2019-09-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Varför skulle utredarna vilja ställa några frågor innan gripandet, när de kan ställa dom i samband med förhöret efter gripandet?

Tänkte att de först ville ställa några frågor och inte får tag på honom och efter det kan beslutet om att gripa honom kommit. Inte just för att de inte fick tag på honom först då menar jag förstås
Citera
2019-09-04, 22:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja måhända i ett sånt fall/utifrån såna premisser. Men tycker att det nog bara då skulle öka risken för att någon kom till skada genom stormning/inbrytning. Och genom att först skrika ut närvaron medelst megafon.
Sånt borde väl kunna stressa upp en labil person med tankar på att göra sig själv/andra illa?

Tror då (betydligt) mer på 'uppvisningsskälet'.
Men det där har vi nog debatterat tidigare. Polerna är där de är. Iaf tills vidare.

Okidaok, här bjuds det på omvänd slutledning i den högre skolan.👍 Så polisen känner oro över hur SD ska reagera om hans hus blir omringat av k-pistbeväpnade robocops så därför åker de dit och omringar hans hus och stormar sedan pga att de har omringat det.
För säkerhets skull. Ja har de våldsmonopol så har de väl även tolkningsdito
.

Nejdå inte så...
Om polisen lugnt ringde på och sa att han var gripen = kunde han flippat ut.
Det kunde räckt. Det var därför back-upen fanns med redan från början.
Ingen tid att förlora, inte ge honom möjligheten till en desperat handling. Stämma i bäcken.
Senast redigerad av coli 2019-09-04 kl. 22:31.
Citera
2019-09-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som sagt, insatsstyrkan arbetade snabbt och effektivt samt grep SD. Ingen kom till skada. Naturligtvis måste dom förutse alla alternativ och för att kunna garantera allas säkerhet oavsett vad en möjligen desperat GM KAN göra. Skulle han använda sig av barnen, tex? Var han beväpnad? Hur skulle han reagera?

Om man jmfr med polishämtningen av HD. Där var alla civilklädda och inga polisbilar men blev trots det ljudliga skrikscener som säkert lämnat mer bestående traumatiska scener hos barnen (om de varit hemma). Ingen vet på förhand hur en trängd person kan komma att reagera.

Nu gick hämtningen av båda misstänkta utan att någon kom till skada.

EDIT. I båda fallen är det framförallt grannarna och därefter journalister som står för de kraftigaste reaktionerna. Barnen får säkert erforderligt stöd vid behov. Det brukar man tillse.

Instämmer Remark
Citera
2019-09-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det smarta bryr sig inte om sånt trams som att det ska trovärdigt.,
Du snor-kråkan jag vet inte vart jag läste det, men jag VET att jag läste det.
Lägg av att förnedra postare här, du gör det alltid bara för att du kan och ingen lyssnar på dig bara för att du alltid gör så, ett råd till dig!
Senast redigerad av SmartaMarta666 2019-09-04 kl. 22:34.
Citera
2019-09-04, 22:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Fetad text: avses här hänglåset i bildens mitt, med datumet: 5/9 - 14? - Var kommer 9:an in i så fall?

En logisk filur som mgm gillar säkert ö h t att skapa myster med små matematikgåtor som ledtrådar.
Ja, det är detta lås som avses; ett hänglås med siffrorna 5 och 14, dvs morddagen 14/5. Hänglåset syns klart något t.v. om mittpunkten av bilden. Han har placerat sig aningen snett för att få just detta lås rätt belyst.
- På låset står: "5/9-14".

SD är fixerad vid siffror, talmystik, statistik...

Han kan ha fått en idé i huvudet av hänglåsen på bron, i kombination med att han också visste avresedatum för sin och HD:s USA-resa.

5/9-14
5x9=45=LW:s ålder
månad 5 dag 14

5+1+9+1+4=20 (Snedstrecket kan ses som en etta)
20 (århundrade)

5/9-14
5x9x1x4=180
18 (år)

5+9=14-14=0=död

14/5 2018 i en ålder av 45 år

Ett år senare ger SD en fingervisning om att han signerar mordet (något DNA hade han inte räknat med):
https://coord.info/GLYND7CT

Det kan t.o.m. vara så djävulusiskt uträknat att LW var tänkt att vara själva cachen, eller en "present" till polisen. - Det borde finnas fler ledtrådar, t.ex. betr. mordvapnet.

Ett sjukt brott - en sjuk hjärna.
Citera
2019-09-04, 22:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som sagt, insatsstyrkan arbetade snabbt och effektivt samt grep SD. Ingen kom till skada. Naturligtvis måste dom förutse alla alternativ och för att kunna garantera allas säkerhet oavsett vad en möjligen desperat GM KAN göra. Skulle han använda sig av barnen, tex? Var han beväpnad? Hur skulle han reagera?

Om man jmfr med polishämtningen av HD. Där var alla civilklädda och inga polisbilar men blev trots det ljudliga skrikscener som säkert lämnat mer bestående traumatiska scener hos barnen (om de varit hemma). Ingen vet på förhand hur en trängd person kan komma att reagera.

Nu gick hämtningen av båda misstänkta utan att någon kom till skada.

EDIT. I båda fallen är det framförallt grannarna och därefter journalister som står för de kraftigaste reaktionerna. Barnen får säkert erforderligt stöd vid behov. Det brukar man tillse.

Du har fullkomligt rätt!
Det är nog så här man resonerat. Fullt korrekt - det fungerade.
Citera
2019-09-04, 22:34
Bannlyst
Polisen har verkligen inte legat på latsidan.

- Att det tagit så lång tid att få fast en gärningsman beror på det ovanligt stora och komplexa utredningsmaterialet, förklarade Åsa Hiding i maj. Över 700 förhör har gjorts och man har granskat material i digitala media.

https://www.sandaren.se/mordet-pa-equmeniapastorn-lena-wesstrom-insatsstyrkan-har-gripit-man
Citera
2019-09-04, 22:36
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Aha det är därför du ska tvinga mig att leta efter något bara för att du inte vill tro mig! Försök du bara, du får leta själv om du är så jäkla intresserad!
Skiter fullständigt i om du anser mig betrodd eller inte, din pajas!

Jag misstänker feltolkning, eller att det var en felaktig uppgift som snabbt rättades till. För jag har också lusläst alla artiklar.

Som flera skrivit; det faller på sin egen orimlighet om de andra uppgifterna om anhållande (mitt i natten) och gripande (kl 6) stämmer. För när i tid och hur skulle polis försökt nå honom? Per telefon mitt i natten, eller genom att ringa på hans dörr?
Citera
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
En polis hade skyddsväst på sig också under häktningsförhandlingen mot SD rapporterade media om.
Han kanske var våldsam eller hotade någon, eller självmordsbenägen eller ville skada någon eller sig själv, därav insatsstyrkan.
Alla poliser i fält har skyddsväst.
Det var väl så att några fick ett uppdrag att transportera SD från häktet via suckarnas gång till rättscentrum.
Citera
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja måhända i ett sånt fall/utifrån såna premisser. Men tycker att det nog bara då skulle öka risken för att någon kom till skada genom stormning/inbrytning. Och genom att först skrika ut närvaron medelst megafon.
Sånt borde väl kunna stressa upp en labil person med tankar på att göra sig själv/andra illa?

Tror då (betydligt) mer på 'uppvisningsskälet'.
Men det där har vi nog debatterat tidigare. Polerna är där de är. Iaf tills vidare.

Okidok, här bjuds det på omvänd slutledning i den högre skolan.👍 Så polisen känner oro över hur SD ska reagera om hans hus blir omringat av k-pistbeväpnade robocops så därför åker de dit och omringar hans hus och stormar sedan pga att de har omringat det.
För säkerhets skull. Ja har de våldsmonopol så har de väl även tolkningsdito.
Uppvisning för vem?
Citera
2019-09-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Fingertoppskänslan är inte alltid den bästa, tänker på fallet med med Eric Torell.

Ja det är ju alltid lätt att vara kritisk, inte minst mot polisen. Men man kan nog hursomhelst konstatera att det händer att de missbedömer vissa situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nejdå inte så...
Om polisen lugnt ringde på och sa att han var gripen = kunde han flippat ut.
Det kunde räckt. Det var därför back-upen fanns med redan från början.
Ingen tid att förlora, inte ge honom möjligheten till en desperat handling. Stämma i bäcken.

Ok. Men tänker att man helt enkelt bara kunde avvakta någon/några timmar tills han går ut för att ta sig till jobbet. Och då bara griper man honom.
Lugnt och fint.

Fast då hade det ju inte blivit några för polisen feta fina rubriker.
Citera
2019-09-04, 22:37
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det fanns väl alla skäl i världen å avvakta tills barnen dragit iväg till plugget.
Om dom nu va där överhuvudtaget.
Eller så vågade de inte vänta.
Varken du eller jag vet vad som var avgörande i beslutet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in