2019-09-05, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Det er vanskelig og få noen dømt for forbrytelsen hvis de ikke finner levningene. Så om de ikke gjør det har jeg ingen tro på at saken blir løst. Blir sikkert sånn at politiet etterhvert forstår hvem som har gjort det men uten lik ingen som. Som i Dung saken fra Bergen hvor politiet var skråsikre på at de visste hvem GM var men siden de aldri fant levningene fikk de heller aldri dømt han.

Hvis man har gode nok beviser, så kan man få han dømt, selv om man ikke finner noe lik.
I Dung-saken ble han frikjent av riksadvokaten p.ga. at noen folk ringte Bjarte Larsen uten å snakke til han. I bakgrunnen kunne man høre folk som snakket vietnamesisk. Han sa i telefonen: "Dung, er det deg?", og så ble det lagt på i andre enden. Denne samtalen fikk politiet med seg når dem drev med avlyttning, og dette alene gjorde at Bjarte ble frikjent.
Citera
2019-09-05, 17:53
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Politiet mener vel at den som har avsatt sporet, har gjort det på en slik måte at dem mistenker at vedkommende har begått bortføringen.
At hun ble kidnappet og drept, eller om hun ble kidnappet og at det ble framsatt falskt krav om løsepenger går jo ut på det samme.
Den som har avsatt sporet, er vel den som har fraktet henne ut.
Om hun ble drept inni huset går jo også ut på det samme mener jeg.

Jo, men begynner man først med falske krav, falske brev etc er det ikke heeelt usannsynlig at det også har vært en bevissthet rundt hva slags og hvilke spor som er avsatt. Går liksom ikke an å stole på alt man ser i en slik sak. GM kan ha vært en dverg på 120 cm for alt vi vet.
Senast redigerad av kugutt 2019-09-05 kl. 17:55.
Citera
2019-09-05, 18:03
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg finner ingen mening i det du skriver her.

En dekkhistorie ville indikere at TH var alene om forbrytelsen, og at alle eller deler av sporene er plantet for å forvirre politiet til å tro på en kidnapping.

En dekkoperasjon ville indikere en reell bortføring, der hensikten med bortføringen var å drepe offeret etter at offeret var fjernet med vold og makt fra hjemmet sitt. De som tror på reell bortføring tror også at kidnappingen har skjedd mellom 09:14 og ca 13:30, der ukjente GM ikke kan kreve løsepenger fordi hensikten med bortføringen var å drepe offeret. Alternativt at ukjente GM ikke krever løsepenger fordi offeret har omkommet ved et uhell, sykdom eller lignende. Hovedproblemet med denne teorien er at politiet ikke har funnet spor etter ukjente GM.

Ikke meg du siterer, men problemet ligger som tidligere nevnt i hvordan man velger å tolke de uttalelsene politiet kom med 26. juni.

Politiet har gjentatte ganger brukt ordlyden: Drap fingert som bortføring.

Å fingere betyr "å finne på, simulere, fremstille noe som noe annet enn det er".

Du tolker dette som at bortføringen er rigget etter et drap som har skjedd i huset kveld eller natt til før, hvis jeg har forstått riktig. At sporene er plantet og "fake".

Andre tolker dette som at drapet er planlagt iscenesatt som en bortføring. I dette siste ligger at personen faktisk kan bli overfalt bortført som et ledd i drapet, dvs at drapet ikke nødvendigvis har skjedd i huset. Sporene kan da være reelle spor.

Begge tolkninger kan være gyldige, vi vet ikke. Politiet har ikke sagt dette i klartekst, men de har sagt at de ikke har tro på en tradisjonell kidnapping med penger som motiv. Men å fingere kan altså bety å tilrettelegge i forkant; som i "fingere en ulykke", fingere "sykdom" etc. Man kan fingere en ulykke før ulykken har skjedd, på en slik måte at ulykke faktisk skjer - hvis du skjønner
Citera
2019-09-05, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men begynner man først med falske krav, falske brev etc er det ikke heeelt usannsynlig at det også har vært en bevissthet rundt hva slags og hvilke spor som er avsatt. Går liksom ikke an å stole på alt man ser i en slik sak. GM kan ha vært en dverg på 120 cm for alt vi vet.

Ja, det er klart, sporene kan være plantet, selv om politiet sier sitt.
Politiet kan lures som alle andre.
Citera
2019-09-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg mener Brøske har bekreftet at skosåleavtrykkene etter Sprox-sko er avsatt av én person.

Brøske fikk så spørsmål om han kunne utelukke at andre GM har vært på åstedet, feks med sokker eller annet overtrekk over skoene. Det kan Brøske naturlig nok ikke utelukke 100%.

For å flisespikke videre på dette, politiet kan ikke si noe om hvilken type sko som kan ha vært dekket av sokker eller annet overtrekk, og kan da heller ikke utelukke flere GM i Sprox-sko med sokker utenpå skoene.

Det endrer ikke det faktum at de skosåleavtrykkene som er funnet, stammer fra ett skopar og én gjerningsmann.

Hvis du nå begynner å spørre om ikke flere GM kan ha byttet på å bruke det samme skoparet Sprox fritidssko str 45, ja da svarer jeg ikke. Dette temaet må være utdebattert nå.
Fint, så er vi i alle fall enige om en ting (altså siste setningen).
Citera
2019-09-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Hvis man har gode nok beviser, så kan man få han dømt, selv om man ikke finner noe lik.
I Dung-saken ble han frikjent av riksadvokaten p.ga. at noen folk ringte Bjarte Larsen uten å snakke til han. I bakgrunnen kunne man høre folk som snakket vietnamesisk. Han sa i telefonen: "Dung, er det deg?", og så ble det lagt på i andre enden. Denne samtalen fikk politiet med seg når dem drev med avlyttning, og dette alene gjorde at Bjarte ble frikjent.

Ble han dømt i sivil rettsak? Mener han måtte betale erstatning til Dung sine foreldre.
Citera
2019-09-05, 18:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jo, men hvis det stemmer det politiet har sagt om at det hele kan være arrangert for å se ut som en kidnapping, ja da spiller ikke denne skostørrelsen noen stor rolle lenger. Kan være en del av en manipulasjon.

Finns flera fotspår bör ju polisen kunna åtminstone göra skattningar av steglängd och kanske benens längd, hur foten placeras i vinkel i förh till kroppen och lite annat. Kanske tyngdfördelning. Vilket borde kunna jämföras med en misstänkt liksom skattas i termer av realism / autenticitet. Polisen behöver ju inte lära sig detta från scratch utan kan ju i vanlig ordning ringa ett universitet och där få tips om ngn nationell el. internationell auktoritet på området. Med tillhörande labb för fotavtrycksvetenskapliga studier. Finns experter till allt nuförtiden. Hellre forensiker än förbrytare...
Citera
2019-09-05, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Ble han dømt i sivil rettsak? Mener han måtte betale erstatning til Dung sine foreldre.

Nei. Foreldrene til Dung ville kjøre sivil sak mot han og kreve erstatning. Og da betalte Bjarte penger til foreldrene. 240.000, hvis dem trakk saken. Og dermed trakk foreldrene saken. Han skjønte nok at han ville bli dømt til å betale erstatning hvis dem kjørte sivil sak. Foreldrene brukte pengene til å betale for privat etterforsker for å få fram nye beviser.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/059XE/dung-tran-larsens-ektemann-betaler-erstatning
Senast redigerad av Orderud. 2019-09-05 kl. 18:35.
Citera
2019-09-05, 18:37
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Finns flera fotspår bör ju polisen kunna åtminstone göra skattningar av steglängd och kanske benens längd, hur foten placeras i vinkel i förh till kroppen och lite annat. Kanske tyngdfördelning. Vilket borde kunna jämföras med en misstänkt liksom skattas i termer av realism / autenticitet. Polisen behöver ju inte lära sig detta från scratch utan kan ju i vanlig ordning ringa ett universitet och där få tips om ngn nationell el. internationell auktoritet på området. Med tillhörande labb för fotavtrycksvetenskapliga studier. Finns experter till allt nuförtiden. Hellre forensiker än förbrytare...

Jo, det er bare det at jeg har ikke den hele og fulle tillit til de undersøkelsene som ble gjort i denne saken. Alt hemligholdet (i forhold til "kidnapperne")og selveste TH springende rundt oppi det hele gir meg en litt skeptisk følelse til om "the forensics" er blitt utført helt optimalt. Vanskelige omstendigheter.
Citera
2019-09-05, 18:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jo, det er bare det at jeg har ikke den hele og fulle tillit til de undersøkelsene som ble gjort i denne saken. Alt hemligholdet (i forhold til "kidnapperne")og selveste TH springende rundt oppi det hele gir meg en litt skeptisk følelse til om "the forensics" er blitt utført helt optimalt. Vanskelige omstendigheter.

Då är det ju bra att det finns avtryck som härstammar från Sparkjøp, som ingen vill kännas vid...
Citera
2019-09-05, 18:49
Medlem
Theforeigners avatar
Någon som vet om polisen meddelat om dom hittat något blod i eller omkring hemmet ?
Citera
2019-09-05, 19:01
Medlem
Citat:

Ja, det er ti "topphemmelige" uker hvor det kan ha skjedd mye rart. Trusselbrevet, som vi nå vet inneholdt alvorlige trusler man forbinder med terrorisme og mafia, gjorde nok sterkt inntrykk. Jeg vil tro FBI bisto med å analysere brevet, og at kidnappingen først ble offentliggjort da det ble klart at de ikke trodde trusselbrevet var reelt. Men 10 uker er mye. Og selv om det ble etterforsket, så var det nok veldig mye som gikk tapt.
Senast redigerad av agvvv 2019-09-05 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in