2019-09-06, 23:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har ställt frågan några ggr tidigare: kan SD:s advokat tala om för SD vad som sker med HD, eller kan han förbjudas från att göra det av åkl?
Och ställer alltså nu frågan igen.
Advokaten har yppandeförbud.
I vissa fall då förhandling sker bakom stängda dörrar kan domstolen dessutom enligt 5 kap 4 § rättegångsbalken besluta om yppandeförbud, vilket innebär att en viss uppgift som framkommit inte får föras vidare.[4] Det gäller till exempel även den som är försvarsadvokat (offentlig försvarare), som inte ens får berätta något för sin egen klient.[källa behövs] Ofta är det åklagaren som begär yppandeförbud.

Redan under förundersökningen kan ett beslut om yppandeförbud förekomma. Beslutet fattas i sådant fall av undersökningsledaren (normalt en åklagare), se 23 kap. 10 § sjunde stycket rättegångsbalken.

Det har också riktats skarp kritik mot yppandeförbudet särskilt från advokathåll.[5] Ett yppandeförbud kan också av den tilltalade upplevas så att domstolen och försvararen håller ihop och håller den tilltalade utanför. Detta kan lätt medföra att den tilltalade tappar förtroendet för sin försvarare. Om försvararen då "läcker" till sin klient kan han straffas antingen för brott mot yppandeförbudet eller – vilket kan ge högre straff – enligt sekretesslagen.[6][7]

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Yppandef%C3%B6rbud

SD har fulla restriktioner och har ingen aning om att HD varit häktad eller släppt. Hur skulle det se ut om han informeras om utredningen som han har restriktioner att för att hållas ovetande om..
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-06 kl. 23:37.
Citera
2019-09-06, 23:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men person som stått SD och HD väldigt nära under många år. Än idag stor han på SDs sida. Och han unfrienade LW och valde SDs sida när deras relation upptäcktes. Och valde även SDs sida vid tiden för misshandeln i bilen. Han har dessutom försökt kartlägga och identifiera postare i tråden och hotat dem.
Nu ligger jag verkligen lååångt efter i tråden, nästan en vecka.
Mycket intensiva dagar - både i tråden och i fallet.
En sak som nämnts lite då och då nästan ända sen början är detta att SD och JG unfriendade LW.
Endast ett inlägg, som jag kommer ihåg det, påpekade att det kunde vara tvärtom: att det i själva verket var LW som ”o-vännade” de båda andra.
Syns det vem som verkligen gjort det?

Jag tycker för min del att det låter mest logiskt om LW gjort det.
Citera
2019-09-06, 23:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
För det första så hade SD och LW ett förhållande i 6-7 år, tror du inte att de pratade om allt?
För det andra, har du uppfattat mina frågetecken efter meningarna?
För det tredje att HD sjukanmälde sig och istället letade burkar finns det uppgifter om i tråden från hennes arbetskamrater och massa annat om du bara läser och inte plöjer dig igenom för då är det lätt att både glömma och missa saker.
Läs noga nu!

Det fetade: inte nödvändigt. En hel del som varit ett par officiellt ännu längre pratar inte om "allt" ens. Förhållandet mellan SD och LW var ett vänstrande för en part. Upprinnelsen till händelsen som senare ledde till anmälan om misshandel var att den vänstrande parten inte ville prata om något som LW tydligen ansåg viktigt. Jag tror inte att de pratade om allt. Skulle tippa på att SD var ganska undvikande med hur deras gemensamma framtid som par skulle ta sig.
Citera
2019-09-06, 23:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Citat: "Polisens tekniker har samtidigt på fredagen på nytt undersökt den misstänkte 45-åringens bostad. Enligt uppgift söker teknikerna i bostaden efter ett specifikt föremål."
Beslutande om tvångsmedel i HDs bostad som har förberetts och installerats under häktningstiden för att om möjligt finna "ett specifikt föremål."?

Citerar: "Vid misstankegraden skäligen misstänkt kan även en del tvångsmedel som genomförs i hemlighet bli aktuella. Det ena är hemlig teleavlyssning, vilket helt enkelt innebär att den misstänkte personens telefon avlyssnas. Detta blir dock bara aktuellt om straffet för det aktuella brottet är fängelse i minst två år eller om det på grund av omständigheterna finns anledning att anta att straffvärdet av ett annat brott kommer att vara högre än två år. Vidare kan hemlig teleövervakning bli aktuellt, vilket innebär att man hämtar in uppgifter om vilka telefonsamtal som den misstänkte har haft. Här krävs att straffet för det aktuella brottet är minst fängelse i sex månader eller att det rör sig om vissa speciellt angivna brottstyper. Slutligen kan även en hemlig kameraövervakning genomföras, vilket innebär att den misstänkte personen i hemlighet kameraövervakas. Här krävs dock att kameraövervakningen är av synnerlig vikt för utredningen (här kan noteras att synnerlig vikt är ett ganska högt ställt krav)."
Citera
2019-09-06, 23:21
Medlem
Citat:
Har ställt frågan några ggr tidigare: kan SD:s advokat tala om för SD vad som sker med HD, eller kan han förbjudas från att göra det av åkl?

Det kan givetvis hans advokat tala om. Men hans advokat bör väl inte diskutera något om HD med SD, i ett läge där SD har restriktioner, särskilt då de är misstänkta båda två för samma brott?
Citera
2019-09-06, 23:23
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
Ja jag vet att SD besökte JG på mordkvällen.
Med tanke på vad han skulle göra där så
behöver man liksom något.

Det här är något som jag finner intressant.
Puttenot nämner vid ett flertal tillfällen att SD besöker JG den aktuella kvällen, och att polisen verkligen bör undersöka/förhöra JG.

Vad är det som behövs?
Citera
2019-09-06, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag tycker inte att det känns orimligt?
Mycket synd om barnen dock.
Men det kan vara svårt att vänta till nästa vecka, eller ta det på jobbet eller i matbutiken.
Jag tror att de hade kontroll och kände till hans arbetstider.
Kanske även barnens.
Villan kanske även var avlyssnad och de visste att han sov?

Det handlar om överrasknings-momentet.
När ordern kommer, så bryr man sig inte om nåt annat än att gripa gärningsmannen.
Därför vill man helst utföra raiden mellan 03.00 och 06.00
Allt handlar om att på ett säkert sätt gripa den misstänkta.
Teoretiskt sett så MÅSTE gärningsmannen klassas som farlig, och i detta fallet handlar det om mord.
Anledningen till att man vill överraska är för att det kan finnas en risk att gärningsmannen är desperat, och agera därefter.
Typ.
Ta gisslan.
Skjuta gisslan, sen sig själv.
Skjuta mot polisen.
Man måste bryta sig in (resurser finns)
Förhandling.
Förstärknings vapen.
mm mm mm mm.
När en misstänkt mördare skall gripas, så tas ingen hänsyn.
Allt handlar bara om att så fort som möjligt "oskaligöra" (om det behövs) gärningsmannen och gripa personen, utan att nån kommer till skada.
Därför är överrasknings-momentet väldigt viktigt.
Därför gör man det tidigt som fan på morgonen.
En insattsgrupp gör ingen skillnad på person och person.
Skall du gripas, så grips du.!! Och bästa tiden är ingryningen.
Citera
2019-09-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu ligger jag verkligen lååångt efter i tråden, nästan en vecka.
Mycket intensiva dagar - både i tråden och i fallet.
En sak som nämnts lite då och då nästan ända sen början är detta att SD och JG unfriendade LW.
Endast ett inlägg, som jag kommer ihåg det, påpekade att det kunde vara tvärtom: att det i själva verket var LW som ”o-vännade” de båda andra.
Syns det vem som verkligen gjort det?

Jag tycker för min del att det låter mest logiskt om LW gjort det.

Men skedde det inte strax efter SD fick reda på anmälan om misshandel i samband med att han hördes om det? Om det var LW som unfriendat borde hon väl rimligtvis gjort det efter själva händelsen, eller när hon anmälde?
Det är en sådan märklig omständighet. Det borde varit LW som unfriendat. Men tidpunkten är isåfall märklig.

Om jag skulle uppleva mig blivit misshandlad, hotad och trakasserad av någon så skulle jag inte vilja att den personen kan följa mig på exempelvis Facebook.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-06 kl. 23:28.
Citera
2019-09-06, 23:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jag skulle tro att det är en helt öppen fråga. Om exv SD ber sitt ombud att fråga om hur hans anhöriga har det så kan ju åkl välja vad de ska svara. Omvänt kan ju åkl på eget initiativ berätta för ombudet om saker som de ger klartecken för vidarebefordran av. ”Restriktionerna” är ju åkls att styra över. Har man båda under samma tak i förhör så kan ju frågan uppkomma hur SD ställer sig till vad HD sagt, varpå SD frågar om hon häktats. Varpå åkl svarar ja. När sen HD släpps så kan det meddelas ombudet som framför det till SD.

Det går ju inte inta en hållning där den anhållne nedsänks i en behållare omgärdad av vatten med luftslussar till och arvingarna som bakgrundsmusik och sen nån form av övervakat skyltsystem genom en skottsäker glasruta för att försöka säkerställa minimal kontakt med omvärlden. Vill SD inget veta får han väl låta bli att fråga eller hålla för öronen.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-06 kl. 23:50.
Citera
2019-09-06, 23:25
Medlem
Citat:
HD släppt. Ja, inte alldeles förvånande. Var ju inne på att det idag skulle bli förhandling eller släppning. En initial skälighetshäktning är sällan ett gott tecken för att det skall föreligga stark bevisning.
Men avs detta går ju meningarna isär:

.................

Nu kvarstår alltså misstankarna. Men det MÅSTE de väl göra? TR har ju tagit ett beslut om att det föreligger skäliga misstankar mot HD och så länge TR inte ändrar det beslutet så kvarstår det.
Enligt trådens sakkunniga.
Frågan togs ju inte nu upp till någon ny bedömning.

Eller vad gäller?🤔 CalleJ, Rosamund, Remark?

Å så va vi där igen.
Nu har du hävdat samma sak flera gånger, utan att bevisat det.
Men för din trovärdighets skull så kommer du så klart å lägga fram
bevis på att jag har sagt att det endast är TR som kan återta ett beslut om skälig misstanke.
Citera
2019-09-06, 23:28
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men skedde det inte strax efter SD fick reda på anmälan om misshandel i samband med att han hördes om det? Om det var LW som unfriendat borde hon väl rimligtvis gjort det efter själva händelsen, eller när hon anmälde?
Det är en sådan märklig omständighet. Det borde varit LW som unfriendat. Men tidpunkten är isåfall märklig.

Ja, så låg det kanske till. Det låter bekant nu när du säger det.
Citera
2019-09-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, så låg det kanske till. Det låter bekant nu när du säger det.

Situationen där hon fotade honom (tummetott inlägget) och han klippte bort henne inträffade väl också efter anmälning, hade hon inte också ett inlägg om att hon lyckats byta skift på jobbet för att vara på det eventet?
I det tycker jag mer att det framstår som att hon kanske kontrollerade honom än tvärtom (om hon då ansåg att hon blev trakasserad av honom, vilket kanske tidigare anmälan om ofredandet avsåg)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in