Jag har en nära bekant som blev ”övergiven” av sin mamma när hon var i 3 års ålder och fick då (1950-talet) växa upp med sin pappa. Pappan studerade och därför fick hon mestadels bo med sin farmor och farfar. Även på senare år har hon exkluderats av sin mor (tex vad gäller kontakt, fördel för senare födda barn osv). Samma kvinna har ett stort bekräftelsebehov och det kan jag förstå med tanke på det tragiska som hände henne. Men det jag inte förstår är också hennes oerhörda självupptagenhet och ointresse för andras behov. Allt kretsar kring hennes utgångspunkt. HON och åter HON i alla lägen. Exempel: Någon har förlorat någon i dödsfall men det är mest synd om henne trots att de var flera år sedan hon förlorade någon. Inget intresse av vad barn och barnbarn gör utan bara utgångspunkt i henne själv. Oerhört stor vilt läggs vid det NEGATIVA. Spelar man fotboll och har roligt i en klubb och gemenskap och rörelse så lägger hon störst fokus på att man kan skada sig. Är det fantastiskt väder lägger hon fokus på att till helgen skulle det regna. Åker folk på semester, bor på hotell eller camping är det hemskt för vad gör de egentligen på sitt hotell eller i sin husvagn. Och alla restauranger som blommar upp i en sommarstad vad ska de vara bra för det är ju ändå för varmt att sitta där och vad det kostar att äta ute och bara sitta där och dricka öl går ju inte osv osv. Ger hon bort något kan man först tänka att det var fint gjort. Men när hon sedan nämner det för tionde gången att hon köpt den och visst var den fin och gärna talar om det för alla andra då tolkar jag det som att hon ger utifrån sig själv och inte med omtanke om den som får presenten. Kan någon här förklara för mig utifrån ett psykologiskt perspektiv hur man förhåller sig till en sån här människa? Beror allt detta på att hon lämnades som barn eller kan de ha andra orsaker? Hur hanterar man en sån här människa?