2019-09-07, 16:54
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vad det än är för alternativ så är det antingen slumpmässigt eller medvetet. Finns inga andra alternativ. Din fantasi kan du pröva här om du vill. Den kommer svika dig. ´´Vet inte´´ är inte ett alternativ. Argumentationsfel och felaktiga alternativ för att du inte förstår.
Det finns ett tredje alternativ, det naturliga urvalet. Det är varken slumpmässigt eller medvetet ;-)
Citera
2019-09-07, 17:19
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdtjanst
Nu vill du gå mot en perfekt skapelse, kanske vi bara skulle vara själar som vet allting, behöver inte äta och är odödliga?
Vi lever i en värld med lagar men du vill ha hokus pokus i kroppen.
Är det inte de troende som vill ha "hokus pokus" och gå mot ett evigt liv, en odödlighet?
Citera
2019-09-07, 17:55
Medlem
Bevisa att kärlek finns, bevisa att vänskap finns. Hur gör man det?
Citera
2019-09-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det var bara ett exempel, Helge.

När det gäller universum så finns det fyra alternativ.
1) Det kan ha blivit till av en slump. Hoppsan!
2) Det kan ha blivit till därför att det skapades avsiktligt. Varifrån? Av vem? Skulle en sådan skapare inte ha fortsatt att skapa?
3) Det kan ha blivit till deterministiskt genom att det helt enkelt var förutbestämt att det skulle uppstå. Återigen, varifrån? Hur? Varför var det förutbestämt?
4) Universum har alltid funnits i en form eller annan i evigheter.

Alltså finns det inte alls enbart två alternativ som du tvärsäkert påstod här:
(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)

Av dessa fyra alternativ är det endast alternativ 4 som har vetenskapligt stöd.

Nu är det inte bara otur utan du är helt enkelt dum i huvudet.

Det var inte bara ett exempel. Det var ett försök från dig att ge ett analogiskt exempel vilket var felaktigt. Varför det var felaktigt har jag förklarat för dig i det föregående inlägget.

Det finns inte 4 alternativ för hur universum ska ha kunnat uppstått.

Gällande alternativet att universum alltid ska ha funnits stöds inte av varken vetenskapen, filosofin eller teologin. Faktum är att alla tre medger att universum har haft en början och har ett slut också oavsett religiös tro. Detta är även vetenskapligt och även matematiskt undersökt. Så detta alternativ är felaktigt. Förkovra dig.

Alternativet att universum ska ha varit deterministiskt är inget alternativ för sig. Här har dina hjärnceller svikit dig grovt. Slå upp determinism så kanske du får ett hum om varför du har fel. Jag kan göra ett försök att banga in detta i ditt huvud. Determinism innebär i förväg bestämt, vilket innebär att det finns ett medvetande som i förväg bestämt hur en process ska fortlöpa och vad detta ska leda till. Med andra ord innebär determinism, i förväg avgjort, i förväg bestämt, i förväg planerat. Detta är inte ett alternativ för sig utan ingår i alternativet ett medvetande som orsak till universum. Du behöver beordra dina hjärnceller att inte svika dig så hårt i fortsättningen. Om du är obotlig kommer jag förpassa dig till samma kategori som kiss74 och connycalrsson. Vilket i praktiken innebär att ni ignoreras och inte besvaras. Du har ett par chanser till på dig att förkovra dig.

Resterande två alternativen är de enda du kan använda dig av och dessa är:

1) Ett evigt medvetande har skapat alltet.
2) slumpen har skapat alltet.

Make you move och välj ett alternativ.
Citera
2019-09-07, 18:29
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Kärlek och vänskap och andra såna grejer kan man se med hjälp av hjärnröntgen.
Citera
2019-09-07, 18:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Kärlek och vänskap är exempel på personliga upplevelser, de går inte (vad jag vet) att bevisa. Der går ju inte skilja någon som är din vän från någon som påstår sig vara din vän.

Vad nu det har med trådens ämne att göra. Eventuell brist på bevis för andra saker är inte bevis för att gud existerar.
Citera
2019-09-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ahh.. Så gud är en. Och tre. Och hundratals. Som bor i himlen, på ett berg i Grekland. Och han vill att vi ska äta kex, och vara vegetarianer, och offra djur. Och inte offra djur. Och offra människor. Och inte offra människor. Då förstår jag.

Jag tror att dom syftar på mig faktiskt, dom har bara missuppfattat vad jag heter. Dom har ungefär lika rätt om gud som om mig i alla fall.
Men det är schysst att du tror på mig i alla fall, det är ju inte alla som gör det. Tackar tackar. Men sluta gärna upp det där med att påstå saker om mig som inte är sant. Fråga istället om det är nått du undrar, jag finns ju här, det är bara att ställa frågan vad jag faktiskt tycker om djuroffer så slipper du gissa.
Din världsbild och Gudsbegrepp exponerar dig mer än du egentligen vill. Du är en varelse med ruttna hjärnceller. Gud är inte ting och du kan inte placera Gud i rumtid. Vad Gud har förbjudit och påbjudit är sanning och du kommer aldrig att förstå dig på dessa ting. Vad vet du om negativ energi och positiv enegeri? Vad vet du om gott och ont? Vad vet du om i vilka djurarter och i vilka födor finns positiv energi respektive negativ energi? Vad Gud förbjuder är sanning. Du kommer att läsa detta men kommer att tro att det är kinesiska för det är ting du saknar kunskap om.

Tids nog kommer du att förstå dina fadäser men ack om det är försent och du får en evighet i elände och plåga, något du så gärna vill förneka.
Citera
2019-09-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Kärlek och vänskap och andra såna grejer kan man se med hjälp av hjärnröntgen.
Idiot! Hur mycket väger kärlek? Vad har den för färg? konsistens? längd? form? Du kan likställas vid en åsna. Det du gör, gör en åsna också. Äta, sova, skita och uppleva verkligheten utan att förstå den. Du har fötts, kommer att leva och kommer att dö och kommer att återuppväckas utan att förstå vad ditt liv egentligen gick ut på. Du är fördärvad och medvetet stötar bort sanningen när den presenteras för dig.
Citera
2019-09-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Det finns ett tredje alternativ, det naturliga urvalet. Det är varken slumpmässigt eller medvetet ;-)
Fel! Det så kallade naturliga urvalet som för övrigt inte existerar men det är en annan fråga är redan existerande. Ingen vet varken teoretiskt eller empiriskt vad dess ursprung är. Sagor för dumma vuxna.
Citera
2019-09-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Är det inte de troende som vill ha "hokus pokus" och gå mot ett evigt liv, en odödlighet?
Varför är det hokus pokus?
Citera
2019-09-07, 18:51
Medlem
Citat:
Definiera ”finns”?
Jag tror inte kärlek och vänskap existerar på Mars,t.ex. Jag tror det krävs liv för att dessa koncept ska ”existera”.
Citera
2019-09-07, 19:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Nu är det inte bara otur utan du är helt enkelt dum i huvudet.

Det var inte bara ett exempel. Det var ett försök från dig att ge ett analogiskt exempel vilket var felaktigt. Varför det var felaktigt har jag förklarat för dig i det föregående inlägget.

Det finns inte 4 alternativ för hur universum ska ha kunnat uppstått.

Gällande alternativet att universum alltid ska ha funnits stöds inte av varken vetenskapen, filosofin eller teologin. Faktum är att alla tre medger att universum har haft en början och har ett slut också oavsett religiös tro. Detta är även vetenskapligt och även matematiskt undersökt. Så detta alternativ är felaktigt. Förkovra dig.

Alternativet att universum ska ha varit deterministiskt är inget alternativ för sig. Här har dina hjärnceller svikit dig grovt. Slå upp determinism så kanske du får ett hum om varför du har fel. Jag kan göra ett försök att banga in detta i ditt huvud. Determinism innebär i förväg bestämt, vilket innebär att det finns ett medvetande som i förväg bestämt hur en process ska fortlöpa och vad detta ska leda till. Med andra ord innebär determinism, i förväg avgjort, i förväg bestämt, i förväg planerat. Detta är inte ett alternativ för sig utan ingår i alternativet ett medvetande som orsak till universum. Du behöver beordra dina hjärnceller att inte svika dig så hårt i fortsättningen. Om du är obotlig kommer jag förpassa dig till samma kategori som kiss74 och connycalrsson. Vilket i praktiken innebär att ni ignoreras och inte besvaras. Du har ett par chanser till på dig att förkovra dig.

Resterande två alternativen är de enda du kan använda dig av och dessa är:

1) Ett evigt medvetande har skapat alltet.
2) slumpen har skapat alltet.

Make you move och välj ett alternativ.

Och du kallar mig dum i huvudet när du helt ignorerar det enda alternativ som det faktiskt finns vetenskapliga belägg för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in