2019-09-07, 14:32
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Jag gjorde också ett försök utan framgång. Det krävs kanske en expedition till Jokkmokk och intervjuer med gamla samer för att få rätsida på det här.

Men det finns väl Flashbackare även i Jokkmokks utmarker som kan forska runt lite.
Citera
2019-09-07, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Till skillnad mot dig[sic!] så använder jag mig inte av personliga påhopp och påtalar att du är korkad.

Och det hade jag inte heller gjort om jag hade haft oturen att känna dig IRL; vilket också är min poäng. Jag hade sagt "hej messiasibid!" och inte "hej blockmongot!" när jag stötte på dig på gatan trots att du onekligen är fullständigt tappad...

Citat:
Faktum kvarstår att många i sverige upplever ordet neger som stötande.

Många uppskattar melodifestivalen och kungahuset. Betyder det att melodifestivalen och kungahuset INTE är skit? Argumentum ad populum IGEN.

Citat:
Att då envisas med att använda ett ord som flertalet upplever som nedsättande känns ju om något korkat och även egoistiskt i och med att det är så enkelt att använda ett annat mer neutralt ord.

Det är inte mer neutralt då negrer tydligen börjat ta illa upp av ordet "svart" iom att det har negativa konnotationer i form av "svartjobb", "svartfot", "se svart" osv.

Istället för att säga neger så har vi några valmöjligheter:

Svart: Förutom ovan förklaring så ligger det nära en del andra ord i vissa dialekter och bäddar för problem.
Mörkhyad: oexakt. En arab och sydostasiat är i regel också mörk. Precis som en sydamerikan.
Färgad: se svart. Politiskt färgad/jävig. Dessutom har ALLA en färg. Än en gång oexakt.
Afrosvensk: WAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Neger: kort, koncist, alla förstår vad som syftas, BETYDER svart och är INTE kränkande såvida du inte är historielös.

Inte nog med att du är språkfascist, riktig fascist och dum i huvudet du kan inte bemöda dig med att komma med väl underbyggda argument heller.
Senast redigerad av OllarSenoritas 2019-09-07 kl. 14:35.
Citera
2019-09-07, 14:34
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Men det finns väl Flashbackare även i Jokkmokks utmarker som kan forska runt lite.

Har de verkligen internet där uppe i Negerskalleland?
Citera
2019-09-07, 14:35
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllarSenoritas
Och det hade jag inte heller gjort om jag hade haft oturen att känna dig IRL; vilket också är min poäng. Jag hade sagt "hej messiasibid!" och inte "hej blockmongot!" när jag stötte på dig på gatan trots att du onekligen är fullständigt tappad...

Många uppskattar melodifestivalen och kungahuset. Betyder det att melodifestivalen och kungahuset INTE är skit? Argumentum ad populum IGEN.

Det är inte mer neutralt då negrer tydligen börjat ta illa upp av ordet "svart" iom att det har negativa konnotationer i form av "svartjobb", "svartfot", "se svart" osv.

Istället för att säga neger så har vi några valmöjligheter:

Svart: Förutom ovan förklaring så ligger det nära en del andra ord i vissa dialekter och bäddar för problem.
Mörkhyad: oexakt. En arab och sydostasiat är i regel också mörk. Precis som en sydamerikan.
Färgad: se svart. Politiskt färgad/jävig. Dessutom har ALLA en färg. Än en gång oexakt.
Afrosvensk: WAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Neger: kort, koncist, alla förstår vad som syftas.

Inte nog med att du är språkfascist, riktig fascist och dum i huvudet du kan inte bemöda dig med att komma med väl underbyggda argument heller.

Jag tänker inte diskutera med någon som är så oerhört otrevlig som du är.
Jag hoppas att du blir gladare och trevligare i ditt bemötande framöver. Hej då.
Citera
2019-09-07, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag tänker inte diskutera med någon som är så oerhört otrevlig som du är.
Jag hoppas att du blir gladare och trevligare i ditt bemötande framöver. Hej då.

Förstår att du ser rött och fegar ur när jag bildligt talat skalperar dig. WAWAWAWAWA!!!

^Uttrycker mig såhär för att göra mig lite lustig över det faktum att du inte har alla indianer i kanoten.
Citera
2019-09-07, 14:38
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Om dom tar bort alla negernamn som tydligen inte anses höra hemma i Sverige, borde dom inte ta bort alla negrer då också ?
Negrer är numera svarta på svenska. Det beror på att ordet neger är så nedsvärtat att afro-svenskarna (vilket härligt motsatsord) inte vill bli förknippade med negrer fast de är negrer (negerlogik).

Jag undrar vad Spanien kallar sina negrer för? Vad kallas en neger för i Niger?

Man kan ta en neger ur djungeln men inte djungeln ur negern -känt Fatomenordspråk.
Senast redigerad av Netizen 2019-09-07 kl. 14:42.
Citera
2019-09-07, 14:43
Medlem
DaChiefs avatar
Jaha, men vad är historien bakom upprinnelsen till namnet?

För övrigt borde det namnet inte bara omfatta en myr ute i ingenstans.
Det är ett fint namn för sossarnas nya sverige.
Citera
2019-09-07, 14:44
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Har de verkligen internet där uppe i Negerskalleland?

Utan att veta så tror jag det, denna historia hade förmodligen aldrig nått oss annars, om nu inte en illvillig aktivist sitter och lusläser våra kartor............. . . . hmm, kanske så det är.
Citera
2019-09-07, 14:47
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Negrer är numera svarta på svenska. Det beror på att ordet neger är så nedsvärtat att afro-svenskarna (vilket härligt motsatsord) inte vill bli förknippade med negrer fast de är negrer (negerlogik).

Jag undrar vad Spanien kallar sina negrer för? Vad kallas en neger för i Niger?

Man kan ta en neger ur djungeln men inte djungeln ur negern -känt Fatomenordspråk.

Oj då, det hade jag missat, lägger genast in detta i kartoteket......... Tackar.
Citera
2019-09-07, 14:56
Avslutad
Det är en självutnämnd vit PK-elit och besserwisser översittare som ska bestämma över de stackars minoriteterna, vad de ska få heta och kallas, är helt övertygad om att många är stolta över att vara negrer, zigenare mm.
Vem är de riktiga rasisterna, de som vill sudda ut deras historia eller de som vill behålla den ?
Citera
2019-09-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
visste folk i Jokkmokk på 70-talet vad en neger ens va?
Du tror inte folk i hela Sverige hade tillgång till TV och tidningar på 70 talet?
Citera
2019-09-07, 15:05
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Du tror inte folk i hela Sverige hade tillgång till TV och tidningar på 70 talet?

Man tvivla ju på de fanns i Jokkmokk.. eftersom de döpte ett sankmarksområde till det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in