Citat:
Ursprungligen postat av
DWP
Senaste nytt - tidningen "Aktuell Hållbarhet" (se artikel som denna tråd startade med) gör en UPPFÖLJNINGSARTIKEL där bl.a. svaret från hyresvärden i Tensta citeras:
”
Åke Sundbergs bedömning är att SWATAB är ett seriöst företag och de fortsätter därför med sin satsning enligt redan upplagd plan.”
Det är med glädje jag kan konstatera att traditionell media gör ett bra jobb, åtminstone i detta fall.
https://www.aktuellhallbarhet.se/forskare-swatabs-tvattmetod-ar-en-bluff/
bra kritisk artikel. men det är rent ofattbart att man så lättvindigt bara viftar bort seriös kritik.
Hur menar Energimyndigheten att tekniken skulle kunna fungera, med en kemisk/fysikalisk förklaringsmodell?
”Det finns ett par lite olika förklaringsmodeller i den vetenskapliga litteraturen. Som myndighet är det inte vår sak att ta ställning till vilken av dessa som är rätt. Det vi tittar på är istället om metoden verkar fungera, och om det i så fall finns potential att bygga ett bolag som kan sprida denna lösning i stor skala på marknaden”, skriver Energimyndigheten.
ungefär: vi kan inte förklara hur eller om det faktiskt fungerar, men vi vill att det ska fungera. liksom, vi tror på magi och evighetsmaskiner, vore det inte fantastiskt om det faktiskt funkade.
bah, blir fan bara uppretad av detta. speciellt när HSB nu också hoppar på tåget.
man måste faktiskt beakta att detta rent ut sagt kan vara farligt för människor så tagga ner med era jävla försök att scora miljöpoäng överallt.
jag brukar alltid tänka så här när nya hela fantastiska uppfinningar dyker upp från små bolag som behöver bidrag för att överleva. varför har inte samsung, husqvarna, bosch och liknande giganter forskat fram det här? de om några har muskler att göra det men nope, inget därifrån.
jag undrar om alla dessa positiva människor har eller ska installera systemen i sina egna hem. gissningsvis inte.