2019-09-06, 19:31
Medlem
Kedoslavs avatar
Tjena Flashback, haft återkommande problem med min e350, hörde ett jävla missljud igår som jag misstänkte vara växellådan, nu är de så att jag lokaliserat felet och de verkar vara avgasröret eller katalysatorn, bilen går igentligen hur bra som helst förutom att vid lågt varvtal så hörs de mer ett dånande ljud när jag gasar upp, växlingen går igentligen bra men de ljudet låter lite konstigt.ä när jag gasar. Motorlampan börjar lysa i högre hastigheter (140-150+) och efter ett tag och bilen har stängts av så slutar den lysa. Vad kan felet vara ? Något stort ? Tack på förhand.
Senast redigerad av Kedoslav 2019-09-06 kl. 19:35.
Citera
2019-09-06, 19:40
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Tjena Flashback, haft återkommande problem med min e350, hörde ett jävla missljud igår som jag misstänkte vara växellådan, nu är de så att jag lokaliserat felet och de verkar vara avgasröret eller katalysatorn, bilen går igentligen hur bra som helst förutom att vid lågt varvtal så hörs de mer ett dånande ljud när jag gasar upp, växlingen går igentligen bra men de ljudet låter lite konstigt.ä när jag gasar. Motorlampan börjar lysa i högre hastigheter (140-150+) och efter ett tag och bilen har stängts av så slutar den lysa. Vad kan felet vara ? Något stort ? Tack på förhand.
Har den turbo? (Kan inte Merca.)

Det bästa är att kolla med en felkodsmätare av hygglig kvalisort. Om du lämnar in bilen får du bäst besked, om du inte har nån polare som sitter på riktig mjukvara. Jag har nån billig Biltema-läsare, men den ger ju bara en fingervisning om var man möjligen skulle kunna börja leta.
Citera
2019-09-06, 19:46
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Har den turbo? (Kan inte Merca.)

Det bästa är att kolla med en felkodsmätare av hygglig kvalisort. Om du lämnar in bilen får du bäst besked, om du inte har nån polare som sitter på riktig mjukvara. Jag har nån billig Biltema-läsare, men den ger ju bara en fingervisning om var man möjligen skulle kunna börja leta.
Nej just denna modellen har ej turbo eller kompressor, en w211 e350 är de med v6 272 hk. Aah jag tänkte också de men liksom lampan slutar lysa efter ett tag och jag måste gasa på rejält och upp i 150 och köra några kilometer att den ska börja lysa annars är den släckt och att gå till verkstaden med släckt lampa kommer dom bara skratta åt mig då jag vill att dom felsöker henne. Motorn ger inga missljud iheller utan låter som vanligt.
Senast redigerad av Kedoslav 2019-09-06 kl. 19:49.
Citera
2019-09-06, 19:49
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Nej just denna modellen har ej turbo eller kompressor, en w211 e350 är de med v6. Aah jag tänkte också de men liksom lampan slutar lysa efter ett tag och jag måste gasa på rejält och upp i 150 och köra några kilometer att den ska börja lysa annars är den släckt och att gå till verkstaden med släckt lampa kommer dom bara skratta åt mig då jag vill att dom felsöker henne.
Felkoderna lagras, så även om lampan släcks så kan det ligga kvar i loggen och det kan ses med proffsgrejer. Inte kommer de garva åt dig!
Citera
2019-09-06, 19:57
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Felkoderna lagras, så även om lampan släcks så kan det ligga kvar i loggen och det kan ses med proffsgrejer. Inte kommer de garva åt dig!
Aah får åka dit o kolla vafan de är för något, men just denna modellen har jag hört har ett skräckfel, kamaxeln som ger upp i förtid, är de något de kan vara ? Motorn går som sakt hur bra som helst och även växlingen. Kamaxeln ger väl andra symptom än dom jag nämnde ?
Citera
2019-09-06, 20:02
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Aah får åka dit o kolla vafan de är för något, men just denna modellen har jag hört har ett skräckfel, kamaxeln som ger upp i förtid, är de något de kan vara ? Motorn går som sakt hur bra som helst och även växlingen. Kamaxeln ger väl andra symptom än dom jag nämnde ?
Att du har nåt missljud är ju lite oroväckande förstås, men det kan ju vara precis vad som helst. Hur långt har bilen gått? Har du koll på servicehistorik och sånt?
Citera
2019-09-06, 20:05
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Att du har nåt missljud är ju lite oroväckande förstås, men det kan ju vara precis vad som helst. Hur långt har bilen gått? Har du koll på servicehistorik och sånt?
Skrivande stund 21000 mil, fullstämplad servicebok och regelbundet servad sedan ny det är en 06a.
Citera
2019-09-06, 20:19
Medlem
watcher1970s avatar
Motorproblemen på M272 och M273 är ökända..
https://teknikensvarld.se/dyrbart-fel-pa-mercedes-v6a-125273/

Kan mycket väl vara det, men också något annat.. Åk till en kunnig verkstad för undersökning!

Och: håller tummarna för något billigt fel.!
Citera
2019-09-06, 20:27
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Skrivande stund 21000 mil, fullstämplad servicebok och regelbundet servad sedan ny det är en 06a.
Håller med watcher1970, lämna in för felsökning. Billigare att byta kamaxel nu (om det nu är det) än när den rasat.
Citera
2019-09-06, 20:32
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Motorproblemen på M272 och M273 är ökända..
https://teknikensvarld.se/dyrbart-fel-pa-mercedes-v6a-125273/

Kan mycket väl vara det, men också något annat.. Åk till en kunnig verkstad för undersökning!

Och: håller tummarna för något billigt fel.!
Får man såna här symptom som jag nämnde ovan om de är just de felet ? Aah ska åka iväg till en auktoriserad verkstad, Mercedes här där jag bor och i närområdet har 3 veckors väntetid tyvärr. Och gissar på att den artikeln är gammal så de va dyrare då o byta då dom va bara några år gamla, idag va hade kostnaderna gått på tror ni ?
Citera
2019-09-06, 20:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Hm.. Låter knepigt och misstänkt, minst sagt.. Alltså inte "dina problem med bilen" utan att "den enbart har sådana små problem"..

21000 mil för en bil i det segmentet är väldigt mycket. Kan jämföras med en "svenssonkörd Volvo240 med 100.000 mil på mätaren, då är Volvon oftast i bättre skick. -Skojar tyvärr inte..

(E350 är en "lookalike" på Jaguar X-type, förresten, inbjuder till "sportig körning" vilket inte är bra för "bilhälsan".)..

-Å andra sidan, var väl "gamla gubbar" Mercedes målgrupp, så där är det en bonus i sammanhanget att den är "gubbkörd".

Är din bil svensksåld från början? (Behöver inte betyda något).
Har den gått som "taxi"? (Troligtvis inte).

Bilen är 14 år gammal, så det är inte speciellt märkligt över att den börjar få ålderskrämpor.
Det där med "full servicebok" betyder egentligen inte ett skit IRL, det mesta beror på hur bilen har körts av sina ägare.

Möjligt att jag missat det i tråden, men hur länge (år/mil) har du haft bilen?
-Äldre bilar är som gårdagens gamla hästar, ska inte "stressas" i onödan. Då dör de en onödig och för tidig död. Kör enbart vanliga hastigheter med bilen är mitt råd, dvs. upp till 110 på motorväg.
(En 14-årig bil är ungefär som att ta en 14-årig häst till V75, och undrar varför pållen inte presterar..)

Sorry, mitt namn är Kraftfoder, och "hästar som hästar". Tar man hand om "hästarna" funkar de bra oerhört länge, äldre "hästar" klarar inte samma jobb/belastning som "nya".

Återgår närmare till ditt problem:
Om det är en "bensinare", så antar jag att du inte har ett "diesel-problem" med partikelfiltret som "kväver motorn". Igensatt partikelfilter (innan det "dödar motorn" gör att motorn så att säga går "tystare, så övriga "missljud" hörs bättre). Bromsskivor? -Någon skiva som blivit "sned"?

Väldigt knepigt att ge rättvisande diagnos på just din bil i ett textbaserat forum.
Citera
2019-09-06, 20:55
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hm.. Låter knepigt och misstänkt, minst sagt.. Alltså inte "dina problem med bilen" utan att "den enbart har sådana små problem"..

21000 mil för en bil i det segmentet är väldigt mycket. Kan jämföras med en "svenssonkörd Volvo240 med 100.000 mil på mätaren, då är Volvon oftast i bättre skick. -Skojar tyvärr inte..

(E350 är en "lookalike" på Jaguar X-type, förresten, inbjuder till "sportig körning" vilket inte är bra för "bilhälsan".)..

-Å andra sidan, var väl "gamla gubbar" Mercedes målgrupp, så där är det en bonus i sammanhanget att den är "gubbkörd".

Är din bil svensksåld från början? (Behöver inte betyda något).
Har den gått som "taxi"? (Troligtvis inte).

Bilen är 14 år gammal, så det är inte speciellt märkligt över att den börjar få ålderskrämpor.
Det där med "full servicebok" betyder egentligen inte ett skit IRL, det mesta beror på hur bilen har körts av sina ägare.

Möjligt att jag missat det i tråden, men hur länge (år/mil) har du haft bilen?
-Äldre bilar är som gårdagens gamla hästar, ska inte "stressas" i onödan. Då dör de en onödig och för tidig död. Kör enbart vanliga hastigheter med bilen är mitt råd, dvs. upp till 110 på motorväg.
(En 14-årig bil är ungefär som att ta en 14-årig häst till V75, och undrar varför pållen inte presterar..)

Sorry, mitt namn är Kraftfoder, och "hästar som hästar". Tar man hand om "hästarna" funkar de bra oerhört länge, äldre "hästar" klarar inte samma jobb/belastning som "nya".

Återgår närmare till ditt problem:
Om det är en "bensinare", så antar jag att du inte har ett "diesel-problem" med partikelfiltret som "kväver motorn". Igensatt partikelfilter (innan det "dödar motorn" gör att motorn så att säga går "tystare, så övriga "missljud" hörs bättre). Bromsskivor? -Någon skiva som blivit "sned"?

Väldigt knepigt att ge rättvisande diagnos på just din bil i ett textbaserat forum.
Ber om ursäkt för jag ej skrev de längst upp, men det är en bensinare, jag har ägt bilen i ett halvår och den har inte klabbat mer än ABS kransen där bak som jag bytade. Alltid gått bra i motor och i låda, ja jag ska vara ärlig jag har gasat med den lite ibland då jag är "yngre" så att säga, men inget överdrivet. Ja den är svensksåld från början och jag är den 9 ägaren varav 4 bilfirma. De med bromskivorna kanske de är, har nyss bytat däck och nya fälgar som kanske gör att bromsarna inte tål att dessa fälgarna är så inåt? För jag ser att fälgen är väldigt nära beläggen nästintill intryckt om du förstår vad jag menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in