Citat:
Ursprungligen postat av
femtaliess
Kan så vara men i min värld är .22 finkalibrigt och 5.56 och uppåt grovkalibrigt. Hade han fått en 9 mm i huvudet, bröstet och magen så hade han sannolikt redan varit död
Det innebär dock inte att finkalibrigt är ofarligt. Majoriteten av 22

r är omantlade, vilket innebär att du får blysplitter i kroppen vart du än träffar - rakbladsvassa fragment. Det har gjorts många undersökningar gällande detta och rent generellt kan man säga att kaliber 22 long rifle har potential att döda på ett längre avstånd än du med säkerhet kan träffa något.
22 lr är dessutom i princip helt fritt från rekyl, vilket innebär att även en ovan skytt kan få iväg flera skott utan att rekylen stör för mycket. Jag sätter 25 hål i center mass på 5 sekunder på 80 meter med min 10/22:a utan problem.
Och bara för att du skjuter grövre kaliber så måste det inte innebära att den skjutne dör. Se följande video på YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=mCpPUU9gHhI Typ 25 skott avlossas på mindre än 10 meters avstånd varav majoriteten träffar skurken, som inte bara överlever, utan till och med är vid medvetande när han förs till sjukhus.