2019-09-06, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet alltför litet om både i vilka situationer och hur man använder insatsstyrkan.
Man får väl lita på att de gjorde en avvägning och tog det bästa beslutet.

Vi vet ju inte om han gjorde sig oanträffbar? Det låter väl lite konstigt att han isf går hem och lägger sig?
Vad gäller arbetsplats kan jag tänka mig att SD kanske inte är så mycket på kontoret, utan är mest ute på uppdrag hos kunder.
En insatsstyrka vill nog ha bra kontroll över hur planlösning ser ut, vilka personer som finns i byggnaden för tillfället, ut/ingångar och kunna omringa en begränsad del av en byggnad om den är större. Man vill inte heller att andra personer kan komma till skada.
Allt är bara vilda gissningar, men jag förstår att villan erbjuder ganska mycket mer kontroll, eftersom man kan få planlösning på huset, vet vilka som är inne i byggnaden, kanske villa t o m är avlyssnad?
Barnen kanske lämnar huset efter SD på morgonen? Kanske man kollat upp deras tider också, men jag skulle tro att man ville ta honom på sängen.

Styrkan kallas för "Regionala insatsstyrkan" och är helt enkelt föredetta "piketen".
Dom hoppar ofta in när det handlar om grov brottslighet. Åklgaren har "sannolika" på honom för mord, och då klassas han som farlig.
Då chansar inte polisen, utan då skickar man i hårdingarna.
Dom tjafsar inte, utan deras enda uppgift är att gripa en misstänkt mördare på ett eller annat sätt, om dom så skall bryta sig in.
SD klassas i det skedet som farlig, och teoretiskt kapabel till vad som helst.
Därför var Regionala Insatsstyrkan där.
(Piketen, alltså)
Citera
2019-09-06, 22:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Jasså varflr skulle han inte önska att HD blir dömd för mordet och han själv blir friad?????

För att cementväggen blir alldeles nedblodad?
Citera
2019-09-06, 22:44
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Jag tycker HD verkar mycket gränslös när det gäller regler kring jobbet sjukskrivning och fuskande med loggar. Då ska man nog tänka till att det säkert var mycket mer hon är gränslös med...?!!
Då anar man att seperationen skilsmässan och som dessutom som inte förlängs var de överens om. HD hade flera år tidigare pratat om att lämna SD så hon var mentalt förberedd. Men är hon manipulativ på hög nivå och ett explosivt humör kan man tänka att det är därför SD dragit ut på det..att han är medsjuk och inte från början ser hur manipulativ hon faktiskt är och därför daltar?
Att LW förstod och genomsågade HD pga allt SD berättat och såg det som sin uppgift att hjälpa SD ur HD klor?
HD tyckte nog inte om att bli avslöjad så alla slutade dalta med henne? Kan det varit det som triggat mordet, att HD förlorade kontroll och makt över alla?

Detta var mycket intressant att få veta att HD är manipulativ på hög nivå och har ett explosivt humör, men också att hon berättat sedan flera år tillbaka att hon tänkte lämna sin man.

Väldigt intressant att du vet att SD berättat för LW och att hon visste och förstod.

Det är ett av få inlägg som jag har läst från någon som har kunnat berätta om deras humör och personligheter.

Hur länge har du känt dem?
Citera
2019-09-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet alltför litet om både i vilka situationer och hur man använder insatsstyrkan.
Man får väl lita på att de gjorde en avvägning och tog det bästa beslutet.

Vi vet ju inte om han gjorde sig oanträffbar? Det låter väl lite konstigt att han isf går hem och lägger sig?
Vad gäller arbetsplats kan jag tänka mig att SD kanske inte är så mycket på kontoret, utan är mest ute på uppdrag hos kunder.
En insatsstyrka vill nog ha bra kontroll över hur planlösning ser ut, vilka personer som finns i byggnaden för tillfället, ut/ingångar och kunna omringa en begränsad del av en byggnad om den är större. Man vill inte heller att andra personer kan komma till skada.
Allt är bara vilda gissningar, men jag förstår att villan erbjuder ganska mycket mer kontroll, eftersom man kan få planlösning på huset, vet vilka som är inne i byggnaden, kanske villa t o m är avlyssnad?
Barnen kanske lämnar huset efter SD på morgonen? Kanske man kollat upp deras tider också, men jag skulle tro att man ville ta honom på sängen.

Ja det är inte lätt att veta hur de tänkte och varför de slog till just där och på det sättet. Visst kan de velat ta honom på sängen men vad skulle vara bra med det?
Tänkte snarare att det borde varit enklare att spara på resurser och tagit honom på väg till bilen. Bryr de sig om barnen lämnar huset efter SD på morgonen, det känns inte så troligt med tanke på att de stormade in genom att bryta sig in på det viset, eller vad det just dom de tänkte på mest?
Jag funderade på om SD ignorerade deras försök just för att han hade barnen och prioriterade dom, att polisen hade tid att vänta? För han lär väl inte vetat att han var häktad i sin frånvaro tänker jag.
Citera
2019-09-06, 22:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
SD kanske ligger vaken inatt och funderar på hur döttrarna haft det och hur glada de blir när mamma kommer hem en dag tidigare än beräknat. Det är så myvket som far runt i huvet på folk som sitter häktade...

Du misstar dig nog om du tror han blir informerad vad dom händer i utredningen. SD är isolerad från yttervärlden. Tror inte han vet vare sig att hon varit häktad eller släppt om inte förhörsledaren berättat det under förhören.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-06 kl. 23:35.
Citera
2019-09-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du misstar dig nog om du tror han blir informerad vad dom händer i utredningen. SD är isolerad från yttervärlden. Tror inte han vet vare sig att hon varit häktad eller släppt om inte förhörsledaren berättat det under förhören.

Har ställt frågan några ggr tidigare: kan SD:s advokat tala om för SD vad som sker med HD, eller kan han förbjudas från att göra det av åkl?
Och ställer alltså nu frågan igen.
Citera
2019-09-06, 22:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Gjorde SD ett nattligt besök med tid för eftertanke vid LWs grav på årsdagen av hennes död?

Endast ett stenkast ifrån den cache han loggade på sin nattliga promenad och därefter gjorde ett längre stopp "på en viktigare plats" ligger nämligen Norra Kyrkogården.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=2f7a5285-89fc-44d9-a087-66154410b0ba

Den här fingervisningen på årsdagen av LW:s död:
https://coord.info/GLYND7CT
...har tidigare berörts i tråden. - Du nämner SAAB-pennan i din spoiler. Det kan vara av visst intresse att han fick en sådan penna som kärleksgåva 180223:
https://coord.info/GLV4APB4
Citera
2019-09-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Detta var mycket intressant att få veta att HD är manipulativ på hög nivå och har ett explosivt humör, men också att hon berättat sedan flera år tillbaka att hon tänkte lämna sin man.

Väldigt intressant att du vet att SD berättat för LW och att hon visste och förstod.

Det är ett av få inlägg som jag har läst från någon som har kunnat berätta om deras humör och personligheter.

Hur länge har du känt dem?

För det första så hade SD och LW ett förhållande i 6-7 år, tror du inte att de pratade om allt?
För det andra, har du uppfattat mina frågetecken efter meningarna?
För det tredje att HD sjukanmälde sig och istället letade burkar finns det uppgifter om i tråden från hennes arbetskamrater och massa annat om du bara läser och inte plöjer dig igenom för då är det lätt att både glömma och missa saker.
Läs noga nu!
Citera
2019-09-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
För att cementväggen blir alldeles nedblodad?

Jasså är han hotad till livet menar du??
Citera
2019-09-06, 23:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, lite svårt att avskriva en misstanke helt, är misstanken väckt så är den liksom, då måste ju Hiding i princip bevisa att MGK är oskyldig och det kan ju bli svårt.

Eftersom frågan redan är väckt så lär ju MGM,s advokat försöka att göra ett stort nummer av det och är det ett indiciemål vilket jag tror att det kommer att bli så är ju varje händelse av vikt, vilket gör att det kan bli problem med en oklar friskrivning av en misstänkt.

Är det helt omöjligt att avskriva någon helt från misstankarna om man är skäligen misstänkt?

Nu är ju situationen lite annorlunda i det här fallet gentemot många andra eftersom man i det här fallet redan har en misstänkt och då på sannolika skäl.

Men säg att HD blivit häktad för att det i utredningen framkommit saker som ser lite märkliga ut. I ett förhör kommer det fram ett vittne som "tycker" att hon sett HD ute vid tiden för mordet. Men inte helt säker. Sedan kommer det fram ett till vittne som också säger så, han också osäker. Därefter kommer det in testresultat, som visar att det finns DNA från HD på LW, men det binder inte henne till brottet. Det kan ha förts dit med SD.
Så är det ju det lite märkliga med bråken mellan LW och HD, och HDs underliga beteende att leva med sin fd som om de aldrig hade skilt sig.

Och sedan kommer SD vid förhör och pekar ut HD.
Förmodligen har de redan kollat HD ganska noga innan, kartlagt hennes rörelser, datatrafik med mobil osv. hennes alibi som inte är styrkt mer än via barnen som sover vid den aktuella tidpunkten.

Ja, det låter knepigt att avskriva henne. Om det inte finns något som styrker att hon inte varit på plats. Och som du säger, det blir väldigt svårt för åk att hävda att SD är ensam gm.

Men är det nödvändigt för att visa att han åtminstone är skyldig?
Ja, det kanske är det om försvaret visar att det inte är säkert att SD är skyldig till mordet.

Men säg att det finns bindande bevis på att SD utfört mordet. Hans blod blandat med brottsoffrets blod?

Måste man bevisa att någon annan inte varit delaktig i mordet för att kunna fälla en misstänkt om det finns bevis för att den personen är skyldig?
Citera
2019-09-06, 23:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Styrkan kallas för "Regionala insatsstyrkan" och är helt enkelt föredetta "piketen".
Dom hoppar ofta in när det handlar om grov brottslighet. Åklgaren har "sannolika" på honom för mord, och då klassas han som farlig.
Då chansar inte polisen, utan då skickar man i hårdingarna.
Dom tjafsar inte, utan deras enda uppgift är att gripa en misstänkt mördare på ett eller annat sätt, om dom så skall bryta sig in.
SD klassas i det skedet som farlig, och teoretiskt kapabel till vad som helst.
Därför var Regionala Insatsstyrkan där.
(Piketen, alltså)

Ja, jag tycker inte att det känns orimligt?
Mycket synd om barnen dock.
Men det kan vara svårt att vänta till nästa vecka, eller ta det på jobbet eller i matbutiken.
Jag tror att de hade kontroll och kände till hans arbetstider.
Kanske även barnens.
Villan kanske även var avlyssnad och de visste att han sov?
Citera
2019-09-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Gjorde SD ett nattligt besök med tid för eftertanke vid LWs grav på årsdagen av hennes död?

Endast ett stenkast ifrån den cache han loggade på sin nattliga promenad och därefter gjorde ett längre stopp "på en viktigare plats" ligger nämligen Norra Kyrkogården.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=2f7a5285-89fc-44d9-a087-66154410b0ba

Vågar han skriva så? Borde inte HD blivit förbannad när det är uppenbart att det är LW han besöker och skriver att det är en viktigare plats? Fast han sa väl att det ser bra ut till henne kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in