2019-09-03, 14:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är ett slabbigt mord. Det är inte planerat i många minuter eller sekunder sett till var det äger rum. Men det (akten, våldshandlingen, valet att ha ihjäl just henne) kan vara föreställt och föregripet mentalt relaterat till någon händelse eller utveckling eller ultimatum eller förveckling. Som inte kan accepteras eller tillåtas passeras. Handlingen kan vara ”övad”, förföreställd. Men mest i termer av straffhandlng eller eliminering eller dyl. Med visst genomtänk runt hur man slingrar sig ur det sen. Det är ju henne han vill och behöver slå ihjäl, inte vem som helst, och hon är ju där, så då får Mohammed komma till berget.

Han har ju inte gått runt med ett allmänt motiv att ha ihjäl henne. Och sen kunnat välja tid o plats. Han har ihjäl henne för att hon ger fel svar där och då eller kort tidigare och för att det inte ges några andra chanser antagligen. Och tid och rum är både scen och gräns för scenen, dvs för vad som är görligt (inget i princip). Smack och sen spring. Tror jag.
Är du alldeles säker på att du inte menar hen?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-03 kl. 14:57.
Citera
2019-09-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Tro räcker inte, rätten måste finna bevisen tillräckliga. Dessutom är det en tingsrätt först men allt vad det innebär av svajiga domslut.
Självklart tingsrätt. Har någon ifrågasatt det?
Citera
2019-09-03, 14:58
Medlem
En undran: Bärgarvittnet, hen såg bara en person springa längs planket.
Hur får man ihop det scenariot?
Citera
2019-09-03, 14:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det här är inget rykte. Du får tro vad du vill och jag tänker inte delta i dina cirkelresonemang.
Personerna som SD försökte få kontakt med upplevde stort obehag och istället för att låta SD ge sin historia kontaktade de polisen.

Ojojoj.
Detta har jag missat i flödet!

DÅ förstår man hur "fräck" han är.
Han går helt klart över gränsen, saknar finliret men förstår det inte.

Det säger väldigt mycket om honom.
Inte gör man så här om man är oskyldig och förstår var gränserna går.

Jag kan förstå att det måste kännas hemskt att vara oskyldigt misstänkt.
Man skulle nog helst vilja förklara, skrika ut sin oskuld på hela gatan.

Men om man har någon slags pejling på läget, går man inte runt till vilken granne som helst och förklarar, utan man håller lite låg profil, pratar med de man känner närmast och bäst som vänner och släkt. Om man är oskyldig och tiden går, det drar ut på tiden blir det naturligtvis ett oerhört lidande. Men man går ändå inte runt och försöker övertyga folk på det viset.

Att de som fick "hans version" tyckte att det var så obehagligt att de kontaktat polisen säger rätt mycket...

Bra gjort!

Kanske det var ett vittne som blev "tystad" på det viset?
Jag kan ju bara tänka mig hur det skulle kännas om man visste att man satt inne med någon uppgift och sedan få påhälsning av den misstänkte som vill berätta sanningen...
Halt och obehagligt, med ett våldskapital som man nu vet om.

Knackeliknack, här kommer jag...

Frågor som annars kunde kännas ganska banala och sådant som grannarna naturligtvis pratar om kan plötsligt kännas brännande.
Citera
2019-09-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag trodde att det skulle uppfattas så som att det var vägrenen och inte mitt på den vita fillinjen
Personen gick alltså på kanten av vägen.

Okej mer bekväm än mån om att hålla sig dold med andra ord. Men var tog den andra gärningsmannen vägen. Trådmajoriteten är övertygad om att det var två i maskopi. Om HD skulle gått direkt hem vore risken för att bli sedd av någon som visste vem det var överhängande. En risk man aldrig skulle ta. Särskilt inte som de andra tog en väg mer avskärmad från grannskapet, det vore helt meningslöst i så fall. Båda borde valt en omväg.
Citera
2019-09-03, 15:03
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lite osäker på det också iom att det är just ansiktet som JM säger blev illa skadat.. om det ens stämmer.
Någon tyckte LW var fin i ansiktet det var där hennes styrka låg ?
De kanske inte hade tänkt slå ihjäl henne men JM säger annat ?
Citera
2019-09-03, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är ett slabbigt mord. Det är inte planerat i många minuter eller sekunder sett till var det äger rum. Men det (akten, våldshandlingen, valet att ha ihjäl just henne) kan vara föreställt och föregripet mentalt relaterat till någon händelse eller utveckling eller ultimatum eller förveckling. Som inte kan accepteras eller tillåtas passeras. Handlingen kan vara ”övad”, förföreställd. Men mest i termer av straffhandlng eller eliminering eller dyl. Med visst genomtänk runt hur man slingrar sig ur det sen. Det är ju henne han vill och behöver slå ihjäl, inte vem som helst, och hon är ju där, så då får Mohammed komma till berget.

Han har ju inte gått runt med ett allmänt motiv att ha ihjäl henne. Och sen kunnat välja tid o plats. Han har ihjäl henne för att hon ger fel svar där och då eller kort tidigare och för att det inte ges några andra chanser antagligen. Och tid och rum är både scen och gräns för scenen, dvs för vad som är görligt (inget i princip). Smack och sen spring. Tror jag.

Slutkläm: Skulle det till slut visa sig i Fup att karln haft sin mototrolla i fickan och att polisen i själva verket kan redogöra för hans och LW:s exakta rörelser fram till andra syrénbusken eller så — vilket inte alls är otänkbart givet exv de groteska s(ch)nitzlar som lille Mantorp lämnade efter sig i det länge oerhört publikt mystifierade fallet — så skulle det ju vara lite av en besvikelse, det medges. Det betyder att spänningen kanske inte var så dramatisk after all. Den som lever får se.

Får du in HD i det här pang- bom- spring- scenariot?
Citera
2019-09-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Självklart tingsrätt. Har någon ifrågasatt det?

Näää Men tingsrätternas nämndemän brukar vara fulla av känslor till skillnad från de mer kallsinniga juristerna i hovrätten. Har de bara fått ett uns av den dos "flashbackmobben" har i sig så kan det bli fel. Vet inte vilka direktiv som gäller, vad de får läsa och påverkas av men å andra sidan kan ingen kontrollera det.
Citera
2019-09-03, 15:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Gammal vana... men tankegången var nog ändå tredje person maskulinum. Jag har egentligen inga förutfattade meningar alls på just den punkten här, men givet just detta fall som vi spankulerar över så var det nog så jag tänkte.

Jag hade ett tillägg. I förra posten. Var inget viktigt tror jag.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-03 kl. 15:11.
Citera
2019-09-03, 15:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Får du in HD i det här pang- bom- spring- scenariot?

Inte riktigt. Där visar sig kanske mina förutfattade meningar trots allt. Har väl förlorat oktantalet med verkligheten.

Har du en idé?

Möjligen att han svischar in hos HD och frågar efter pelletsbrännare och grovtvättmaskinen. Men säger inte något till henne om ngt förrn de sitter på planet hem från USA. Fast då bara att det är HD han älkslar och att LW var oskicklig mä kvinnor, flåt män, och man kan aldirg veta vad såna flickor råkar ut för. Säg inget till nån. Nåt sånt. Och mot det har hon inte stort att invända.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-03 kl. 15:30.
Citera
2019-09-03, 15:10
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
En undran: Bärgarvittnet, hen såg bara en person springa längs planket.
Hur får man ihop det scenariot?

Om vi bortser från scenariot, Att personen utmed motorvägen setts springa är för mig nytt tillika viktig information! Vill med mitt goda minne erinra mig om att chauffören sett person kommit gående!?

Reserverar mig för att jag missat något i föregående inlägg. De tilltar i rasande fart...
Senast redigerad av Enorm 2019-09-03 kl. 15:15.
Citera
2019-09-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Korta versionen:
Mordet på Lena har berört mig och jag tänker följa det här tills hon har fått upprättelse.

Den längre:
Jag hittade tråden efter flera dagars letande efter rubriker i såväl media som på flashback efter att jag hört en av P4:as lokalradiostationer rapportera under tisdagen den 15:e att en kvinna i Örebro misstänktes vara kidnappad sen måndagskvällen. Jag färdades i bil genom fyra län och minns inte vilken lokalstation som rapporterade om kidnappningen, men minns att jag tänkte att det här låter väldigt besynnerligt.
Jag antar att jag, enligt dig, räknas in i något av "teamen" eftersom jag varit trådaktiv och följt med i tråden sen starten, men jag är inte med i något team.
Känner ingen av de inblandade i mordfallet (tacksamt nog) och antagligen ingen skribent heller, fast det känns som att man börjar känna en del efter 15 månaders "trådhäng".
I tråden finns många eminenta trådskribenter som förhöjer tråden med väldigt intressanta inlägg innehållande detaljer som kanske inte ens utredningen hade uppmärksammat utan trådens hjälp. En del skriver rena fakta, andra målande, en del fantiserar, några inflikar intressanta detaljer som gått andra helt förbi - ibland uppfattar vi lika och andra gånger olika. Ibland dyker det upp lite elaka troll, men även snälla. De flesta troll är inte så tålmodiga och brukar tröttna efter en tids gnabbande, men några är riktigt envisa och kommer tillbaka efter semestrar - om de jobbar i lag vet jag inte.

-------------------

Länk till inlägg med Sammanfattning för nytillkomna:
www.flashback.org/sp68585916

Svar på den korta versionen. Det låter ju rimligt.

Svar på den långa, det låter inte alls som distans till fallet utan att du vet vilka de skyldiga är och inget kan ändra på den uppfattningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in