2019-08-30, 21:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
För all del, själv litar jag inte på något EU hittar på.

Aspartam fanns ganska länge innan EU bildades. Det enda vettiga jag anser att EU har bidragit med är just EFSA och sina livsmedelskontroller.
Citera
2019-08-31, 07:30
Medlem
Varför detta tjat om aspartam? Ett flertal andra, mindre ”kontroversiella” sötningsmedel används idag. Sucralose och stevia för att nämna ett par.

Det finns studier som tyder på att sötningsmedel triggar dopamin hårdare än socker och därmed kan tänkas vara mer beroendeframkallande än socker. Har man lite självdisciplin så är det givetvis att föredra att minska sockerkonsumtionen genom sockerfria substitut om man inte tänker sluta med söta drycker helt.
Citera
2019-08-31, 19:34
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Personligen kan jag inte påstå att jag kan känna skillnad på ex vanlig Coca-Cola och Coca-Cola Zero. Gör du det? I ett blindtest? Om man, som jag, inte direkt känner skillnad, varför ska man då INTE välja det sockerfria alternativet. Socker i större mängder har väldokumenterade hälsonackdelar, och innehåller mycket kalorier. Sockerfria alternativ har ingen negativ påverkan på hälsan.

Kan man inte skilja på asbest och aspartam bör man inte ha en åsikt i ämnet.

"Herp Derp kemikalier" är inget argument om du inte kan visa att de aktuella kemikalierna är onyttiga.

Öh ja, duktigt!
Jag kan inte dricka vanlig cola, mår illa av blotta tanken, man får en hemsk beläggning på tänderna, o man riktigt känner hur mycket socker den innehåller.
Zero kan man dricka med gott samvete!

Jag är tacksam över konstsötade drycker, då kan man njuta,utan att behöva få i sig onödiga kalorier.
Citera
2019-09-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Öh ja, duktigt!
Jag kan inte dricka vanlig cola, mår illa av blotta tanken, man får en hemsk beläggning på tänderna, o man riktigt känner hur mycket socker den innehåller.
Zero kan man dricka med gott samvete!

Jag är tacksam över konstsötade drycker, då kan man njuta,utan att behöva få i sig onödiga kalorier.

Samma här, föredrar sockerfri läsk (gärna Pepsi Max) alla dagar i veckan. Vanlig Pepsi/Coca-Cola med socker blir man alldeles klibbig av i hela munnen när man dricker. Mycket otrevligt och ofräscht.
Citera
2019-09-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Exakt därför många E produkter är skadliga.

E-nummer är inte skadliga. Ett helt vanligt ägg eller banan innehåller massa E-nummer.
Citera
2019-09-01, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Jag har också funderat över detta. Socker är naturligt och ehuru det kan påverka både tänder och övrigt välmående så måste väl det vara bättre än läskeblask innehållandes kemikalier. Någon berättade att sockerfri läsk innehåller asbest. Vem väljer att dricka asbest!?

Vanlig Coca-Cola med socker innehåller också kemikalier.

Du får i dig kemikalier i varenda måltid du äter. Här är innehållslistan i en vanlig banan:

https://jameskennedymonash.files.wor...-poster-4.jpeg
Citera
2019-09-01, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BASEDGOD
Folk vill hemskt gärna vara "nyttiga" och undvika socker till varje pris. Samtidigt som de äter chips och dipp såklart

Chips och dipp och sockerfri läsk är åtminstone nyttigare än chips och dipp och sockerläsk.
Citera
2019-09-01, 11:38
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bliik
Samma här, föredrar sockerfri läsk (gärna Pepsi Max) alla dagar i veckan. Vanlig Pepsi/Coca-Cola med socker blir man alldeles klibbig av i hela munnen när man dricker. Mycket otrevligt och ofräscht.

Det är som att säga att du föredrar att borsta munnen med en kuk och sperma för tandkräm känns frätande och beskt.

Kan säga att du har ett par konstiga inlägg här i tråden, mår du bra? Äter du den banan du posta förresten? Var kan man få tag på en banan som besprutats med färgämne för att få den se mer gul ut?
Citera
2019-09-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Det är som att säga att du föredrar att borsta munnen med en kuk och sperma för tandkräm känns frätande och beskt.

Kan säga att du har ett par konstiga inlägg här i tråden, mår du bra? Äter du den banan du posta förresten? Var kan man få tag på en banan som besprutats med färgämne för att få den se mer gul ut?

Det är du som inte mår bra om du jämför sockerfri läsk med oralsex.

Bananen är inte besprutad med färgämne. Det är en helt vanlig banan.
Citera
2019-09-01, 16:40
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrreversible
Sockerfri läsk innehåller inte asbest, den sötas med aspartam som är helt ofarligt. Anledningen till att man dricker sockerfri läsk är för att man inte vill få i sig den sinnessjuka mängden socker som är i vanlig läsk, eftersom det leder till fetma och diabetes.

Alla är inte överens i denna fråga.

OnT/ Alla sötningsmedel smakar skräp.
Köper aldrig lightprodukter och kommer aldrig att göra det heller.
Citera
2019-09-04, 08:24
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bliik

Håller helt och hållet med!
Citera
2019-09-04, 08:28
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Alla är inte överens i denna fråga.

OnT/ Alla sötningsmedel smakar skräp.
Köper aldrig lightprodukter och kommer aldrig att göra det heller.

Aspartam är ”farligt” om man har problem med Fenylalanin.
För en frisk människa är detta inga problem.
Aspartam är MYCKET undersökt, och består av helt vanliga aminosyror som redan finns naturligt i mat.

Här kan du läsa lite: https://www.livsmedelsverket.se/livs...ookieSupport=1

Vore det så jävla farligt, vore jag redan död. Folk överdriver som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in