2019-09-06, 19:12
  #81601
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD-rekord i Demoskop pga gängskjutningarna - och nu är det från S väljarna strömmar, som väntat.

S: 24,0 (-1,9)

V: 8,8 (+ 0,9)

MP: 4,9 (-0,4)

M: 19,4 (+1,8)

L: 4,6 (+0,5)

KD: 6,5 (-1,5)

C: 8,4 (-0,9)

SD: 21,4 (+1,8)

S, V, MP: 37,8 (-1,3)

M, KD: 25,9 (+0,3)

L, C: 13,0 (-0,5)

Osäkra: 7,5 (+0,7)

Övriga: 1,8 (-0,4)

(Gamla Demoskoprekordet var 21,0 i juni+juli 2018. Högsta under krisen 2015 var 19,5).
Strategiskt är det väldigt, väldigt bra att det nu är från S som väljarna kommer. S har under senaste c:a 2 åren verkat tro att man riskfritt kan svänga tillbaka mot MP-asylkramandet efter att tillfälligt ha tuffat till sig under en period 2016. Bra också att det sker mitt under migrationskommitténs möten.

Känns rimligt. Sveriges befolkning reagerar på omständigheterna. Synd bara att hjärnkapaciteten inte räcker till att förstå kasualitet i förväg innan det spårar ur. (Forumets trådskrivare undataget förstås, förutom powergirl då).
Valet kom ett år för tidigt. Val i år hade varit betydligt bättre. SD är alltid bättre offseason.
Bör följas upp med liknande siffror av flera institut nu får man hoppas.
2019-09-06, 22:39
  #81602
Medlem
S.Kandals avatar
Jag har inte varit inne i denna tråden sedan valdagen (eu-valet tydligen, såg jag i historiken). Alldeles för smärtsamt att älta eländet.
Härligt såklart att vi tuffar uppåt igen, men till vilken nytta frågar man sig!? Sverige är fortfarande sprängfyllt av idioter som bevisligen inte bryr sig om landets väl och ve.

Åkesson däremot är en sann hjälte i mina ögon. Att han fortfarande orkar slåss mot dessa eländiga väderkvarnar är inget annat än ett mirakel. Killen är inte mänsklig!
__________________
Senast redigerad av S.Kandal 2019-09-06 kl. 23:04.
2019-09-07, 05:51
  #81603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD-rekord i Demoskop pga gängskjutningarna - och nu är det från S väljarna strömmar, som väntat.

S: 24,0 (-1,9)

V: 8,8 (+ 0,9)

MP: 4,9 (-0,4)

M: 19,4 (+1,8)

L: 4,6 (+0,5)

KD: 6,5 (-1,5)

C: 8,4 (-0,9)

SD: 21,4 (+1,8)

S, V, MP: 37,8 (-1,3)

M, KD: 25,9 (+0,3)

L, C: 13,0 (-0,5)

Osäkra: 7,5 (+0,7)

Övriga: 1,8 (-0,4)

(Gamla Demoskoprekordet var 21,0 i juni+juli 2018. Högsta under krisen 2015 var 19,5).
Strategiskt är det väldigt, väldigt bra att det nu är från S som väljarna kommer. S har under senaste c:a 2 åren verkat tro att man riskfritt kan svänga tillbaka mot MP-asylkramandet efter att tillfälligt ha tuffat till sig under en period 2016. Bra också att det sker mitt under migrationskommitténs möten.
Det är inte otroligt att dina skisserade siffror för hösten kommer att uppfyllas.

Största misstaget från S sida den senaste tiden är att utropa nationell samling angående gängbrottsligheten och samtidigt utesluta 1,1 miljon väljare. Ett urbota korkat beslut.
2019-09-07, 07:22
  #81604
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola

Största misstaget från S sida den senaste tiden är att utropa nationell samling angående gängbrottsligheten och samtidigt utesluta 1,1 miljon väljare. Ett urbota korkat beslut.

Det är sällan man kan iaktta ett så tydligt samband mellan ett enskilt politiskt uttalande och opinionssiffror som i detta fallet; man blir mörkrädd när man tänker på att människorna bakom detta massiva feltänk faktiskt är det styrande regeringspartiet. Hur stolliga beslut fattar de då inte i andra viktiga frågor om de inte kunde räkna ut att det aktuella beslutet skulle skada dem enormt och vara totalt kontraproduktivt för att stoppa SD?

SD ökar rejält och som vanligt är det inte på grund av egna utspel utan för att övriga partier med sosseriet i spetsen gör allt för att skrämma bort sina egna väljare; det är inte ens så att majoriteten av partibytarna främst aktivt går till SD: de flyr från allt annat och SD är det enda alternativet. Åkesson har gjort ett fantastiskt arbete genom åren, men numera är SD helt självgående på grund av samhällsutvecklingen och övriga partiers oförmåga. Man skulle kunna skicka in Mona Sahlin som partiledare för SD och de skulle öka ändå. Faktum är att utvecklingen gått så långt att även om övriga partier helt gjorde SDs politik till sin egen skulle misstroendet mot deras tidigare politik inte hindra deras fall.
__________________
Senast redigerad av Studsboll 2019-09-07 kl. 07:27.
2019-09-07, 08:31
  #81605
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är sällan man kan iaktta ett så tydligt samband mellan ett enskilt politiskt uttalande och opinionssiffror som i detta fallet; man blir mörkrädd när man tänker på att människorna bakom detta massiva feltänk faktiskt är det styrande regeringspartiet. Hur stolliga beslut fattar de då inte i andra viktiga frågor om de inte kunde räkna ut att det aktuella beslutet skulle skada dem enormt och vara totalt kontraproduktivt för att stoppa SD?

SD ökar rejält och som vanligt är det inte på grund av egna utspel utan för att övriga partier med sosseriet i spetsen gör allt för att skrämma bort sina egna väljare; det är inte ens så att majoriteten av partibytarna främst aktivt går till SD: de flyr från allt annat och SD är det enda alternativet. Åkesson har gjort ett fantastiskt arbete genom åren, men numera är SD helt självgående på grund av samhällsutvecklingen och övriga partiers oförmåga. Man skulle kunna skicka in Mona Sahlin som partiledare för SD och de skulle öka ändå. Faktum är att utvecklingen gått så långt att även om övriga partier helt gjorde SDs politik till sin egen skulle misstroendet mot deras tidigare politik inte hindra deras fall.

Min fetning.

Håller med till viss del. Dock är det just detta vi ser från M och KD, vilket verkar relativt framgångsrikt för båda partierna.

KD misslyckades dock då man röstade igenom anhöriginvandringen, men vi ser att M också ökar lika mycket som SD i denna mätning från demoskop, även efter Bali-affären. Det verkar svårt för dessa att ta steget till SD, man vill ha ett SD-light som inte är för sossiga antagligen.

Frågan är hur SD lockar dessa väljare från M/KD när nu dessa partier åtminstone retoriskt går ut mycket hårdare sen om det bara är politiskt spel eller ej vet ingen. Dock strategiskt är de ju bättre med S röster men samtidigt vill man nog ha ett litet svagare M rent psykologiskt så de inte konkurrerar om att vara största eller näst största parti.

Kanske krävs en lågkonjunktur/krasch för att dessa tar klivet till SD.
2019-09-07, 09:16
  #81606
Medlem
Skulle SD ta bara 1,4 procent från sossarna så blir SD största parti (24,0 ./. 21,4) : 2 =1,3 Och när så sker så kommer sossarna att framstå som svaga, vilket i sin tur sannolikt kommer att göra att raset i opinionen fortsätter.

Behövs inte mycket skjutningar för att(s) på allvar förvisas till skräpkammaren.
2019-09-07, 09:42
  #81607
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Skulle SD ta bara 1,4 procent från sossarna så blir SD största parti (24,0 ./. 21,4) : 2 =1,3 Och när så sker så kommer sossarna att framstå som svaga, vilket i sin tur sannolikt kommer att göra att raset i opinionen fortsätter.

Behövs inte mycket skjutningar för att(s) på allvar förvisas till skräpkammaren.

Bra poäng, det skulle verkligen vara mentalt viktigt för SD att vara största parti i en mätning, och då menar jag inte Sentio/Yougov utan någon i MSM typ Demoskop/Inizio/Novus. Lättare för folk att ta klivet till SD ”Wow SD är nu största parti, de kanske inte är nazister ändå folk verkar gilla dom” ena saken leder till den andra sen har vi en röst till SD.

Samma gäller S och dess nedgång ”wow ingen som gillar S så klart jag inte kan rösta på de här idioterna”.

Tror svenskar är väldigt mycket för det kollektiva och röstar på det största partiet för att alla andra gör det.
2019-09-07, 09:46
  #81608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Skulle SD ta bara 1,4 procent från sossarna så blir SD största parti (24,0 ./. 21,4) : 2 =1,3 Och när så sker så kommer sossarna att framstå som svaga, vilket i sin tur sannolikt kommer att göra att raset i opinionen fortsätter.

Behövs inte mycket skjutningar för att(s) på allvar förvisas till skräpkammaren.
De där ytterligare 1,4% kommer som ett brev på posten nu. Demoskop anser sig ha belägg för att det är gängskjutningar som triggat väljarförflyttningen från S>SD, och mätperioden är 27 augusti-3 september. Just DET är extra dåliga nyheter för S eftersom det inte var förrän på kvällen den 1 september som Damberg gav beskedet i Agenda att SD kommer att vara portade från samtalen om gängbrottsligheten. Detta var alltså bara känt under ett par dagar i slutet av den 8 dagar långa mätperioden. Ger mig fan på att S och SD har bytt plats ifall Demoskop skulle mäta idag.

Jag tror på tronskifte i både Inizio och Demoskop innan året är slut. Inizio 22-28 augusti gav 25,5 för S och 21,0 för SD. I Sifo/Novus/Ipsos ligger man lite lägre, typ 19, så där kan det bli tuffare att passera S men däremot kommer man enkelt att segla förbi 20-strecket. Då kommer SD att ligga över 20 hos alla OI och det har aldrig hänt förut, inte ens januari 2016.

Och sen, i november, kommer SCB där tidigare rekordet för SD är 19,9. Kan bli 20-sprängning även där. Spännande tider!
2019-09-07, 10:30
  #81609
Medlem
freeriderXIIs avatar
Den mentala gränsen för folk som inte vågar rösta på SD går säkert vid runt 25% har partiet över det i opinionsundersökningar och framförallt i valresultat minskar stigmat drastiskt. Och partiet normaliseras kanske inte hos media men hos folket. Alla får som följer strömmen kommer börja hoppa in i hagen. Om SD dessutom skulle ha några fler kandidater med invandrarbakgrund (med SD åsikter) som M ledamoten Hanif Bali skulle också fler invandrare börja rösta på partiet. Stöter på allt fler invandrare som inser att de tjänar på om Sverige kvarstår som ett land med en vit svensk majoritetsbefolkning. De valde Sverige för att det var ett tryggt och rikt I-land och vill inte att det transformeras till ett U-land.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2019-09-07 kl. 10:59.
2019-09-07, 11:14
  #81610
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Bra poäng, det skulle verkligen vara mentalt viktigt för SD att vara största parti i en mätning, och då menar jag inte Sentio/Yougov utan någon i MSM typ Demoskop/Inizio/Novus. Lättare för folk att ta klivet till SD ”Wow SD är nu största parti, de kanske inte är nazister ändå folk verkar gilla dom” ena saken leder till den andra sen har vi en röst till SD.

Samma gäller S och dess nedgång ”wow ingen som gillar S så klart jag inte kan rösta på de här idioterna”.

Tror svenskar är väldigt mycket för det kollektiva och röstar på det största partiet för att alla andra gör det.
En intressant händelse igår var att Margot Wallström avgår.
Det var ju egentligen hon vilken var den enda i S som hade förtroende från väljarna, oavsett vad man som tänkande människa tycker om henne.

Vilket ger ett nytt läge för handen som mycket väl kan öka på strömhoppet från S.
Folk misstänker att det ligger en hund begravd i hennes avhopp.

Jag förstår att det här inlägget kanske passar bättre i tråden "den stora Allmänna opinions..." men jag misstänker att inlägget har mer bäring här.
2019-09-07, 21:57
  #81611
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De där ytterligare 1,4% kommer som ett brev på posten nu. Demoskop anser sig ha belägg för att det är gängskjutningar som triggat väljarförflyttningen från S>SD, och mätperioden är 27 augusti-3 september. Just DET är extra dåliga nyheter för S eftersom det inte var förrän på kvällen den 1 september som Damberg gav beskedet i Agenda att SD kommer att vara portade från samtalen om gängbrottsligheten. Detta var alltså bara känt under ett par dagar i slutet av den 8 dagar långa mätperioden. Ger mig fan på att S och SD har bytt plats ifall Demoskop skulle mäta idag.

Jag tror på tronskifte i både Inizio och Demoskop innan året är slut. Inizio 22-28 augusti gav 25,5 för S och 21,0 för SD. I Sifo/Novus/Ipsos ligger man lite lägre, typ 19, så där kan det bli tuffare att passera S men däremot kommer man enkelt att segla förbi 20-strecket. Då kommer SD att ligga över 20 hos alla OI och det har aldrig hänt förut, inte ens januari 2016.

Och sen, i november, kommer SCB där tidigare rekordet för SD är 19,9. Kan bli 20-sprängning även där. Spännande tider!

Nu var detta en enskild mätning från Demoskop. Att dra så stora växlar av den är tämligen löjeväckande. Precis det som du själv brukar anklaga andra för men nu har den självutnämnde experten uttalat sig och då är så. Stolle.
2019-09-07, 23:01
  #81612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu var detta en enskild mätning från Demoskop. Att dra så stora växlar av den är tämligen löjeväckande. Precis det som du själv brukar anklaga andra för men nu har den självutnämnde experten uttalat sig och då är så. Stolle.
Stolle var en eminent tennisspelare. Men läs trådrubriken och försök förstå den så slipper du spamma ned tråden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in