Citat:
Ursprungligen postat av
Piggekott
Sånt där brukar droppas om något man inte är intresserad av, för att man ska få sockrade erbjudanden på det man egentligen vill ha. 99% att finnarna köper amerikanskt.
Jag lutar nog snarare åt det motsatta. Finlands flygvapens behov är ganska liknande våra egna, och jag har svårt att se att typ F-35 skulle kunna ersätta deras F-16 utan ganska omfattande förändringar (framförallt infrastruktur) vilket skulle kosta en hel del deg. Samtidigt skulle jag gissa att vår socialdemokratiska regering har ett par marionett-trådar som räcker hela vägen till Finland för att så att säga lägga handen på vägskålen.
Samtidigt har det svensk-finska militära samarbetet kommit igång ganska ordentligt (inte minst tack vare vår nuvarande ÖB) de senaste åren, till den grad att Finland idag nog skulle kunna tänka sig att genomföra en mer ingående integrering av flygvapnen, låt vara osagt i vilken utsträckning. På det sättet skulle man kunna få mer effekt än vad bara planen tillför. Exempelvis att i stor omfattning kunna samköra utbildning, delta i övningar osv. men också att t.ex kunna utnyttja svenska basförband för omladdning och basering i t.ex Luleå. Mig veterligen har åtminstone politiska företrädare i både Finland och Sverige pratat ganska mycket om ett långt mer fördjupat försvarssamarbete (oaktat hur realistiskt det faktiskt skulle vara).