2019-09-08, 00:38
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
I detta klipp från 2011 uttrycker Leif GW Persson cirka 7.45 in i videon och framåt att polis, militär och folk med säkerhetsanknytning kan vara/är inblandad. "politiska personer bruka mördas av politiska skäl" 2011 ja, då levde mördaren säger han. Man tog tillfället i fly(c)kten 😉
https://youtu.be/FDzDeZV0_e8
Ja jo den gubben köper jag inte.
Sprida ut ansvaret på så gott som alla det är många som försökt med det.
Norrköpingsmötet är ett utmärkt exempel från en förljugen gammal IB-agent.
Den finske Borgnäs köper allt med hull och hår.
Ska inte Borgnäs ifrågasätta Donald Forsberg snart... he he
Verkar vara en viss avsaknad av det hittills.
Citera
2019-09-08, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Spelar ju ingen roll för tyngden av Åsgårds övertygelse om Åsgård var övertygad om CA innan eller efter GMP. För GMP spelar det dock stor roll.
Jo, i ljuset av att resultatet kan ha påverkats av vad dessa gubbar gick och grubblade på kan den ha lett in utredningen på helt fel spår. En helgardering, men CA är ett intressant namn, det tycker jag nog. Handlar mest om vapnet, motivet känns ganska mycket spekulation.
Om Palme var på TV när skottet gick av finns det inte belägg för heller.
GMP är en helgardering av allehanda psykopater som skulle kunna tänkas dyka upp, men det är ganska fantastiskt hur dom slår i nödbromsen så fort andra motivbilder som andas en smula politik.
Palmes politiska gärning och eventuella ogärning skulle hållas utanför utredningen. Så har det sett ut genomgående.
Tyvärr.
Citera
2019-09-08, 01:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo, i ljuset av att resultatet kan ha påverkats av vad dessa gubbar gick och grubblade på kan den ha lett in utredningen på helt fel spår. En helgardering, men CA är ett intressant namn, det tycker jag nog. Handlar mest om vapnet, motivet känns ganska mycket spekulation.
Om Palme var på TV när skottet gick av finns det inte belägg för heller.
GMP är en helgardering av allehanda psykopater som skulle kunna tänkas dyka upp, men det är ganska fantastiskt hur dom slår i nödbromsen så fort andra motivbilder som andas en smula politik.
Palmes politiska gärning och eventuella ogärning skulle hållas utanför utredningen. Så har det sett ut genomgående.
Tyvärr.

För en som mig, som är övertygad att mördaren var en ensam "galning", känns ju GMP ändå rätt vettig.

Såna här mord är oftast utförda av en ensam galning. Kanske inspirerade av tidens vindar. Hat blir lätt till våld i ett sjukt huvud.
Citera
2019-09-08, 01:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
För en som mig, som är övertygad att mördaren var en ensam "galning", känns ju GMP ändå rätt vettig.

Såna här mord är oftast utförda av en ensam galning. Kanske inspirerade av tidens vindar. Hat blir lätt till våld i ett sjukt huvud.

GMP gjordes för att stämma in på en ensam galning. Mycket fakta filtrerades bort. Ex övervaknings -Pm och Åke Rimborns uppgifter togs aldrig med i beräkningen.

Ensamma galningar är inte vanligast vid politiska mord. Det vanligaste är någon form av konspiration. Bland dessa är höger-om-höger GM vanligare än vänster-om-vänster dito!
Senast redigerad av mvagrippa 2019-09-08 kl. 01:30.
Citera
2019-09-08, 01:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
GMP gjordes för att stämma in på en ensam galning. Mycket fakta filtrerades bort. Ex övervaknings -Pm och Åke Rimborns uppgifter togs aldrig med i beräkningen.

Ensamma galningar är inte vanligast vid politiska mord. Det vanligaste är någon form av konspiration. Bland dessa är höger-om-höger GM vanligare än vänster-om-vänster dito!

Själv har jag läst att ensamma gärningsmän är övervägande när det kommer till politiska mord och kändismord. Jag avsåg skriva "ofta", inte "oftast".
Citera
2019-09-08, 02:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Hans GMP på Lasermannen var ju rätt spot on. Men visst, även en blind höna kan finna ett korn. Jag tycker ändå Åsgårds ord väger tungt med tanke på att han haft tillgång till hela utredningen vid en tidpunkt.

Enligt LGWP var Lasermannen redan upptäckt när GMP kom in i bilden.

Har du läst GMP-avsnittet om varför Leif K.s iakttagelse av WT-mannen 19.30 Västerlånggatan inte var relevant?

GMP tillverkades för att stämma med Ölvebros huvudtes om ensamagerande GM.
Citera
2019-09-08, 02:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Noterbart är ju att intresset för CA väcktes på allvar i januari 1994. Senare samma år presenterades GMP. En berättigad fråga är i så fall i vilken grad Jan-Ulf hade information om det ärendet, och i vilken grad det påverkade GMP?
Han kanske var lika fast övertygad redan då det begav sig?

För mig har GMP alltid varit ett beställningsjobb. Ett sätt att få vetenskaplig tyngd åt Ölvebros linje.
Alla WT-iakttagelser viftas bort som irrelevanta.

Åsgård sa i tv häromåret att "det finns inga bevis för att Palme övervakades". Ett mycket försåtligt sätt att formulera sig eftersom det inte heller finns några bevis för att Palme mördades av en ensam GM.

Säpos PM tycks han inte känna till.

Nej, för min del är GMP inget att bry sig om. RRV-experterna drog ju också rakt motsatt slutsats om GM. De insåg, som alla tänkande människor, att mordet var en för GM till 100 procent lyckad operation.

Hovrätten menade att Palmemordet var ett planlagt våldsdåd. Men Åsgård visste förstås bättre.
Citera
2019-09-08, 02:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Enligt LGWP var Lasermannen redan upptäckt när GMP kom in i bilden.

Har du läst GMP-avsnittet om varför Leif K.s iakttagelse av WT-mannen 19.30 Västerlånggatan inte var relevant?

GMP tillverkades för att stämma med Ölvebros huvudtes om ensamagerande GM.

Vad menar du? Skrev man lasermannens GMP efter man tagit Ausonius?

Nej.

Ja, jag har tillstått att GMP i PU är lite korrupt.

Och jag tycker ändå Åsgårds åsikter om CA väger tungt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-08 kl. 02:33.
Citera
2019-09-08, 02:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Vad menar du? Skrev man lasermannens GMP efter man tagit Ausonius?

Nej.

Ja, jag har tillstått att GMP i PU är lite korrupt.

Nej, jag citerar bara LGWP som i Veckans brott berättade att GMP:s uppfattning inte hade någon betydelse när det gäller Lasermannen. Polisen hade redan, utan GMP, ringat in Ausonius.
Citera
2019-09-08, 02:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
För mig har GMP alltid varit ett beställningsjobb. Ett sätt att få vetenskaplig tyngd åt Ölvebros linje.
Alla WT-iakttagelser viftas bort som irrelevanta.

Åsgård sa i tv häromåret att "det finns inga bevis för att Palme övervakades". Ett mycket försåtligt sätt att formulera sig eftersom det inte heller finns några bevis för att Palme mördades av en ensam GM.

Säpos PM tycks han inte känna till.

Nej, för min del är GMP inget att bry sig om. RRV-experterna drog ju också rakt motsatt slutsats om GM. De insåg, som alla tänkande människor, att mordet var en för GM till 100 procent lyckad operation.

Hovrätten menade att Palmemordet var ett planlagt våldsdåd. Men Åsgård visste förstås bättre.

Uttalade sig hovrätten om vad som låg bakom mordet, när de frikände CP? Det låter konstigt
Citera
2019-09-08, 02:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, jag citerar bara LGWP som i Veckans brott berättade att GMP:s uppfattning inte hade någon betydelse när det gäller Lasermannen. Polisen hade redan, utan GMP, ringat in Ausonius.

Du skrev nyss att han redan var upptäckt när GMP kom in i bilden. Det är ju inte vad du säger här. Nej det är sant att gärningsmannaprofilen inte gjorde så man tog Ausonius, det var ju ren tur att man fick ett regnummer på en hyrbil som han hyrt. Men hade det gått stå i utredningen hade den kunnat vara avgörande. För den var bra.
Citera
2019-09-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Holmér blev politiskt tillsatt. Han och 'kompisen' Ebbe var erkänt bra på att fixa undan problem för (S). Såsom den s. k. Sjukhusaffären. Det som försegick på LKC mordnatten är allt annat än normalt: lögner, medveten fördröjning, felskrivningar, felaktiga protokoll, ingen bandinspelning, ingen ledning av yttre patruller, ingen checklista följdes, Koci var helt väck och svamlade, slängde på luren när folk ringde, plötsligt drog han hem, osv. INTE normalt! Och detta var långt innan Holmér.

Ja. Og HH var ikke så lenge i ledelsen. Det meste av ansvaret for dårlig etterforskning ligger på andre enn ham. F.eks. holde fast ved CP på tross av at den som hadde observert mest av bevegelsene til GM, LJ, faktisk kjente CP og var ganske så sikker på at det ikke var han... Politiarbeid i særklasse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in