2019-09-05, 13:05
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Delvis enig. Det er mye i denne saken som fremstår mer komplisert enn det behøver.
Kidnappingsrigget feks. Hvorfor sette seg i en situasjon med unødvendig risiko, hvis motivet er drap?
Der tenker jeg selvsagt at den som står bak er helt avhengig av en dekkhistorie, fordi han vil være en klokkeklar mistenkt, utover det vanlige, og at liket MÅ forsvinne.

Hvis man tar utgangpunkt i menneskelig psykologi, så er det troverdige elementer.
Gitt at vi spekulerer i at TH står bak, og at dette er en planlagt handling.
Partnerdrap er vanlig, men planlagte partnerdrap er meget sjeldent. Det skal faktiskt veldig mye til å drepe et menneske man har levd med et langt liv "for egen hånd", når man er i en normaltilstand psykisk. Særlig med skyting eller kvelning. Kanskje lettere med forgiftning, det finnes vel noen eksempler fra Norge på det. Selv et menneske som er "ondt" vil ha vanskeligheter med å drepe sin partner hvis vedkommende ikke er i affekt, psykotisk eller psykotisk rus. Men. en psykopat kan planlegge å kvitte seg med sin partner. Og få andre til å gjøre grovjobben for seg. Det er mye lettere å håndtere mentalt, for en psykopat. Kanskje til og med gjøre deler av "kontorarbeidet" selv - det kan rettferdiggjøres uten å ramme eget ego om at man er perfekt. Har man penger og motiv så kan man bla opp. Økokrim har etterforsket TH uten å finne noen mystiske transaksjoner, men vi vet jo at det i ettertid er betalt ut 10 mill. En forretningsmann som TH vil neppe bli skitten på hendene hvis han kan unngå det, og drapet som sagt er planlagt.

Hvorfor det ble valgt et kidnappingsnarrativ er ikke godt å si, kanskje for å kunne betale store summer uten at det ble mistenkelig? Eller som du foreslår, kanskje det var viktig at kroppen forsvant da "noe" ville bli oppdaget ved en obduksjon?
Citera
2019-09-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Men hvis vi går ut ifra at slepesporet tilhører det politiet mener er en fingert kidnapping, en dekkhistorie. Hvilket er mest naturlig å tro etter at politiet endret hovedhypotese.

Da blir reelle spor etter én reell gjerningsperson blandet sammen med, og inn i, dekkhistorien. Saken blir mer forvirrende enn den trenger å være.
Jeg forstår. Men allikevel har jeg vanskelig for å tro på at GM har brukt unødvendig tid og risiko på å lage de sporene.
La oss si f.eks. at AEH ble slått ned av GM (iført Sprox-sko) og deretter slept ut av huset og GM la igjen det brevet.
Spor i huset (slepespor, såleavtrykk fra Sprox-skoen og brevet) etter disse handlingene kan teoretisk ha vært de samme, uansett om det A) hadde vært utført en kidnapping av AEH med økonomisk motiv eller om det hadde vært B ) en bortførelse av AEH for å begå et planlagt drap av henne (men kamuflert som kidnapping med økonomisk motiv).
Citera
2019-09-05, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Gjennomsnittet for 18 år +.

Det er iallefall str 45 som er gjennomsnittet i england.

Her tar du nok feil. Gjennomsnitlig skostørrelse i England er 43 (Euro) eller 10 (UK-size)
Citera
2019-09-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Hvis man tar utgangpunkt i menneskelig psykologi, så er det troverdige elementer.
Gitt at vi spekulerer i at TH står bak, og at dette er en planlagt handling.
Partnerdrap er vanlig, men planlagte partnerdrap er meget sjeldent. Det skal faktiskt veldig mye til å drepe et menneske man har levd med et langt liv "for egen hånd", når man er i en normaltilstand psykisk. Særlig med skyting eller kvelning. Kanskje lettere med forgiftning, det finnes vel noen eksempler fra Norge på det. Selv et menneske som er "ondt" vil ha vanskeligheter med å drepe sin partner hvis vedkommende ikke er i affekt, psykotisk eller psykotisk rus. Men. en psykopat kan planlegge å kvitte seg med sin partner. Og få andre til å gjøre grovjobben for seg. Det er mye lettere å håndtere mentalt, for en psykopat. Kanskje til og med gjøre deler av "kontorarbeidet" selv - det kan rettferdiggjøres uten å ramme eget ego om at man er perfekt. Har man penger og motiv så kan man bla opp. Økokrim har etterforsket TH uten å finne noen mystiske transaksjoner, men vi vet jo at det i ettertid er betalt ut 10 mill. En forretningsmann som TH vil neppe bli skitten på hendene hvis han kan unngå det, og drapet som sagt er planlagt.

Hvorfor det ble valgt et kidnappingsnarrativ er ikke godt å si, kanskje for å kunne betale store summer uten at det ble mistenkelig? Eller som du foreslår, kanskje det var viktig at kroppen forsvant da "noe" ville bli oppdaget ved en obduksjon?

Veldig enig i det meste. Genialt å kunne betale på denne måten også, ja. Men hvis det er benyttet ukjente gjerningmenn, innleide, så løper de en betydelig større risiko for å bli tatt, med denne spektakulære iscenesettelsen rundt. Den det gagner mest, i spekulasjonen vi nå legger til grunn, er TH. Det kan også ha blitt betalt ut mye mer tidligere, uten at det er blitt offentliggjort.
Citera
2019-09-05, 13:12
Medlem
Det forundrer meg at i den grad man har brukt fem sider på å diskutere skostørrelse, så er det ingen som har fått med seg det inverterte bildet som brukeren Allgareller har lagt ut.

Er det ingen som har funnet det merkelig at politiet har offentliggjort bildet kun i sv/hvitt?

Når VGs bilde ble invertert, kom det frem en annen farge som kan tyde på at sporet ble avsatt i blod.

Ellers honnør til Minnimus og Kornblomst som orker å gjenta seg selv og veilede nye « trådsneller»
Citera
2019-09-05, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Her tar du nok feil. Gjennomsnitlig skostørrelse i England er 43 (Euro) eller 10 (UK-size)
Mulig vi har lest to forskjellige undersøkelser så begge har like mye feil som rett da? Jeg sitter ikke på link nå så da får det bli det endelige svaret.
Citera
2019-09-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Jeg forstår. Men allikevel har jeg vanskelig for å tro på at GM har brukt unødvendig tid og risiko på å lage de sporene.
La oss si f.eks. at AEH ble slått ned av GM (iført Sprox-sko) og deretter slept ut av huset og GM la igjen det brevet.
Spor i huset (slepespor, såleavtrykk fra Sprox-skoen og brevet) etter disse handlingene kan teoretisk ha vært de samme, uansett om det A) hadde vært utført en kidnapping av AEH med økonomisk motiv eller om det hadde vært B ) en bortførelse av AEH for å begå et planlagt drap av henne (men kamuflert som kidnapping med økonomisk motiv).
Så hvor kom skoene fra hvis det ikke var planlagt ?
Citera
2019-09-05, 13:21
Bannlyst
Citat:
Mulig vi har lest to forskjellige undersøkelser så begge har like mye feil som rett da? Jeg sitter ikke på link nå så da får det bli det endelige svaret.

Ok, her er ihvertfall en link der det står om at normal skostørrelse for menn i England er 10 (UK-size)

https://www.bbc.com/news/health-27662088

Omregningstabell finner du her:
43/44 tilsvarer 10 (UK-size)

https://sportsly.net/shoe-size-chart/
Senast redigerad av Orderud. 2019-09-05 kl. 13:24.
Citera
2019-09-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Det forundrer meg at i den grad man har brukt fem sider på å diskutere skostørrelse, så er det ingen som har fått med seg det inverterte bildet som brukeren Allgareller har lagt ut.

Er det ingen som har funnet det merkelig at politiet har offentliggjort bildet kun i sv/hvitt?

Når VGs bilde ble invertert, kom det frem en annen farge som kan tyde på at sporet ble avsatt i blod.

Ellers honnør til Minnimus og Kornblomst som orker å gjenta seg selv og veilede nye « trådsneller»
Takk! Har du link til bildet? Hva betyr å invertere et bilde? Er det å forandre fargene, slik at man får ekte farger på gulvflisene og såleavtrykket i dette tilfellet?
Takk til dere som er så tålmodige og hjelpsomme!
Citera
2019-09-05, 13:25
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa

Takk for det Må ikke gi opp vettu! Og nye folk til tråden kan bidra veldig positivt.
Jeg har også tatt bildet til Photoshop, men kan ikke konkludere sikkert med blod. Har grunn til å anta at det er terracottafliser (rødbrune) under fotsporet, uten at jeg har kildehenvisning. Derfor er jeg usikker på om det rødbrune er blod eller selve flisene. Er det noen fotokyndige her som kan analysere bildet nærmere?

Basert på politiets uttalelser om at de tror det står GM bak med betydelig voldskapasitet, så finner jeg det likevel ikke usannsynlig. Jeg tror personlig at det har vært funn av blod eller kroppsvæsker som tegn på et voldelig overfall, og da er det heller ikke usannsynlig at noen har tråkket i dette. Fotsporet er også såpass definert og komplett at man skulle tro det var et væskeavtrykk.
Citera
2019-09-05, 13:26
Medlem
Citat:
Så hvor kom skoene fra hvis det ikke var planlagt ?
Det må jo ha vært planlagt å bruke de skoene. Jeg mente bare at jeg ikke har tro på at GM skulle ha gått inn i huset for å lage slepespor og fotsåleavtrykk etter at han/hun allerede hadde bortført AEH.
Citera
2019-09-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ok, her er ihvertfall en link der det står om at normal skostørrelse for menn i England er 10 (UK-size)

https://www.bbc.com/news/health-27662088

Omregningstabell finner du her:
43/44 tilsvarer 10 (UK-size)

https://sportsly.net/shoe-size-chart/

Linken din er 5 år gammel så da er det grunn til at føttene har vokst litt til.

Men 10 UK size er 44,5 EU size
https://www.google.com/search?q=shoes+uk+10+to+eu&oq=sko+10+uk&aqs=chrome .4.69i57j0l5.12591j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in