2019-09-07, 01:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retinaculum
Det var ju ett tankeexperiment där den matematiska uträkningen var korrekt utfört på en vedertagen matematisk formel som trots allt resulterar i ett felvärde och inte ett matematiskt räknefel. Haha.

Jag visste att du skulle reagera på den detaljen. Du märker ord. Det är fortfarande en falsk analogi.
Citera
2019-09-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag tror att upplevelsen av den fria viljan kan jämföras med en dators användargränssnitt. En nyttig illusion.

Nej. Det är antalet valmöjligheter och inte förmågan att välja fritt emellan valmöjligheterna.
Citera
2019-09-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag visste att du skulle reagera på den detaljen. Du märker ord. Det är fortfarande en falsk analogi.

Du får hur många chanser som helst på dig att omformulera din mening tills det blir rätt.
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-07 kl. 12:25.
Citera
2019-09-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nr 4 stämmer nog bäst. Moral är en smakfråga. Vissa anser att empati och människors välmående och lycka är grunden för deras moral. Andra tycker att gudar och/eller heliga skrifter är grunden för deras moral. Det är en smakfråga. Det finns andra alternativ också.
En objektiv moral kan ju låta fint, men objektiv behöver ju inte vara lika med god.

Så du erkänner subjektiv moral men lever som om det finns objektiv moral?
Citera
2019-09-07, 13:12
Medlem
Citat:
Så du erkänner subjektiv moral men lever som om det finns objektiv moral?
Målet/källan är subjektiv. Slutsatserna kan vara objektiv.
Om du och jag enas om att moral handlar om t.ex. hälsa, så kan vi säga objektiva saker om det. Det är bättre att vara frisk än sjuk, t.ex. Det är objektivt sant om hälsa är målet.
Citera
2019-09-07, 15:26
Medlem
Citat:
Målet/källan är subjektiv. Slutsatserna kan vara objektiv.
Om du och jag enas om att moral handlar om t.ex. hälsa, så kan vi säga objektiva saker om det. Det är bättre att vara frisk än sjuk, t.ex. Det är objektivt sant om hälsa är målet.

Du menar att grunden till moral är subjektiv men det går att dra objektiva moraliska regler från den? Ja det är klart. Det har du rätt i men det betyder ingenting i helheten att du objektivt drar slutsatser från en subjektiv moral. titta på sveriges grundlag den är subjektivt funtad värden som demokrati med regler härledda ur det, sen tittar du på nordkorea och deras grundlag som också är grundad i en subjektiv moral fast odemokratisk och har skapat ett regelverk med utgångspunkt från detta. båda grundlagarna är moralteoretiskt grundade och båda staterna har regler som objektivt härleds ur deras grundlagar , forfarande vill ingen bo i nordkorea av uppenbara skäl.
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-07 kl. 15:30.
Citera
2019-09-07, 15:29
Medlem
Citat:
Du menar att grunden till moral är subjektiv men det går att dra objektiva moraliska regler från den? Ja det är klart. Det har du rätt i men det betyder ingenting. titta på sveriges grundlag den är subjektivt funtad på värden som demokrati med flera tusen regler som skall försöka härledas ur dessa värden, sen tittar du på nordkorea och deras grundlag som inte är demokratisk och vilka regler som objektivt härleds ur dem. båda grundlagarna är moralteoretiskt grundade och båda staterna har regler som objektivt härleds ur dem , forfarande vill ingen bo i nordkorea av uppenbara skäl.
Ja, att gudar existerar är subjektiva åsikter. Vad dessa gudar vill är också subjektiva åsikter.
Det spelar ingen roll om deras moraliska system kallas objektiva, då grunden är subjektiv.
Citera
2019-09-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ja, att gudar existerar är subjektiva åsikter. Vad dessa gudar vill är också subjektiva åsikter.
Det spelar ingen roll om deras moraliska system kallas objektiva, då grunden är subjektiv.

Det är klart att religion har ett snarlikt objektivt regelverk/ etiskt resonemang som grundar sig i en GUD, ungefär på samma sätt som vilken stat som helst har ett objektivt regelverk som härleds ur deras grundlagar. Men vi vet alla att vissa stater är bättre att leva i än andra.
Citera
2019-09-07, 15:34
Medlem
Citat:
Det är klart att religion har ett snarlikt objektivt regelverk/ etiskt resonemang som grundar sig i en GUD, ungefär på samma sätt som vilken stat som helst har ett objektivt regelverk som härleds ur deras grundlagar. Men vi vet alla att vissa stater är bättre att leva i än andra.
Det är din subjektiva åsikt, eller hur?
”Bättre” enligt dig kanske inte är allas norm för moral.
Citera
2019-09-07, 15:43
Medlem
Citat:
Det är din subjektiva åsikt, eller hur?
”Bättre” enligt dig kanske inte är allas norm för moral.

Det snarare din subjektiva åsikt eftersom du tror att moral är subjektivt i grunden. Det är min objektiva åsikt eftersom jag tror att moral är objektivt i grunden, när jag menar bättre betyder det att det är SANT bättre. När du säger att något är bättre menar du att det är av min godtyckliga smak bättre.
Citera
2019-09-07, 15:45
Medlem
Citat:
Det snarare din subjektiva åsikt eftersom du tror att moral är subjektivt i grunden. Det är min objektiva åsikt eftersom jag tror att moral är objektivt i grunden, när jag menar bättre betyder det att det är SANT bättre. När du säger att något är bättre menar du att det är av min godtyckliga smak bättre.
Hur demonstrerar du att något är SANT bättre?
Annars är det bara din subjektiva åsikt att det är så.
Citera
2019-09-07, 15:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.
Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?
Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.
Så vad tror ni ?
Den kan vara sann och är sann. Men mycket som sägs OM Bibeln är inte sant.
Kristna har alltid hänvisat till Bibeln som helig, sann auktoritet i allt som den lär.
(Jehovas Vittnen är dock en okristen sekt.)
Gamla texter gick inte från mun till mun utan från skrift till avskrift. Men de kunde citeras muntligt.
Vad har eventuella texter om reinkarnation bland Dödahavsrullarna med Bibelns trovärdighet att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in