2019-09-07, 12:12
Medlem
Drog ut en visdomstand i april(!) och i samband med detta så har jag fått tandköttsinflammation som inneburit 5 återbesök utan att det försvunnit helt. Är fortfarande lite öm och man kan se att jag fortfarande är svullen efter operationen. För 1-2 veckor sen upptäckte jag en ömmande knöl i höger underkäke (som är något rörlig) som nästan är 1 cm i diameter. Den sitter liksom på det ömmande käkbenet och inte under käken.

Någon som vet vad detta kan vara..?
Citera
2019-09-07, 12:53
Bannlyst
Vilket elände du råkat ut för, knölen är förmodligen en varbildning/inflammation, om du inte orkar med ett besök till så punktera med en steril nål och tryck ut allt var och skölj med Corsodyl tre gånger om dagen.
Citera
2019-09-07, 12:54
Medlem
Torus mandibularis ?
Citera
2019-09-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpelaInteTuff
Vilket elände du råkat ut för, knölen är förmodligen en varbildning/inflammation, om du inte orkar med ett besök till så punktera med en steril nål och tryck ut allt var och skölj med Corsodyl tre gånger om dagen.
Jo, det har varit en jobbig resa, men har en känsla av att det kommer bli bra snart. Tänker också att det kan vara en varbildning eftersom den ömmar så pass mycket samt är rörlig. Känns inte som att det borde vara en benutväxt då?

Förra veckan på tandläkarbesöket så visade jag denna knöl till tandläkarn som jag hade fått remiss till (på samma avdelning) och han verkade inte allt för kompetent. Han var osäker på vad det var, men att det kunde ”vara en benutväxt som skapats eller nåt annat”. Iallafall så erbjöd han att han kunde snitta upp tandköttet för att se vad det var och kanske ta bort det. Frågade om han hade varit med om detta tidigare och han svarade ”en gång tidigare”, och han verkade allmänt ointresserad av att hjälpa mig.

Bör vara onödigt att öppna tandköttet om man bara kan sticka hål på det och låta det rinna ut.. Vet inte ens om man kan öppna tandköttet där eftersom knölen sitter längst ned i käken där liksom kindfästet börjar
Citera
2019-09-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Torus mandibularis ?
Kan det verkligen vara det om knölen är rörlig? Kan Torus Mandibularis vara öm?
Citera
2019-09-07, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vagoru
Jo, det har varit en jobbig resa, men har en känsla av att det kommer bli bra snart. Tänker också att det kan vara en varbildning eftersom den ömmar så pass mycket samt är rörlig. Känns inte som att det borde vara en benutväxt då?

Förra veckan på tandläkarbesöket så visade jag denna knöl till tandläkarn som jag hade fått remiss till (på samma avdelning) och han verkade inte allt för kompetent. Han var osäker på vad det var, men att det kunde ”vara en benutväxt som skapats eller nåt annat”. Iallafall så erbjöd han att han kunde snitta upp tandköttet för att se vad det var och kanske ta bort det. Frågade om han hade varit med om detta tidigare och han svarade ”en gång tidigare”, och han verkade allmänt ointresserad av att hjälpa mig.

Bör vara onödigt att öppna tandköttet om man bara kan sticka hål på det och låta det rinna ut.. Vet inte ens om man kan öppna tandköttet där eftersom knölen sitter längst ned i käken där liksom kindfästet börjar

Vad var det för jäkla hokupokus läkare, han bör ha sett om det var inflammerat eller inte.

Om du inte vill punktera så köp bara Corsodyl och börja skölj 3gr/dag, personligen hade jag stuckit ett par tre stycken hål (och sköljt med Corsodyl) och tryckt på svullnaden bara för att vara säker att det inte är en massa var....

Lycka till.
Citera
2019-09-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpelaInteTuff
Vad var det för jäkla hokupokus läkare, han bör ha sett om det var inflammerat eller inte.

Om du inte vill punktera så köp bara Corsodyl och börja skölj 3gr/dag, personligen hade jag stuckit ett par tre stycken hål (och sköljt med Corsodyl) och tryckt på svullnaden bara för att vara säker att det inte är en massa var....

Lycka till.

Minst sagt, var inte jättebra stämning på det mötet. Får se hur jag ska göra, ska läsa på lite mer och kanske sticka hål på den. Tack för hjälpen!
Citera
2019-09-07, 19:08
Medlem
Skulle kunna vara en sekvester (liten död benbit).

Det som kan hända när man drar ut tänder är delar av benet runt tanden blir för tunt och därmed får för dålig blodförsörjning. Benet dör då. Eftersom kroppen vill bli av med den döda vävnaden så stöts benflisan bort och oftast bildas det en liten svullnad och det kan även finnas var (som ju egentligen mest är uttjänta vita blodkroppar) omkring det.

Jag skulle säga att det är den mest troliga orsaken till dina problem eftersom det ofta ger sena komplikationer, inte brukar vara särskilt allvarligt för patienten (lite svullet men gör inte så ont) och dessutom är det ofta som du säger lite rörligt.

Behandlingen är att göra ett litet snitt och ta bort den förargliga benflisan. Vid det här laget ligger den säkert ytligt.
Citera
2019-09-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCK

Det som kan hända när man drar ut tänder är delar av benet runt tanden blir för tunt och därmed får för dålig blodförsörjning. Benet dör då. Eftersom kroppen vill bli av med den döda vävnaden så stöts benflisan bort och oftast bildas det en liten svullnad och det kan även finnas var (som ju egentligen mest är uttjänta vita blodkroppar) omkring det.

Jag skulle säga att det är den mest troliga orsaken till dina problem eftersom det ofta ger sena komplikationer, inte brukar vara särskilt allvarligt för patienten (lite svullet men gör inte så ont) och dessutom är det ofta som du säger lite rörligt.

Behandlingen är att göra ett litet snitt och ta bort den förargliga benflisan. Vid det här laget ligger den säkert ytligt.

Hade precis samma problrm när min tand drogs ut.
Ville liksom aldrig läka.
Då en dag kände jag att nått hårt stack ut där tanden suttit. Så geggade runt med en pincett och fick tillslut tag i det.
Mycket riktigt, en liten benflisa, förmodligen den bit som suttit mellan där tandrötterna gå ner då den var trekantig.

Så fort den åkt ut så läkte allt på nån vecka.
Citera
2020-05-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCK

Tack för svar alla och bra hypoteser för det visade sig enda tills förrän NU att jag hade en benbit kvar som kroppen bildat en knöl runt. Även visat sig att jag har fått en käkbensinfektion vilket är det sista man vill ha men har tagit antibiotika ett tag nu och det känns mycket mycket bättre. Vet inte om käkinfektionen är ett resultat utav benbiten. Benbiten ligger relativt djupt inne liksom
Citera
2020-05-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Hade precis samma problrm när min tand drogs ut.
Ville liksom aldrig läka.
Då en dag kände jag att nått hårt stack ut där tanden suttit. Så geggade runt med en pincett och fick tillslut tag i det.
Mycket riktigt, en liten benflisa, förmodligen den bit som suttit mellan där tandrötterna gå ner då den var trekantig.

Så fort den åkt ut så läkte allt på nån vecka.
Skönt! Hoppas att det blir samma för mig när den är borta. Funderar på att anmäla dom/få skadeförsäkring för sveda och värk efter detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in