2019-09-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatoYouFOOL
Krångla inte till det. Träningavdelningen på flashback är som cancer. Bara en massa jävla stollar.

Två muskelgruppergrupper per pass. Kör tungt. 3 set per övning. Max 3 övningar. Vila en dag emellan.

Mage kan köras varje pass.

Svårare än så är det inte.

Du är en av stollarna om du tror att bara 9 set per muskelgrupp är det optimala.
Citera
2019-09-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Hej!

Kul att du vill komma igång.

Du räknar med en oerhörd volym ifall du ska få med allt det där på en dag.

Mitt förslag är att du kör tre set av samtliga övningar till failure varannan dag. Dagarna mellan behöver du lägga in benträning.

Exempelvis knäböj, utfall, jägarvila, tåhävningar etc.

Ang kosten: Lägg dig på 500kcal mer än du förbrukar totalt på en dag och ät 2g protein per kilo kroppsvikt. 2-300g kommer bara leda till hälsoproblem.

Hur ”biff” du kan bli kan ingen svara på men om du är helt färsk på styrketräning så kommer det bli markant skillnad. Förutsatt att du är konsekvent, tränar ordentligt, sköter kost & återhämtning.

Mvh

Tack för infon, jag har tränat gym men jag sluta nyligen då jag måste spara in lite tid om dagarna för tillfället. Det är därför jag köpte en sån, smidigt att köra hemma på morgonen. Jag träna ca 6 månader på gym seriöst. Sen så blev jag sjukt en månad och nu kör jag detta. Tanken är att kosten kommer jag sköta exemplariskt.
När jag träna gymma så tränade jag 5 gånger i veckan. Benlyft är något jag gör varje dag till exempel för att träna core. Så hur ofta kan man köra detta tro ?
Citera
2019-09-04, 13:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Jag har en sån att träna med, jag vill få maximal resultat.

Beror på vilken typ av muskler du vill ha. Generellt är det där för kalisteniska övningar där du enbart använder din egna kroppsvikt och då ska du köra set till max fram tills att du misslyckas, sen vila ordentligt och sen fortsätta, inte typ 4x15 eller något sånt där.

För att få större muskler kan du kombinera med att hänga på en vikt runt midjan vid dipslyft.

När du kör benlyft så rekommenderar jag att du lyfter benen över huvudhöjd.
Citera
2019-09-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror på vilken typ av muskler du vill ha. Generellt är det där för kalisteniska övningar där du enbart använder din egna kroppsvikt och då ska du köra set till max fram tills att du misslyckas, sen vila ordentligt och sen fortsätta, inte typ 4x15 eller något sånt där.

För att få större muskler kan du kombinera med att hänga på en vikt runt midjan vid dipslyft.

När du kör benlyft så rekommenderar jag att du lyfter benen över huvudhöjd.

Jag har tänkt att jag ska bli så rippad som möjligt. Tänkte köpa in en viktväst där jag sen kan öka min kropps vikt progressivt, tycker du det är någon bra plan? Sen så har jag tittat mycket på youtube och där finns det många intressanta träningsvideos när det kommer till pull up bars.

Tack för tipset, det har jag aldrig gjort. Vad är skillnaden med benen över huvudet?
Citera
2019-09-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Du är en av stollarna om du tror att bara 9 set per muskelgrupp är det optimala.

Det han rekommenderade är inte så bra, forskningen verkar peka på är det optimala antal set verkar vara 10-20 set per muskelgrupp och vecka och man ska också helst träna igenom kroppens muskelgrupper minst 2 gånger per vecka.
Citera
2019-09-04, 15:00
Medlem
Förslagsvis kan du köra nån form av push/pull split, köra 2 dar på raken vila en dag och repetera

Exempel

Dag 1
3-4 set Armhävningar
3-4 set Dips
3-4 set knäböj

Dag 2
3-4 set Chins
3-4 set Baksida axlar med band
3-4 set Kroppsviktsrodd med hjälp av bord om du har möjlighet, se länk

https://www.youtube.com/watch?v=OYUxXMGVuuU

Magövningar spelar ingen roll vilken dag du kör antar jag
Senast redigerad av Gulax 2019-09-04 kl. 15:05.
Citera
2019-09-04, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Förslagsvis kan du köra nån form av push/pull split, köra 2 dar på raken vila en dag och repetera

Exempel

Dag 1
3-4 set Armhävningar
3-4 set Dips
3-4 set knäböj

Dag 2
3-4 set Chins
3-4 set Baksida axlar med band
3-4 set Kroppsviktsrodd med hjälp av bord om du har möjlighet, se länk

https://www.youtube.com/watch?v=OYUxXMGVuuU

Magövningar spelar ingen roll vilken dag du kör antar jag

Tack, hade tänkt göra något sånt. Tänkte köra mage 6 gånger i veckan då jag förstått att man kan kötta magen lite extra än andra muskelgrupper.
Citera
2019-09-04, 16:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har tänkt att jag ska bli så rippad som möjligt. Tänkte köpa in en viktväst där jag sen kan öka min kropps vikt progressivt, tycker du det är någon bra plan?

Ärligt talat så vet jag inte i ditt fall, hört från vissa håll att det kan vara detrimentalt att köra kalisteniska övningar för mycket med vikter om man vill få maximal volym. Kolla på AthleanX på youtube, har för mig att han sa något om det.

Citat:
Tack för tipset, det har jag aldrig gjort. Vad är skillnaden med benen över huvudet?

Blir mer belastning helt enkelt och man får med lite av ryggen också. Många säger att man ska hålla ett chin-ups grepp över huvudet och lyfta benen hela vägen upp över huvudet den vägen för att få maximalt lyftmoment.
Citera
2019-09-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Har jag någonsin påstått någonting om ”optimalt” hit eller dit? Vi alla är inte slavar under träningsnarkomanin vet du. Vissa nöjer sig med att träna och få vettiga resultat utan att behöva viga våra liv åt gymmet. Det är därför träningsforat är som cancer på flashback. Är man inte värst och elit och ”optimerar” då är man skräp. Och strax blir man uppmästrad av någon av er jävla fjollor som ska börja tugga näringslära och så vidare. Så jävla tröttsamt.

Styrketräning är verkligen inte raketforskning hur gärna du än vill tro det.
Citera
2019-09-05, 10:20
Medlem
Den här kanalen har typ varenda övning som finns med kroppsvikten
https://www.youtube.com/user/fitnessclown/videos
Citera
2019-09-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatoYouFOOL
Har jag någonsin påstått någonting om ”optimalt” hit eller dit? Vi alla är inte slavar under träningsnarkomanin vet du. Vissa nöjer sig med att träna och få vettiga resultat utan att behöva viga våra liv åt gymmet. Det är därför träningsforat är som cancer på flashback. Är man inte värst och elit och ”optimerar” då är man skräp. Och strax blir man uppmästrad av någon av er jävla fjollor som ska börja tugga näringslära och så vidare. Så jävla tröttsamt.

Styrketräning är verkligen inte raketforskning hur gärna du än vill tro det.

Bara för att du inte ha den disciplin som krävs så är du bitter på oss andra som faktiskt tycker om att träna mkt.
Citera
2019-09-05, 22:27
Medlem
libbens avatar
Inga större fel i råden direkt beroende på hur träningsupplägget ser ut.

3 set t.ex. kan ju vara arbetsset. Jag räknar inte direkt mina uppvärmingsset i _min_ träningsfilosofi och då kan ändå mina uppvärminigsset vara tyngre de flesta folks max.

Däremot kanske det var lite förenklat att säga 2 muskelgrupper per pass och 3 övningar osv. Men i slutändan skulle de rådet ta en rätt långt ändå i träningsvärlden. Folk måste lära sig att slappna av lite mer och att optinoja inte leder till några fantastiska resultat dag 9 i ens träningskarriär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in