Citat:
Ursprungligen postat av
Kedoslav
Skrivande stund 21000 mil, fullstämplad servicebok och regelbundet servad sedan ny det är en 06a.
Hm.. Låter knepigt och misstänkt, minst sagt.. Alltså inte "dina problem med bilen" utan att "den enbart har sådana små problem"..
21000 mil för en bil i det segmentet är väldigt mycket. Kan jämföras med en "svenssonkörd Volvo240 med 100.000 mil på mätaren, då är Volvon oftast i bättre skick. -Skojar tyvärr inte..
(
E350 är en "lookalike" på
Jaguar X-type, förresten, inbjuder till "sportig körning" vilket inte är bra för "bilhälsan".)..
-Å andra sidan, var väl "gamla gubbar" Mercedes målgrupp, så där är det en bonus i sammanhanget att den är "gubbkörd".
Är din bil svensksåld från början? (Behöver inte betyda något).
Har den gått som "taxi"? (Troligtvis inte).
Bilen är 14 år gammal, så det är inte speciellt märkligt över att den börjar få ålderskrämpor.
Det där med "full servicebok" betyder egentligen inte ett skit IRL, det mesta beror på hur bilen har körts av sina ägare.
Möjligt att jag missat det i tråden, men hur länge (år/mil) har du haft bilen?
-Äldre bilar är som gårdagens gamla hästar, ska inte "stressas" i onödan. Då dör de en onödig och för tidig död. Kör enbart vanliga hastigheter med bilen är mitt råd, dvs. upp till 110 på motorväg.
(En 14-årig bil är ungefär som att ta en 14-årig häst till V75, och undrar varför pållen inte presterar..)
Sorry, mitt namn är Kraftfoder, och "hästar som hästar". Tar man hand om "hästarna" funkar de bra oerhört länge, äldre "hästar" klarar inte samma jobb/belastning som "nya".
Återgår närmare till ditt problem:
Om det är en "bensinare", så antar jag att du inte har ett "diesel-problem" med partikelfiltret som "kväver motorn". Igensatt partikelfilter (innan det "dödar motorn" gör att motorn så att säga går "tystare, så övriga "missljud" hörs bättre). Bromsskivor? -Någon skiva som blivit "sned"?
Väldigt knepigt att ge rättvisande diagnos på just din bil i ett textbaserat forum.