Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Den princip jag i första hand åsyftar, och som socialliberalerna drivs av som duracellkaniner, är drömmen om varje individs totala frihet. Alla människor skall ha sin fulla rätt att flytta och leva hur dom vill var som helst. Saknas medel att hålla sig vid liv är det det närmsta samhällets plikt att försörja dom. Känner dom för att begå kriminalitet så är det samhällets fel som drivit dom till det.
Ah, ja, jag förstår vad du menar. Det är ju helt sant, jag har nog aldrig bara tänkt på det på det sättet. För, som du skriver, gäller det ju enbart det som gynnar dem själva. De önskar ju egentligen inte frihet för individer, de önskar frihet för sin egen individ. De röstar för rökförbud och skattefinansierad public service, men mot fria åsikter och fri debatt.
Annie Lööf blir inte förbannad när våldtäkter ökar, eller människor skjuts ner på gatan, hon blir fly förbannad när Åkesson säger att migranter kanske måste anpassa sig till den svenska arbetsmarknaden om de ska lyckas inuti. Det för att hon själv inte har någon önska att anpassa sig till andra, utan anser frihet vara att andra anpassar sig till henne.
Det är ju en slags frihet.... Och princip. Rutten ända in till dess kärna. Hmm, jag får fundera lite på det. Jag får ändå en känsla av att det bara är ord de har medietränats till. Det är lite som att säga att Vänsterpartiet har en princip av att värna om utsatta och bekämpa kapitalism. Vad krävdes det, ett litet "allas lika värde" på en glassförpackning innan Sjöstedt självgott lade upp en bild på sig käkandes kapitalismens frysta mejeriprodukter? Principerna ägnades inte en tanke.
Men ja, nog tror de sig antagligen prata om faktiska principer, så det stämmer ju oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Det går inte att diskutera med dom heller. Tro mig. En betydande del av min släkt har varit politiskt aktiva för Folkpartiet/Liberalerna. Några har till och med suttit och sitter nu i Riksdagen. Dom klarar max en minuts diskussion innan vilken fråga som helst "renodlats" till att slutligen endast handla om principen om människans frihet och statens plikter. Där trasslar dom in sig i sin egen godhet och anser att konsekvensanalyser och utvärderingar av utfall av sin politik är meningslösa och irrelevanta. Man har mer givande samtal med en perukstock.
Jag beklagar. Jag led verkligen när Björklund proklamerade att hon lovat sina barn att inte samarbeta med SD, det uppvisade ett sådant totalt förakt inför både hans egen självrespekt, samt den vilja och kapacitet att förbättras som en politiker förväntas ha.. Det var... Sorgligt. Jag led nog främst på grund av hans barns skull dock... Ingen förtjänar en pappa som hellre använder sina barn som sköld mot sin egen oförmåga, än som anledning att alltid lyssna och försöka förbättra sig själv.
Människor som tror sig vara kompletta har jag en avgrundslös avsky för.