• 1
  • 2
2019-09-03, 19:19
Medlem
Hejsan, jag har precis börjat läsa lite om Day Trading (aktier).

Till er som är day traders och som är pålästa, vilken aktiemäklare använder ni?
Avanza, Nordnet, Nordea...
Varför använder ni just den? Vilken aktiemäklare är bäst för någon som har precis börjat och som har en portfolio på 50.000-150.000kr?

Vilken handelsplattform använder ni er av i Sverige? Varför just den?
Har tittat på massa youtube videos och sett att de flesta använder TD Ameritade - Thinkorswim. Kan man använda den i Sverige för day trading eller inte (i så fall, vilken är den mest lika plattform man kan använda i Sverige?)?

Tacksam för alla svar. MVH Zarkovic.

PS. detta är mitt första inlägg
Citera
2019-09-03, 19:22
Bannlyst
Ca 3% lyckas. Känner du dig lyckligt lottad att anta utmaningen? 80% på den stora börsen och 20% av kapitalet på den lilla blyga chansen
Citera
2019-09-03, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Ca 3% lyckas. Känner du dig lyckligt lottad att anta utmaningen? 80% på den stora börsen och 20% av kapitalet på den lilla blyga chansen
Precis, någon måste förlora för att någon ska vinna.
Citera
2019-09-03, 19:47
Medlem
Citat:
Precis, någon måste förlora för att någon ska vinna.
Känner folk som daytradade för några år sedan då allt pekade uppåt.
Idag hör man inte mycket från dessa personer.
Skulle inte rekommendera daytrading, bara c:a 3 - 4 % som lyckas.
Citera
2019-09-03, 19:47
Medlem
För få bra utbud så är det IB som gäller alternativt SAXO, vill man ha lite hävstång IG och CMC.
Citera
2019-09-03, 20:03
Medlem
Fistpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH

Vi har även påståendet att 90% av alla daytraders förlorar 90% av sitt kapital inom 90 dagar.

TS, vad skulle du handla med för instrument och hur skulle du beskriva din ’edge’?

Daytrading är möjligt men man kommer inte ifrån att trend är en funktion av tid. Jag skulle nog inte daytradea något annat än högvolatila aktier från den korta sidan (där typ all statistisk edge finns) och aldrig utan statistiskt underlag för mina trades.

Beroende på hur du tänker handla hade jag försäkrat mig om att du enkelt kunde låna aktier att blanka.
Senast redigerad av Fistpump 2019-09-03 kl. 20:09.
Citera
2019-09-03, 22:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zarkovic
Hejsan, jag har precis börjat läsa lite om Day Trading (aktier).

Till er som är day traders och som är pålästa, vilken aktiemäklare använder ni?
Avanza, Nordnet, Nordea...
Varför använder ni just den? Vilken aktiemäklare är bäst för någon som har precis börjat och som har en portfolio på 50.000-150.000kr?

Vilken handelsplattform använder ni er av i Sverige? Varför just den?
Har tittat på massa youtube videos och sett att de flesta använder TD Ameritade - Thinkorswim. Kan man använda den i Sverige för day trading eller inte (i så fall, vilken är den mest lika plattform man kan använda i Sverige?)?

Tacksam för alla svar. MVH Zarkovic.

PS. detta är mitt första inlägg
Ditt inlägg ger inte direkt intrycket av att du handlat vidare aktivt under någon speciellt lång tid, varför jag inte kan förstå varför du ska ge dig in i intradagshandel?

Vanligast bland traders är för övrigt en infrontterminal.
Citera
2019-09-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ditt inlägg ger inte direkt intrycket av att du handlat vidare aktivt under någon speciellt lång tid, varför jag inte kan förstå varför du ska ge dig in i intradagshandel?

Vanligast bland traders är för övrigt en infrontterminal.

Jag har inte handlat alls, först vill jag lära mig grunderna och teknisk analys (se mönster, använda mig av indikatorerna så som resistance and support lines, vwap, rsi, ichimoku cloud, ttm, många fler och se vilka som passar just mig) efter det så hade jag tänk mig att handla ett par månader med papers pengar, de flesta plattforms erbjuder det. När jag känner mig redo, då kommer jag börja handla med riktiga pengar.
Vill lära mig grunderna, strategi, disciplin och främst av allt ha tålamod.

Tycker du att infront är den bästa plattformen som man kan använda sig av i Sverige?

Tack för ditt svar.
Citera
2019-09-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistpump
Vi har även påståendet att 90% av alla daytraders förlorar 90% av sitt kapital inom 90 dagar.

TS, vad skulle du handla med för instrument och hur skulle du beskriva din ’edge’?

Daytrading är möjligt men man kommer inte ifrån att trend är en funktion av tid. Jag skulle nog inte daytradea något annat än högvolatila aktier från den korta sidan (där typ all statistisk edge finns) och aldrig utan statistiskt underlag för mina trades.

Beroende på hur du tänker handla hade jag försäkrat mig om att du enkelt kunde låna aktier att blanka.

Min edge hade varit användning av de olika indikatorerna som finns (resistance and support lines, vwap, rsi, mcad, ttm, ichimoku cloud...). Har inte planerat att bara börja handla direkt med riktiga pengar. När jag känner mig redo och när jag har lärt mig hur de indikatorerna fungerar tillsammans då ska jag börja handla med riktiga pengar. Målet för det första året är att hålla sig på + - noll.

Tack för ditt svar.
Citera
2019-09-04, 11:57
Medlem
Citat:
Jag har inte handlat alls, först vill jag lära mig grunderna och teknisk analys (se mönster, använda mig av indikatorerna så som resistance and support lines, vwap, rsi, ichimoku cloud, ttm, många fler och se vilka som passar just mig) efter det så hade jag tänk mig att handla ett par månader med papers pengar, de flesta plattforms erbjuder det. När jag känner mig redo, då kommer jag börja handla med riktiga pengar.
Vill lära mig grunderna, strategi, disciplin och främst av allt ha tålamod.

Tycker du att infront är den bästa plattformen som man kan använda sig av i Sverige?

Tack för ditt svar.

Infront kostar som bas typ 220€ mån, vill du ha alla moduler / tillägg typ uppe i 1500€ i mån. Vill du även ha alla börsers live data referens data ytterligare kanske 2000€

Men om du ex vill använda Infront för aktier endast iSverige och USA marknad ändå 600-800€ mån med livedata och historik.

Visst jämför med Bloomberg terminal så är det billigare.

Så nej Infront är inte för icke professionella traders.
Citera
2019-09-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Infront kostar som bas typ 220€ mån, vill du ha alla moduler / tillägg typ uppe i 1500€ i mån. Vill du även ha alla börsers live data referens data ytterligare kanske 2000€

Men om du ex vill använda Infront för aktier endast iSverige och USA marknad ändå 600-800€ mån med livedata och historik.

Visst jämför med Bloomberg terminal så är det billigare.

Så nej Infront är inte för icke professionella traders.

Vilken plattform tycker du är för icke professionella traders? Du nämnde IB, SAXO, CMC, IG.
Tack för info.
Citera
2019-09-04, 12:24
Medlem
Citat:
Vilken plattform tycker du är för icke professionella traders? Du nämnde IB, SAXO, CMC, IG.
Tack för info.

IB, SAXO, CMC, IG är brokers medan Infront är data, nyheter, analys och struktur även om Infront går köra emot broker för handel.

Så Infront är en avancerad handelsplattform men ingen broker.

IB och IG erbjuder ex plattform PRT utöver sina egna handelsplattform / API.

Oavsett vad du kör / vilken broker kostar det dock alltid pengar för livedata subscription och så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in