Citat:
Ursprungligen postat av
Varmare
Jag tror att du underskattar både Greta själv och hennes egen vilja. Hon framstår inte för mig som någon som viljelöst låter sig föras hit och dit som ett rö för vinden. Tvärtom, tycker jag att hon verkar högst medveten om sin känslighet, pressen och sin förmåga, tillfällig eller permanent, att få folk att lyssna och hon ser till att använda sig av det både för att själv utvecklas och för att få ut sitt budskap.
Nej, det kanske inte är ett rimligt engagemang för medelmåttor som du och jag, men för henne tror jag att det funkar utmärkt, hon verkar frisk och stark till skillnad mot när hon varken åt eller pratade med någon. Jag skulle heller inte palla att träna som Messi eller Federer för att nå deras nivåer, eller som Magnus Carlsen. Tror du att de har engagerat sig i rimliga proportioner för sina passioner, eller har människor runt dem sett deras talanger och gjort vad de kan för att underlätta för dem att nå så långt det går? Var det lika fel som du tycker att det är för Gretas del?
Jämför du Greta med Federer, hahahahahaha.
Vad är Gretas talang? Att dra floskler, att mana till panik, att ljuga om tipping points?
Försök begripa att hon inte besitter någon talang, hon är utvald för att fronta en klimatrörelse på grund av att hon ser ut som ett litet barn men är 16 år samt har diverse diagnoser. Dyker upp på idrottsgalan i kläder för en 8-åring.
Det handlar om att göra det svårt att kritisera, all kritik blir hot och hat för hon är liten och späd och ligger efter i växten, alla kritiker blir i kvällstidningarna onda hatare på högerkanten.
Det är hennes uppgift att vara en galjonsfigur, klimatrörelsen har väntat på att minnet av Al Gore ska blekna innan man sticker ut hakan rejält och nu är det Greta med PR-maskineriet i ryggen som gäller till 100%.
Bolag och människor med intresse i detta har presenterats tidigare i tråden för bara några dagar sedan.
Det handlar om att tjäna pengar på rädsla, människor är inte rationella i tillstånd av rädsla och ångest vilket gör det enklare att ta deras pengar.