2019-09-08, 11:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon tog även vigseluppdrag utanför kyrkan. Jag antar att de eller någon av dem. kände henne från något annat sammanhang.
Riktigt hon vigde flera, b,la, UW,s bror.
Citera
2019-09-08, 11:53
Bannlyst
En annan sak jag funderat på.

OM nu SD är mördaren (vilket jag tror) så är han en iskall jävel.
Jag kan ju tycka att har du mördat en person genom att mosa sönder ansiktet och huvudet så borde man förändras lite i sin framtoning som person.
Man borde i alla fall vara "lite låg" eller se ut som om man grubblar på nåt.
Hans beteende borde vara lite annorlunda.

Men inte SD.
Han kör på precis som vanligt, och han gödslar med foton där han står och flinar.
Allt är som vanligt, livet rullar på, och människan har till och med mage att umgås med gemensamma vänner till LW.

Han är en totalt iskall jävel, och nån liten psykopat-klocka ringer hos mig, i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja, då verkar vi tämligen överens just i denna fråga. Jag hade visserligen inte med barnperspektivet, kring att barn kan förlora inte bara en förälder, utan två därtill, som du hade, vilket inte är en oviktig detalj i sammanhanget. Vi blir tvungna att teoretisera även om vi är oförmögna att i verkligheten ta ihjäl någon. Vi har knappt någon oberoende fakta i fallet av utgå från. Läckaget från utredningen verkar obetydligt. Sedan anser jag mest alla tycker och tror, vi spekulerar allihop i någon mån. De som verkligen vet något verkar rätt tysta.

Sedan, med risk för att måla in mig i ett victim blaming hörn, kan jag inte låta bli att undra över om Lena är i någon bemärkelse förmögen att vara "bitchigare", och mer svårhanterlig än vi vet om, fanns några uttalanden om henne tidigt i tråden att hon skulle varit mindre sympatisk mellan varven? Jag tänker då på brottets karaktär, modus operandi, då hatet verkar så oförsonligt och ödesmättat. Men, det lär vi aldrig få djupare kännedom om. Det kommer fram så olika bilder av en och samma människa, beroende på vem du frågar och dennes individuella uppfattning och erfarenhet av offret.

Ytterligare märkligheter är Hannas flytt rakt in på Lenas kvarter, det gör att jag anar ugglor i mossen. Du kan flytta var som helst och du väljer att flytta med utsikt över rivalens hus. Mitt varningslarm börjar åtminstone larma några decibel för högt.

Vill man seriöst ha den utsikten varje dag, året runt när man blivit sviken dubbelt upp, om man inte känner till att det är ett temporärt problem som kommer vara löst inom en överskådlig tid? Om inte, i sådana fall varför?

Däremot vad gäller logistik anser jag platsen för det nya boendet, som en perfekt utgångspunkt för att bara gå över till Lena när helst man ser det lyser, och knacka på, utan att behöva ha sms alternativt chatt- eller telefonkontakt och lämna den typen av digitala spår och bevis bakom sig.

LW var människa och vi har alla vackra och mindre vackra sidor. Jag tänker att om man är en färgstark person, som LW var, kommer åsikterna om ifall man är underbar eller odräglig att variera mer mellan dem man möter än om man är en grå mus. Men även om hon varit jobbig och egoistisk och what-not, har ingen rätt att ta hennes liv.
Hade jag varit HD, skulle jag säkert ha varit fly förbannad på LW. Och som du säger, velat bo långt bort ifrån henne. Det har funnits en del (TinnaNinna?) som skrivit att HD tyckte att det var skönt att SD tog ut sin sexlust på LW, så att hon slapp. Även om HD skulle kännt så ibland, borde hon känna sig sviken av både SD och LW. Oavsett LWs andra egenskaper.
På EGT och Medinsyn ( vad vi nu tar deras vittnesmål för) har det låtit som om HD är en praktisk och odramatiskt person. Utifrån det kan man tänka att hon flyttade till radhuset bara för att det var mest praktiskt för barnen. Någon har sagt att det inte finns många andra bostadsrätter i området.
Kanske, om hon är inblandad, hade hon inte insett vilken påfrestning och frestelse hon utsatte sig för, när hon fick det bostadsläget?
Nu utgår jag åter från mig själv. Om hon hade en hemsk plan med att bosätta sig där, borde hon kunnat reviderat den i tid när hon insåg vilken katastrof den skulle innebära ( givet att hon inte är mycket avvikande och skulle tro sig om att kunna mörda utan att bli påkommen).
Det kan förstås finnas en massa motstridiga viljor inom henne. En logisk sida kan ha sagt att du skulle ju aldrig, och en mörk kan ha förblindat henne av hat. Kanske drev något sådant henne att bosätta sig intill rivalen, så som man kan ha svårt att inte pilla av sårskorpan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hans förklaring till nekandet var att han tolkade frågan om de hade kontakt som "träffades ni" inte att all sorts kontakt menades även sms etc.
Enligt uppgift i tråden, från EGT tror jag.

Typ så. Den trådsanning MV skapade som verkar vara totalt etablerad är att SD ljög i förhör, som senare vart slirade, kommer nog just från frågan "När hade du kontakt med LW?", SD tolkade det som träffat henne och svarade givetvis på när han träffat henne. Då hade FL påpekat att dom har bevis att dom haft digital kontakt på em/kvällen. SD sa utan omsvep att det stämde. Det var ju uppgifter som han redan hade lämnat till uniformerad personal på morgonen.

Därefter har MV varit noga att skriva digital kontakt, men "slirat" på sanningen var redan spikat som sanning.
Citera
2019-09-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kommer väl alltid vara svårt för utomstående att få klart för sig hur en relation i verkligheten ser ut. Detta även om det är ett öppet förhållande och andra har mer insyn i hur parterna förhåller sig till varandra. Vad som sker bakom ridån kan innehålla andra ingredienser.
Jag tycker att det är t o m svårt för mig själv att se hur mitt eget förhållande verkligen är. Vem bestämmer var skåpet ska stå?
Det kan variera i lika frågor, det kan variera olika i tid. Det finns alltid någon slags obalans att förhålla sig till, och linjen är inte linjär eller tydlig.

I ett hemligt förhållande, där dessutom ytterligare en part är involverad, en part som båda har en relation till. Vem/vilka vet exakt hur det förhållandet ser ut?

LW hade nog skinn på näsan, det tycker jag mig ha hört från något håll i tråden. Och från något/några (?) håll har det tidigt i tråden skrivits att LW fortsatt att träffa SD, trots mycket hot och kränkningar. Det verkar ha varit extremt komplicerat förhållande och inte ovanligt i den typen av relation där våld är en ingrediens i förhållandet.
Det som en gång var en häftig förälskelse, kan ha övergått i en djupare kärlek trots den hemska komponenten. Inte ovanligt att våldet/hoten varvas med perioder med mycket uppvaktning, förlåtelse och nya hopp.

Så LW behöver inte ha varit "bitchig" (även om hon kan ha varit mer på än vad som framkommit i tråden.) utan hon kan ha varit mer delaktig i karusellen än vad jag tidigare har trott. Jag förstår att du inte menar att hon förtjänade att dö, bara att det kanske var mer komplicerat än att bara den ena är överdjävlig och den andra totalkryper i askan.

Det som LW har berättat för en del är väl en del av sanningen, men att SD ska ha berättat hela sanningen kommer nog vara svårt att tro. Särskilt som att det ser ut som han är den /en skyldig till mordet. Sedan får man hoppas att utredningen kan foga ihop mer av pusslet och att sms/digitala media, förhör osv kan få ihop en lite mer sanningsenlig bild.

Jag tror att även SH.Holmes (?) eller var det någon annan har berättat att hon svårt att lämna förhållandet, trots att vänner försökte få henne att anmäla och avsluta. Nu börjar minnesbilder leva lite av sig själv, så jag lämnar det lite öppet hur det var i den frågan.

Här nedan är iaf en postares syn på saken:

@mirdidjul66 21/5-18:

"Japp, det är Stefan Davidson som misshandlade Lena i hennes bil , Det dom flesta inte vet är att dom också hade ett förhållande i 6 år innan det här hände med mycket hot och kränkningar av Lena.. Men hon hade inte förmågan att ta sig ur alla lönger , Jag sa åt henne många många gånger att anmäla, vilket hon gjorde men som blev avskrivet, men fortsatte träffa Lena regelbundet fast han var gift"

@mirdidjul66 29/5-18:

"Det stämmer , oavsett hennes relationer så har hon alltid träffat Stefan"

Ja, det där är väldigt intressant, vilka bakomliggande mekanismer är till att stanna kvar i olika typer av destruktiva träsk, om det nu var så i detta fall. Vare sig man utsätter, eller själv är utsatt, tänker jag mig det som ett slags destruktivt samspel, eller ringdans som är beroende av att båda två gör vissa saker, eller avstår vissa saker. Ja, att man spelar varandra i händerna.

Tidigare föreslog jag att Hanna borde sticka och dra. Eller att SD borde dra, och börja om. Men jag kan lika gärna säga samma sak till Lena, om SD stalkade eller försökte kontrollera henne. Jag tycker, och har alltid upplevt att har man problem och bekymmer med varandra, då delar man upp sig och slutar ha kontakt. De hade inte ens barn ihop eller gemensamt ägande. Inte flyttar man heller till rivalens kvarter.

Mitt resonemang för egen del vare sig jag har problem privat, eller på arbetet är detsamma. Jag lämnar alltid skeppet, innan jag sjunker tillsamman med det, av ren och skär självbevarelsedrift. Lämnar lägenheten, bråkar inte om grejer, kräver ingenting. Gör kollegan sig omöjlig och kommunikation inte hjälper, då säger jag upp mig och skaffar ett annat arbete. Förstår inte människor och intriger, är det en prestigeförlust, eller en tävling, vem som backar och inte? I sådana fall är det ett riskbeteende anser jag.

Tänker på bl.a. Lotta Rudholm och Fup i detta fallet. Utifrån verkar det så rätt och självklart att anmäla, eller fly till en kvinnojour, byta namn eller vad som, men inte för offret själv. Kanske det är den naturliga lösningen, att bara resignera och ge upp. Bli likgiltig, öppna dörren, släppa in och bli dödad? Ska en hund komma ivägen för en jourvistelse? Är det bättre att dö, än skiljas från vovven?

Jag anser livet vara en gåva, det primära, kanske är det därför jag själv lever idag? Att träffa personlighetsstörda människor är ingen större utmaning, men det viktigaste är nog att inte själv agera som en, för då kanske man inte lever nästa dag, tänker jag? Om du är nedbruten, psykiskt och fysiskt misshandlad exp. kanske din förmåga att tänka logiskt och klart är nedsatt, du kanske inte lyssnar på råd av dina vänner, utan fortsätter göra sämsta tänkbara val?

Med tillägget, att jag uppfattat det som att Lena inte verkat vidare skrämd av Stefan. Mer stark och enveten, personlighet än honom. Hon verkade väldigt orädd för människor överlag. Inte heller verkar Hanna vidare skrämd av Stefan, snarare tvärtom. Men, men...vad vet man om något i detta fall egentligen? Förstår mindre och mindre.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-08 kl. 12:02.
Citera
2019-09-08, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här verkar det som "basebollträet" omnämns för första gången

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

"Tekniks bevisning är ALLT och INGET.
Barnens baseballträ, som alltid står innanför dörren, men nu är borta. Finns inte, men är ett bevis i sig att det är borta (OBS: bara ett exempel)"

Så det var nog bara ett exempel, som EGT påpekat flera gånger.
Vi gör ett litet experiment här i tråden....

Angående tekniks bevisning är ALLT och INGET.
Barnens golfklubba, som alltid står innanför dörren, men nu är borta. Finns inte, men är ett bevis i sig att det är borta (OBS: bara ett exempel).
Citera
2019-09-08, 12:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Själv tror jag att SD haft sms-kontakt med LW i nära anslutning till mordet, men även att det finns sms dagar innan mordet, och att innehållet i dessa var grundbulten till misstanken i början.

Ja, MV skrev ganska tidigt att MGM var arg på BO över hennes kommande resa till Norge med en annan man. Om jag minns rätt.
Citera
2019-09-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Själv tror jag att SD haft sms-kontakt med LW i nära anslutning till mordet, men även att det finns sms dagar innan mordet, och att innehållet i dessa var grundbulten till misstanken i början.

Vet inte hur nära eller sent SD hade kontakt, men em/kväll är nämnt. Att dom haft kontakt dagarna innan är bekräftat och flera gånger.
Citera
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Riktigt hon vigde flera, b,la, UW,s bror.

Ja, LW vigde UW:s bror och svägerska. LW ska även ha vigt systern till denna broders fru, om jag inte fått allt om bakfoten.
Citera
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
När du sitter vid förhör med polisen för utredning kring ett mord, då berättar du allt du vet, precis allt, direkt.
Det är inte försvarsbart att låtsas att man inte förstått vad som syftades i ett sådant läge, han förstod och visste och valde att dölja, det förstår även SD men han teg och det ses som att vinna tid att hinna fundera.
Alla oskyldiga berättar ALLT som kan vara av värde, SD valde att dölja så länge han kunde, det pekar givetvis ut honom som misstänkt, med all rätt!
Man varken ljuger eller döljer något vid ett allvarligt brott som mord om man är oskyldig och inget har att dölja, särskilt inte om man har en relation med den mördade, det förstår varenda förnuftig människa och även SD det kan jag lova dig, trots det valde han att spela dum, luktar misstänkt lång väg redan från början, inte sant?

Det är inte alltid så lätt att, för en som blir förhörd, att veta allt som är av värde för en utredning. Framför allt när förshörsledare tidigt i en utredning håller inne med väsentliga uppgifter som inte bör avslöjas.

Sen så ska du kanske inte heller med säkerhet skriva att en som blir förhörd berättar allt om den är oskyldig. Det kan vara mer komplext än så nämligen.
Citera
2019-09-08, 12:09
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja precis, det var min tanke. Om åklagaren söker ytterligare bevisning angående HDs inblandning, vilket hon borde göra då HD kvarstår som skäligen misstänkt, så borde någon form av tvångsmedel ha förberetts för att förhindra att värdefull och kanske avgörande bevisning försvinner.

Det s.k "specifika föremålet", beroende på vad som avses, kan ju ha smugglats över till HDs bostad - ett mindre föremål av typen USB-minne?
Man kan också tänka sig att HD i förhör har avslöjat vad hennes f.d make har i sina gömmor, utan att veta exakta koordinater.

Ja det fanns nog både en och två anledningar till att ÅK med tekniker ville ha fri tillgång till huset ;-)

Och det skulle inte förvåna mig om SD använt HDs hus som ”skattgömma”. Kanske som en lojalitetsförsäkring...

Hon sitter lika (o)säkert i båten som exmaken gjorde i 15 månader...

”Polisens utredning visar enligt åklagaren fortfarande på att personen kan vara inblandad i mordet.
– Misstankarna kvarstår, säger Åsa Hiding. Men får vi fram nya uppgifter kan hon såklart häktas igen”

Källa

Hon är långt ifrån på den säkra sidan. Får mig att tänka på låten ”Out of the Woods”, både titeln och texten
Youtube - Out Of The Woods
Citera
2019-09-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, MV skrev ganska tidigt att MGM var arg på BO över hennes kommande resa till Norge med en annan man. Om jag minns rätt.

Här blir det lite konstigt. Varför skulle SD bli arg för denna resa? LW har varit iväg på tu man hand med flera andra, och JH bode hon ju hos några helger innan. Till Norge var dom ju inte ens på tu man hand.

Men SD trodde inte att LW hade någon relation annat än vänskap med JH (och andra), så det kan ju ha kommit honom till känna då. Därav reaktionen i så fall.

Om uppgiften stämmer, så hade LW en sexuell relation med en annan man och samtidigt träffade SD. Var var svartsjukan då?

Givetvis är det så att känslor är färskvara och förändras i tiden, men nått känns konstigt.
Deras relation påbörjades som bara sex, sen vart det känslor, men efter bilen så var SD måttligt road av LW och hennes sätt, men dom fortsatte ha sex, utan att han kände något djupare för henne.

Stora delar återberättat av honom själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in