2019-09-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det beror väll på om de köpt lgh tillsammans.
Eller var det så att hon flyttade in? Eller var det han som flyttade in?
De flyttade in samtidigt. Men det kan vara han som köpt den, och vara hans enskilda egendom. Vi vet inget om det.
Citera
2019-09-08, 15:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De flyttade in samtidigt. Men det kan vara han som köpt den, och vara hans enskilda egendom. Vi vet inget om det.

Tvisten handlade om vem som hade rätt till lägenheten vid separationen. Det tas upp tidigare i tråden. Kan inte länka för jag minns inte vilken sida det var.
Citera
2019-09-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tvisten handlade om vem som hade rätt till lägenheten vid separationen. Det tas upp tidigare i tråden. Kan inte länka för jag minns inte vilken sida det var.
Att det tas upp är en sak, det har tagits upp flera gånger. Det innebär inte ATT det faktiskt var så, även om sannolikheten är stor. Jag vill se domen.
Citera
2019-09-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är ingen hejd på hur korkade folk är. Skulle barnen lösa ut mammans del och bo kvar där själva? Hon skulle få lägenheten och ha rätt att bo i den. Visst skulle hon behöva lösa ut barnen. Mord eller ej, så kan ju inte domstolen ta ifrån dig dina ekonomiska tillhörigheter eller din bostad (Hon är skriven där) om det inte är ett skadestånd som du inte har råd att betala. Men då hamnar man hos kronofogden som gör en utmätning. Jag skrev dessutom att om hon hade kommit undan med mordet och inte blivit påkommen. Men även om hon fälls för anstiftan till mord så tas hon inte ifrån sina tillhörigheter och barnen per automatik får lägenheten. Jag har aldrig påstått att hon skulle ärva mannen om han dog. Bara att hon skulle behålla lägenheten. Tvisten handlade ju om vem som skulle ha rätt att få bo kvar i lägenheten. Dör den ene som gör anspråk på att få bo där, så finns det ju ingen annan som gör anspråk på att få bo där. Barnen är ju inte myndiga och har ingen ekonomi att bo i en lägenhet på 200 kvadrat. En överförmyndare eller fosterförälder kan ju inte kräva att bo där. Sen kanske bostadsrättsföreningen har åsikter på att kvinnan ska bo där, men det blir ju en annan tvist. Dessutom ska hon ju redan 2015 ha försökt röja mannen ur vägen och då hade ingen dom fallit vem som hade rätt att bo kvar i lägenheten. Då hade hon definitivt fått behålla sin bostad om hon inte blivit påkommen. Kanske till och med fått bo där tillsammans med barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det beror väll på om de köpt lgh tillsammans.
Eller var det så att hon flyttade in? Eller var det han som flyttade in?

Det var väl två tvister? Tråden har fyllts på väldigt snabbt och mycket har varit trams och rökridåer så det är svårt med överblicken.

Den ena tvisten gällde bodelningen och den är väl avgjord och klar och BO har lägenheten som sin?

Den andra gällde barnen och där fick fadern vårdnaden några dagar innan mordförsöket?

Har jag fattat fel?

Om jag har fattat rätt hade barnen ärvt bostaden. När det gäller vårdnaden hade väl ytterligare domstolsförhandlingar krävts om modern skulle få vårdnaden? Eller hade det varit möjligt att inhibera domen i och med att den inte vunnit laga kraft? Däremot är det väl troligt att hon hade fått flytta in, särskilt i och med att hon var skriven där redan.
Citera
2019-09-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Bröllopsfoto på Karin & Henrik Olsson Lilja finns i Dagens Nyheter, 20030913, för den som vill se på Kungliga Biblioteket.

https://tidningar.kb.se/?q=%22henrik%20olsson%20lilja%22%20bröllop&sort=as c

Möjligtvis på andra större bibliotek i landet.

Det blir 16 år sedan nästa vecka på fredag..

Jag kan inte se något när jag klickar på länken. Vad kan det bero på?
Citera
2019-09-08, 15:46
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det var väl två tvister? Tråden har fyllts på väldigt snabbt och mycket har varit trams och rökridåer så det är svårt med överblicken.

Den ena tvisten gällde bodelningen och den är väl avgjord och klar och BO har lägenheten som sin?

Den andra gällde barnen och där fick fadern vårdnaden några dagar innan mordförsöket?

Har jag fattat fel?

Om jag har fattat rätt hade barnen ärvt bostaden. När det gäller vårdnaden hade väl ytterligare domstolsförhandlingar krävts om modern skulle få vårdnaden? Eller hade det varit möjligt att inhibera domen i och med att den inte vunnit laga kraft? Däremot är det väl troligt att hon hade fått flytta in, särskilt i och med att hon var skriven där redan.

Jag tror det var tvärtom. Vårdnadstvist först och tvist om lägenheten sen. Eller båda har pågått parallellt i flera år. Barnen är så pass gamla så de kan välja själva var de vill bo 15 och 17, så domen i veckan kan inte ha handlat om vårdnad av barnen utan sannolikt vem som skulle få bo kvar i lägenheten.
Citera
2019-09-08, 15:55
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Det beror precis som användaren säger smartskaft. Det finns endast att titta på Kungliga Biblioteket eller andra större bibliotek eftersom det är upphovsrättsskyddat material.

Även du borde veta, med allt detektivarbete och inside information du säger dig sitta på att Dagens Nyheters arkiv sitter bakom betaltjänst, samt att dess arkiv efter sträcker sig fram till 1992.
Citera
2019-09-08, 15:59
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Kopiera och klistra in denna URL i din webbläsare så bör det fungera:

Kod:
https://tidningar.kb.se/8224221/2003-09-13/edition/11184/part/2/page/26/?q=Henrik%20Olsson%20Lilja%20Bröllop&from=2003-09-12&to=2003-09-14
Citera
2019-09-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Kopiera och klistra in denna URL i din webbläsare så bör det fungera:

Kod:
https://tidningar.kb.se/8224221/2003-09-13/edition/11184/part/2/page/26/?q=Henrik%20Olsson%20Lilja%20Bröllop&from=2003-09-12&to=2003-09-14

Upphovsrättsskyddat material, kan endast läsas digitalt på Kungliga biblioteket och på ytterligare några bibliotek.
Senast redigerad av Picasso2 2019-09-08 kl. 16:03.
Citera
2019-09-08, 16:04
Medlem
Hoppsan:

"Advokaten opererades under fredagen. Han uppges må under omständigheter bra. Enligt ett besked från byrån räknar advokaten med att vara tillbaka i tjänst inom tio dagar. "

En superman..
Citera
2019-09-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför ska man inte kunna diskutera uppkomsten till olika brott? Det är en av de mest intressanta bitarna vid kriminalfall. Vad som kan tänkas leda fram dit.

Javisst är det relevant. Som exempel vill politiker härleda skjutningar till socioekonomiska orsaker. I detta fall är det väl helt klart att en separation ligger bakom. Hur utvecklingen under kommande tvister mellan parterna lett till rådande situation är just tvisten i sig. Den har pågått under många år och en av parterna har tappat förståndet och det är tydlig vilken. Här finns inget hedersvåld eller klanmentalitet förutom den Svenska feminismen. Tro mig, om man rotar i dessa tvister finns grova feministiska inslag i juridiken.
Citera
2019-09-08, 16:05
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Upphovsrättsskyddat material, kan endast läsas digitalt på Kungliga biblioteket och på ytterligare några bibliotek.
Ja, men du kan väl läsa notisen och se metainformation om tidningen?

Via den tidigare länken så kommer man endast till en tom sökresultatsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in