2019-09-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Kanske något OT, men vad tror trådskribenterna om möjligheten för nyval? Själv har jag hoppats på den nuvarande regeringens fall pga av den orimliga JÖK’en. Om jag ska vara ärlig trodde jag nog redan regeringen Löfven skulle vara borta sedan länge. Vad skulle den slutgiltiga spiken i kistan kunna bli? Är vi närmare eller längre ifrån nyval nu än tidigare?

Blir det starka reaktioner mot höstbudgeten (typ (S) -5%, (L) -1% och (SD) +5%) så kanske samarbetet spricker på grund av att partierna inser hur fel de satsat. Spricker JÖKen redan nu i November så kanske det blir extra val till våren men dröjer det längre så tror jag mer på en uppgörelse mellan (M) och (S) som en (S) regering får förvalta mandatperioden ut...eller liknande lösning.
2019-09-08, 12:25
Medlem
Citat:
Kanske något OT, men vad tror trådskribenterna om möjligheten för nyval? Själv har jag hoppats på den nuvarande regeringens fall pga av den orimliga JÖK’en. Om jag ska vara ärlig trodde jag nog redan regeringen Löfven skulle vara borta sedan länge. Vad skulle den slutgiltiga spiken i kistan kunna bli? Är vi närmare eller längre ifrån nyval nu än tidigare?
Jag har sedan valet i diverse trådar trott på ett extraval. Plus att regeringsbildningen JÖK är politiskt naturvidrig. Och jag har inte ändrat mig idag heller.

Det är omöjligt att sia om framtiden. Vem kunde förutse KDs fördubbling och därefter halvering i OU.

Sedan kan man ju naturligtvis spekulera.

Om SD under en längre tid i undersökningar är märkbart större än S kan det vara en ingång till regeringskris.

Om ett år ska utredningen om LAS presenteras. Med efterkommande riksdagsförslag. Också en teoretisk regeringskris.

En kraftig konjunkturnedgång eller en global finanskris likaså.

Men om det nu skulle bli ett extraval blir troligtvis den utlösande faktorn något som vi inte kan förutse idag. Men att den bakomliggande orsaken i grunden beror på närvaron av SD.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-08 kl. 12:29.
2019-09-08, 14:18
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Jag har sedan valet i diverse trådar trott på ett extraval. Plus att regeringsbildningen JÖK är politiskt naturvidrig. Och jag har inte ändrat mig idag heller.

Det är omöjligt att sia om framtiden. Vem kunde förutse KDs fördubbling och därefter halvering i OU.

Sedan kan man ju naturligtvis spekulera.

Om SD under en längre tid i undersökningar är märkbart större än S kan det vara en ingång till regeringskris.

Om ett år ska utredningen om LAS presenteras. Med efterkommande riksdagsförslag. Också en teoretisk regeringskris.

En kraftig konjunkturnedgång eller en global finanskris likaså.

Men om det nu skulle bli ett extraval blir troligtvis den utlösande faktorn något som vi inte kan förutse idag. Men att den bakomliggande orsaken i grunden beror på närvaron av SD.
Jag är nog inne på din linje. Kanske kan det komma något oförutsett som skakar om vår politiska galenskap. Jag har svårt att tro ffa att fjamåt vill ge upp sin plats i solen. Huuuu
2019-09-08, 14:22
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:

Jag undrar samma sak. Förskjutningar i OU kommer att hålla C och L tätt i Sossarnas famn. När 2022 blir akktuellt, kommer vanliga svenskar att lämna socialdemokraterna för SD.
2019-09-08, 15:03
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Jag undrar samma sak. Förskjutningar i OU kommer att hålla C och L tätt i Sossarnas famn. När 2022 blir akktuellt, kommer vanliga svenskar att lämna socialdemokraterna för SD.
Det är en lång tid att vänta medans landet brinner. Hoppas på något oförutsett.
2019-09-08, 16:29
Medlem
Citat:
Om det någonsin funnits intresse för nyval i leden lär detta intresse kylas ner till -80° när SD seglar förbi S och blir största parti senare i höst.

Enda öppningen jag kan se är ifall Sabuni skulle få en impuls att röra om i grytan ordentligt. Om hon hoppar av JÖKen *och* lyckas få V-vilden Kakabaveh *och* L-vilden Carlsson Löfdahl med sig... då ska man tydligen kunna fälla rödgröna rötan.
2019-09-08, 17:29
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man ser ju rätt tydligt på status.st-diagrammet över tid hur de olika instituten skiftar i stabilitet.

Vad har hänt med http://status.st/ ?

Uppdateras sajten inte längre?
2019-09-08, 17:32
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
C och Ls väljare är väldigt överens med partiledningarna om att massinvandring och utestängning av SD övertriumfar allt gammalt "tjafs" som block och partifärger.
Därför straffar de inte JÖKen i OU.
2019-09-08, 19:16
Medlem
Citat:

Skulle inte hoppas på för mycket därvidlag. Alldeles för många har alldeles för mycket att förlora på det. Partier som riskerar att åka ur riksdagen och Sd kommer förmodligen att stärkas ytterligare av det.
2019-09-08, 19:18
Medlem
SD hade varit på denna nivå eller mer sedan länge om de inte gjort bort sig före valet med att visa sig vara reaktionära klimatförnekare. Detta misstag får inte upprepas.

Om SD har en mer vettig klimatpolitik så framstår de som sakliga och realistiska. Om inte så blottar de sina värsta svagheter.

Det finns åtminstone en företrädare för SD i detta forum, kan man få en kommentar på detta från officiellt håll?
2019-09-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
SD hade varit på denna nivå eller mer sedan länge om de inte gjort bort sig före valet med att visa sig vara reaktionära klimatförnekare. Detta misstag får inte upprepas.

Om SD har en mer vettig klimatpolitik så framstår de som sakliga och realistiska. Om inte så blottar de sina värsta svagheter.

Det finns åtminstone en företrädare för SD i detta forum, kan man få en kommentar på detta från officiellt håll?

Jag har ett superkonkret förslag till eventuellt lurkande SD-företrädare: Lyft fram de pågående Sida-projekten om stöd till nyföretagande i Somalia som finns idag. Jag har länge pratat om Skönhetssalongen i Puntland som ett paradexempel på den goda återvandringen från Sverige till ett produktivt liv i hemlandet.

Men ett annat exempel med direkt miljökoppling var ett företag med affärsidéen att ta hand om PET-flaskor. Istället för att gå på svenska bidrag, skulle alltså hela familjer kunna försörjas till en bråkdel av kostnaden ur befintlig svensk bidtåndsbudget tills man blir självförsörjande - och hjälpa till att rädda världens hav från plast. Observera att detta inte är en fantasi, utan existerande projekt.

WIN-WIN-WIN-WIN-WIN för Sverige, Somalia, svenska skattebetalare, somaliska utanförskapsbor OCH MILJÖN.

En massiv återvandring tillbaks mot energisnåla ekvatorn är det effektivaste klimataktivismen. Något för SD att utmana Greta med.
2019-09-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
En massiv återvandring tillbaks mot energisnåla ekvatorn är det effektivaste klimataktivismen. Något för SD att utmana Greta med.

Man kan påpeka hyckleriet med att ta hit en massa nya konsumenter, men annars så tror jag att man bör hålla sakfrågorna åtskilda. Det viktiga är att framstå som vettiga och realistiska i varje samhällsfråga, inte flashback-mässiga...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in