2019-09-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Beskedet från NFC verkar ha kommit på em. Och beslutet att häkta honom har tagits därefter.
De hade ju för avsikt att häkta honom på sannolika.
Kanske försökt att nå honom per telefon, ringt eller smsat, utan att han inte besvarat detta.
Kanske försökt att nå honom i bostaden, i vanlig målad bil, fast å andra sidan det borde uppmärksamma grannar ha lagt märke till. Omålad bil? För att gripa en på sannolika skäl mistänkt?

Jag tror att man försökt ringa honom, eller smsa honom. Troligen via sms.
Och han gjorde sig ju uppenbarligen ”SVÅRNÅDD

”Du får kallelse till förhör via brev, telefon eller sms.

Om du som misstänkt är svår att nå eller om kallelsen har gått ut två gånger till dig utan att du har hört av dig, kan du bli hämtad av poliser .”

https://polisen.se/utsatt-for-brott/efter-polisanmalan/misstankt-for-brott/

Ja, det var anledningen att jag skrev som jag gjorde, samtidigt efter kommentarer stämde det illa med morgonräden.

Men, nu sitter han där i alla fall.
Citera
2019-09-05, 12:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Håller helt med dig. Men de verkar ha försökt kontakta honom under dagarna innan. Men det spelar ingen roll. Han sitter nu där han sitter.

De kan, utöver att ha ringt telefonkiosken på stora torget, ha varit och ”knackat på” hans dörr på måndagen när de inte visste att han var på jobbet. Jag ser inget konstigt i det. Det är människors säkerhet det handlar om, och polisen väljer hur deras mordutredning bör utformas, inom lagens råmärken. Att ha två ”allmänt” och ”särskilt” mordmisstänkta med två barn spatserande runt i villakvarter är på sikt en risk i sig. Att man sen då gör något åt saken kan inte kritiseras i och för sig. Särskilt inte när misstag skett på vägen tidigare som fått saken att dra ut extremt på tiden.

Blotta föreställningen att ett (gift) par med egna växande barn bankat ihjäl deras vigselpräst och granne, en trebarnsmor själv, och lämnat liket för att hittas av rävar och skolungar bakom ett plank när sonen hennes låg i sängen hemma och väntade på uppvaktning är så världsfrånvänd att man riskerar förlora tron på mänskligheten.

Skulle regionala insatsstyrkan under ett ögonblick råka härma den dödsångest som offret måste ha känt och som hennes barn tvingas leva med resten av livet så desto bättre. Ett egenvärde får det ju inte vara, och det är det inte.

Åklagarmyndigheten (dvs vi) går inte från ord till handling i detta fall utan att ha på fötterna eller veta vad de gör. Killen är rökt.

Killen har troligen fått för sig att hans skolboksdarwninism var helt rätt kort att dra när det blåste mot. Det blir en dubbeldarwin i litet utrymme på livstid i stället. Och kan inte frun hans förklara vad hon egentligen pysslar med så får väl åklagaren fråga igen. Och inte slå ner blicken i cacharnas fantasivärld och rusa blint vidare.

Ta min själ.
Citera
2019-09-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, så kan det ju vara. Alltså från misshandel tidigare.
Då borde L*ena ha haft skador iofs, kanske synliga men inte säkert. Någon som vet av hennes förtrogan kanske. Kan finnas dokumenterat och sparat.

Tack för svar.

Nu vet jag för lite om hur/var/hur mycket/på vilket sätt blodet finns i hans hus.

Jag tänker dock att det låter inte jättetroligt att hon skulle före mordet besökt SDs hus. Inte med dörren öppen. Utesluta det kan man inte utifrån de uppgifter vi har, även om tidsspannet är litet till då skriken hördes.
(Jag har svårt att tro att någon annan skrek för att förvilla.)

Så kvar blir då att SD skulle ha efter mordet kommit hem blodig. Och skulle HD också varit delaktig kan de ha varit två...

Detta kan ju i stressen innebära att man råkat kleta ner vid ställen som man inte ens tänker på. Även ytterst små blodbesudlingar kan vara mycket svåra att rengöra så de inte lämnar minsta spår.

Tänk på hur man ska ta sig in i huset, med blodiga händer, skor och kläder. Du ska ta upp nyckel, ta i dörrhandtag, stå på dörrmatta, ta av dig kläder (i trädgården?? för att inte bloda ner för mycket inne?, spola av sig med trädgårdsslangen?), in i dusch, ta på vreden. Blod i avlopp. In med tvätt i tvättmaskinen (eller bilen ), ta på luckor, mer vreden. Överallt blodbesudlingar, men det borde vara som en snitslad bana... från dörr till badrum, tvättmaskin. I detta fall borde det vara större mängder. Om han inte har spolat av sig utomhus med vattenslangen...

Till skillnad från misshandel som borde lämna blodbesudlingar som avskrap, kanske i viss höjd? Blodstänk, då är det mer allvarlig misshandel vi pratar om. Dropp där även avskrap på väggar finns? Fler rum? Inget i badrum? Någon granne som hört sett något?

Vi får se, men en misshandel kanske han inte ville berätta för dig, men i förhör borde det komma fram. Och ett sådant scenario, det borde väl gå att bedöma om det verkar roligt utifrån fynden.

Vad vet vi om LW:s första polisanmälan, har det kommit fram i tråden? Tappat en del under månaderna jag "haft semester". "Knoggnuggningen" i bilen är det enda jag kommer ihåg. Om det skulle vara LW:s blod, från ett tidigare tillfälle, handlar det sålunda om kraftig misshandel...

Dessa ord kommer från Elsa2018; Om jag fattat rätt anmälde hon första ggn typ nov 16. Det anmälan har publicerats av tidning men helt svärtad, så att vi här inte kunde se vad det stod. Den tog hon tillbaka "för att det kunde bli värre" med den. Sedan kom knogguggningen typ feb 17. Därefter samlade hon och lämnade till någon (enligt Sh.Holmes). Flera har skrivit att hon berättade att hoten accelererade.
Citera
2019-09-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
S K I T snack....

Har man ett antal tusen loggade cacher så går det inte att gå igenom varje enskild cache. Det finns folk från HQ och administratörer här i Sverige som gjort exakt samma sak.

Om du sitter i bilen och partnern loggar cachen i vägräcket, ska du inte då logga? Vart går gränsen?

Det finns familjenick, som består av 4-5 familjemedlemmar. Där kan det komma loggar samma dag, en från Sverige och en från Kina.

Förstår ni orimligheten?! Detta är en hobby och ingen tävling. Fast dom i topp eller med mål anstränger sig lite mer. Men det är som att fuska i patient, ingen bryr sig nämnvärt även om man vet att en inte varit fram vid en cache vid loggning.

I de fall jag sett där reviewers har delat upp sina konton har man gjort ett minutiöst arbete och delat upp loggarna.

Nej jag kan köpa att man inte minns exakt varje cache. Men en FTF på hemmaplan utav en myst ifrån LW mitt i Melodifestivalen minns man såklart. Och om de har problem med att tänka så hjälpte ju faktiskt LW dem på traven. Jag motsätter mig inte att de försökte logga den utan att de inte accepterade LW:s beslut. Dessutom framkommer det ju på tydlig svenska författad utav dem själva hur loggningen gick till.

Om det nu stämmer att HD loggat cachen igen efter LW:s död så är det extremt osmakligt. Håller du inte med?

Jag tror det framgår med all tydlighet att du inte har ensamrätt i frågan tillsammans med SD och HD. Nu vet läsarna utav tråden detta och då kan vi kanske återgå till att diskutera själva mordet på LW i stället.
Citera
2019-09-05, 13:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Anhåller gör åklagaren ja. Sen begär ÅK den misstänkte häktad eller försätter denne på fri fot. Anhållan i sin frånvaro görs när polis ännu inte lokaliserat den misstänkte. Därför så blev det också mer rimligt att anta att polis först sökt efter SD innan det slutgiltiga gripandet på tisdagen gjordes. Nu när det finns uppgifter på att han anhölls redan på måndagseftermiddagen.

Tack. I en utredning där nytt framkommer i form av teknisk bevisning etc kan en person alltså anhållas av åkl direkt, och vid skälig misstanke kan personen då befinna sig i utevaro. Vad du indirekt säger är att den misstänkte kan förvänta sig besked om den förändrade statusen och möjlighet att respondera på denna — innan anhållan beslutas? Och/eller att insatsstyrkan inte är bruklig att använda om en anhållan inte redan finns (och andra försök att nå personen prövats). Eller nåt sånt.

Det där reder väl poliserna ut. Man kan ju inte som regel ringa den misstänkte i en mordrättegång och be denne komma in till förhör. Å andra sidan kan man inte dröja med en skriven anhållan om underlag för en sådan finns. Och sen måste insatspolisen hinna förbereda sig.

Och man skickar inte så gärna in de två närmast belägna konstaplarna i ett villaområde med mängder med barn med dragna pistoler och ber dem avväpna ett mulletroll och ta honom till station.

Så då gör åklagaren så att allt blir rätt.

Eller?
Citera
2019-09-05, 13:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Tror inte att det finns ett enkelt Ja eller Nej svar på den frågan
Vad är godkänt enligt groundspeaks regler när det gäller team, ta fram regelboken och läs?

tror inte det finns nåt svart eller vitt på hur det ska göras om ett team går isär.
jag personligen skulle inte logga det jag inte varit vid själv

Du verkar plötsligt svaja lite här...

Men du - det finns ju riktlinjer, regler, praxis. Kalla det vad du vill
Och det finns finns klara riktlinjer som säger hur man ska göra när ett gemensamt konto går isär.
LW följde de riktlinjerna. Man kan ju inte bara ändra dessa, eller tom hitta på egna tolkningar, så att det passar ens egen agenda.

Från forumet på geocaching.com. Ämne: splitting a profil

Svar från Moderator GC
If the spouse who retains the original account did NOT participate in a cache find logged for the (formerly) joint account by the other spouse, then this "found it" log can be deleted.

NOTE: If the spouse with the "new" account is a GSAK user and a premium member, there is an option to simplify the re-logging process through the mass logging tools provided by the Geocaching API. Use an "All Finds" query for the old account and filter out any caches that the new account isn't going to log a find for. (The user flag feature would work fine for this.) Submit logs en masse for each cache that isn't filtered out.

Och enligt vad jag förstått och fåttt veta så följde ju inte #TEAMFUSK dessa riktlinjer. SD loggade alla till sitt nya konto, även de som HD tagit utan honom, och HD gjorde likadant.

Slutligen. En annan fråga:
Tror du att SD och HD är skyldiga?
Hur mycket krävs för att du ska tro på att SD är skyldig?
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-05 kl. 13:07.
Citera
2019-09-05, 13:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Beskedet från NFC verkar ha kommit på em. Och beslutet att häkta honom har tagits därefter.
De hade ju för avsikt att häkta honom på sannolika.
Kanske försökt att nå honom per telefon, ringt eller smsat, utan att han inte besvarat detta.
Kanske försökt att nå honom i bostaden, i vanlig målad bil, fast å andra sidan det borde uppmärksamma grannar ha lagt märke till. Omålad bil? För att gripa en på sannolika skäl mistänkt?

Jag tror att man försökt ringa honom, eller smsa honom. Troligen via sms.
Och han gjorde sig ju uppenbarligen ”SVÅRNÅDD

”Du får kallelse till förhör via brev, telefon eller sms.

Om du som misstänkt är svår att nå eller om kallelsen har gått ut två gånger till dig utan att du har hört av dig, kan du bli hämtad av poliser .”

https://polisen.se/utsatt-for-brott/efter-polisanmalan/misstankt-for-brott/

Det lär ju finnas en bok till där det står att åkl har rätt att sätta in de tvångsmedel som anses befogade med hänsyn till liv och säkerhet.
Citera
2019-09-05, 13:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
I alla fall så viktigt för HD att hon har JG som marionettdocka att ringa när hon vill fuska....återigen bilden blir bara större och större av en mycket manipulativ HD, som tänker på detta när andra sörjer LW och grubblar på vad som kan hänt Lena. Jag tänker att om JG förstått hur manipulativ HD är som får honom att gå hennes ärenden så hade han inte gjort detta!!!!!??? Snarare att han inte har kunskap om sådan personlighet och gör gör det för att få HD sluta tjata gråta underlätta för SD som borde varit knäckt efter mordet? För SD kan hon nog inte styra med just det efter mordet, det blir JG då?!
Om vi antar att HD utförde mordet och att SD förstod direkt eller var med på brottsplatsen och förvillade eller tom såg HD göra detta men inte hann för det gick för snabbt? Så borde han vara arg, ledsen rasande på HD men han är inblandad på något vis och är rädd för henne?!
Har han då väntat på att polisen ska ha teknisk bevisning så att HD inte ska kunna anklaga honom för att ha tjallat? Då bör han börjat snacka nu tänker jag!?

Inledningsvis SD häktningsförhandling såg han nöjd och glad ut, hälsade på alla. För att han: vet att han inte mördat LW och soelar dum tills de har bevis för han är rädd för framtida repressalier från HD? Men i slutet så lägger åklagaren fram tre nya bevis och ett nytt vittne och SD sänker ner blicken i golvet och möter inte längre andras ögon....varför?? Borde han inte redan inledningsvis betett sig som skyldig när han redan på tisdagen delgivits om sannolika skäl redan där?
Borde inte tillräckliga bevis lagts fram framför honom innan HKF?
Varför betedde sig SD som att han trodde att han skulle släppas efter HKF?
Pekade de tidigare starkaste bevis de lagt fram, endast mot HD? Verkar lite konstigt beteende av SD på häktesförhandlingen tycker jag.

Hur stor är chansen att båda är störda, tex att SD skulle vara narcissist och HD en antisocial personlighetsstörning?
Team Davidsson... i nöd och lust, brott och straff, tills döden skiljer dom åt, de förstår kanske varann väldigt bra även om de inte älskar varann som ett äkta par kan de ju vara utmärkta samarbetande partners när det gäller tex ett mord?

Bra skrivet. Det fetade skriver jag verkligen under. HD framstår mer och mer som en manipulativ kvinna som inte drar sig för någonting.

#TeamDavidsson & #TeamFusk vs #TeamFällaDavidssons & #TeamÅsaHiding
Citera
2019-09-05, 13:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nja, lite tvekluven. Uppgiften verkar ha bäring, men innebörden och förklaringen behöver nog upp i rätten för att bedömas.
Jag är tveksam till förklaringen, men än mer tveksam att det kan komma från LW:s kropp efter mordet.

Förklaringen är ju att LW blodat ned där sedan tidigare, men jag har snuddat vid tanken att hon blivit misshandlad där.

Hade de kört liket i skottkärra till BP och bankat sönder henne där med förhoppningen att kasta misstanke på annan så hade ju någon upptäckt det, och vi hade inte suttit här.

Blod i lgh är väl bara bra. Då har polisen kunnat springa in och ut där lite. Och ställa frågor.
Citera
2019-09-05, 13:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nja, lite tvekluven. Uppgiften verkar ha bäring, men innebörden och förklaringen behöver nog upp i rätten för att bedömas.
Jag är tveksam till förklaringen, men än mer tveksam att det kan komma från LW:s kropp efter mordet.

Förklaringen är ju att LW blodat ned där sedan tidigare, men jag har snuddat vid tanken att hon blivit misshandlad där.

Det fetade: Är det en förklaring du hört från andra, eller är det din förklaring?
Citera
2019-09-05, 13:22
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Du verkar plötsligt svaja lite här...

Men du - det finns ju riktlinjer, regler, praxis. Kalla det vad du vill
Och det finns finns klara riktlinjer som säger hur man ska göra när ett gemensamt konto går isär.
LW följde de riktlinjerna. Man kan ju inte bara ändra dessa, eller tom hitta på egna tolkningar, så att det passar ens egen agenda.

Från forumet på geocaching.com. Ämne: splitting a profil

Svar från Moderator GC
If the spouse who retains the original account did NOT participate in a cache find logged for the (formerly) joint account by the other spouse, then this "found it" log can be deleted.

NOTE: If the spouse with the "new" account is a GSAK user and a premium member, there is an option to simplify the re-logging process through the mass logging tools provided by the Geocaching API. Use an "All Finds" query for the old account and filter out any caches that the new account isn't going to log a find for. (The user flag feature would work fine for this.) Submit logs en masse for each cache that isn't filtered out.

Och enligt vad jag förstått och fåttt veta så följde ju inte #TEAMFUSK dessa riktlinjer. SD loggade alla till sitt nya konto, även de som HD tagit utan honom, och HD gjorde likadant.

Slutligen. En annan fråga:
Tror du att SD och HD är skyldiga?
Hur mycket krävs för att du ska tro på att SD är skyldig?

som jag sa tidigare att SD och HD är långt ifrån dem enda som har gjort det där.
det är tom reviwers som har haft ett gemensamt konto och som har gått isär
där dem har loggat alla cacher som loggats under det gemensamma namnet

förstår inte skillnaden är det ok för andra att göra så men inte för SD och HD?

SD har inte skaffat något nytt konto då han använder deras gamla gemensamma konto medan HD skaffade ett eget

om SD och HD är skyldiga eller inte överlåter jag till en domstol att bevisa.
jag var inte med när det hände lika lite som någon annan här på tråden
här inne är det mycket trådsanningar av "folk som vet"
så länge det är nåt negativt om SD och HD så slukas det direkt utan att ifrågasättas
Citera
2019-09-05, 13:23
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Kaninen har ljugit förr om dessa cacher. Och om reglerna in GC, dvs Groundspeaks regler/ praxis

Vilka cacher har jag ljugit om och om vilka regler?
Du kan citera mig, det är helt ok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in