Citat:
Ursprungligen postat av
snigel1
Kanske något OT, men vad tror trådskribenterna om möjligheten för nyval? Själv har jag hoppats på den nuvarande regeringens fall pga av den orimliga JÖK’en. Om jag ska vara ärlig trodde jag nog redan regeringen Löfven skulle vara borta sedan länge. Vad skulle den slutgiltiga spiken i kistan kunna bli? Är vi närmare eller längre ifrån nyval nu än tidigare?
Jag har sedan valet i diverse trådar trott på ett extraval. Plus att regeringsbildningen JÖK är politiskt naturvidrig. Och jag har inte ändrat mig idag heller.
Det är omöjligt att sia om framtiden. Vem kunde förutse KDs fördubbling och därefter halvering i OU.
Sedan kan man ju naturligtvis spekulera.
Om SD under en längre tid i undersökningar är märkbart större än S kan det vara en ingång till regeringskris.
Om ett år ska utredningen om LAS presenteras. Med efterkommande riksdagsförslag. Också en teoretisk regeringskris.
En kraftig konjunkturnedgång eller en global finanskris likaså.
Men om det nu skulle bli ett extraval blir troligtvis den utlösande faktorn något som vi inte kan förutse idag. Men att den bakomliggande orsaken i grunden beror på närvaron av SD.