• 1
  • 2
2019-09-04, 14:30
Medlem
Har fått en killer (Edit menar kille, haha) efter mej som verkar besatt av mej. Tror han vill ha vänskap. Jag träffade honom under lite märkliga omständigheter och gjorde tydligen misstaget att va vänlig mot honom.

Han har givetvis nån form av psykiatrisk problematik. Och möjligtvis något missbruk, men de kan jag inte säga med säkerhet. De här kan mycket väl sluta illa för någon. Och jag vet inte hur mycket detaljer jag ska gå in på.

Frågan är hur man ska göra? Nu undrar jag rent vetenskapligt? Vad funkar? Han är ju människa han också, så ska man prata med en sån person? Eller blir de värre? Eller är de mer provocerade att bli ignorerad osv?

Tacksam för svar!
Citera
2019-09-04, 14:33
Medlem
Polisanmäl och undvik.
Citera
2019-09-04, 14:45
Medlem
Vetenskapligt? Du menar väl socialt
Citera
2019-09-04, 14:47
Medlem
Jag är inte riktigt den oroliga typen och brukar aldrig va rädd för folk. Men jag inser ju att detta inte är bra. Jag har ju ingen aning om hur rubbad han är heller...

Jag pallar inte att ha nån dåre efter mej i åratal jag har hört talas om sånt också.
Senast redigerad av Ki 2019-09-04 kl. 14:55.
Citera
2019-09-04, 14:47
Medlem
Nu finns det ju olika former av stalker.

Verkar besatt av dig hur?

Är han beundrande av dig - Stalker.
Så grattis du har fått ett fan som beundrar dig & i sitt beundrande av dig beter han sig av vad du uppfattar som konstigt.
Inte nödvändigtvis kär eller önskar någon form av fysisk kontakt med dig.
Däremot verkar det vara vanligt att bara vilja ha någon som representerar det "fantastiska"
Dvs istället för att beundra någon på instagram så är du föremålet och representerar något fullständigt verkligt för personen.

Som sagt det finns olika stalkers och av vad du berättat än så länge är det helt omöjligt att avgöra vilken sort du har
Citera
2019-09-04, 14:49
Medlem
Tips om man har en stalker

SVARA INTE PÅ NÅGRA KONTAKTFÖRSÖK

stalkern kommer gradvis mer och mer provocera dig, anklaga dig, chockera dig på olika sätt så du känner att du "måste" svara och försvara dig. Det är deras taktik. Men stå emot det.

Blocka människan från allt och alla.

En stalker kommer då kontakta dina vänner, arbetsgivare, arbetskamrater så de kan hålla koll på dig åt dem. Men berätta för folk att du är utsatt för stalkning och av vem så ingen ger info om dig.

Sedan tröttnar de och hittar en annan att stalka.....

Det är det enda som funkar
Citera
2019-09-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vetenskapligt? Du menar väl socialt

"Sosial vetenskapligt" kanske?

Jag vill att de ska finnas vetenskapligt stöd. Kollade på google scholar efter olika typer av motiv osv.
Senast redigerad av Ki 2019-09-04 kl. 14:54.
Citera
2019-09-04, 14:57
Medlem
Be någon killpolare att skrämma upp han.
Citera
2019-09-04, 15:01
Medlem
Strongwomans avatar
Ignorera honom. En stalker vill få reaktioner och uppmärksamhet så det spelar ingen större roll vad du säger/skriver till honom. Anmäl direkt om han blir det minsta hotfull vare sig det är i ord eller handling.
Citera
2019-09-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Nu finns det ju olika former av stalker.

Verkar besatt av dig hur?

Är han beundrande av dig - Stalker.
Så grattis du har fått ett fan som beundrar dig & i sitt beundrande av dig beter han sig av vad du uppfattar som konstigt.
Inte nödvändigtvis kär eller önskar någon form av fysisk kontakt med dig.
Däremot verkar det vara vanligt att bara vilja ha någon som representerar det "fantastiska"
Dvs istället för att beundra någon på instagram så är du föremålet och representerar något fullständigt verkligt för personen.

Som sagt det finns olika stalkers och av vad du berättat än så länge är det helt omöjligt att avgöra vilken sort du har

Ok, för att jag vill få de av hjärtat. Samt att någon kanske vet vad handlar om. Funderar på att kontakta en psykolog. Eller en utredare eller något.

Hur som helst:

Han har anlitat byrån jag arbetar på. Och i den vändan så hade vi i vanlig ordning några möten. Senare sökte han mej flera tillfällen. Ställde överflödiga frågor osv. Men folk är olika. Vissa är mer nitiska än andra. En kvinna på jobbet sa att han stirrade på mej hela tiden under mötena. Något jag inte ens noterade. Jag upplevde honom som en rätt trevlig, hyfsat intelligent kille med en väldigt problematisk historia.

Efter ett tag ebbade de ut. Men då dök de plötsligt upp ett nytt ärende. Som jag i efterhand misstänker att han arangerade när han förstod att de inte skulle bli mer kontakt. Om så är fallet var de extremt utstuderat då han verkligen hade ett nytt ärende som va relaterat till de gamla.

Först tänkte vi att de va bäst om någon annan tog hand om kontakten. Men framför allt för att de skulle gå snabbt och för att han verkade så intresserad av att prata med den gammal konstellationen (där jag ingick). Men de va svårt att ordna vid just de tillfället. Och de är ju inte precis aktuellt att neka honom hjälp då han varit hos oss innan. Och på de stadiet va de dessutom inte sjukligt på något sätt.

Så de blev i alla fall några möten till med mej och minst två andra personer. Jag skulle säga kontakten va professionell, inte överdrivet vänlig eller personlig. Men hyfsat långdragen. Men de beror på att han har mycket frågor, och de är upp till honom om han lägga pengar på de, för att få klarhet i olika detaljer osv. Flera gånger påpekade folk att han verkad onormalt upptagen av mej. Men jag brukar inte notera sånt. Jag säger inte att de sexuellt men jag brukar aldrig fatta när kvinnor varit intresserade av mej heller.

Jag antar att han kände sej respekterad av mej eller nått. Jag bemötte honom som vem som helst och jag kan tänka mej att han inte är van vid att få ett "normalt bemötande".

En tid senare träffade jag på honom igen även detta måste va ett möte han arrangerat. Jag va på väg hem från en polare och träffade killen antingen full eller ner knarkad hängandes utanför porten. Skulle gissa på de senare eftersom han inte luktad överdrivet mycket alkohol. Skälvklar sa jag "Hej, hur är läget". Eller något sådant. Frågade om han vill ha pengar till en taxi. De skulle jag gjort vem fan de en var.

Sen drog de igång på allvar.. Först stötte vi på varandra igen. Och jag insåg att de inte va en slump. Jag sa till honom att han fick han lägga ner. Han svara: "med va då".

Jag är inte en person som rädd för folk. Och han är antagligen van vid att folk har respekt för honom rent fysiskt. Dessutom är jag större än vad han är vilket betyder en del de också. Och i de läget tände jag till lite grann, och han backade. Vilket han antagligen inte gillade. Våldskapital är väll de han har och han vill inte bli slagen på fingrarna på de området.

Den senaste veckan dyker han upp i olika sammanhan, ringer (från olika nummer) och länger på när jag svarar. Jag ser honom stryka runt hör osv. Alltid när jag är skälv och ingen annan kan bevittna de. Nästa steg har jag ingen aning om. Finns ingenting att anmälan.

Nån som har en kvalificerad gissning om vad de handlar om? Är anhöriga möjliga mål?

Killen är i över 20 årsålder. De här går verkligen inte ihop i mitt huvud är killen fullblodspsykopat?
Senast redigerad av Ki 2019-09-04 kl. 16:24.
Citera
2019-09-04, 15:51
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Jag är inte riktigt den oroliga typen och brukar aldrig va rädd för folk. Men jag inser ju att detta inte är bra. Jag har ju ingen aning om hur rubbad han är heller...

Jag pallar inte att ha nån dåre efter mej i åratal jag har hört talas om sånt också.

Fråga vad problemet är, och om han har alla hästarna hemma.
Citera
2019-09-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undrarson
Tips om man har en stalker

SVARA INTE PÅ NÅGRA KONTAKTFÖRSÖK

stalkern kommer gradvis mer och mer provocera dig, anklaga dig, chockera dig på olika sätt så du känner att du "måste" svara och försvara dig. Det är deras taktik. Men stå emot det.

Blocka människan från allt och alla.

En stalker kommer då kontakta dina vänner, arbetsgivare, arbetskamrater så de kan hålla koll på dig åt dem. Men berätta för folk att du är utsatt för stalkning och av vem så ingen ger info om dig.

Sedan tröttnar de och hittar en annan att stalka.....

Det är det enda som funkar
Vem är en stalker och vem är inte det?

Men ja, man ska aldrig svara på kontaktförsök. Jag ingick relation med någon som kom under falskt konto och sedan varje gång jag blockerade honom sökte han upp mig någon annanstans. Irriterande att han ska ghosta mig nu. Antagligen ser han det som bevis emot mig att jag skriver några meddelanden och frågar om något han sagt att han ska använda emot mig (vilket jag sparat på smskonversation givetvis).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in