2019-09-04, 17:13
Medlem
Senaste nytt - tidningen "Aktuell Hållbarhet" (se artikel som denna tråd startade med) gör en UPPFÖLJNINGSARTIKEL där bl.a. svaret från hyresvärden i Tensta citeras:

Åke Sundbergs bedömning är att SWATAB är ett seriöst företag och de fortsätter därför med sin satsning enligt redan upplagd plan.

Det är med glädje jag kan konstatera att traditionell media gör ett bra jobb, åtminstone i detta fall.

https://www.aktuellhallbarhet.se/forskare-swatabs-tvattmetod-ar-en-bluff/
Citera
2019-09-04, 22:01
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWP
Senaste nytt - tidningen "Aktuell Hållbarhet" (se artikel som denna tråd startade med) gör en UPPFÖLJNINGSARTIKEL där bl.a. svaret från hyresvärden i Tensta citeras:

Åke Sundbergs bedömning är att SWATAB är ett seriöst företag och de fortsätter därför med sin satsning enligt redan upplagd plan.

Det är med glädje jag kan konstatera att traditionell media gör ett bra jobb, åtminstone i detta fall.

https://www.aktuellhallbarhet.se/forskare-swatabs-tvattmetod-ar-en-bluff/
bra kritisk artikel. men det är rent ofattbart att man så lättvindigt bara viftar bort seriös kritik.

Hur menar Energimyndigheten att tekniken skulle kunna fungera, med en kemisk/fysikalisk förklaringsmodell?
”Det finns ett par lite olika förklaringsmodeller i den vetenskapliga litteraturen. Som myndighet är det inte vår sak att ta ställning till vilken av dessa som är rätt. Det vi tittar på är istället om metoden verkar fungera, och om det i så fall finns potential att bygga ett bolag som kan sprida denna lösning i stor skala på marknaden”, skriver Energimyndigheten.

ungefär: vi kan inte förklara hur eller om det faktiskt fungerar, men vi vill att det ska fungera. liksom, vi tror på magi och evighetsmaskiner, vore det inte fantastiskt om det faktiskt funkade.

bah, blir fan bara uppretad av detta. speciellt när HSB nu också hoppar på tåget.

man måste faktiskt beakta att detta rent ut sagt kan vara farligt för människor så tagga ner med era jävla försök att scora miljöpoäng överallt.

jag brukar alltid tänka så här när nya hela fantastiska uppfinningar dyker upp från små bolag som behöver bidrag för att överleva. varför har inte samsung, husqvarna, bosch och liknande giganter forskat fram det här? de om några har muskler att göra det men nope, inget därifrån.

jag undrar om alla dessa positiva människor har eller ska installera systemen i sina egna hem. gissningsvis inte.
Citera
2019-09-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

bah, blir fan bara uppretad av detta. speciellt när HSB nu också hoppar på tåget.

Det var en nyhet för mig också att HSB hoppar på (tok)tåget. Jag kommer givetvis att köra samma grej med HSB (Rinkeby) som jag körde med Tensta: 1) artigt informationsmail med CC till lämplig journalist; 2) vidare åtgärder som beror på bemötande.

Frågan är om jag bör starta en ny separat tråd här på Flashback för varje ny hyresvärd som hoppar på (LKF i Lund är också på gång, vilka jag redan kontaktat)? Jag vill sprida allt om detta så mycket som möjligt och har ett par trådar ute redan, men jag vill inte heller ha för mycket att administrera. Min YouTube-kanal https://www.youtube.com/channel/UCD1eQ6U0zaM-u4GEcDJVyvQ (som är huvudsakligen dedikerad till detta case och där jag planerar att snart lägga upp nya videos, bl.a. med vetenskapligt innehåll presenterat på pedagogiskt vis) får en del views, men det är långt från lika effektivt för spridning av info som Flashback, även om journalisten gav en referens dit i sin artikel. Svårt att nå ut om man inte har en bra plattform (trots dräpande sakargument).
Citera
2019-09-04, 23:13
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Det var en nyhet för mig också att HSB hoppar på (tok)tåget. Jag kommer givetvis att köra samma grej med HSB (Rinkeby) som jag körde med Tensta: 1) artigt informationsmail med CC till lämplig journalist; 2) vidare åtgärder som beror på bemötande.

Frågan är om jag bör starta en ny separat tråd här på Flashback för varje ny hyresvärd som hoppar på (LKF i Lund är också på gång, vilka jag redan kontaktat)? Jag vill sprida allt om detta så mycket som möjligt och har ett par trådar ute redan, men jag vill inte heller ha för mycket att administrera. Min YouTube-kanal https://www.youtube.com/channel/UCD1eQ6U0zaM-u4GEcDJVyvQ (som är huvudsakligen dedikerad till detta case och där jag planerar att snart lägga upp nya videos, bl.a. med vetenskapligt innehåll presenterat på pedagogiskt vis) får en del views, men det är långt från lika effektivt för spridning av info som Flashback, även om journalisten gav en referens dit i sin artikel. Svårt att nå ut om man inte har en bra plattform (trots dräpande sakargument).
nej. samla allt i samma tråd.
Citera
2019-09-04, 23:25
Medlem
Citat:
nej. samla allt i samma tråd.

Tack - svaret jag helst ville ha. Jag fortsätter således här! Nästa fråga blir om det går att byta ut nuvarande titel "Tvättmaskiner utan tvättmedel testas i Tensta" mot något i stil med "Tvättmaskiner utan tvättmedel testas hos ett flertal olika hyresvärdar utifrån miljöargument" (vore bra även om inte helt nödvändigt). Kanske moderator eller annan kunnig kan ge vägledning/hjälp?
Citera
2019-09-04, 23:57
Medlem
Citat:
Det vi tittar på är istället om metoden verkar fungera, och om det i så fall finns potential att bygga ett bolag som kan sprida denna lösning i stor skala på marknaden”, skriver Energimyndigheten.

Det finns så mycket dumhet att bemöta att man knappt vet var man skall börja, men ovanstående förtjänar definitivt att lyftas upp i ett granskande ljus för exponering av den inflammerade och fula varböld detta faktiskt är.

Om något "verkar fungera" så har vem som helst all rätt att känna hopp, inte mer att säga om det. Nästa logiska steg, för vilket det inte krävs mer än ytterst minimal eftertänksamhet, är att verifiera eller förkasta funktionen. Att förkasta funktionen är lättare och billigare än att verifiera densamma då det endast kräver ETT relativt billigt och snabbt KRITISKT EXPERIMENT (där en direkt jämförelse mellan vanligt vatten och avjoniserat vatten görs). Skulle detta experiment visa att "det INTE fungerar" så är det bara att acceptera fakta och avbryta. Detta är kärnan i vetenskaplig metod och något som Energimyndigheten rimligen borde känna till som myndighet med vetenskaplig förankring.

Energimyndigheten slopar (att begära) ett initialt kritiskt experiment och slänger istället direkt pengar på "att bygga ett bolag som kan sprida denna lösning i stor skala på marknaden". Förutom detta fullständigt oansvariga och (mot skattebetalare och sitt uppdrag som svensk myndighet) ignoranta agerande, tas ingen som helst hänsyn till de risker för privatpersoner som det innebär att testa skarpt ute i tvättstugor. Medgivandet om att målsättningen är "stor skala på marknaden" gör faktiskt att man blir rädd.
Citera
2019-09-05, 11:47
Avstängd
Att det just är Tensta är inte så konsigt - där har man grillat med trägolvet,'
haft höns hemma - mm.

Folk i BR på östermalm Djursholm, krögare o hotelltvättare skulle naturligtvis inte gå på detta.

Nu har jag läst kritiska artikeln - klart det är Taskspeleri/kejsarens nya kläder.

Som erfaren med lösningsmedel o inom ytbehandling fattade jag detta från början
Senast redigerad av SC430 2019-09-05 kl. 11:50. Anledning: komplettering
Citera
2019-09-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Att det just är Tensta är inte så konsigt - där har man grillat med trägolvet,'
haft höns hemma - mm.

Folk i BR på östermalm Djursholm, krögare o hotelltvättare skulle naturligtvis inte gå på detta.

Nu har jag läst kritiska artikeln - klart det är Taskspeleri/kejsarens nya kläder.

Som erfaren med lösningsmedel o inom ytbehandling fattade jag detta från början

Tack för inspirationen! Jag lade just upp nedanstående på Twitter för att sprida kunskap, katalysera eftertänksamhet och förhoppningsvis kunna göra en rolig grej också:

Vad har områdena Nydala, Grevegården, Tensta och Rinkeby gemensamt förutom att medelinkomsten ligger i intervallet 15503-19657?
Får jag mer än 50 rätta svar på denna Tweet lovar undertecknad att donera 1000:- till random person i ett av dessa områden (videobevis!).
Sprid gärna!
Citera
2019-09-05, 18:51
Medlem
Knivur-273s avatar
Om man ligger helt borta som en miljömupp, är svårt förvirrad, så är vägen hem väldigt lång och svår...
Senast redigerad av Knivur-273 2019-09-05 kl. 18:59.
Citera
2019-09-05, 21:26
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Om man ligger helt borta som en miljömupp, är svårt förvirrad, så är vägen hem väldigt lång och svår...
jag vet inte om det riktigt rör sig om klassiska fjällrävenkånkare.
påhejarna här verkar främst vara personer och företag som tycker det är för dyrt att använda varmvatten och tvättmedel när det gäller att tvätta kläder än gedigna trädkramare.
läs snålkukar som använder miljöargument för att spara pengar på andras bekostnad.

eller t.ex. HSB som får dåndimpen bara man säger grönt eller miljö "för sånt är superviktigt alltså" och det vill vi vara först med att implementera just i vår verksamhet för att kunna skryta om skiten i sina broschyrer varför man just ska köpa och hyra deras lägenheter. utan praktiskt eftertanke naturligtvis.
Citera
2019-09-09, 20:52
Medlem
Citat:

För kännedom: Jag har idag, som utlovat, skickat e-post till HSB Stockholm / Rinkeby med ett innehåll som motsvarar det som jag startade denna tråd med.

Jag inväntar därmed hoppfullt ett positivt svar, där HSB ställer sig positiva till en fördjupad diskussion och där de förklarar sig öppna att stödja oberoende objektiva kritiska experiment, upplagda i en strävan att söka sanning och fakta.
Citera
2019-09-10, 12:26
Medlem
Citat:
För kännedom: Jag har idag, som utlovat, skickat e-post till HSB Stockholm / Rinkeby med ett innehåll som motsvarar det som jag startade denna tråd med.

Jag inväntar därmed hoppfullt ett positivt svar, där HSB ställer sig positiva till en fördjupad diskussion och där de förklarar sig öppna att stödja oberoende objektiva kritiska experiment, upplagda i en strävan att söka sanning och fakta.

Gott betyg till HSB Stockholm!!!
De hörde nyss av sig till mig telefonledes och lovade att sätta sig ner för en ny intern diskussion kring det där med "tvätta i avjoniserat vatten utan tvättmedel". De lovade också att återkomma, men kunde inte säga exakt när även om det nämndes "det kan gå så fort som en vecka men det kan ta många veckor också".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in