2019-09-06, 15:34
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Applåder från läktaren
Citera
2019-09-06, 15:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om vi säger såhär då, för att du inte ska byta ämne:

Varför köper inte TYSKLAND en jättestor batteribank, och sparar sitt vindkraftsöverskott. Istället för att använda kolkraft som balanskraft, och tidvis ha negativt elpris när det blåser för mycket.
Jag visste inte det och hoppades att du hade fler upplysningar.
Naturligtvis borde de inte använda kolkraft som balanskraft. Och din fråga är ju precis den fråga jag ställer: Varför skyndar de inte på omställningen?
Citera
2019-09-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Mitt räkneexempel tar upp jämviktssituationen, när jorden redan är varm och därför inte behöver värmas upp. Den egentliga frågan är ju om jorden är varmare med växthuseffekt än utan.
Visst är det så. Men inte i kontexten för den diskussion jag hade med LifeIsElectric.

Han menade att en gasatmosfär aldrig kan värma en planet, utan bara kyla den. Och mitt exempel var avsett att visa varifrån själva värmen kom.

Även ditt exempel behöver en ickelinjär komponent för att förklara hur uppvärmningen skedde från första början.
Citera
2019-09-06, 15:38
Medlem
avrogados avatar
Lite kultur och fakta i samma paket?
https://www.youtube.com/watch?v=lhvgbAQN2Cw

Leta upp vars vi har en stigande temperaturtrend de senaste 150 åren, snälla?
Citera
2019-09-06, 15:39
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag visste inte det och hoppades att du hade fler upplysningar.
Naturligtvis borde de inte använda kolkraft som balanskraft. Och din fråga är ju precis den fråga jag ställer: Varför skyndar de inte på omställningen?
För att den är ohemult dyr och knappt existerande i teknik din gök.

EDIT: Då är faktiskt knäppgökförslaget att lagra energi i läge bättre. Dvs att låta vindsurror och batterier hissa upp en enorm betongklump som frigör energi när den släpps ner i skugga/vindstilla väder.
Senast redigerad av Brain Damage 2019-09-06 kl. 15:41.
Citera
2019-09-06, 15:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runeo
Står sig inte alls riktigt bra. Vindenergin kan bara stoltsera med avancerad flygfädöd och markförstöreles.
Vad spelar batterier för för roll då leveransen av energi till dom inte är förutsägbara, och allra sämst då energin behövs som bäst? Då blir det importerad eller vilande nationell kolkraft.
Dessutom tillverkas inte batterier speciellt miljövänligt. Miljömässigt tar det väldigt^2 länge innan tillverkningen av batteriet skulle ge en miljövinst jämfört med både ursprunglig och fossil energi.
Artiklarna motsäger dig, det ser du väl. Det blir lite märkligt när kritiker som du klagar över att det inte är miljövänligt.
Citera
2019-09-06, 15:42
Medlem
Citat:
Även ditt exempel behöver en ickelinjär komponent för att förklara hur uppvärmningen skedde från första början.
Du menar nedkylning? Jorden var ett glödande klot från början. Det är bara stoppa in ett högre värde på marktemperaturen så ser man att utstrålningen då blir högre än instrålningen och att man därför får en avsvalning.
Citera
2019-09-06, 15:42
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
För att den är ohemult dyr och knappt existerande i teknik din gök.
Jo, men det tror jag att aw kunde räkna ut själv. Utan att fråga mig.
Citera
2019-09-06, 15:49
Medlem
Brain Damages avatar
Det går bra nu, klimattroll?
Citat:
Trelleborg måste nu tacka nej till en investering värd miljarder och 300 arbetstillfällen. Den akuta elbristen slår nu med full kraft i södra Sverige samtidigt som energiminister Anders Ygeman uppger att Sverige har en god elkapacitet. ”Han börjar låta som Bagdad-Bob”, säger Mikael Rubin, kommunalråd i Trelleborg.
https://www.fplus.se/ny-miljardinvestering-stoppad-elkrisen-slar-mot-nya-regioner/a/pLbzao?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_ campaign=fplus_morgonkoll&utm_term=fplus_morgonkol l&fbclid=IwAR0cwyLGPHmHjDyz8BV74yWPfevyqvqW8wl0bd7 1QVXfowxNNb_rhZtEmmA

Kan man inte sätta dit en vindsnurra till????

Edit: Fan, det var stiltje, tänkte inte på det...
Senast redigerad av Brain Damage 2019-09-06 kl. 15:53.
Citera
2019-09-06, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du menar nedkylning? Jorden var ett glödande klot från början. Det är bara stoppa in ett högre värde på marktemperaturen så ser man att utstrålningen då blir högre än instrålningen och att man därför får en avsvalning.
Så du menar att om man utgick från en planet på 255K, och satte dit ett glastak, så skulle den inte bli varm?
Citera
2019-09-06, 16:39
Medlem
Citat:
Så du menar att om man utgick från en planet på 255K, och satte dit ett glastak, så skulle den inte bli varm?
Hur drar du nu den slutsatsen? Om temperaturen startar lägre blir utstrålningen mindre medan instrålningen är densamma och alltså värms planeten upp. Sa inte du att du läst fysik?
Citera
2019-09-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Till att börja med fungerar de, sol- och vindkraft kan lagras i batterier, där har utveckling skett. Även ekonomiskt står sig den förnybara riktigt bra redan.
Du skrev.

Jag antyder att lagring i batterier inte alls fungerar så bra.

Skälet är att kapaciteten hos ett litiumbatteri minskar med ungefär 0.025–0.048% per laddcykel.

Det är extremt oekonomiskt att lagra energi i en batteribank i sitt hus. Slår man ut kostnaden över batteriets livslängd så betalar man flera kronor per kWh, även om man producerat energin själv med solpaneler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in