2019-09-03, 14:11
  #81589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man ser ju rätt tydligt på status.st-diagrammet över tid hur de olika instituten skiftar i stabilitet. Den jämnaste kurvan får nog anses vara Novus (ljusgrön). Inizio (marinblå) är den som tycks ligga närmast det glidande medelvärdet över tid. Demoskop (lila) är betydligt mer taggig. Sentio (brunröd) svänger vildast av alla, där snackar vi rattfylla med minst 4 promille. Så även om man utifrån inte kan säga med säkerhet hur fördelningen mellan tur och skicklighet såg ut, pekar det mesta på att deras insats 2010/2014 berodde mer på tur.

Är otroligt trött på det här gamla ”jojo man kan ha tur en gång, men TVÅ gånger? OMÖJLIGT!”. Det är klart som fan att man kan ha tur två gånger i rad. Att komma närmast på ett parti två val i rad är liksom inte att jämföra med två jackpots på Lotto eller två blixtnedslag på samma ställe. Och hade det handlat om skicklighet hade Sentio inte stått där med +6,5 fel på SD 2018.

I övrigt tycker jag det är rätt talande att många i tråden som tyckte Sifo borde ges livstids näringsförbud alt avrättas för att de hade SD på 9,9 2014 (3% för lågt), kan låta Sentios och YouGovs bommar med 6,5 resp 6,7 passera med typ ”nåja, sånt kan hända den bäste”. Att missa med 3% är skåpmat sedan långt innan SD fanns i bilden. Men att missa med 6,5/6,7 är svenskt rekord. Finns inget i OU-arkiven sedan 2000 som gick så totalt åt helvete som det.

Ja, Sentio står ej högt i kurs nu efter mätningarna till valet och Arves inkompetenta förklaringar.
2019-09-03, 14:35
  #81590
Medlem
Jag tyckte mig läsa på Nyheter IDAG att SD gått om S i Sentios augustimätning. Jag kom inte längre då jag inte är Pluskund.
Kan någon här kolla upp det?
Skulle så vara fallet misstänker jag att CrispyKreem har en övernaturlig förmåga att sia enligt ett av hans inlägg här nr 81577.
2019-09-03, 15:28
  #81591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag tyckte mig läsa på Nyheter IDAG att SD gått om S i Sentios augustimätning. Jag kom inte längre då jag inte är Pluskund.
Kan någon här kolla upp det?
Skulle så vara fallet misstänker jag att CrispyKreem har en övernaturlig förmåga att sia enligt ett av hans inlägg här nr 81577.
Inlägg 81510

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Sentio.

Från Twitter:
Sd 23,5%
S 23,2%
M 18,3%
V 10,5%
C 6,1%
Kd 5,8%
L 5,4%
Mp 4,7%
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-03 kl. 15:33.
2019-09-03, 16:35
  #81592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Inlägg 81510

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Sentio.

Från Twitter:
Sd 23,5%
S 23,2%
M 18,3%
V 10,5%
C 6,1%
Kd 5,8%
L 5,4%
Mp 4,7%

Tack för detta! Lite genant att jag inte sett detta tidigare, men jag är inte så flitig med FB nu av orsak.
Jag tror inte på denna Sentio mätning, men ändå kom det en ljusglimt i sinnet. Inget närstående val i alla fall.
2019-09-03, 17:18
  #81593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Tack för detta! Lite genant att jag inte sett detta tidigare, men jag är inte så flitig med FB nu av orsak.
Jag tror inte på denna Sentio mätning, men ändå kom det en ljusglimt i sinnet. Inget närstående val i alla fall.
På fredag kommer sannolikt säsongens första Demoskop (de tar semesterpaus i augusti, övriga kör juli eller ingen paus alls).

Hur det nu ska fungera när Demoskop och Inizio gått samman vet jag inte, blir ju skumt om de ska serva både Aftonbladet och Expressen samtidigt med samma mätning...
2019-09-03, 19:31
  #81594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
På fredag kommer sannolikt säsongens första Demoskop (de tar semesterpaus i augusti, övriga kör juli eller ingen paus alls).

Hur det nu ska fungera när Demoskop och Inizio gått samman vet jag inte, blir ju skumt om de ska serva både Aftonbladet och Expressen samtidigt med samma mätning...
Slog upp nu och läste om sammanslagningen. Det ska bli vassa resultat. Inizio behåller sin panel och Demoskop sina + nya. Det måste bli många deltagare.
Intressant. Resultat i både AB och Expressen. Vem vet, kanske dessa också går ihop nu när Chefen för Expressen avslutat sitt verk.

Undrar om den nya skönjbara mildheten från M och KD, och minsann kanske också från C och L, mot SD, kan märkas i ny OU. Fast jag har svårt att tro att folk har märkt åsiktsskillnader i vem som ska få vara med innanför dörrarna i senaste
" nationella " samlingen mot gängkriminaliteten. Även C och L tyckte att SD skulle få vara med.
Hur blir det om folk inte behöver " tycka synd om " SD längre? När de blir som de andra? Kanske siffrorna sjunker? Jag skulle inte bli förvånad.
2019-09-04, 00:13
  #81595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
SD har blivit ett parti för gubbar och gummor. Oavsett AfS, så har ett sådant parti inte framtiden för sig.

När det gäller AfS så har inte utfallet motsvarat ambition och förväntningar. Men antalet sympatisörer har inte bara behållts, utan växer. Dessutom snabbare än SD i samma fas.

Titta på Finland och Danmark. Decradikala alternativen tar terräng. Men håll dig du till öppen svenskhet och S 2.0.
Blablabla. Finns redan 200 sidor av SD-smädelser, en taktik som gav er 0,3 % 2018 och minus 1000 röster i år. Off-topic.

För att fokusera på opinionen:

Jag fick veta av en annan medlem att AfS låg på 1,1 % i Sentio, vilket var för genant lågt att påtala eller du förmodligen inte ens kände till eftersom det inte stod på Twitter. Det återstår att koppla det till en motsvarande nedgång för SD. Senaste Sentio påvisar det icke. Vi får se i nästa undersökning, gubbar och gummor!
2019-09-04, 09:19
  #81596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Slog upp nu och läste om sammanslagningen. Det ska bli vassa resultat. Inizio behåller sin panel och Demoskop sina + nya. Det måste bli många deltagare.
Intressant. Resultat i både AB och Expressen. Vem vet, kanske dessa också går ihop nu när Chefen för Expressen avslutat sitt verk.

Undrar om den nya skönjbara mildheten från M och KD, och minsann kanske också från C och L, mot SD, kan märkas i ny OU. Fast jag har svårt att tro att folk har märkt åsiktsskillnader i vem som ska få vara med innanför dörrarna i senaste
" nationella " samlingen mot gängkriminaliteten. Även C och L tyckte att SD skulle få vara med.
Hur blir det om folk inte behöver " tycka synd om " SD längre? När de blir som de andra? Kanske siffrorna sjunker? Jag skulle inte bli förvånad.

De verkar ju inte ha märkt att 120 granater briserat så varför skulle de märka eller bry sig om något så trivialt? Man måste ju inte vara dödsknarknazist för att minnas att detta är vad de sagt _varje gång_ tidigare och exakt INGET har hänt, inga avvisas, inga stoppas vid gränserna ingeting ingenting ingenting.

Bara att inse att folk, särskilt svenskar i gemen är debila idioter ungefär som barn som inte klarar att knyta skorna fast i detta fall med rösträtt.

SD verkar allt mer stagnera efter exponentiell tillväxt är det naturligt men man suger ju först upp de allra lättaste därefter kostar det allt mer att få in varje väljare.

Har vart på flera marknader i år och SD är det enda partiet jag sett som deltagit överallt så gräsrötterna finns och de jobbar på men troligen så går det segt. Det säger ju iofs rätt mycket att SD snart är det enda partiet som har gräsrötter, resten är ivägflugna och osynliga där folk är.

Nästa gång det är val har väl ändå S 1 miljon nya röster importerade
2019-09-04, 11:18
  #81597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
De verkar ju inte ha märkt att 120 granater briserat så varför skulle de märka eller bry sig om något så trivialt? Man måste ju inte vara dödsknarknazist för att minnas att detta är vad de sagt _varje gång_ tidigare och exakt INGET har hänt, inga avvisas, inga stoppas vid gränserna ingeting ingenting ingenting.

Bara att inse att folk, särskilt svenskar i gemen är debila idioter ungefär som barn som inte klarar att knyta skorna fast i detta fall med rösträtt.

SD verkar allt mer stagnera efter exponentiell tillväxt är det naturligt men man suger ju först upp de allra lättaste därefter kostar det allt mer att få in varje väljare.

Har vart på flera marknader i år och SD är det enda partiet jag sett som deltagit överallt så gräsrötterna finns och de jobbar på men troligen så går det segt. Det säger ju iofs rätt mycket att SD snart är det enda partiet som har gräsrötter, resten är ivägflugna och osynliga där folk är.

Nästa gång det är val har väl ändå S 1 miljon nya röster importerade
Nu när det bildats ett islamistiskt parti, NYANS, lär denna miljon röster gå hit. En stor förlust för S, och ett tillskott till SD från folk som förhoppningsvis vaknar.
Nu lär det ta några år innan vaknande sker, så vi lär inte se det i OU förrän 2022 innan valet.
2019-09-06, 18:04
  #81598
Medlem
SD-rekord i Demoskop pga gängskjutningarna - och nu är det från S väljarna strömmar, som väntat.

S: 24,0 (-1,9)

V: 8,8 (+ 0,9)

MP: 4,9 (-0,4)

M: 19,4 (+1,8)

L: 4,6 (+0,5)

KD: 6,5 (-1,5)

C: 8,4 (-0,9)

SD: 21,4 (+1,8)

S, V, MP: 37,8 (-1,3)

M, KD: 25,9 (+0,3)

L, C: 13,0 (-0,5)

Osäkra: 7,5 (+0,7)

Övriga: 1,8 (-0,4)

(Gamla Demoskoprekordet var 21,0 i juni+juli 2018. Högsta under krisen 2015 var 19,5).
Strategiskt är det väldigt, väldigt bra att det nu är från S som väljarna kommer. S har under senaste c:a 2 åren verkat tro att man riskfritt kan svänga tillbaka mot MP-asylkramandet efter att tillfälligt ha tuffat till sig under en period 2016. Bra också att det sker mitt under migrationskommitténs möten.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-09-06 kl. 18:15.
2019-09-06, 18:22
  #81599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD-rekord i Demoskop pga gängskjutningarna - och nu är det från S väljarna strömmar, som väntat.

S: 24,0 (-1,9)

V: 8,8 (+ 0,9)

MP: 4,9 (-0,4)

M: 19,4 (+1,8)

L: 4,6 (+0,5)

KD: 6,5 (-1,5)

C: 8,4 (-0,9)

SD: 21,4 (+1,8)

S, V, MP: 37,8 (-1,3)

M, KD: 25,9 (+0,3)

L, C: 13,0 (-0,5)

Osäkra: 7,5 (+0,7)

Övriga: 1,8 (-0,4)
SD har legat still i tre och ett halvt år eller förmodligen t.o.m. tappat, men den tendens vi ser nu tror jag är på riktigt. SD kommer fortsätta öka från de här nivåerna i takt med samhällskollapsen.

Noteringen 47,3 för det konservativa blocket är förmodligen i närheten av en toppnotering i traditionella institut. Finns säkert högre siffror, men den vanligaste siffran är 45 procent.

Bra också att KD fortsätter straffas för sin migpol. De förnekar det, men de har lärt sig en läxa och kan komma bli mer radikala än SD när överlevnaden står på spel.
__________________
Senast redigerad av Friherr 2019-09-06 kl. 18:24.
2019-09-06, 18:43
  #81600
Medlem
flytandelyckas avatar
Jag vet att det är mestadels män som går över till SD och mina fördomar säger mig att det är etniskt svenska socialdemokrater som lämnar vilket gör det ännu värre för S.. Börjar SD tömma S på denna grupp kommer SD snart bli störst bland LO också. Fortsätter det kommer det snart inte vara några riktiga "arbetare" kvar i S vilket skulle vara förödande för partiet. Hela deras existens bygger ju historiskt på att de ska locka hårt arbetande svenssons.. SD bör fortsätta locka LO-medlemmar, de kommer vinna stort på det och inte lägga för stort fokus på att locka kvinnor, det kommer inte gå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in