2019-09-06, 13:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok, du menar så. Ja, det är ju sånt som är min egen huvudsakliga anledning att hänga där. Och då har det hänt ett antal gånger att stolpskottet i fråga har fyrat av sina oneliners mot mig, helt malplacerat. Naturligtvis kan jag ha haft fel om t ex just idéhistoria (är väl också "sagor"?) men då kan man ju liksom försöka diskutera det istället.

Nej, jag ser verkligen inte Polly-vill-ha-en-kaka som en auktoritet. Snarare som en väldigt självklar KFK-kandidat.
Jag tycker i huvudsak kritiken mot berörd är felaktig för många i religionsforumet är notoriskt dåliga retoriker du och Regulus undantaget då för ni vet ju skillnaden mellan subjektivt tyckande och vad som historiskt går att belägga vilket få teister som uppehåller sig där gör och hamnar då helt fel i en diskussion om bibelhistoria genom att hävda att bibeln är "sanningen" då Helig Ande har inspirerat författarna. Vilket i sammanhanget blir ett argumentationsfel och som omöjliggör vidare diskussion.

För det som inte förståtts av mod och admin är ju att genom att hävda att Helig Ande är inspirationen till bibelns skrifter, egentligen Gods ord, så är det ju det som helt stoppar vidare diskussion då Guds ord per se inte kan vara fel, inte att påpeka att hävdandet att så är fallet är ett retorikfel.

Aja, solen går upp i morgon med.
Citera
2019-09-06, 13:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag tycker i huvudsak kritiken mot berörd är felaktig för många i religionsforumet är notoriskt dåliga retoriker du och Regulus undantaget då för ni vet ju skillnaden mellan subjektivt tyckande och vad som historiskt går att belägga vilket få teister som uppehåller sig där gör och hamnar då helt fel i en diskussion om bibelhistoria genom att hävda att bibeln är "sanningen" då Helig Ande har inspirerat författarna. Vilket i sammanhanget blir ett argumentationsfel och som omöjliggör vidare diskussion.

För det som inte förståtts av mod och admin är ju att genom att hävda att Helig Ande är inspirationen till bibelns skrifter, egentligen Gods ord, så är det ju det som helt stoppar vidare diskussion då Guds ord per se inte kan vara fel, inte att påpeka att hävdandet att så är fallet är ett retorikfel.

I religionsforumet får man tro saker. Det är det som är religion. Själva grejen.

Om man vänder på resonemanget och ponerar att en person bombar vetenskapsforumet med 1,2 miljoner enradare typ "Herren Jesus anser inte att detta är rätt. Det står inte i Bibeln att ev teorin är sann" och liknande grejer
Då skulle svaret bli "Detta handlar om vetenskap - inte religion"

Eller hur?
Så det är samma princip.
Citera
2019-09-06, 15:51
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Men samma sak där, inlägget lär väl raderas, o så var det bra med det?
Problemet var just att det ofta fick stå kvar. Längre resonerande inlägg bemöttes med enradare som "Falsk dikotomi", "Falsk analogi", "Halmgubbe", etc, etc, utan vidare motivering. Och frågade man något om varför ens resonemang bara sågs som t ex en falsk analogi så kom det bara en ny enradare direkt som t ex "Vet du inte vad falsk analogi är?" Varpå man själv naturligtvis ville svara "Ja, men varför menar du att det gäller om mitt resonemang?" Vilket i så fall följdes upp direkt av "Lär dig elementär logik". Och så var den diskussionen förstörd och all entusiasm borta med vinden. I tråd efter tråd efter tråd... Kom man in på forumet kort efter en bombning, så hade denne lagt sånt där i de flesta trådarna på hela första sidan i religionsforunet. Varje dag, året om. Bra post count iaf...

Varför fick detta fortgå så länge? Kanske för att just argumentationsteknik ju faktiskt ÄR viktiga saker på ett diskussionsforum. Kanske bara en lyckad dupering om att detta var en person som uttryckte sig minimalt pga sin stora koll? Jag vet inte. Klart är iaf att det förstörde många diskussioner, och att man nog kan trolla med allt.

Självklart kan det vara påkallat ibland att bara kort konstatera att något bara är en halmgubbe och därför inte värt att svara mer på. Men det blir väldigt konstigt när någons tiotusentals inlägg BARA handlar om det, och ALDRIG motiveras ens efter en fråga om det.
Citera
2019-09-06, 18:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
I religionsforumet får man tro saker. Det är det som är religion. Själva grejen.

Om man vänder på resonemanget och ponerar att en person bombar vetenskapsforumet med 1,2 miljoner enradare typ "Herren Jesus anser inte att detta är rätt. Det står inte i Bibeln att ev teorin är sann" och liknande grejer
Då skulle svaret bli "Detta handlar om vetenskap - inte religion"

Eller hur?
Så det är samma princip.
Nej det beror helt och hållet på vad man diskuterar.
Att du hävdar det du gör beror enbart på din stora kunskapsbrist varken mer eller mindre.

Det finns en mängd rent vetenskapliga discipliner inom det gebitet som inte lämnar något utrymme för "tro". Du kan göra skriftanalyser för att avgöra varifrån författaren kom, när denne skrev texten, från vilken samhällsklass personen troligen härstammade från. Du kan C14 datera papyrus. Du kan bedriva forskning kring vilka befälhavare/härskare som regerat provinser för att kontrollera texters korrekthet.

Du kan göra teologiska analyser av text där du kan jämföra om författaren framför samma teologiska tankegångar konsekvent i sina texter. Du kan studera stilen i texterna är de uppbyggda på samma sätt då författare håller en viss stil och använder ett likartat vokabulär i sina texter.

Genom allt detta har man t.ex. identifierat att ett antal av Paulus brev är förfalskningar.

Du kan göra källkritiska analyser och se på de äldsta texterna och jämföra dem med nyare kopior och studera om de överenstämmer med varandra. På det sättet har man funnit att man lagt till text i bibeln i efterhand.

Man kan forska kring hävdade författare och se om det finns belägg för att de studerat.
Det är ju knappast troligt att en fiskare garanterat analfabet helt plötsligt lägger fram en text på grekiska skriven i en stil som inte fanns i området och på en nivå som troligen endast högt skolade akademiker skulle prestera. Därigenom har man kommit fram till att det brevet är rimligast förfalskat och så vidare.

Det finns inte mycket utrymme till tro då.
Tron den är exklusivt begränsad till om man tror att Jesus var Guds son och han gjorde de mirakel som hävdas i bibeln och ifall han skall komma åter till Jorden.

Allt detta varnar ju Jesus för själv i bergspredikan om de falska profeterna som kommer att förvrida hans budskap.

När sedan en medlem i detta forumet försöker höja nivån på diskussionen så den kan bedrivas utan en massa subjektivt tyckande och trams så rasar de som skulle tjäna mest på att efterleva detta.
Det är ju bara ödets ironi.

Man omfamnar de falska profeterna och vill se den som eftersträvar vad som är rätt och riktigt bannad för KFK det är fullkomligt horribelt.
Citera
2019-09-06, 21:32
Medlem
Saab88s avatar
Citat:

Det har inte med saken att göra. Irrelevant om några jävla heliga andar finns eller om Jesus var guden. Du tycker säkert att de flesta teister på religion är dåliga och berörd enradar-monster med xxxxx antal inlägg, har en poäng med sina upprepade regelbrott, ja är mänsklighetens räddare. Men saken är den att fanskapet snackar skit, stör diskussionerna, postar OT och kommer undan. Med skit menar jag att användaren inte själv begriper vad denne dravlar om. Kan du förstå detta? Vilka metoder som helst som denne inläggsmonster förespråkar för att komma fram till ett bevis mot teisterna är inte OnT.
Det är störande att någon försöker eliminera andra sätt att härleda bevis med tillsägelsen (enradaren), att man först ska lära sig hans idiotiska tillämpning av en benämning som fanskapet säkert lärt sig vid matbordet.
Citera
2019-09-08, 17:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Det har inte med saken att göra. Irrelevant om några jävla heliga andar finns eller om Jesus var guden. Du tycker säkert att de flesta teister på religion är dåliga och berörd enradar-monster med xxxxx antal inlägg, har en poäng med sina upprepade regelbrott, ja är mänsklighetens räddare. Men saken är den att fanskapet snackar skit, stör diskussionerna, postar OT och kommer undan. Med skit menar jag att användaren inte själv begriper vad denne dravlar om. Kan du förstå detta? Vilka metoder som helst som denne inläggsmonster förespråkar för att komma fram till ett bevis mot teisterna är inte OnT.
Det är störande att någon försöker eliminera andra sätt att härleda bevis med tillsägelsen (enradaren), att man först ska lära sig hans idiotiska tillämpning av en benämning som fanskapet säkert lärt sig vid matbordet.
Att du inte förstår är en sak.
Att du därmed drar slutsatsen att det är den andre som har fel är bara en indikation på enfald.
Citera
2019-09-09, 15:07
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Att du inte förstår är en sak.
Att du därmed drar slutsatsen att det är den andre som har fel är bara en indikation på enfald.
Vadå inte förstår en sak?
Vad är det jag inte förstår?
En användare fyller trådarna med enradare som endast handlar om en enda sak som är OT, kommer undan och överlever hela tiden. Dags att kolla på vem som slår rekord i inlägg på kortast tid.

Berätta!!
Citera
2019-09-09, 17:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
En användare fyller trådarna med enradare som endast handlar om en enda sak som är OT, kommer undan och överlever hela tiden. Dags att kolla på vem som slår rekord i inlägg på kortast tid.

Berätta!!

Rapporteras ens inläggen? Där brukar huvudproblemet ligga.

Om de rapporteras och inte åtgärdas bedöms de inte som OT. Det är inte svårare än så.
Citera
2019-09-09, 18:17
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Om de rapporteras och inte åtgärdas bedöms de inte som OT. Det är inte svårare än så.
Jag sökte några om legender med liknande egenskaper.

(FB) Problemet Bogomil
uppmärksammades av flera.
Citera
2019-09-09, 18:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag sökte några om legender med liknande egenskaper.

(FB) Problemet Bogomil
uppmärksammades av flera.

Ja, och?

Min fråga och min synpunkt kvarstår.
Citera
2019-09-10, 08:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Berätta!!
Att du inte förstår varför kritiken ges.
Och nej det är inte OT att påpeka att en annan användare gör retoriska fel.
Så lägg ner din jeremiad.
Citera
2019-09-10, 08:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Nej de har inte rapporterats då så jäkla få personer i religionsforumet besitter sådan bildning att de ens förstår innebörden av vad retoriska fel innebär vilket kritiken har inriktat sig på.

Om man diskuterar t.ex. att Johannes 7:52-8:12 inte fanns med i de tidigaste texterna och vilken innebörd det har på uttolkningen så kan man få kommentarer som att "Bibeln är guds ord" eller att "Bibeln är sanningen" av vissa användare och då har personen i fråga skrivit att typ "Det är retoriskt trams".

Det är sådant som de klagar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in