2019-09-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Jag tycker dock att han alltid ser mycket glad och sund ut, men man ska inte döma hunden efter enbart håren.
Enligt loggen framstår han som helylle svärmorsdröm, han tom bakar åt familjen till frukosten, hemmapysslig istället för att smidigt köpa frallor på vägen hem..
Uppgift någonstans i tråden om att han alltid satte barnen först och alltid tog sig tid med dom och lärde dom saker på ett pedagogiskt sätt, kan han haft både mamma och papparollen där eller var fördelningen i hemmet jämn i hushållet?
Spekulationer om att SD skulle vara bi fick mig att undra om han möjligtvis är feminin på något vis, mjuk i sättet kanske?
Uppgifterna har gått så vida isär för andra har gett en helt annan bild av SD, en mycket sämre bild....vad är den rätta bilden egentligen?
Finns det någon här som kan vara objektiv hur bilden av honom är före att otrohetsaffär uppdagats och efter mordet? Skulle vara intressant hur uppfattningen kan förändrats, om den förändrats vill säga..?

Det finns flera mördare med bakningstalanger, t.ex Johanna Möller. Att stå där och knåda och älta är nog ett bra tillfälle att fundera ut jävelskap...Att SD skulle vara en mjukis är vad han visar utåt, ett käckt leende, en excellent pappa och med spring i benen. Hur hade han och HD tid att både arbeta, springa efter trofeer, resa och att dessutom vara föräldrar? I mina ögon är det en omöjlighet såvida man inte lever i ett dygn som har minst 30 timmar.
Citera
2019-09-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Btw. noterade häromdagen att YD hade 2712 st. loggade cacher, om jag inte missminner mig. Idag har han endast 2711. Undrar vilken som är borttagen.

Jag vet inte om det här var en retorisk fråga, men jag slutade räkna på skillnader när jag såg att det var en D2/T5 äldre än 2 år som försvunnit och mycket riktigt så verkar YD vara utan sin båtresa till en ö i havet vid det här laget.
Citera
2019-09-05, 18:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag skrev endast en hobby. Det finns fullt med sysselsättningar som är tävlingar och som inte är en hobby, så att säga att allt man gör utanför sitt jobb är bara en hobby: Nej, det håller jag inte alls med om. Jag tycker mig skönja väldigt mycket tävlan i just GC. Annars hade man ju ens inte behövt registrera någonting över huvudtaget.

En hobby har gått över till besatthet om det börjar komma före familj och jobb tycker jag. För SD och HD verkar det ha varit så faktiskt.
Citera
2019-09-05, 19:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är helt sanslöst illa om ett fritidsintresse får såna konsekvenser att man är beredd att döda för att framstå i god dager. Kan det vara så illa att detta har överskuggat all vett och sans och fått en (?) person att mörda en annan?

Det är precis det här jag också funderat på. Hur fanatiskt var det här GC-intresset?
Vad var dessa personer beredda att göra för sin maniska hybbyutövning??
Citera
2019-09-05, 19:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag skrev endast en hobby. Det finns fullt med sysselsättningar som är tävlingar och som inte är en hobby, så att säga att allt man gör utanför sitt jobb är bara en hobby: Nej, det håller jag inte alls med om. Jag tycker mig skönja väldigt mycket tävlan i just GC. Annars hade man ju ens inte behövt registrera någonting över huvudtaget.

Man kan spela fotboll och schack i diverse serier som amatör och då är det en hobby.
Citera
2019-09-05, 19:14
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
En hobby har gått över till besatthet om det börjar komma före familj och jobb tycker jag. För SD och HD verkar det ha varit så faktiskt.

Och jag tror att det är just tävlingsmomentet i GC som bidrar till att det kan bli så. Om det bara handlade om att vara ute i naturen och lösa klurigheter, då tror jag det hade varit annorlunda. Har aldrig hört talas om folk som blivit besatta av att plocka kantareller exempelvis. Det kan vara klurigt att hitta bra svampställen också.
Citera
2019-09-05, 19:19
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man kan spela fotboll och schack i diverse serier som amatör och då är det en hobby.

Jag tror inte damhockeylandslaget ser sitt deltagande i VM och OS som en hobby bara för att det sker på deras fritid, vid sidan av sitt vanliga jobb.. Men nu blir det hemskt Off-topic, så jag lämnar just den diskussionen.
Citera
2019-09-05, 19:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är helt sanslöst illa om ett fritidsintresse får såna konsekvenser att man är beredd att döda för att framstå i god dager. Kan det vara så illa att detta har överskuggat all vett och sans och fått en (?) person att mörda en annan?

Jag är väldigt skeptisk till att gc skulle ha en primär betydelse i händelsen på något sätt. Möjligt att de umgås extremt mycket och så att säga sliter på varandra lite mer, men inte att geocachingen i sig på något sätt är av någon bestämmande relevans. Tror det är det gamla vanliga, svartsjuka, sårade känslor etc.
Citera
2019-09-05, 19:22
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Jag vet inte om det här var en retorisk fråga, men jag slutade räkna på skillnader när jag såg att det var en D2/T5 äldre än 2 år som försvunnit och mycket riktigt så verkar YD vara utan sin båtresa till en ö i havet vid det här laget.

Ja det är den (En ö i havet) som är borta nu, så antingen är det YD själv, CO eller Groundspeak som tagit bort hans loggtext någon gång under de senaste dagarna. Vill minnas att hans text var väldigt uttömmande.

(Eftersom HTD's logg är kvar torde YD gissningsvis nu ha raderat sin loggtext själv - för om CO eller Groundspeak (återigen) tagit bort loggen kan man dra slutsatsen att de förmodligen hade vidtagit samma åtgärd för både HTD och YD, eftersom bådas texter redan har varit föremål för likartade diskussioner).
Citera
2019-09-05, 19:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag är väldigt skeptisk till att gc skulle ha en primär betydelse i händelsen på något sätt. Möjligt att de umgås extremt mycket och så att säga sliter på varandra lite mer, men inte att geocachingen i sig på något sätt är av någon bestämmande relevans. Tror det är det gamla vanliga, svartsjuka, sårade känslor etc.

Tror precis som du. Motivet finns förmodligen i svartsjuka och kontrollbehov och närliggande symptom runt det. Jag tror dessutom att datumet då hon blev mördad är av stor relevans. På något annat sätt tror jag inte på ett planerat mord.
Citera
2019-09-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Miranda är säkert en transa ska du se
F.öv instämmer jag i berömmet. Emotser gärna Mirandas analys av LWs personlighet vilken jag tycker saknas i hennes utmärkta beskrivning av dom inblandade ?

Snoris,

här kommer ditt efterlängtade Lw-porträtt. Varsågod! Ett försök,.

Lena är huvudpersonen och den klarast lysande stjärnan, som utkristalliserar sig tydligast i förhållande till de övriga två inblandade. Det finns därför relativt mycket material att använda sig av eftersom hon är en färgstark personlighetstyp med många strängar på sin lyra.

En utmärkande detalj med Lena är att hon är adopterad. Det tror jag är en stark bakomliggande drivkraft till varför och vem hon utvecklats till.Generellt prepubertala, och pubertala barn och ungdomar brukar i allmänhet börja fundera kring identitet, existens och ett meningskapande sökande och förståelse av sig själv i förhållande till sin omvärld. Vem är jag i den här världen?

För adoptivbarn i synnerhet, så fort de speglar sig påminns de om att de dessutom har ett annat biologiskt ursprung än sina adoptivföräldrar, det brukar sällan vara problemfritt. Mindre jämnåriga barn är inte heller alltid, av naturliga skäl, eftertänksamma med en välutvecklad förmåga till empati.

Barn lägger tidigt märke till olikhet, och förstår inte att de ej behöver kommentera allt högt, som de tänker. Så därför i sin okunnighet brukar barn ibland upplysa andra barn om, eller fråga varför de har sneda ögon, är platta i aniktet, har svart hud, krusigt hår, eller tjocka läppar etc. Därför är annorlundaskapet en viktig underdog förutsättning som är ett slags utanförskap barn försöker parera genom att utveckla kompensatoriska redskap för att hävda sig.

Om L upplevt mobbning vet inte jag, men utanförskap kan ha många olika ansikten, en del blir självmordsbenägna, medan vissa känner en inre isolering, ensamhet och främlingskap, och ytterligare några klarar sig bättre då de finner områden och strategier där de blir framgångsrika. Andra i denna kategori får heller aldrig några djupare problematiska dubier om sin härkomst eller varför deras ursprungsfamilj lät adoptera bort dem.

Just att Lena har en omfattande bekantskapskrets som vuxen, kan delvis bottna i en erfarenhet av ett underifrån perspektiv tänker jag. Uppfattar henne inte som någon som skulle avvisa en människa, snarare tvärtom. Därför tror jag hon på ett sätt söker en universiell familj, där hon söker överbrygga skillnader, verka som brobyggare och till viss del aldrig mer behöva känna att hon står utanför och tittar in genom fönstret, utan är både delaktig och kanske till och med fokuset, solen själv, som övriga planeter snurrar runt.

När jag tänker på Lena tänker jag osökt på sången: "We shall över come..." men också sången:

"Vi sätter oss i ringen och tar varandra i hand, vi är en massa syskon som tycker om varann, och Gud är allas pappa och jorden är vårt bo, och vi är vän med alla på jorden må du tro", som Lena säkert växte upp med som barn inom kyrkan.

Tror det var något av hennes drivkrafter också att utbilda sig till pastor. Att vara pastor är samma sak som herdeskap, och en herde är en andlig ledare, väktare och beskyddare i biblisk mening. En räddare som är beredd att slita loss fåret ur lejonets gap och dödar lejonet.

Att söka uppmärksamhet och bekräftelse är något högst mänskligt, sedan är fråga hur man gör det? Jag tror att Lena visste att hon attraherade män, genom sin sprudlande energi, utstrålning och livsglädje, om inte för alla ggr hon blivit tvungen att avvisa dem. Men det kan också kännas som en revansch, om du som yngre inte fick lika mycket uppmärksamhet eller uppvaktning. Samtidigt har säkert en del kvinnor känt sig hotade av hennes attraktivitet och personlighet. Avundsjuka människor finns det gott om, att jämföra sig med andra är inte vidare osvenskt.

En del personer har ett larger-than-life utstrålning. Sover lite, skrattar högt, syns, hörs och märks, vilket inte alltid lämnar gigantiskt utrymme för alla andra, men alla har ett eget ansvar att själv ta ett steg in i förgrunden, man kan inte bara stå vid sidan om och vänta på att bli uppbjuden till dans.

Sedan finns säkert en hel bunt människor som tyckte om, uppskattade och gärna omgav sig med Lena. Men har du så många bekanta kan du omöjligt hinna se, bekräfta och skapa fördjupade relationer till allihopa. Det sårar natutligtvis vissa, som upplevde att hennes intresse svalnade fort och uppmärksamheten riktades någon annanstans. Djupa vänskapsrelationer brukar det finnas ett begränsat utrymme för.

Tror Lenas öppna, raka, tydliga kommunikation gjorde att hon passade bra in med manliga vänner. Mäns sällskap är både direkt, spontant och ofta kryddat med all slags humor. Hon hade säkert skinn på näsan nog att bemöta fräcka anspelningar, stim och skoj. Hon är knappast en blyg, överspänd, timid och reserverad dam av vad som går att utläsa.

Tror hennes temperament är sorglös, livlig och omväxlande. En sangvinistisk personlighet, med koleriska stråk av typen medelhavstemperament. Yvig, gestikulerande och hetlevrad, när omständigheterna inte utföll som planerat. Förstår henne som stark, kommunikativ men att hon också kan vara gränslös i formen too much drama. Men att det är sidor som hon i huvudsak uppvisade bland de närmaste. Så som det är för de flesta.

Sedan är det skillnad på att vara energisk, eller manisk. Uppvarvad eller fylld av livslust. Hennes relation till Stefan har säkert tidvis varit upphov till stress och en anledning till besvikelse, en upplevelse jag tror båda delade periodvis.

Varför hon valde just att gå in i ett hemligt förhållande med Stefan är svårt att säga, men ändå märkligt eftersom hon och hennes egen familj stod så nära Davidssons familj. Inte minst då hon också var vän med Hanna. Många oskyldiga kommer påverkas och det förvånar mig att hon valde den vägen, i synnerhet i och med det förtroende hon fått att viga Hanna och Stefan borde det varit otänkbart. Hon kunde ha valt och vrakat bland allehanda andra eftersom intressenter fanns det gott om. Fanns det en speciell orsak till att valet föll på honom? I det avseendet tänker jag på Dolly Parton, som sjunge något i stil med:

"Joleene, please don't take my man just beacause you can"

Det är iallafall ett säkert sätt att skaffa sig fiender, så mycket kan jag säga med säkerhet. Något som jag tror, och några fler än mig, är en motivbild i dådet.

Sedan som utbildad pastor, blir det med tiden att betrakta som en hycklande verksamhet. Bibeln talar om att behandla andra som du själv vill bli behandlad, älska din nästa som dig själv. Undvik det onda och gör det goda, att vad du sår ska du också skörda. Såklart visste Lena, om någon, om detta, men hon glömde kanske det med tiden?Saker och ting har en tendens att blekna, speciellt sedan man upphört praktisera det man vet är rätt.

I Bibeln står också att man inte ska döda, vilket kan vara något för Stefan och Hanna att fundera kring, även om de är ateister, så är det väl värt att reflektera över.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-05 kl. 19:32.
Citera
2019-09-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror som du att det går till TR, har svårt att se logiken i att slå på stora trumman och ta in båda för att senare släppa en av dem utan förhandling, så TR och förhandling är vad jag tror, om det sedan räcker för åklagaren vete fan men Aftonbladet skrev ju att det fanns så det räckte till "sannolika skäl" enligt åklagaren, kan ju vara reportern som fabulerar eller inte.

Jo men gripet/anhållandet av HD kanske 'bara' var en följd av att man först varit hos SD/förhört honom etc och att man därigenom fått fram helt nya indikationer/indicier på hennes inblandning; sånt som man alltså inte alls tidigare har bearbetat.
Kanske visat sig nu att detta något är för svagt/att analystiden inte räcker till?

Tror att åkl nu tex har släppt den som suttit skäligt anhållen för läkarskjutningen i Malmö, så det händer ju att en åkl väljer att inte 'testa' TR.
(kanske har fel i just Malmö-fallet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in