2019-09-07, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Nu tar man bor Svensk kulturhistoriska namn för inte kränka inkräktarna. Vad tycks om detta?

Lantmäteriet menar att namnet är kränkande och inte uppfyller kraven för ett ”vårdat ortnamnsskick”. Namnet uppmärksammades i samband med ett tidigare ärende om liknande ortnamn i Dalarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/krankande-namn-pa-omrade-i-jokkmokk-tas-bort
Jag ser inte något problem med att man byter namn på myren! Det låter lite väl oseriöst att ha ett område som heter "Negerskallelandet", tycker du inte? Det är rentav pinsamt att det inte uppmärksammats förrän nu!

Min gissning är att människor som är emot namnbytet, bryr sig mindre om det s.k. påstådda "Svenska kulturhistoriska arvet", och mer om att få ha kvar namnet av rasistiska skäl. Det är ungefär samma typer av människor som insisterar på att man fortfarande ska kalla det för "negerboll", trots att chokladboll ger en bättre beskrivning av själva bakverket. Patetiskt!
Citera
2019-09-07, 15:18
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Man tvivla ju på de fanns i Jokkmokk.. eftersom de döpte ett sankmarksområde till det..
De kanske fanns där tills lokalbefolkningen fick nog av negrer.
Citera
2019-09-07, 15:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det är en självutnämnd vit PK-elit och besserwisser översittare som ska bestämma över de stackars minoriteterna, vad de ska få heta och kallas, är helt övertygad om att många är stolta över att vara negrer, zigenare mm.
Vem är de riktiga rasisterna, de som vill sudda ut deras historia eller de som vill behålla den ?

Det torde vara få som tar illa upp av att kallas för negrer.

De som främst tar illa upp är professionella gråterskor som tomtarna i Afrosvenskarnas Riksförbund. Men dessa lever för, eller snarare på, att vara kränkta. Det finns en hel del pengar i kränkthetsindustrin. Och det är mycket softare än att ta ett riktigt jobb, där man kanske måste anstränga sig.
Citera
2019-09-07, 15:50
Medlem
Är född i mitten på 70-talet och under min uppväxt var neger inget fult uttryck . Min mamma har tex flera ggr sagt att negrer har så fin färg så hon blir helt fascinerad av dem.
Har för mig att det finns ett ställe där de reste milor i skogen förr som kallas negerbyn - skylten blev dock nerplockas för ett par år sedan.

Själv har jag väldigt svårt att få bort ordet negerboll ur mitt vokabulär - kämpar på med chokladboll men går det för fort i pratandet så kommer negerbollen.

Negerbollsrecepten på havregrynspaketen tror jag försvann i slutet av 80talet.
Citera
2019-09-07, 15:52
Medlem
Streckkods avatar
Negerskallelandet är ett fantastiskt namn som aldrig kommer att glömmas!

Det är faktiskt synonymt med världens största moraliska träskmark: Sverige!

Sverige = Negerskallelandet

Tror ni mej inte? Läs en tidning eller ta en promenad.
Citera
2019-09-07, 15:59
Medlem
Varför har lantmäteriet kopplats in vad gäller namnbyte? Dom menar väl ändå att Skallmäteriet ska avgöra i frågan?
Citera
2019-09-07, 16:00
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det var ju min första undran också. Hur många negrer har besökt jokkmokk ens 2019?

Rätt många faktiskt, Migrationsverket har fördelat ut stora mängder i inladet från Kiruna, Gällivare/Malmberget, Jokkmokk, Arjeplog och Arvidsjaur.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/domarna-flydde-fran-spelarna-det-var-kaos
Citera
2019-09-07, 16:29
Medlem
KlasseArbogas avatar
Citat:
Nu tar man bor Svensk kulturhistoriska namn för inte kränka inkräktarna. Vad tycks om detta?

Lantmäteriet menar att namnet är kränkande och inte uppfyller kraven för ett ”vårdat ortnamnsskick”. Namnet uppmärksammades i samband med ett tidigare ärende om liknande ortnamn i Dalarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/krankande-namn-pa-omrade-i-jokkmokk-tas-bort

hahahh om ordet neger är ens kulturhistoria så förtjänar man fan inte att ha någon kulturhistoria alls
Citera
2019-09-07, 17:09
Medlem
EricBlairs avatar
Bra att de rensar ut ordet neger. De vill vi inte ha i Sverige.

Vad tror ni om "Stygghomomyran"?
Citera
2019-09-07, 17:54
Bannlyst
Om jag vore neger så skulle jag tycka det vore kul och vilja flytta dit.
Negrerna borde känna vördnad inför detta, tänk att få en ort namngiven efter ens etnicitet.
Bevara negrerna i negerskallelandet.
Citera
2019-09-07, 17:59
Medlem
Citat:
Finns ingen anstötlig i ordet neger.. Skall vi ta bort namn som

Snålkuk
Mensträsk
Fjuckby
Flateby
Pungpinan
Bögebacka
Bögebacka
Fittgölen
Horkrogen
Fnaskberget

Har en plats för ett namn, låt det bestå.. Fitta betyder våtmark på äldre Svenska. Neger betyder svart. Vad är problemet?

Problemet är att namnen inte är jämlika.
Citera
2019-09-07, 18:12
Medlem
Nu hoppas jag att dom byter namn på Svenneby också.

Väldigt kränkade för alla negrer som har vägarna förbi och stannar för lite fika.
Senast redigerad av mijoow 2019-09-07 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in