Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Att genom sin förmåga att engagera människor fungera som en blåslampa i häcken på diverse makthavare och andra som sitter på resurser som vetenskapen behöver för att kunna lösa problemen vi ser i vår miljö. Ungefär.

Tror du seriöst på att hon gör inverkan på makthavare samt en real inverkan, förutom att engagera naivister samt mediala godhetsknarkare förstås?
2019-09-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Tror du seriöst på att hon gör inverkan på makthavare samt en real inverkan, förutom att engagera naivister samt mediala godhetsknarkare förstås?

Inte hon själv kanske, även om hon säkert charmar en och annan, men alla makthavare är beroende av att massorna godkänner dem och hon har en uppenbar förmåga att få folk att lyssna så därför blir hon viktig för makthavare.
2019-09-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ja, det är klart att det finns miljontals barn som aldrig träffar påven, eller som har lust eller möjlighet att kämpa för miljön, eller som inte vill eller kan uppträda offentligt. Betyder det att inga barn överhuvudtaget ska göra något annat än det normala livet, vad det nu är för något, mat, sömn, skola, fritidsaktiviteter och ett socialt liv kanske? Alla ska vara exakt likadana? Man ska inte uppmuntra och stötta unga idrottstalanger på deras väg mot världstoppen? Man ska inte ta tillvara på passionen små schackgenier, mattegenier, gamergenier känner utan tvinga dem att hålla sig till den nivå som alla andra är på? När man inser att man har en Mozart i sin familj så ska man helst låsa pianot om han övar på mer eller annat än den normala pianoläxan och se till att han istället lever ett "normalt" liv för när han blir myndig kan han ju klinka piano bäst han vill?

Ja, så är det nog för många ungar, och för somliga innebär det att livet, det "normala", knappt blir värt att leva. De har haft turen att hitta sin passion tidigt och något inom dem dör om de inte får följa den. Jag tror att kloka föräldrar ser sånt och försöker stötta dessa barn istället för att klippa deras vingar så att de aldrig lär sig flyga som pilgrimsfalkar eller kajor som leker med stormvinden, utan bara som undulater som knappt släpps ur buren.

Vad jag förstår, var Greta riktigt illa ute pga sina diagnoser dessutom. Jag kan tänka mig att man som förälder var fullkomligt utom sig av oro för henne när det var som värst. Det är inte svårt att tänka sig att när hon äntligen hittar något som väcker livslusten och det visar sig att hon har en oanad talang för att få folk att lyssna och en oanad styrka att genomföra det hon har tänkt sig, så vill föräldrarna göra vad de kan för att stötta henne i detta. Jag fattar faktiskt inte varför man ser det som så fel. Det är ju redan uppenbart att Greta inte ligger mitt i på "normalskalan", hon fattar det själv också. Varför då envisas med att försöka peta in henne där, det vore väl bara dumt? Bättre att ta tillvara på det hon har och kan och vill ge!

Om du nu hade haft en Greta som dotter och din villkorslösa kärlek inte hade hjälpt ett dugg, eftersom man tyvärr inte kan älska en människa vare sig lycklig eller frisk, och om hon hade tappat livslusten totalt för att hon inte kunde få följa sin stjärna och sitta utanför riksdagshuset en dag i veckan och exponera sig och sitt budskap inför hela världen, om du och hon har helt olika uppfattningar om vad rimliga proportioner är och hon återgår till det sjukdomstillstånd hon var i innan sitt engagemang när hon ska följa det du tycker är rimligt - tror du inte att du skulle välja att strunta i vad du själv tycker känns rätt och istället försöka göra vad som är rätt för henne? Det tror jag att hennes föräldrar också gör och jag tror inte att hon kommer att ha en sämre grund att stå på än andra.

Du bygger vidare på myten att Greta är ett geni som Mozart, Greta har asperger och har snöat in på klimatet sen tar det slut. Hon har tvingat familjen att sluta flyga, det är inte vettigt att böja sig för maniska barn.
Felet är den psykiskt sjuka Malena som inte borde skaffat några barn, hon är en labil vänsterdåre som inte ska ha med människor att göra.
2019-09-04, 21:44
Medlem
Citat:
Jag tror att du underskattar både Greta själv och hennes egen vilja. Hon framstår inte för mig som någon som viljelöst låter sig föras hit och dit som ett rö för vinden. Tvärtom, tycker jag att hon verkar högst medveten om sin känslighet, pressen och sin förmåga, tillfällig eller permanent, att få folk att lyssna och hon ser till att använda sig av det både för att själv utvecklas och för att få ut sitt budskap.

Nej, det kanske inte är ett rimligt engagemang för medelmåttor som du och jag, men för henne tror jag att det funkar utmärkt, hon verkar frisk och stark till skillnad mot när hon varken åt eller pratade med någon. Jag skulle heller inte palla att träna som Messi eller Federer för att nå deras nivåer, eller som Magnus Carlsen. Tror du att de har engagerat sig i rimliga proportioner för sina passioner, eller har människor runt dem sett deras talanger och gjort vad de kan för att underlätta för dem att nå så långt det går? Var det lika fel som du tycker att det är för Gretas del?

Jämför du Greta med Federer, hahahahahaha.
Vad är Gretas talang? Att dra floskler, att mana till panik, att ljuga om tipping points?

Försök begripa att hon inte besitter någon talang, hon är utvald för att fronta en klimatrörelse på grund av att hon ser ut som ett litet barn men är 16 år samt har diverse diagnoser. Dyker upp på idrottsgalan i kläder för en 8-åring.
Det handlar om att göra det svårt att kritisera, all kritik blir hot och hat för hon är liten och späd och ligger efter i växten, alla kritiker blir i kvällstidningarna onda hatare på högerkanten.

Det är hennes uppgift att vara en galjonsfigur, klimatrörelsen har väntat på att minnet av Al Gore ska blekna innan man sticker ut hakan rejält och nu är det Greta med PR-maskineriet i ryggen som gäller till 100%.
Bolag och människor med intresse i detta har presenterats tidigare i tråden för bara några dagar sedan.
Det handlar om att tjäna pengar på rädsla, människor är inte rationella i tillstånd av rädsla och ångest vilket gör det enklare att ta deras pengar.
2019-09-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Du bygger vidare på myten att Greta är ett geni som Mozart, Greta har asperger och har snöat in på klimatet sen tar det slut. Hon har tvingat familjen att sluta flyga, det är inte vettigt att böja sig för maniska barn.
Felet är den psykiskt sjuka Malena som inte borde skaffat några barn, hon är en labil vänsterdåre som inte ska ha med människor att göra.

Nej för i helvete! Du får väl haja lite! Mozartliknelsen handlar om besatthet, inte att hon skulle vara ett geni för det har jag ingen aning om! Jag menade att för att bli en Mozart, Messi mm så krävs det passion och ja, visst, man kan kalla det för att vara insnöad om man vill. Nu har hon hittat sin passion och gått från att inte kunna äta eller prata och knappt orka leva till ett liv som visserligen säkert sliter men också ger henne mening och många andra hopp. Det är inte så illa, tycker jag.

Men va fan, psykiskt sjuka Malena ... Vem fan är du att uttala dig om hennes psykiska hälsa, du sitter väl bara och läser en massa skvaller om familjen som alla andra i tråden? Vad ger det dig att vara så fördömande av dig, tror du att du höjer dig över mängden genom att kliva på andra eller vad handlar det om?
2019-09-04, 22:02
Medlem
Keonels avatar
Haha. Fenomenet Greta thunberg gör en lite smått rädd för vad människan som varelse är kapabel till. Konformism och samhörighet som manifesterar sig i masspsykos
2019-09-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keonel
Haha. Fenomenet Greta thunberg gör en lite smått rädd för vad människan som varelse är kapabel till. Konformism och samhörighet som manifesterar sig i masspsykos

Stora frågan är hur kommer Greta hem?
Hur kommer besättningen som ska ta båten tillbaka till Europa till USA?
2019-09-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Jämför du Greta med Federer, hahahahahaha.
Vad är Gretas talang? Att dra floskler, att mana till panik, att ljuga om tipping points?

Försök begripa att hon inte besitter någon talang, hon är utvald för att fronta en klimatrörelse på grund av att hon ser ut som ett litet barn men är 16 år samt har diverse diagnoser. Dyker upp på idrottsgalan i kläder för en 8-åring.
Det handlar om att göra det svårt att kritisera, all kritik blir hot och hat för hon är liten och späd och ligger efter i växten, alla kritiker blir i kvällstidningarna onda hatare på högerkanten.

Det är hennes uppgift att vara en galjonsfigur, klimatrörelsen har väntat på att minnet av Al Gore ska blekna innan man sticker ut hakan rejält och nu är det Greta med PR-maskineriet i ryggen som gäller till 100%.
Bolag och människor med intresse i detta har presenterats tidigare i tråden för bara några dagar sedan.
Det handlar om att tjäna pengar på rädsla, människor är inte rationella i tillstånd av rädsla och ångest vilket gör det enklare att ta deras pengar.

Nej, jag jämför inte Greta med Federer på det viset utan här handlar jämförelsen alltså om vad som ska ses som rimliga nivåer och vem som bestämmer det. Är det rimliga nivåer att hålla på som Greta gör eller inte. Nej, säger jag då, jag skulle inte orka och jag skulle inte heller orka träna som en Federer men har man en passion för det man gör så inte bara orkar man göra mer än de flesta, man mår t.o.m. bra av det. Som Greta verkar göra. Hon och jag (eller Federer och jag) har inte samma referensramar vad gäller rimliga nivåer.

Hon har en uppenbar talang för att få folk att lyssna på vad hon säger och fascineras. Det borde man se även om man som du tror att det är en gigantisk konspiration som har valt ut henne, för varför skulle de annars välja ut just henne? Det räcker inte långt att vara liten, svag och gullig, såna går det 13 på dussinet av i världen.

Kritiken man reagerar på berör hennes person eller hennes släkt och beror på att det finns lite anständighet kvar i världen ändå: Slag under bältet ses fortfarande som ojuste!

Rädslan får folk av att se sig om i världen, lyssna på nyheterna, se sina bin dö och sitt vatten sina. Jag tycker att Greta tvärtom skänker hopp: Lyssna på vetenskapen och ge vetenskapen de resurser som krävs för att lösa problemen!
Senast redigerad av Varmare 2019-09-04 kl. 22:21.
2019-09-04, 23:15
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Jag är otroligt nyfiken på om hon överhuvudtaget har något annat intresse utöver miljöfrågor. Jag minns inte att det någonsin pratats om något annat i hennes intervjuer. Hon är en intressant tjej men hur är hon annars egentligen. Brinner hon bara för detta. Skulle man sitta en längre stund och föra ett samtal med henne så blir det nog jävligt enformigt. Det går inte att bara diskutera miljö i all oändlighet känns det som. Eller det gör det väl om man heter Greta Thunberg förstås. Hon tycks ju verkligen ha laserfokusering när hon sätter sig in i nåt. Kännetecken för den diagnosen hon har som jag förstår det. Man går all in.
Vad jag hört gillar hon att vandra i fjällen, att rida, att dansa och hon tar teaterlektioner. Enligt hennes mamma är hon duktig på piano. I en intervju med en skolkamrat framkom att hon hade svårt att välja om hon gillade engelska bättre än matematik. Hon tycks även vara speciellt intresserad av geografi och är Honorary Fellow of the Royal Scottish Geographical Society.
2019-09-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Är Greta smartare än dig?
Nästan alla på Flashback är smartare än Greta, om de får säga det själva. Anonymt.

Men alla hennes utmärkelser säger något annat.
2019-09-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Vad jag hört gillar hon att vandra i fjällen, att rida, att dansa och hon tar teaterlektioner. Enligt hennes mamma är hon duktig på piano.

Okej, så bra, det kan inte vara hälsosamt att känna klimatångest dygnet runt. Behövs saker som är genuint roliga också.
2019-09-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ja, det är klart att det finns miljontals barn som aldrig träffar påven, eller som har lust eller möjlighet att kämpa för miljön, eller som inte vill eller kan uppträda offentligt. Betyder det att inga barn överhuvudtaget ska göra något annat än det normala livet, vad det nu är för något, mat, sömn, skola, fritidsaktiviteter och ett socialt liv kanske? Alla ska vara exakt likadana? Man ska inte uppmuntra och stötta unga idrottstalanger på deras väg mot världstoppen? Man ska inte ta tillvara på passionen små schackgenier, mattegenier, gamergenier känner utan tvinga dem att hålla sig till den nivå som alla andra är på? När man inser att man har en Mozart i sin familj så ska man helst låsa pianot om han övar på mer eller annat än den normala pianoläxan och se till att han istället lever ett "normalt" liv för när han blir myndig kan han ju klinka piano bäst han vill?

Ja, så är det nog för många ungar, och för somliga innebär det att livet, det "normala", knappt blir värt att leva. De har haft turen att hitta sin passion tidigt och något inom dem dör om de inte får följa den. Jag tror att kloka föräldrar ser sånt och försöker stötta dessa barn istället för att klippa deras vingar så att de aldrig lär sig flyga som pilgrimsfalkar eller kajor som leker med stormvinden, utan bara som undulater som knappt släpps ur buren.

Vad jag förstår, var Greta riktigt illa ute pga sina diagnoser dessutom. Jag kan tänka mig att man som förälder var fullkomligt utom sig av oro för henne när det var som värst. Det är inte svårt att tänka sig att när hon äntligen hittar något som väcker livslusten och det visar sig att hon har en oanad talang för att få folk att lyssna och en oanad styrka att genomföra det hon har tänkt sig, så vill föräldrarna göra vad de kan för att stötta henne i detta. Jag fattar faktiskt inte varför man ser det som så fel. Det är ju redan uppenbart att Greta inte ligger mitt i på "normalskalan", hon fattar det själv också. Varför då envisas med att försöka peta in henne där, det vore väl bara dumt? Bättre att ta tillvara på det hon har och kan och vill ge!

Om du nu hade haft en Greta som dotter och din villkorslösa kärlek inte hade hjälpt ett dugg, eftersom man tyvärr inte kan älska en människa vare sig lycklig eller frisk, och om hon hade tappat livslusten totalt för att hon inte kunde få följa sin stjärna och sitta utanför riksdagshuset en dag i veckan och exponera sig och sitt budskap inför hela världen, om du och hon har helt olika uppfattningar om vad rimliga proportioner är och hon återgår till det sjukdomstillstånd hon var i innan sitt engagemang när hon ska följa det du tycker är rimligt - tror du inte att du skulle välja att strunta i vad du själv tycker känns rätt och istället försöka göra vad som är rätt för henne? Det tror jag att hennes föräldrar också gör och jag tror inte att hon kommer att ha en sämre grund att stå på än andra.
Du är min idol på Flashback. Det blir varmare med Varmare i skvallertråden om Greta.

De flesta människor tänker ungefär som du men vissa grupper klarar inte av att en ung tjej med diagnoser och problem plötsligt visar en sån styrka och får en sån framgång. Speciellt inte i den infekterade klimatfrågan.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-04 kl. 23:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in