2019-09-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
En annan fördel med en 22:a är att om man siktar rätt så stannar kulan i kroppen/skallen, vilket ger en 'renare' brottsplats. Mycket lite blod
Mina kunskaper om detta baseras på böcker/dokumentärer om New Yorks organiserade brottslighet under 70-talet. En kortpipig pistol i liten kaliber med ljuddämpare var tydligen mycket ett populärt redskap för dessa lönnmördare. Efter de hade åkt fast gick de beredvilligt med på att berätta om sin 'yrkesskicklighet'. Initialt tyckte även jag att det var märkligt att de använde cal 22, tills jag insåg 'fördelarna'. Tyst, diskret och mycket lite bevis. Inget blodstänk. Mycket lite blodspillan på brottsplats, osv, osv

Att spreja vilt med en AK47 har ju ett flertal gånger visat sig vara extremt ineffektivt, givet att det inte bara handlar om antalet döda utan även vem som dödas. Jmf t.ex. flera skjutningar i Malmö.

Om mordvapnet nu var en 22 kan det tyda på någon som vet hur man skall göra men som av någon anledning misslyckats. En kula i mjälten/lever samt bröstet och huvudet överlever väldigt få personer.

Ja en automatkarbin känns lite väl klumpigt, en Scorpion hade ju varit mycket mer effektiv för avrättning och närkamp.

Men jag tackar för vad du delade med dig om varför 22an faktiskt är bra för ändamålet, jag trodde det var .38 som var populär? Eller har jag sett för mycket gudfadern?

Jag uppfattar inte situationen som att personen skulle varit såpass kompetent som lönnmördare att 22an valdes pga det du radade upp. Men jag har inte full insikt i situationen eller i händelseförloppet så vad vet jag.

Jag upplever spontant situationen som att personen varit inkompetent eller berusad, förstår annars inte varför brottningsmatchen skulle uppstått om han visste vad han höll på med?
Citera
2019-09-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnnnh
En slump att exets namn/namne dyker upp här?

https://m.imdb.com/title/tt5029232/fullcredits/cast?ref_=m_ttfc_3
Vad menar du? T o m Lotta Insulander finns där. Vad vill du ha sagt?
Citera
2019-09-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
SVT Rapport träffade en före detta grovt kriminell från organiserad brottslighet som levde med skyddad identitet. Han fick frågan vad ett mord kostar i dagens Sverige, svaret var:
mellan 6-15 tusen beroende på vem torpeden är.

I dagens Sverige 2019 finns det folk som mördar på beställning för mindre än 10 000 kr. Helt sjukt.

Nej, det finns det i praktiken inte.
Citera
2019-09-06, 20:25
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
Jag kan faktiskt tycka att detta inte borde ha så stor intressefaktor från medias sida även om skjutvapen är inblandat. Detta är en familjetragedi med en part som verkar ha missbruks- och psykiska problem. Inte att jämföra med dem skjutningar som sker inom den kriminella gängmiljön.
Hmm, vet inte om jag vill hålla med dig där. Jag har fått intrycket att ju snaskigare ett scoop är desto längre och djupare rotar media i sörjan.
Citera
2019-09-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Är Ester något djur alltså?

Ja en cocker spaniel: (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagheere
En fråga har varit om Karin Liljas arbete som domare. Hon har varit, egentligen blir man aldrig av titeln, hovrättsassesor (genomgått domarutbildning). Därefter har hon framförallt varit adjungerad ledamot i Svea hovrätt, vilket innebär att hon inte varit ordinarie domare. Hon har även arbetat som t.f. Rådman i förvaltningsrätten en period (för enklat en vikarierande domare). Hon har dock inte arbetat på hovrätten sedan någon gång årsskiftet 2013/2014. En något om brokig om vi ska kalla det karriär således. .

Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Hon verkar ha gjort färdigt domarutbildningen då det finns hovrättsdomar med henne där hon är adjungerad assessor men det fanns inga domar efter tiden för brottmålsdomen där hon dömdes för knytnävsslaget mot poliserna. Det verkar ju bra att hon inte har dömt något mer efter den första domen iaf.

Så mellan 1999 och 2013 har hon dömt i Tingsrätten och Hovrätten... Avlönad med skattemedel. Efter en utbildning bekostad av skattemedel. Och sedan har hennes yrkesliv följts av en sjukskrivning och/eller ett liv som sjukpensionär? Också ett liv på skattemedel.

Samt en rad tvister och mål i diverse domstolar - allt bekostat av våra skattemedel. Blir det ett liv bakom lås och bom framöver - ja, då är det återigen våra skattemedel hon ska leva på. Jackpot!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HuntingScank
Nej, det finns det i praktiken inte.

Har försökt säga annat också, men efter en tid av fundering så finns det tyvärr folk som dödar för så små summor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det finns ett rejält hus i det väl fördolda, en bra bit norrut i landet.
Varför postadress är hos exmaken, får man nog fråga exmaken om.

Du verkar veta mycket... Känner Karin sen hennes tid i Eskilstuna. Vet att hon hade en syster som är död. Vart är Norröver?
Citera
2019-09-06, 20:28
Medlem
Hela tråden verkar ha spårat ur fullständigt.

En kvinna är anhållen för anstiftan på mord på sitt ex. Kan vi starta om där?
Citera
2019-09-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aniara20
Du verkar veta mycket... Känner Karin sen hennes tid i Eskilstuna. Vet att hon hade en syster som är död. Vart är Norröver?

Känner du Karin så kanske du kan komma med lite information istället?
Förändrades hon efter hjärnblödningen och isf på vilket vis?
Citera
2019-09-06, 20:29
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Så mellan 1999 och 2013 har hon dömt i Tingsrätten och Hovrätten... Avlönad med skattemedel. Efter en utbildning bekostad av skattemedel. Och sedan har hennes yrkesliv följts av en sjukskrivning och/eller ett liv som sjukpensionär? Också ett liv på skattemedel.

Samt en rad tvister och mål i diverse domstolar - allt bekostat av våra skattemedel. Blir det ett liv bakom lås och bom framöver - ja, då är det återigen våra skattemedel hon ska leva på. Jackpot!

Du vill verkligen ta heder och ära av KL. Hon har tydligen haft en ganska framgångsrik juristkarriär, även om hon nu möjligen begått denna illgärning.
Citera
2019-09-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Har försökt säga annat också, men efter en tid av fundering så finns det tyvärr folk som dödar för så små summor.

Vadå "efter en tid av fundering". Nämn ett fall please.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in