2019-09-07, 14:04
Medlem
Jag antar att Afrosvenskarna har varit framme igen. För ett tag sen var det Mora Kommun som ändrade 4 namn i skogen.
https://www.expressen.se/nyheter/kommunen-vill-andra-bynamnet-efter-kritiken/
Citera
2019-09-07, 14:06
Medlem
King-kuntaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Efter alla jädrans debatter jag läst om vad gäller användning om ordet "neger" så visar ju detta på att det ordet var helt ok att använda på en bra bit in på på 70-talet, när t.o.m kommunen kunnat döpa och använda sig av detta ordet.
Blir säker något genusvänligt namn som typ "hensskallelandet"
Jaha ordet var helt ok att använda på 70-talet. Vad är din poäng?
Citera
2019-09-07, 14:11
Medlem
AlexHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
En negerskalle är i vissa norrbottensdialekter en grästuva. Land betyder i sammanhanget mark. Jag antar att platsen uppe i Jokkmokk var rik på såna när namnet kom till.
Exakt, en del myrar har grästuvor som vid högt vatten täcks av dy och förmultnar, vid lågvatten växer nya strån ur den mörka toppen, de brukar vara ett par dm, upp till en halvmeter höga, kan täcka rätt stora områden. Jag förstår precis hur det ser ut på myren ifråga, bra namn för att beskriva hur det ser ut där.
Citera
2019-09-07, 14:11
Medlem
Guld-Jussis avatar
Den konstiga stämning som uppstår när skribenter ena stunden argumenterar för att varenda spår av ickevita livsformer helt ska raderas från landets yta och i nästa andetag kämpar hårt för att ordet neger ska få finnas i ett platsnamn.

För övrigt är det en svensk tradition att centralmakten styr över de provinsiella platsnamnen, den här typen av revideringar har skett sedan lantmäteriets barndom.
Citera
2019-09-07, 14:12
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingwer
Varför anser svarta det inte är kränkande när svart kallar andra svarta för neger?

Likadant med, varför anser inte vita det kränkande när svart kallar andra svarta för neger?
Citera
2019-09-07, 14:13
Bannlyst
Jag hoppar in pga ditt inlägg är bland det dummaste jag läst i år:

Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
I och med att vi ens diskuterar detta och att många svenskar överlag är skeptiska kring ordet neger.

Argumentum ad populum. Bra öppning.

Citat:
Tyder väl på att folk sätter likamedstecken mellan neger och nigger.

DUMT folk kanske...

Citat:
Vi ponerar att det är exakt som du säger, är det då klokt att gå runt och säga neger i och med att ett stort antal tolkar det som man säger nigger?

Ja? Iom att du inte säger nigger utan neger. Och även om du hade sagt nigger hade jag inte brytt mig ett skit då jag 1. förespråkar yttrandefrihet och 2. inte ser varför en amerikansk förolämpning skulle röra någon ett skit i Sverige din connard (ser du hur löjligt det är?).
Citat:
Och om de tolkar att man säger nigger vad är då skillnaden mot att faktiskt säga nigger? Nu blev det nästintill metafysisk debatt men du förstår min poäng.

Skillnaden är det faktum ATT MAN INTE SAGT NIGGER. Om du säger "snälla råna mig inte" vad är då skillnaden mot att du hade sagt "snälla ta mina pengar och köp dig något gott" och så gör "GM" det?

Citat:
Att utbilda folk i att de fått ordet neger om bakfoten får väl liknas med Don Quijote som slåss mot väderkvarnar.

Så är det. Du verkar dock inte förstå VEM som fått ordet om bakfoten. Dunning-Kruger-effekten gör sig påmind...

Edit: f.ö. är Don Quijote en brutalt dålig liknelse.
Senast redigerad av OllarSenoritas 2019-09-07 kl. 14:16.
Citera
2019-09-07, 14:14
Avstängd
Citat:
I och med att vi ens diskuterar detta och att många svenskar överlag är skeptiska kring ordet neger. Tyder väl på att folk sätter likamedstecken mellan neger och nigger. Vi ponerar att det är exakt som du säger, är det då klokt att gå runt och säga neger i och med att ett stort antal tolkar det som man säger nigger? Och om de tolkar att man säger nigger vad är då skillnaden mot att faktiskt säga nigger? Nu blev det nästintill metafysisk debatt men du förstår min poäng.

Att utbilda folk i att de fått ordet neger om bakfoten får väl liknas med Don Quijote som slåss mot väderkvarnar.

Man kan inte böja sig för alla obildade idioter hela tiden.

Vad det handlar om är att kulturmarxisterna har importerat en kränkthetskultur och att de tänjer på språket för att lättare kunna genomföra sin agenda.

Det gäller att stå emot detta. Ger man dem lillfingret så tar de hela handen.
Citera
2019-09-07, 14:15
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllarSenoritas

Struntprat.

Jaja, säg neger till alla mörkhyade du möter överallt så ser vi hur glada de blir och hur neutralt ordet är.
Citera
2019-09-07, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Jussi
Den konstiga stämning som uppstår när skribenter ena stunden argumenterar för att varenda spår av ickevita livsformer helt ska raderas från landets yta och i nästa andetag kämpar hårt för att ordet neger ska få finnas i ett platsnamn.

För övrigt är det en svensk tradition att centralmakten styr över de provinsiella platsnamnen, den här typen av revideringar har skett sedan lantmäteriets barndom.

Om dom tar bort alla negernamn som tydligen inte anses höra hemma i Sverige, borde dom inte ta bort alla negrer då också ?
Senast redigerad av pe11e 2019-09-07 kl. 14:18. Anledning: Rättning
Citera
2019-09-07, 14:18
Bannlyst
Citat:
Jaja, säg neger till alla mörkhyade du möter överallt så ser vi hur glada de blir och hur neutralt ordet är.

Du är verkligen helt tappad. Om du känner någon som är neger så använder du väl deras namn? Eller så säger du "hallå du där borta?" om du vill påkalla deras uppmärksamhet?

Det är om du beskriver hur någon ser ut (säg om en annan kille ska möta upp med honom/henne) som du säger det uppenbara (i.e. han/hon är neger). Du hade svävat på målet? "Err jo alltså han har bruna ögon och han är mörk... Ja ganska mörk. Riktigt mörk faktiskt. Mörkare än genomsnittet skulle jag säga..."

"Hörru negern vill du hänga med och köpa en banan?". Låter det som en rimlig mening? Det låter mer som hur en journalists fabulerade fantasier i en hjältehistoria från ljugpressen i mina öro brukar börja men...

Såhär argumenterar väl bara "fint folk" som aldrig kommit i närheten av negrer? Såhär jävla dum kan man väl inte vara i Sverige 2019 om man inte levt ett VÄLDIGT skyddat liv? Känner du en enda neger? Har du öht sett en neger IRL (seriöst nyfiken nu)?
Senast redigerad av OllarSenoritas 2019-09-07 kl. 14:25.
Citera
2019-09-07, 14:26
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllarSenoritas
Du är verkligen helt tappad. Om du känner någon som är neger så använder du väl deras namn? Det är om du beskriver hur någon ser ut (säg om en annan kille ska möta upp med honom/henne) som du säger det uppenbara (i.e. han/hon är neger).

"Hörru negern vill du hänga med och köpa en banan?"

Såhär argumenterar väl bara "fint folk" som aldrig kommit i närheten av negrer? Såhär jävla dum kan man väl inte vara i Sverige 2019 om man inte levt ett VÄLDIGT skyddat liv?

Till skillnad mot dig så använder jag mig inte av personliga påhopp och påtalar att du är korkad.

Faktum kvarstår att många i sverige upplever ordet neger som stötande. Att då envisas med att använda ett ord som flertalet upplever som nedsättande känns ju om något korkat och även egoistiskt i och med att det är så enkelt att använda ett annat mer neutralt ord.
Citera
2019-09-07, 14:31
Medlem
Guld-Jussis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Om dom tar bort alla negernamn som tydligen inte anses höra hemma i Sverige, borde dom inte ta bort alla negrer då också ?
Jag är ganska säker på att det senare inte faller på Lantmäteriets ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in