska timslånga sändningen från vinden på Alströmergatan ha haft med detta att göra tror du? 01-02 ca.

SB Sverige "bodde" ju på Fleminggatan inte långt därifrån.

Ja Stay Behindkontoret (80-talets)på Flemminggatan har ju Curt-Steffan Giesecke beskrivit som ett kansli i en lägenhet tväsröver korsningen (någonstans) där han satt i hörnet av Skandiahuset. Det bör då vara nära korsningen Flemminggatan/Norra Agnesgatan. Verkar som den ev. radiosändningen från Alströmmergatan kom ifrån det gamla kansliet på 60-talet eller tidigare? Historisk lokal i vart fall.

Som jag uppfattat det så Spanade bara FRA samt Säpo i etern. Säpos avlyssningscentral låg högt belägen över staden där Löga Montesoriskola idag har sina lokaler i Mälarhöjden (Stor möjlighet att det också var dit Holmérs resa gick senare på mordnatten). Säpo hade ju också kvar någon moderniserad variant av andra världskrigets "apor" som fanns installerade på en del stockholmsvindar för att positionsbestämma sändare.

KP´s (palmeutredare) förfrågan till MUST gissar jag gällde utländska förhållanden i utredningen (=KSI). MUST består ju av en analysavdelning, ett utlokaliserat säkerhetskontor (inrikes- och interna hot mot försvarsmakten), den öppna inhämtningen från tidningar o militärattachéer mm samt KSI som har hand om utlandsinhämtningen. KP´s förfrågan skulle ju också kunnat gällt någon äldre utredning som säkerhetskontoret gjort över någon anställd inom Försvarsmakten vid tiden för MOP.
Kanske han funnit nya kopplingar till CGÖ eller någon utländsk person?
Citera
2019-09-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har någon räknat på om det verkligen var en katastrof med omsättningsskatten. Detta var ju börshajarnas årtionde. Blev man verkligen bankrutt bara för att man hade lånat till aktier? Känns som några bara utgått ifrån att man blir bankrutt om man lånat pengar till aktier och kursen går ner några procent. Ca hade ju ändå en gedigen grundplåt i sin spelvinst.

Tycker det är intressant att Ulf Åsgård har CA som sin huvudmisstänkte "därefter kommer ingen, kommer ingen, kommer ingen". Åsgård har sett CA en gång och tycker han är anmärkningsvärt lik signalementet på mördaren. Samt att Åsgård tycker CAs vapenförsäljningshistoria är helt osannolik. Går att se på Youtube: "Christer Andersson Olof Palmes mördare?"
CA gir feil opplysninger om det aller meste, og han prøver ikke engang få det til å bli mest mulig troverdig - jfr våpensalget, alibiet etc.
Dette leder meg til frågan: Om CA var GM, så skulle han vel forsöke å unngå mistanke. Men i stedet pröver han formelig å peke på seg selv med falske opplysninger. Kan dette være fordi han vet han ikke er GM? Og kanskje kjenner han til operasjonen, så han föler seg i begynnelsen sikker på at lögnene hans ikke er særskilt farlige for ham. Men etter hvert som han reflekterer over hvordan det gikk med CP, skjönner han at han kan være enda mye verre stilt. Derfor skuddet.

På ett helt vesentlig punkt stemmer CA ikke helt med de to viktigste vitnebeskrivelsene, YN og LJ: De beskriver en person som er litt mindre ruvende enn det virker som CA var, LJ, som selv er 164, sier over 175, kanskje opp til 190, men er veldig usikker på höyden: "...inte extrem lång men lång". Mens YN, som kunne observere GM på flat gate over flere meter, sier 175-178, LJ sier at GM er like kraftig, eller noe kraftigere, enn inspektören Lars Jonsson.
Citera
2019-09-08, 12:14
Medlem
Citat:
Har någon räknat på om det verkligen var en katastrof med omsättningsskatten. Detta var ju börshajarnas årtionde. Blev man verkligen bankrutt bara för att man hade lånat till aktier? Känns som några bara utgått ifrån att man blir bankrutt om man lånat pengar till aktier och kursen går ner några procent. Ca hade ju ändå en gedigen grundplåt i sin spelvinst.

Tycker det är intressant att Ulf Åsgård har CA som sin huvudmisstänkte "därefter kommer ingen, kommer ingen, kommer ingen". Åsgård har sett CA en gång och tycker han är anmärkningsvärt lik signalementet på mördaren. Samt att Åsgård tycker CAs vapenförsäljningshistoria är helt osannolik. Går att se på Youtube: "Christer Andersson Olof Palmes mördare?"

Först nu kopplade jag vad du ville säga. Att CA överensstämde i så hög grad med GMP är förstås en punkt jag hade kunnat ta med bland dom andra, men jag tycker det är bättre att göra en separat analys utifrån GMP, dess förutsättningar, styrkor och svagheter. Har dock inte kommit dit än.
Citera
2019-09-08, 12:19
Medlem
Citat:
Polisen var mer amatörmässig förr. Hela samhället var mer amatörmässig. Misstag sker.

Varför är det konstig med en omparkering egentligen. Det var i city, poliser är ganska nära alla händelser där.

Man daltade med LP för hon var vår first Lady, hon var offret, hon var överklass. Och för att Holmér styrde och ställde utan utredningskunskaper.

Vad är konstigt med Skandia? Stay behind känns mest som bullshit. Tecken på att nån var där? Förutom SE som bara var en fylletjänsteman som precis missade mordet och bevittnade upplivningsförsöken, och försökte ljuga till sig en hjälteroll.

PU var helt ointresserade av WT-observationer i många år. Trots att det borde kunna passa in i ett PKK-spår. Varför? Jag tror det är för att man tidigt visste att detta gällde narkotikaspanare och liknande. Annars hade de sökt djupare.

Håller med. Olika personer har i över 30 år försökt att kartlägga händelser och personer under den natten. Anledningen till att kartläggning och diskussion fortgår är att vi faktiskt inte vet vad som har med mordet att göra.
Det handlar inte om att Varje händelse ska kunna förklaras, utan att förklara hur mordet gick till.
Citera
2019-09-08, 12:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Först nu kopplade jag vad du ville säga. Att CA överensstämde i så hög grad med GMP är förstås en punkt jag hade kunnat ta med bland dom andra, men jag tycker det är bättre att göra en separat analys utifrån GMP, dess förutsättningar, styrkor och svagheter. Har dock inte kommit dit än.

Nej jag pratar inte om GMP i sig. Jag pratar om att en av de två som skapade GMP - Ulf Åsgård - har CA som sin huvudmisstänkte. Han har haft tillgång till hela utredningen. Det i sig är anmärkningsvärt.

Men visst, CA kanske enbart är Åsgårds huvudmisstänkte för att han är den som passar GMP bäst. Åsgård har all anledning att hoppas GMP är korrekt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-08 kl. 12:38.
Citera
2019-09-08, 13:37
Medlem
Citat:
Nej jag pratar inte om GMP i sig. Jag pratar om att en av de två som skapade GMP - Ulf Åsgård - har CA som sin huvudmisstänkte. Han har haft tillgång till hela utredningen. Det i sig är anmärkningsvärt.

Men visst, CA kanske enbart är Åsgårds huvudmisstänkte för att han är den som passar GMP bäst. Åsgård har all anledning att hoppas GMP är korrekt.

Jo jag förstår det och jag håller med. Vi pratar nog förbi varann lite. Eftersom jag inte nämnde GMP alls bland 16 punkter så ville jag bara förklara anledningen. Intresset för CA väcktes ju som en följd av GMP, men det kräver en separat diskussion.
Citera
2019-09-08, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Ja. Og HH var ikke så lenge i ledelsen. Det meste av ansvaret for dårlig etterforskning ligger på andre enn ham. F.eks. holde fast ved CP på tross av at den som hadde observert mest av bevegelsene til GM, LJ, faktisk kjente CP og var ganske så sikker på at det ikke var han... Politiarbeid i særklasse.
Akkurat! Det var rätt att utreda CP och Sigge C men de borde ha lagt ner det efter första förhören och vittnesuppgifter. Såsom pendelföraren.
Senast redigerad av Dekorima 2019-09-08 kl. 13:49.
Citera
2019-09-08, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Håller med. Olika personer har i över 30 år försökt att kartlägga händelser och personer under den natten. Anledningen till att kartläggning och diskussion fortgår är att vi faktiskt inte vet vad som har med mordet att göra.
Det handlar inte om att Varje händelse ska kunna förklaras, utan att förklara hur mordet gick till.
Allt kanske inte måste förklaras, men de största anomalierna måste få ett sammanhang. T ex alla fördröjningar och missar på LKC. Om det nu var missar, jag är skeptisk. Mycket tyder på en medveten handlingsovilja.
Citera
2019-09-08, 15:02
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Ett scenario jag tänkt på, som jag inte vet om det diskuterats tidigare? Skulle motivet kunna gå att finna i "Bordellhärvan"?
Om någon planerade en aktion för att hämnas härvan - skulle det förstås finnas bra mycket enklare mål än Palme. T ex Fälldin, Johansson, Geijer eller Hammar. Men om mordet var en impuls? Någon av flickornas pojkvänner eller beskyddare såg Palme "på stan" och fick för sig att nu skall han få betala för snuskeriet 10 år tidigare? Detta är väl knappast mer långsökt än många andra teorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in