2019-08-28, 15:10
Medlem
zammas avatar
Varför köper människor den skiten? Det är ju inte gott. Vad är det som känns så hemsk med riktigt socker utan massa underliga bismaker?
Citera
2019-08-28, 15:13
Medlem
Folk vill hemskt gärna vara "nyttiga" och undvika socker till varje pris. Samtidigt som de äter chips och dipp såklart
Citera
2019-08-28, 15:17
Medlem
Bubba00s avatar
Jag har också funderat över detta. Socker är naturligt och ehuru det kan påverka både tänder och övrigt välmående så måste väl det vara bättre än läskeblask innehållandes kemikalier. Någon berättade att sockerfri läsk innehåller asbest. Vem väljer att dricka asbest!?
Citera
2019-08-28, 15:29
Medlem
lrreversibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Jag har också funderat över detta. Socker är naturligt och ehuru det kan påverka både tänder och övrigt välmående så måste väl det vara bättre än läskeblask innehållandes kemikalier. Någon berättade att sockerfri läsk innehåller asbest. Vem väljer att dricka asbest!?

Sockerfri läsk innehåller inte asbest, den sötas med aspartam som är helt ofarligt. Anledningen till att man dricker sockerfri läsk är för att man inte vill få i sig den sinnessjuka mängden socker som är i vanlig läsk, eftersom det leder till fetma och diabetes.
Citera
2019-08-28, 15:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Varför köper människor den skiten? Det är ju inte gott. Vad är det som känns så hemsk med riktigt socker utan massa underliga bismaker?

Personligen kan jag inte påstå att jag kan känna skillnad på ex vanlig Coca-Cola och Coca-Cola Zero. Gör du det? I ett blindtest? Om man, som jag, inte direkt känner skillnad, varför ska man då INTE välja det sockerfria alternativet. Socker i större mängder har väldokumenterade hälsonackdelar, och innehåller mycket kalorier. Sockerfria alternativ har ingen negativ påverkan på hälsan.

Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00

Kan man inte skilja på asbest och aspartam bör man inte ha en åsikt i ämnet.

"Herp Derp kemikalier" är inget argument om du inte kan visa att de aktuella kemikalierna är onyttiga.
Citera
2019-08-28, 15:31
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrreversible
Sockerfri läsk innehåller inte asbest, den sötas med aspartam som är helt ofarligt. Anledningen till att man dricker sockerfri läsk är för att man inte vill få i sig den sinnessjuka mängden socker som är i vanlig läsk, eftersom det leder till fetma och diabetes.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

"Herp Derp kemikalier" är inget argument om du inte kan visa att de aktuella kemikalierna är onyttiga.

Just ja, aspartam hette det visst. Ber om ursäkt.
Citera
2019-08-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BASEDGOD
Folk vill hemskt gärna vara "nyttiga" och undvika socker till varje pris. Samtidigt som de äter chips och dipp såklart

Ja? Och du får mindre socker och kcal i dig genom att dricker sockerfri läsk till chips och dipp.
Så "folk" är mer nyttiga genom att kompensera onyttigt med icke-onyttigt.
Citera
2019-08-28, 15:32
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Personligen kan jag inte påstå att jag kan känna skillnad på ex vanlig Coca-Cola och Coca-Cola Zero. Gör du det? I ett blindtest? Om man, som jag, inte direkt känner skillnad, varför ska man då INTE välja det sockerfria alternativet. Socker i större mängder har väldokumenterade hälsonackdelar, och innehåller mycket kalorier. Sockerfria alternativ har ingen negativ påverkan på hälsan.

Ja det gör jag. Ett ex trodde mig inte så hon gjorde ett blind test. Tycker det är rejäl skillnad i smak.
Citera
2019-08-28, 15:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Ja det gör jag. Ett ex trodde mig inte så hon gjorde ett blind test. Tycker det är rejäl skillnad i smak.

OK, då är väl svaret på din TS följande.

1. Vissa känner ingen smakskillnad. Då är det naturligt att välja sockerfritt.

2. Vissa är överviktiga, har andra problem med vikten, hälsan eller har metabola syndromet. Vill man då dricka läsk är det hål i huvudet att välja sockerläsk.

3. Vissa känner skillnad, men väljer av hälso- eller viktskäl ändå sockerfritt.
Citera
2019-08-28, 15:34
Medlem
Lightläsk som t.ex. Cola Zero (för att inte tala om FunLight-saft!!) är ju Guds gåva till mänskligheten. Obeskrivligt mycket socker i vanlig läsk (och juice, saft med mera).
Citera
2019-08-28, 15:35
Medlem
Sockerfri är väl egentligen värre till och med.
Citera
2019-08-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Sockerfri är väl egentligen värre till och med?

I vilken mening?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in