2019-09-04, 21:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, de tog beslutet på måndagseftermiddag när de fått svar från NFC enligt media, så att de skulle ha sökt efter MGM i flera dagar är inte sant och strider dessutom mot allt sunt förnuft, polis och åklagare har haft järnkoll på MGM, de besked de fick från NFC kom inte som en blixt från en klar himmel.

Insatsstyrkan användes som ett psykologiskt vapen helt enkelt och de sket fullkomligt i om ungarna blev traumatiserade eller inte, det var liksom inte deras syfte med gripandet att se till att ungarna inte tog någon skada.

Ja. Ingen av oss vet ju faktiskt vad anledningen/anledningarna var till slag på den stora trumman. Men jag tänker så här: Ponera att de hade skickat två vanliga konstaplar dit, och det gått åt helvete allting; då hade nog många reagerat kraftigt på det och undrat "varför slog de inte på den stora trumman istället för?!"

Kanske risken för att något skulle gå snett med ett vanligt ingripande ansågs vara ganska liten. Men åklagaren ville ändå ta det säkra före det osäkra efter all tidigare negativ publicitet.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, visst är det hemskt att jag har en åsikt och ett fritt tänkande. Borde rätta in mig i ledet va?

Pundarteorin håller jag fortfarande som en av det mer trolig, om vi nu bortser från senaste veckans händelser. Men vad ni tycker om det, betyder väldigt lite för mig. Skrev att jag hade svårt att tro att det är LW ensamt som skriker så pass, men nu med HD i bilden så kanske det ljusnar?! (Har väldigt svårt att se den händelsekedja som ger detta katastrofala resultat).

Sen att SH.Holms skriver som hen gör och överdramatiserar med stora ord, det filtrerar jag i alla fall bort. Men att jag skulle smutskastat LW som hen beskriver tycker jag var tråkigt. Jag vet (fått höra) tråkiga saker, men det är inget som borde/ska leda till ett mord, även om det finns en motivbild där, så tycker jag den redan återspeglas i LW och SD:s förhållande och inte behöver exponeras här.

Eftersom du hakat upp dig på det där skriket: Hur förklarar du det med din pundarteori?
Citera
2019-09-04, 21:34
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men varför skulle SD inse att spelet nog var över just denna tis morgon? 15 månader efter dådet. Allt hans geocatchande/bloggande/sätt att leva etc tyder väl på att han kände sig hyffsat trygg.
En ren gissning som jag tror inte ligger långt från sanningen.
Telefonavlyssning. HD kanske sätter press på SD att avslöja allt. SD ger uttryck för att om han avslöjas kommer han att ta med barnen in i döden för att de inte ska behöva lida. Det kan vara tillräckligt.
Citera
2019-09-04, 21:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men varför skulle SD inse att spelet nog var över just denna tis morgon? 15 månader efter dådet. Allt hans geocatchande/bloggande/sätt att leva etc tyder väl på att han kände sig hyffsat trygg.

Kanske för att det stod poliser utanför dörren när han öppnade som ville gripa honom för mord....

Det var nog hur han skulle reagera på den nyuppkomna situationen som oroade polisen.
Better safe than sorry.
Citera
2019-09-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Kanske för att det stod poliser utanför dörren när han öppnade som ville gripa honom för mord....

Det var nog hur han skulle reagera på den nyuppkomna situationen som oroade polisen.
Better safe than sorry.
Hans ex reagerade ju med våldsamt motstånd och en massa galande. Hade han gjort det så blir det ju lite värre följder kanske.
Citera
2019-09-04, 21:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men får man inte brev om någon slags inställan?
Tyckte jag läste att han inte kommit till förhör men jag kanske har drömt.

Nej, så är det inte alltid - att man får en inställan genom brev eller telefon. Vanligt är faktiskt att misstänkta få besök av polisen, i första taget vill ju polis göra ett sådant besök i hemmet civilklädda om det går, pga. integritetsskäl.
Citera
2019-09-04, 21:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Telefonavlyssning. HD kanske sätter press på SD att avslöja allt. SD ger uttryck för att om han avslöjas kommer han att ta med barnen in i döden för att de inte ska behöva lida. Det kan vara tillräckligt.

Kan mycket väl vara så.
Span hade kanske avslöjat vad SD uttryckt att han kunde tänkas göra om han greps.
Citera
2019-09-04, 21:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hans ex reagerade ju med våldsamt motstånd och en massa galande. Hade han gjort det så blir det ju lite värre följder kanske.

Precis.
Det som jag dock har lite svårt att få ihop är varför hon reagerar så enormt trots att hon troligen redan visste att SD gripits dagen före.
Det borde ju trots allt inte kommit som en blixt från klar himmel att personer i fam.D blir gripna.

Men på något sätt måste hon hoppats/trott/förväntat sig att hon skulle gå fri.
Citera
2019-09-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kanske var just på grund av att barnen befann sig hos SD som polisen valde att gå in med insatsstyrka?

Just precis såklart det ”hänt” något som orsakade stormen, varför annars en specialstyrka helt plötsligt men inte tidigare?
Men med tanke på hans skådespelartalanger så undrar jag om
han såg någon vinning med det?
Citera
2019-09-04, 21:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Man får väl hoppas att insatsstyrkan hade hjälmar på sig så de slapp bli knoggnuggade.

(Jag vet att det inte är något lustigt med situationen men kunde inte hjälpa mig. Har läst en del komiska inlägg här och de har faktiskt varit lite avväpnande och hjälpt i sorgen.)
Ja, det är väl just i sådana här situationer man brukar säga att det är svårt att veta om man skall skratta eller gråta. Eller kanske skrikgråta som Mats Alm gjorde i TV.

Vet någon förresten om Leif GW Persson har uttalat sig efter den här senaste händelseutvecklingen, han verkar ju enligt tidigare uttalanden ha rätt bra insyn i ärendet. Minns att han i juni 2018 sade att det med 70-80 procent sannolikhet var SD som var gärningsmannen, men undrar vad han säger nu när man har höjt misstankarna till "sannolika skäl"?
Citera
2019-09-04, 21:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

/.../

Den andra bron han fotade denna dag - 4 dagar före mordet på LW - är föremål för dagens myst samt väcker frågan huruvida mordet redan här kan ha börjat planeras:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/4eb352e2-ff62-4905-961c-8a06f0238d9c.jpg

*
Fetad text: avses här hänglåset i bildens mitt, med datumet: 5/9 - 14? - Var kommer 9:an in i så fall?

En logisk filur som mgm gillar säkert ö h t att skapa myster med små matematikgåtor som ledtrådar.
Citera
2019-09-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock

Ja måhända i ett sånt fall/utifrån såna premisser. Men tycker att det nog bara då skulle öka risken för att någon kom till skada genom stormning/inbrytning. Och genom att först skrika ut närvaron medelst megafon.
Sånt borde väl kunna stressa upp en labil person med tankar på att göra sig själv/andra illa?

Tror då (betydligt) mer på 'uppvisningsskälet'.
Men det där har vi nog debatterat tidigare. Polerna är där de är. Iaf tills vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av coli

Better safe than sorry.

Okidok, här bjuds det på omvänd slutledning i den högre skolan.👍 Så polisen känner oro över hur SD ska reagera om hans hus blir omringat av k-pistbeväpnade robocops så därför åker de dit och omringar hans hus och stormar sedan pga att de har omringat det.
För säkerhets skull. Ja har de våldsmonopol så har de väl även tolkningsdito.
Citera
2019-09-04, 21:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Gyllensvinet plockades också in av
insatsstyrkan. Jag kommer inte ihåg
var hans barn befann sig vid det
tillfället.
Någon annan kommer kanske ihåg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera