2019-09-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Har du sett på hva som faktisk skjedde?
LJ kunne jo vært GM, hvordan ble han behandlet? Og hva med tidsskjemaene, særlig for bil 1520?
Fra svenska politiska mord

Polisen oppfører seg eksakt som noen i GMs support-team ville gjort. Hvor er bevisene for at de ikke faktisk var det?

Jag har i senaste räkningen https://www.flashback.org/sp68598953 missat att ta med Dalsgaards polisbil som du upptäckt. Lars J har pekat ut platsen var han blev passerad av Dalsgaard. Det var på samma plats som YN mötte springande mannen (tidsmässigt=möjlig gärningsman). JN och D bör mötts där tidigt under minuten 23.24,00. Springande poliserna mommer i mina beräkningar upp först ca 2 min efter Lars.

De tidsrekonstruktioner som tidigare gjorts är aldeles för dåligt gjorda i jämförelse med de som jag, Basfakta, MacMakay mfl. landat kring senaste tiden.

En konspiration innehållande alla dessa polisbilar uppepå åsen, bedömmer jag som ytterst osannolik efter alla år avtystnad. Förmodligen gjorde de istället en utomordentlig insats när de utan skydd sprang ut efter en beväpnad mördare. LarsJepsson ser jag som den kanske störste hjälten.
Citera
2019-09-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Att mpl beslutades sent utifrån Palmes rörelser och därmed flyktvägen är helt klart tycker jag.

Liksom att GM agerade ensam från Grand till Dekorima är jag också helt övertygad om.

Däremot tyder vittnesmålen från Gamla stan på att Palme övervakades från bostaden till Grand, helt enligt Säpos PM.

GM var utsedd att sköta sista delen av operationen. Tror jag.
Låter rimligt men det som talar emot tycker jag är kommunikationen via walkietalkie. Säpos signalspaningsavdelning spelade ju tom in agenters snabbsändare som bara tog en sekund. Något borde de ju bandat eller triangulerat in?
Citera
2019-09-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har någon räknat på om det verkligen var en katastrof med omsättningsskatten. Detta var ju börshajarnas årtionde. Blev man verkligen bankrutt bara för att man hade lånat till aktier? Känns som några bara utgått ifrån att man blir bankrutt om man lånat pengar till aktier och kursen går ner några procent. Ca hade ju ändå en gedigen grundplåt i sin spelvinst.

Tycker det är intressant att Ulf Åsgård har CA som sin huvudmisstänkte "därefter kommer ingen, kommer ingen, kommer ingen". Åsgård har sett CA en gång och tycker han är anmärkningsvärt lik signalementet på mördaren. Samt att Åsgård tycker CAs vapenförsäljningshistoria är helt osannolik. Går att se på Youtube: "Christer Andersson Olof Palmes mördare?"

Tror att omsättningsskatten höjdes från 1% till 2%. Dessutom var det spekulationer om att skatten skulle tas bort igen. Det stora raset på torsdagen började återhämta sig till viss del redan på fredagen. Och det var sportlov så ingen visste riktigt hur marknaden skulle reagera veckan efter. Åsgård är en fjant. Hur kan han veta hur mördaren ser ut när ingen annan vet det.
Citera
2019-09-07, 23:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Låter rimligt men det som talar emot tycker jag är kommunikationen via walkietalkie. Säpos signalspaningsavdelning spelade ju tom in agenters snabbsändare som bara tog en sekund. Något borde de ju bandat eller triangulerat in?

Ja, jag kan inte sånt. Men kan KP:s begäran från MUST ha haft med detta att göra? Dvs registrering av radiotrafik mordkvällen?

Beträffande WT/sändare vet jag att Stay Behind fick ny utrustning 1985. För korta kodade meddelanden i stadsmiljö. Små sändare, dvs sådana som vittnet Leif K i Gamla stan såg.

Stay Behind stod i direktkontakt med huvudkontoret i Storbritannien. Kan den automatiska timslånga sändningen från vinden på Alströmergatan ha haft med detta att göra tror du? 01-02 ca.

SB Sverige "bodde" ju på Fleminggatan inte långt därifrån.
Citera
2019-09-07, 23:25
Avslutad
Citat:
GW, som inte är ett orakel btw, är ju extremt insatt i polisens arbete i detta land. Om det vore så konstigt mycket misstag här hade han ju misstänkt polisen. Det gör han inte.

Klart det fanns bra poliser på den tiden, men i det här fallet användes så otroligt många olika poliser. Och det leddes av en man som inte var mordspanare.

I detta klipp från 2011 uttrycker Leif GW Persson cirka 7.45 in i videon och framåt att polis, militär och folk med säkerhetsanknytning kan vara/är inblandad. "politiska personer bruka mördas av politiska skäl" 2011 ja, då levde mördaren säger han. Man tog tillfället i fly(c)kten 😉
https://youtu.be/FDzDeZV0_e8
Citera
2019-09-07, 23:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Har någon räknat på om det verkligen var en katastrof med omsättningsskatten. Detta var ju börshajarnas årtionde. Blev man verkligen bankrutt bara för att man hade lånat till aktier? Känns som några bara utgått ifrån att man blir bankrutt om man lånat pengar till aktier och kursen går ner några procent. Ca hade ju ändå en gedigen grundplåt i sin spelvinst.

Tycker det är intressant att Ulf Åsgård har CA som sin huvudmisstänkte "därefter kommer ingen, kommer ingen, kommer ingen". Åsgård har sett CA en gång och tycker han är anmärkningsvärt lik signalementet på mördaren. Samt att Åsgård tycker CAs vapenförsäljningshistoria är helt osannolik. Går att se på Youtube: "Christer Andersson Olof Palmes mördare?"

Jag har inte detaljräknat men inser omgående att den nya skatten inte på något sätt kan ha påverkat CA:s finanser i så stor negativ inriktning att han behövde storma ut och skjuta Palme.

Om man ska titta på något gällande CA så är det snarare hans grundmurade Palmehat och framförallt den försvunna revolvern som spaningsledningen efterlyste så sent som feb 2016.

Åsgårds tyckanden och låtanden är för mig fullständigt ointressanta. En "man" som gjorde GMP på Ölvebros beställning. Obehagligt underdåning - och pengasugen.
Citera
2019-09-07, 23:39
Medlem
Citat:
Jag har inte detaljräknat men inser omgående att den nya skatten inte på något sätt kan ha påverkat CA:s finanser i så stor negativ inriktning att han behövde storma ut och skjuta Palme.

Om man ska titta på något gällande CA så är det snarare hans grundmurade Palmehat och framförallt den försvunna revolvern som spaningsledningen efterlyste så sent som feb 2016.

Åsgårds tyckanden och låtanden är för mig fullständigt ointressanta. En "man" som gjorde GMP på Ölvebros beställning. Obehagligt underdåning - och pengasugen.
Noterbart är ju att intresset för CA väcktes på allvar i januari 1994. Senare samma år presenterades GMP. En berättigad fråga är i så fall i vilken grad Jan-Ulf hade information om det ärendet, och i vilken grad det påverkade GMP?
Han kanske var lika fast övertygad redan då det begav sig?
Citera
2019-09-07, 23:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Hans GMP på Lasermannen var ju rätt spot on. Men visst, även en blind höna kan finna ett korn. Jag tycker ändå Åsgårds ord väger tungt med tanke på att han haft tillgång till hela utredningen vid en tidpunkt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-07 kl. 23:47.
Citera
2019-09-07, 23:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Noterbart är ju att intresset för CA väcktes på allvar i januari 1994. Senare samma år presenterades GMP. En berättigad fråga är i så fall i vilken grad Jan-Ulf hade information om det ärendet, och i vilken grad det påverkade GMP?
Han kanske var lika fast övertygad redan då det begav sig?

Nja, vem vet. Tycker GMP är ganska CP-vriden. Känns som vissa saker är tillagda enbart pga CP.
Citera
2019-09-07, 23:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
I detta klipp från 2011 uttrycker Leif GW Persson cirka 7.45 in i videon och framåt att polis, militär och folk med säkerhetsanknytning kan vara/är inblandad. "politiska personer bruka mördas av politiska skäl" 2011 ja, då levde mördaren säger han. Man tog tillfället i fly(c)kten 😉
https://youtu.be/FDzDeZV0_e8

Jag kan ha uttryckt mig utan att vara speciellt påläst om GWs teorier. Bara minns att han sagt han inte trodde på att det var polisen, men att Säpo var mycket tänktbart.
Citera
2019-09-08, 00:15
Medlem
Citat:
Nja, vem vet. Tycker GMP är ganska CP-vriden. Känns som vissa saker är tillagda enbart pga CP.
Delvis, ja absolut. Tycker att det är en skön mix, och oavsett vem av dem som slutligen skulle kunna tänkas fällas, så hade de nog kunnat hävda att de träffat ganska rätt ändå.
Citera
2019-09-08, 00:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Delvis, ja absolut. Tycker att det är en skön mix, och oavsett vem av dem som slutligen skulle kunna tänkas fällas, så hade de nog kunnat hävda att de träffat ganska rätt ändå.

Spelar ju ingen roll för tyngden av Åsgårds övertygelse om Åsgård var övertygad om CA innan eller efter GMP. För GMP spelar det dock stor roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in