Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-04, 10:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Men vet vi när hon fyllde 15 och hur länge de haft kontakt?

Iaf vet inte jag. Du menar att om kontakten inleddes då hon var 14, men de sågs först när hon var 15? Svårt tänka mig att groominglagen gäller i det fallet.
Citera
2019-09-04, 10:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Frågan är om hon blev lika förvånad.
Tror inte hon fattar att något är galet med händelsen.
Hon kanske tom blir förbannad nu att polisen tagit honom.

Hon skrev på nätet att hon ville dö. Blev nog glad när polisen kom.
Citera
2019-09-04, 10:34
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Den så kallade groominglagen omfattar kontakt med barn under 15 år. Inte aktuellt i det här fallet.

Läste tyvärr en norsk sida och där är det under 16 år som gäller. I detta fall torde väl ändå hennes mentala ålder spela in, eller? Konstigt att man hävdar att barn på 15 år INTE är barn när helst det passar in i ens agendor. En femtonåring får knappt göra ett skit utan målsmans godkännande och skall försörjas av sina föräldrar tills de minst är 18 år. Varför om de INTE är barn?

https://www.overgrep.no/hva-er-grooming/
Citera
2019-09-04, 10:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Läste tyvärr en norsk sida och där är det under 16 år som gäller. I detta fall torde väl ändå hennes mentala ålder spela in, eller? Konstigt att man hävdar att barn på 15 år INTE är barn när helst det passar in i ens agendor. En femtonåring får knappt göra ett skit utan målsmans godkännande och skall försörjas av sina föräldrar tills de minst är 18 år. Varför om de INTE är barn?

En 15 åring har vissa rättigheter som en som är yngre inte har, bland annat så går denne ha sex med en vuxen karl utan att polisen kan göra något åt det.

Men det betyder även att denne även är straffmyndig
Citera
2019-09-04, 10:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

Det tror jag inte att det spelar någon roll. Inte lagtexten framme nu, men utifrån ett groominglagperspektiv tror jag inte att hennes funktionsvariation har betydelse. Däremot kan det ha betydelse vad gäller våldtäktsmisstankarna.
Citera
2019-09-04, 10:45
Medlem
Även om hon frivilligt åkt dit och säkert känt sig kär och pussats osv, så kan han omöjligt ha missat att hon har en funktionsvariant, det märks tydligt i hur hon både pratar och skriver och han har garanterat sett att han kan utnyttja denna tjej till vad han vill.
Är hon som en 7-8-åring är det inte ens säkert att hon vet vad sex egentligen är och innebär, mer än att hon sett folk på tv och därifrån förstått att pussande är mysigt.
Hon kan säkert till och med ha gått med på att ha sex från början, för att när det väl hamnar där ha insett att det inte alls är som på tv, det gör ont, är läskigt eller vad som helst.

Han, som har manipulerat och lurat denna tjej och fram till dess varit väldigt snäll och rar mot henne (för att få henne dit han vill), fortsätter då mot hennes vilja och våldtar henne.
Något som i så fall troligtvis skett mellan de lyckliga inläggen och ”jag vill dö”-inlägget.

Jag hoppas innerligt det inte är så och att inget skett mot hennes vilja och att hon inte på något sätt blivit tvingad till saker, men det är tyvärr inget ovanligt scenario med människor som har intellektuellt nedsatt funktion. De blir lurade och utnyttjade på alla möjliga sätt, för att de ofta är väldigt naiva och godtrogna och dessutom har svårt att säga nej.
Jag har jobbat inom LSS i flera år och sett hur sårbar en människa kan vara och hur många det finns som medvetet utnyttjar detta. Inte enbart sexuellt, det kan vara vad som helst, att utnyttja någon som chaufför, låta någon köpa saker åt en och så vidare.
Vidrigt, men det finns människor till allt och som inte har ett uns skam eller samvete i kroppen.
Citera
2019-09-04, 10:45
Medlem
Titianas avatar
"Enligt mamman i det familjehem där 15-åringen bor hjälpte familjen själv polisen genom eget detektivarbete på nätet.

– Vi fick reda på en adress i Gävle och förstod att det var han eftersom vi visste att hon hade åkt åt det hållet. Vi tipsade polis och de som var ute och sökte, berättar hon"

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-forsvunna-flickan-hittad/

Vet inte om läsa flashback räknas till detektivarbete. Tragisk familjehemskärring som försöker ta åt sig äran av att flickan blev funnen. Borde skämmas ordentligt.
Citera
2019-09-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Det kan vara att flickan är väldigt vårdkrävande, och någon behöver ha koll på henne 24/7. Det kan vara fråga om ett sk förstärkt familjehem eller en behandlingsfamilj. Det vill säga det finns alltid någon vuxen hemma som kan ge ”vård”, och får betalt för det. Ibland har ungdomen hamnat i dåligt sällskap och man behöver helt enkelt flytta på vederbörande rent geografiskt. Hennes biologiska föräldrar behöver med andra ord inte vara olämpliga. Det blir en svensk lösning, samhället ordnar skattefinansierad omvårdnad.

Om hon placerats där för att hon är krävande och behöver tillsyn 24/7 då borde de inte släppt henne ensam till skolgården, rent logiskt sett, eller?
Inte att jag vill skuldbelägga någon, för detta är säkert ett resultat av hennes funktionshinder, förmodligen hade hon väl kontakt med den här killen sedan tidigare, så att hon får för sig att dra till honom är nog ett icke-genomtänkt beslut från hennes sida.
Men om man behöver flytta sitt barn geografiskt p.g.a dåligt sällskap så skulle iaf inte jag som förälder låta mitt barn placeras i familjehem, utan jag skulle flytta med mitt barn. Visst det kan bli problem med jobb och liknande....men barnets välmående är väl viktigast?
Jag tror att jag bara grubblar, tänker och analyserar nu.... så det kan vara dravel från mitt håll. Men som förälder funderar iaf jag automatiskt på orsaken till familjehemsplacering...
Citera
2019-09-04, 10:51
Medlem
Ok, hon har hittats vid liv, oskadd. Happy ending. Och alla levde lyckliga i alla sina dagar!

Äh...en deprimerad, infantil 15-åring rymmer till en helt vanlig hazar på 80 IQ och ännu fler miljoner kr skattepengar slösas på hazarer för att "rädda henne", men vad har åstadkommits?
15-åringen mår nog värre än nånsin, inte pga hazarens kyssar och penetreringar utan pga uppståndelsen. Hazaren kommer inte utvisas utan han kommer snart vara ute i friheten igen och bli till en ännu större belastning för samhället.
Flickan kommer rymma fler gånger från den efterblivna fostermamman och biologiska skräpmorsan och förr eller senare begå självmord.

När det gäller såna här fall så är det bästa att sterilisera henne så hon inte ploppar ut fler samhällsbelastningar. Sen är det bara att låta henne knulla hur många hazarkukar hon vill, om det är det som gör henne lycklig.
Citera
2019-09-04, 10:54
Förlåt en oinsatt i juridik - men vad är det denne afghan skall åtalas för egentligen? Är det kartlagt att de ens idkat någon form av sexuellt umgänge? Även om tjejen har en funktionsnedsättning, så tog hon ju sig till honom via tåg, etc frivilligt. Att man kan tycka att afghanen handlat moraliskt fel, och tänkt med kuken, kan han väl knappast åtalas för?
Citera
2019-09-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
"Enligt mamman i det familjehem där 15-åringen bor hjälpte familjen själv polisen genom eget detektivarbete på nätet.

– Vi fick reda på en adress i Gävle och förstod att det var han eftersom vi visste att hon hade åkt åt det hållet. Vi tipsade polis och de som var ute och sökte, berättar hon"

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-forsvunna-flickan-hittad/

Vet inte om läsa flashback räknas till detektivarbete. Tragisk familjehemskärring som försöker ta åt sig äran av att flickan blev funnen. Borde skämmas ordentligt.

Haha, det är alltid lika underhållande när folk tar åt sig äran av andras arbete. Själv skrev jag ett par halvkorkade inlägg i tråden igår och känner mig nu som lite av en hjälte faktiskt.

Att MS-media inte skulle nämna FB även om tanten sagt det är ju rätt givet.
Citera
2019-09-04, 11:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Förlåt en oinsatt i juridik - men vad är det denne afghan skall åtalas för egentligen? Är det kartlagt att de ens idkat någon form av sexuellt umgänge? Även om tjejen har en funktionsnedsättning, så tog hon ju sig till honom via tåg, etc frivilligt. Att man kan tycka att afghanen handlat moraliskt fel, och tänkt med kuken, kan han väl knappast åtalas för?

Han är ju misstänkt för att ha hållit henne kvar mot hennes vilja (människorov) och tvingat på sig henne (våldtäkt). Om han har gjort det kan han bli åtalad och fälld.

Men notera misstänkt. Vi vet ju inte. Utredningen får väl visa.

Är det så att hon har en begåvningsstörning och MGM borde ha insett det kan han dömas för våldtäkt även om det var ”frivilligt” från hennes sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in