2019-09-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
VG-artikkelen er publisert 12.06.19 og oppdatert 26.06.19. Og 26. juni endret politiet hovedhypotese fra bortføring til drap. Drap forsøkt dekket over med en fingert kidnappingshistorie.

VG viser tilbake til de tidligste artiklene, fra 9. januar og dagene etterpå. Slik saken da ble fremstilt, var informasjonen basert på forklaringen til TH, hva TH så og observerte da han kom hjem den dagen. Slik oppfatter jeg det.

Legg merke til formuleringen jeg har fetet ut. ... "kan ha befunnet seg da hun skal ha blitt angrepet" ...

Synes ikke dette bekrefter at politiet tror hun har blitt angrepet på toalettet.

Så langt synes jeg det er veldig åpent hva som skal ha skjedd i huset. Politiet bekrefter at hjemmet i Sloraveien er et åsted. Utover det synes jeg ikke det finnes sikre indikasjoner på hva som har skjedd.

Enig. Det eneste vi vet er at fotavtrykket er funnet i forbindelse med slepesporet. Og dette er funnet ved toalettet i 1.etg, som ligger i entreen ved inngangsdøren.
Slepespor og avtrykk kan ha blitt konstruert for å villede.
Men det er vel mest sannsynlig at hun er fraktet ut inngangsdøren og inn i en ventende bil? På baksiden er det mer innsyn, samt terrasse/plen. Det går en dør inn til garasjen rett ved siden av hoveddøren. Men det blir vel en unødvendig omvei, selv om man da slipper alt innsyn?
Citera
2019-09-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Leste at skostr. har økt ganske kraftig for både menn og kvinner. Spørs når MGM er født.
Om det er en innfødt økning eller om afrikanere drar opp snittet nevnes ikke så jeg går ut fra at snittet er rimelig stabilt for vår rase.
Citera
2019-09-05, 12:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
VG-artikkelen er publisert 12.06.19 og oppdatert 26.06.19. Og 26. juni endret politiet hovedhypotese fra bortføring til drap. Drap forsøkt dekket over med en fingert kidnappingshistorie.

VG viser tilbake til de tidligste artiklene, fra 9. januar og dagene etterpå. Slik saken da ble fremstilt, var informasjonen basert på forklaringen til TH, hva TH så og observerte da han kom hjem den dagen. Slik oppfatter jeg det.

Legg merke til formuleringen jeg har fetet ut. ... "kan ha befunnet seg da hun skal ha blitt angrepet" ...

Synes ikke dette bekrefter at politiet tror hun har blitt angrepet på toalettet.

Så langt synes jeg det er veldig åpent hva som skal ha skjedd i huset. Politiet bekrefter at hjemmet i Sloraveien er et åsted. Utover det synes jeg ikke det finnes sikre indikasjoner på hva som har skjedd.

Det skulle räckt att hålla grammatiskt öppet en gång, tycker man. I och med den dubbla reservationen så understryks osäkerhet. Detta när polisen haft tillgång till bostaden tillräckligt länge för att egentligen inte behöva hänvisa till husinnehavarens bild av skeendet...
Citera
2019-09-05, 12:15
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:

Her har jeg bare lyst til å kommentere at politiet (selvsagt) endret sin hovedhypotese internt FØR de gikk ut med dette offentlig 26. juni. I midten av juni kom opplysningene om antatt overfall på badet nede, at politiet hadde AEHs mobil og at politiet mener AEH ble bortført i bil.

Alt dette kom etter at politiet endret sin hypotese, eller da de var i ferd med å endre den. Allerede 3. juni gikk politiet ut med at de la vekk sporet med Futurum-mennene. Dette var etter min mening starten på media "oppkjøringen" til offentliggjøring av drapshypotese 26. juni.

Du må gjerne være uenig, men slik at min tolkning av begivenhetenes gang. Jeg gjetter at i mai oppdaget de noe eller fikk noen avgjørende svar.
Citera
2019-09-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Om det er en innfødt økning eller om afrikanere drar opp snittet nevnes ikke så jeg går ut fra at snittet er rimelig stabilt for vår rase.

Nei. Det har med kosthold og evolusjon å gjøre. Både menn og kvinner har blitt høyere og tyngre, og for å kompensere for dette har også føttene blitt lengre og bredere.
Citera
2019-09-05, 12:17
Medlem
Citat:
Enig. Det eneste vi vet er at fotavtrykket er funnet i forbindelse med slepesporet. Og dette er funnet ved toalettet i 1.etg, som ligger i entreen ved inngangsdøren.
Men det er vel mest sannsynlig at hun er fraktet ut inngangsdøren og inn i en ventende bil? På baksiden er det mer innsyn, samt terrasse/plen. Det går en dør inn til garasjen rett ved siden av hoveddøren. Men det blir vel en unødvendig omvei, selv om man da slipper alt innsyn?
Men hvis AEH først skulle ha blitt tatt av GM uten et spor etter dette i boligen, hvorfor skulle GM i ettertid gjøre det ekstraarbeidet med å lage slepespor og avtrykk (og i tillegg utsette seg for risiko for å kunne bli oppdaget ved å bruke unødvendig med tid inne i boligen), når det hadde vært nok å legge igjen brevet for å få det til å se ut som kidnapping? Beklager om jeg misforsto det du skrev.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-09-05 kl. 12:21.
Citera
2019-09-05, 12:20
Medlem
Citat:

Heller ikke det har jeg fått med meg. At politiet bekrefter at skosåleavtrykkene er funnet i forbindelse med slepesporet.

Da politiet endret hovedhypotese 26. juni, synes jeg det er naturlig å tro at "slepesporet" og "noe kan ha skjedd på et badeværelse", går inn i det som politiet mener er en dekkhistorie.

Jeg oppfatter skosåleavtrykkene som et reelt funn etter en reell gjerningsperson. Informasjonen om skosåleavtrykkene er publisert etter at politiet endret hovedhypotesen, og jeg oppfatter ikke at politiet mener at skosålesporene inngår i dekkhistorien.

Men politiet har ikke sagt noe spesifikt om hvor i huset skoavtrykkene er funnet. Vi ser av fotografiet at de er avsatt på et gulv med fliser, eller et eller annet slags flisemønstret belegg.
Senast redigerad av kornblomst 2019-09-05 kl. 12:24. Anledning: skrivefeil
Citera
2019-09-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Men hvis AEH først skulle ha blitt tatt av GM uten et spor etter dette i boligen, hvorfor skulle GM i ettertid gjøre det ekstraarbeidet med å lage slepespor og avtrykk (og i tillegg utsette seg for risiko for å kunne bli oppdaget ved å bruke unødvendig med tid inne i boligen), når det hadde vært nok å legge igjen brevet for å få det til å se ut som kidnapping? Beklager om jeg misforsto det du skrev.
For å villede selvsagt, det er for å villede at en GM planter falske spor.
Citera
2019-09-05, 12:26
Medlem
Citat:
Heller ikke det har jeg fått med meg. At politiet bekrefter at skosåleavtrykkene er funnet i forbindelse med slepesporet.

Da politiet endret hovedhypotese 26. juni, synes jeg det er naturlig å tro at "slepesporet" og "noe kan ha skjedd på et badeværelse", går i det som politiet mener er en dekkhistorie.

Jeg oppfatter skosåleavtrykkene som et reelt funn etter en reell gjerningsperson. Informasjonen om skosåleavtrykkene er publisert etter at politiet endret hovedhypotesen, og jeg oppfatter ikke at politiet mener at skosålesporene inngår i dekkhistorien.

Men politiet har ikke sagt noe spesifikt om hvor i huset skoavtrykkene er funnet. Vi ser av fotografiet at de er avsatt på et gulv med fliser, eller et eller annet slags flisemønstret belegg.
Enig.
"- Vi mener det er sannsynlig at skosåleavtrykket stammer fra en gjerningspreson, og at det er naturlig å tenke at det dreier seg om én person.

Han vil ikke si noe om avtrykkene som er funnet i boligen til Anne-Elisabeth kan si noe om hvilken konkrete handlinger som er begått
.https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-gar-ut-med-skosaleavtrykk-i-forsvinningssaken/3423836334.html"
"Brøske bekrefter at avtrykkene viser at den ukjente personen har beveget seg rundt inne i huset, men ønsker ikke å gi noen ytterligere detaljer.
Men stedene er meget relevante, uttalte han til NRK onsdag ettermiddag.https://www.nrk.no/norge/politiet_-flere-har-tatt-kontakt-angaende-skokjop-1.14678290"
"– Avtrykket er videre funnet på et sted, og avsatt på en slik måte, at politiet vurderer det som sannsynlig at det tilhører en gjerningsperson, sa Brøske.https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awpdoA/polititeori-om-motparten-planla-i-uker-og-maaneder"
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-09-05 kl. 12:35.
Citera
2019-09-05, 12:28
Medlem
Citat:

Da politiet endret hovedhypotese 26. juni, synes jeg det er naturlig å tro at "slepesporet" og "noe kan ha skjedd på et badeværelse", går inn i det som politiet mener er en dekkhistorie.

Det mener jeg bestemt å ha lest. Men hvis det ikke stemmer, så kan avtrykket være satt hvor som helst i 1 etg./trapp mot 2.etg. Gitt at opplysninger fra de som mener å ha kjennskap til huset stemmer.
Citera
2019-09-05, 12:31
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Skostørrelse 45 er gjennomsnittet mener jeg og da skulle det være gjennomsnittshøyden også for den mannen, men hva gjennomsnittshøyden er vet jeg ikke men den ligger på ca 185 eller litt mindre.

Snitthøyde for norske menn er 179 cm (2008), og snitthøyde blant menn i Norge og Sverige har ikke forandret seg på 35 år. (Wikipedia)

Så en mann på 185 er ganske høy. Etniske østøuropeere, Estland, latvia, bosnia er vesentlig høyere i snitt enn nordmenn faktisk. Dette er selvsagt av interesse for politiet når de sitter på en skostørrelse. Også steglengde mellom fotavtrykk forteller mye om en GMs høyde.

Agvvv skriver (uten kilde) at skostørrelse i Norge har økt uavhengig av høyde, det betyr at en middelaldrende eller eldre person kan være enda høyere enn 185 for å passe i skostr 45. Kanskje opp mot 188 el mer.

Jeg utgangspunkt i at fotavtrykket i str 45 faktisk er avsatt av en person som har hatt disse på beina og at avtrykkene er avsatt i forbindelse med at man har overfalt AEH. Jeg tar også utgangspunkt i at skoene har passet noenlunde til vedkommende. Gidder ikke spekulere i alle mulige ukjente omstendigheter.
Senast redigerad av Minnimus 2019-09-05 kl. 13:29.
Citera
2019-09-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
"- Vi mener det er sannsynlig at skosåleavtrykket stammer fra en gjerningspreson, og at det er naturlig å tenke at det dreier seg om én person.

Han vil ikke si noe om avtrykkene som er funnet i boligen til Anne-Elisabeth kan si noe om hvilken konkrete handlinger som er begått
.https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-gar-ut-med-skosaleavtrykk-i-forsvinningssaken/3423836334.html"
"Brøske bekrefter at avtrykkene viser at den ukjente personen har beveget seg rundt inne i huset, men ønsker ikke å gi noen ytterligere detaljer.
Men stedene er meget relevante, uttalte han til NRK onsdag ettermiddag.https://www.nrk.no/norge/politiet_-flere-har-tatt-kontakt-angaende-skokjop-1.14678290"

Brøske nevner ikke slepesporet med ett ord i forbindelse med skosåleavtrykkene.

Ukjent person er også en upresis formulering her, det er snakk om uidentifiserte skosåleavtrykk. Ingen av personene som beviselig oppholdt seg i Sloraveien denne dagen, vil innrømme eller erkjenne å ha brukt Sprox-sko i str 45.

Føler jeg gjentar meg selv, men TH er altså eneste person vi med sikkerhet vet var til stede. Unntatt offeret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in