Citat:
Ursprungligen postat av
flesh-flute
Det kan vara att flickan är väldigt vårdkrävande, och någon behöver ha koll på henne 24/7. Det kan vara fråga om ett sk förstärkt familjehem eller en behandlingsfamilj. Det vill säga det finns alltid någon vuxen hemma som kan ge ”vård”, och får betalt för det. Ibland har ungdomen hamnat i dåligt sällskap och man behöver helt enkelt flytta på vederbörande rent geografiskt. Hennes biologiska föräldrar behöver med andra ord inte vara olämpliga. Det blir en svensk lösning, samhället ordnar skattefinansierad omvårdnad.
Om hon placerats där för att hon är krävande och behöver tillsyn 24/7 då borde de inte släppt henne ensam till skolgården, rent logiskt sett, eller?
Inte att jag vill skuldbelägga någon, för detta är säkert ett resultat av hennes funktionshinder, förmodligen hade hon väl kontakt med den här killen sedan tidigare, så att hon får för sig att dra till honom är nog ett icke-genomtänkt beslut från hennes sida.
Men om man behöver flytta sitt barn geografiskt p.g.a dåligt sällskap så skulle iaf inte jag som förälder låta mitt barn placeras i familjehem, utan jag skulle flytta med mitt barn. Visst det kan bli problem med jobb och liknande....men barnets välmående är väl viktigast?
Jag tror att jag bara grubblar, tänker och analyserar nu.... så det kan vara dravel från mitt håll. Men som förälder funderar iaf jag automatiskt på orsaken till familjehemsplacering...