2019-09-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kan faktiskt lova att det är det som menas.
Och han är inte ensam om att undra. Speciellt när det finns många bevis mot saker i bibeln. Och vissa saker är sanna (mest platser och personer).

Jag skulle också satsa på det kortet om jag var tvungen men det är jag ju inte nu så länge författaren själv kan tala för sig.

Jag skulle hävda att det inte finns något som är fel i bibeln.
Citera
2019-09-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retinaculum
Jag skulle också satsa på det kortet om jag var tvungen men det är jag ju inte nu så länge författaren själv kan tala för sig.

Jag skulle hävda att det inte finns något som är fel i bibeln.
Det finns ju starka bevis mot skapelseberättelsen, syndafloden och fler saker.
När det kommer till moralen i bibeln så är det klurigare, då det är svårt att avgöra vad som är sann moral. Gud kan ju vara ond, t.ex.
Citera
2019-09-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevial
du kanske känner till skillnaden mellan humaniora och naturvetenskaper? den förstnämnda tolkar den senare förklarar. endast den senare använder siffror, för till förklaringsmodeller hör siffror och till tolkningsmodeller hör ord.

om du gillar siffror o naturvetenskap hoppas jag dock du är så pass införstådd i modern fysik att du vet att dess sen 24 år tillbaka mest genomarbetade teori för att sammanföra alla naturlagar innehåller en lång rad extra dimensioner utöver de synliga vi kan detektera o räkna på.

En tolkningsmodell är exakt likadan som en förklaringsmodell vilken dimension eller tidsålder du än rör dig i, den kan bara vara mer eller mindre utvecklad. Betydelsen kan vara exakt likadan oavsett om orden är olika formulerade. Så ja sanningen är alltid lika sann idag som imorgon som igår etc.......
Citera
2019-09-04, 18:29
Medlem
trevials avatar
Citat:
En tolkningsmodell är exakt likadan som en förklaringsmodell vilken dimension eller tidsålder du än rör dig i, den kan bara vara mer eller mindre utvecklad. Betydelsen kan vara exakt likadan oavsett om orden är olika formulerade. Så ja sanningen är alltid lika sann idag som imorgon som igår etc.......

då vill jag att du ”förklarar” storheten i Platons författarskap för mig, gärna i detalj utifrån kausala modeller som bygger på siffror.

sen kan du ”förklara” din senaste kärlek inför dig själv, gärna också i termer av kausalitet och siffror. var det hennes bh-storlek som triggade er kärlek? eller kanske hennes betyg eller skostorlek?
Citera
2019-09-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns ju starka bevis mot skapelseberättelsen, syndafloden och fler saker.
När det kommer till moralen i bibeln så är det klurigare, då det är svårt att avgöra vad som är sann moral. Gud kan ju vara ond, t.ex.

Det beror helt på hur du tolkar bibeln, du kanske har tolkat den helt fel och det visar sig att den är förenlig med allting som vetenskapen har att säga om jordens begynnelse och utveckling, bara för att du har valt att tolka den på ett sätt som du förstår den eller har hört andra tolka den och inte som bibeln själv menar.

I moralfrågan har du inget facit på samma sätt som med vedertagen vetenskap men du kan t.ex. förstå utan att veta vad moral är att döda människor besinningslöst för att du älskar att det sprätter blod är fel i alla tider, oavsett om moral är sant eller inte
Citera
2019-09-04, 18:44
Medlem
Citat:
då vill jag att du ”förklarar” storheten i Platons författarskap för mig, gärna i detalj utifrån kausala modeller som bygger på siffror.

sen kan du ”förklara” din senaste kärlek inför dig själv, gärna också i termer av kausalitet och siffror. var det hennes bh-storlek som triggade er kärlek? eller kanske hennes betyg eller skostorlek?

haha du är rolig förstår du inte att matematik är en enkel men exakt förklaringsmodell i jämförelse med storheten i platons författarskap eller det som orsakade förälskelse för mig senast? variablerna och definitionsmåtten som ingår i en förälskelse är ofantligt många fler än att beräkna kvantteori. Att ge sig in på det är som att räkna alla sandkorn som finns i alla stränder med sina egna händer det är såklart möjligt men ytterst opraktiskt eftersom det går att beräkna någorlunda
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-04 kl. 18:47.
Citera
2019-09-04, 18:53
Medlem
trevials avatar
Citat:
haha du är rolig förstår du inte att matematik är en enkel men exakt förklaringsmodell i jämförelse med storheten i platons författarskap eller det som orsakade förälskelse för mig senast? variablerna och definitionsmåtten som ingår i en förälskelse är ofantligt många fler än att beräkna kvantteori. Att ge sig in på det är som att räkna alla sandkorn som finns i alla stränder med sina egna händer det är såklart möjligt men ytterst opraktiskt eftersom det går att beräkna någorlunda

det börjar bli goddag-yxskaft i dina svar här.

du är medveten om att vetenskaperna har utvecklats sen antiken? de framstår idag som grova approximeringar.

alltså kan också religoner och det sätt vi tolkar andlighet på ha utvecklats sen antiken. idag är upplysningsbegreppet något som av många skiljs från världsreligionernas myter, även om de senare gav oss de första hermeneutiska nycklarna till ande.

alltså är bibeln mindre sann idag, än den var igår, då vårt sanningskriterium ökat.
Citera
2019-09-04, 19:05
Medlem
Citat:
det börjar bli goddag-yxskaft i dina svar här.

du är medveten om att vetenskaperna har utvecklats sen antiken? de framstår idag som grova approximeringar.

alltså kan också religoner och det sätt vi tolkar andlighet på ha utvecklats sen antiken. idag är upplysningsbegreppet något som av många skiljs från världsreligionernas myter, även om de senare gav oss de första hermeneutiska nycklarna till ande.

alltså är bibeln mindre sann idag, än den var igår, då vårt sanningskriterium ökat.

Fast nu har du inte riktigt rätt igen, vetenskapen har alltid framstått som grova approximeringar och exakta beräkningar av någon i historien beroende på vems perspektiv du väljer att utgå ifrån. religionen har inte utvecklats alls mer sen antiken då kan man likaväl säga att religionen har regresserat eftersom många av åsikterna som fanns då finns idag också och vice versa. Mycket av det som platon har sagt idag gäller ju fortfarande och undervisas om i universitet. haha. Sanningen är alltid samma oavsett om den är mer eller mindre utvecklad. Sanningskriterium har sannerligen ökat om det menas med att sanningen behöver vara mycket mer välutvecklad idag än på den tiden utbildning inte fanns.
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-04 kl. 19:12.
Citera
2019-09-04, 19:13
Medlem
trevials avatar
Citat:
Fast nu har du inte riktigt rätt igen, vetenskapen har alltid framstått som grova approximeringar och exakta beräkningar av någon i historien beroende på vems perspektiv du väljer att utgå ifrån. religionen har inte utvecklats alls mer sen antiken. Mycket av det som platon har sagt idag gäller ju fortfarande och undervisas om i universitet. haha. Sanningen är alltid samma oavsett om den är mer eller mindre utvecklad.

nej vi som läst humaniora läser verkligen inte bara Platon och bibeln på universiteten, även om dessa hermeneutiska juveler i vissa partier håller bra som ingångar till ämnet än idag.

vad humanister och filosofer läser idag kan du kika i kursbeskrivningarna för att se. Vad andligt intresserade människor har sin uppmärksamhet riktad mot idag kan du googla begreppet nonduality för att ta reda på.
Citera
2019-09-04, 19:24
Medlem
Citat:
nej vi som läst humaniora läser verkligen inte bara Platon och bibeln på universiteten, även om dessa hermeneutiska juveler i vissa partier håller bra som ingångar till ämnet än idag.

vad humanister och filosofer läser idag kan du kika i kursbeskrivningarna för att se. Vad andligt intresserade människor har sin uppmärksamhet riktad mot idag kan du googla begreppet nonduality för att ta reda på.

Ja och vad dom fokuserar på idag bygger på gårdagens premisser och sådant som har funnits tidigare, men som då var mindre utvecklat eller utforskat. finns inget nytt under solen ty sanningen är alltid samma.
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-04 kl. 19:27.
Citera
2019-09-04, 19:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Hur visar det att religion har utvecklats?

Påståendet var väl att vetenskapen i motsats till religionen har utvecklats?
Citera
2019-09-04, 19:33
Medlem
trevials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur visar det att religion har utvecklats?

Påståendet var väl att vetenskapen i motsats till religionen har utvecklats?

vår ingång till andlighet har utvecklats.

de gamla världsreligionernas ingång till ande har varken utvecklats eller gått bakåt, de har bara stått stilla.

men relativt vår nuvarande ingång framstår de som trånga, liksom gammal vetenskap är grov jämfört med ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in