2019-09-03, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Nej du ingår i "team fälla Davidssons" och det gör de flesta extremt trådaktiva. Men hur insyltade är ni egentligen, perifera, bekanta med, eller rent av släkt till de inblandade?

Jo men det har någon redan skrivit som svar, att de blivit outade och hotade på grund av närhet till fallet.

Jag tror nog också att jag ingår i "TeamFällaDavidssons"
Det gör jag eftersom jag vill att människor som har ihjäl folk skall hamna i fängelse.
Jag vill att offrets nära och kära skall få upprättelse, och få en ärlig möjlighet att gå vidare i livet med vetskapen av att deras barns, mors, systers mördare sitter bakom lås och bom.

Jag är övertygad om att Åklagaren har fått tag i dom skyldiga till detta.
Och jag tror att en till skall åka på skyddande av brottsling.

Det är förbannat svårt att få någon häktad för mord. Det tog 3 ggr innan Åkl kund få in SD häktad på "sannolika skäl" och det innebär att rätten har haft ett extra öga på Åkl bevisning.
När sen Åkl traskar in med HD till rätten (i detta uppmärksammade fall) så vill det nog fan till att Åkl har med sig ordentligt med bevisning, eftersom rätten då än mer kollar en extra gång.
I mina ögon så har Åkl gjort ett gediget arbete, och bevisningen MÅSTE ha funnits där, för annars hade INTE rätten gått med på en häktning av HD.

Så jag TROR stenhårt på att ÅKL har rätt personer i förvar, och att en till kommer åka på "skyddande".
Därför ingår jag i "TeamFällaDavidssons"
Citera
2019-09-03, 14:05
Medlem
Citat:
Dessvärre för dom och för deras barn kommer de till döddagar att vara mördarparet om man inte hittar en annan gärningsman.
Nästa bättre att vara Thomas Qvick som friades från en hel rad mord utan att en alternativ gärningsman dök upp i ett enda av fallen. Han går omkring fri och vit som snö.

Men varför ska man hitta någon annan GM/GMK?
Dom verkar ju sitta där dom sitter pga något.
Citera
2019-09-03, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det gör jag eftersom jag vill att människor som har ihjäl folk skall hamna i fängelse.
Jag vill att offrets nära och kära skall få upprättelse, och få en ärlig möjlighet att gå vidare i livet med vetskapen av att deras barns, mors, systers mördare sitter bakom lås och bom.

Det är förbannat svårt att få någon häktad för mord. Det tog 3 ggr innan Åkl kund få in SD häktad på "sannolika skäl" och det innebär att rätten har haft ett extra öga på Åkl bevisning.
När sen Åkl traskar in med HD till rätten (i detta uppmärksammade fall) så vill det nog fan till att Åkl har med sig ordentligt med bevisning, eftersom rätten då än mer kollar en extra gång.
I mina ögon så har Åkl gjort ett gediget arbete, och bevisningen MÅSTE ha funnits där, för annars hade INTE rätten gått med på en häktning av HD.

Så jag TROR stenhårt på att ÅKL har rätt personer i förvar, och att en till kommer åka på "skyddande".

Ja och jag är övertygad om att de digitala bevisen och dna från HD på mordplatsen kommer vara avgörande. Inte förglömma det nya vittnet.
Citera
2019-09-03, 14:12
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Nej du ingår i "team fälla Davidssons" och det gör de flesta extremt trådaktiva. Men hur insyltade är ni egentligen, perifera, bekanta med, eller rent av släkt till de inblandade?

Korta versionen:
Mordet på Lena har berört mig och jag tänker följa det här tills hon har fått upprättelse.

Den längre:
Jag hittade tråden efter flera dagars letande efter rubriker i såväl media som på flashback efter att jag hört en av P4:as lokalradiostationer rapportera under tisdagen den 15:e att en kvinna i Örebro misstänktes vara kidnappad sen måndagskvällen. Jag färdades i bil genom fyra län och minns inte vilken lokalstation som rapporterade om kidnappningen, men minns att jag tänkte att det här låter väldigt besynnerligt.

Jag antar att jag, enligt dig, räknas in i något av "teamen" eftersom jag varit trådaktiv och följt med i tråden sen starten, men jag är inte med i något team.
Känner ingen av de inblandade i mordfallet (tacksamt nog) och antagligen ingen skribent heller, fast det känns som att man börjar känna en del efter 15 månaders "trådhäng".

I tråden finns många eminenta trådskribenter som förhöjer tråden med väldigt intressanta inlägg innehållande detaljer som kanske inte ens utredningen hade uppmärksammat utan trådens hjälp. En del skriver rena fakta, andra målande, en del fantiserar, några inflikar intressanta detaljer som gått andra helt förbi - ibland uppfattar vi lika och andra gånger olika. Ibland dyker det upp lite elaka troll, men även snälla. De flesta troll är inte så tålmodiga och brukar tröttna efter en tids gnabbande, men några är riktigt envisa och kommer tillbaka efter semestrar - om de jobbar i lag vet jag inte.

-------------------

Länk till inlägg med Sammanfattning för nytillkomna:
www.flashback.org/sp68585916
Citera
2019-09-03, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Om SD är inblandad så tänker jag att detta var det smartaste stället. SD visste att han skulle bli misstänkt iom historiken med LW. Bättre då att välja en plats på hemmaplan där han av naturliga skäl rörde sig. Större risk som någon annan skrev om han skulle ha lurat iväg LW längre bort. Dels pga att mobilernas position skulle ha avslöjat att han och LW varit samtidigt på annan plats - att sätta på flygplansläge en längre stund och på det viset avslöja att man inte ville lämna digitala spår vore inte heller så smart.
Om man bortser från digitala spår så lämnar man andra spår efter sig som blir svårare att bortförklara på främmande plats. Stor risk med vittnen någonstans längs vägen dit, på plats och vägen hem.
Till sist så har han dessutom ett ganska rimligt försvar iom platsen, nämligen: Tror ni att jag är så dum att jag skulle ha ihjäl LW när jag iom hennes polisanmälningar alldeles uppenbart skulle ha varit den första att bli misstänkt? Och om jag nu vore så korkad, tror ni verkligen att jag skulle ha valt en så idiotisk plats att utföra detta på?

Om SD är inblandad tror jag att allt är genomtänkt in i minsta detalj.

Vad han däremot ev inte hade räknat med i kalkylen var att hans telefon skulle ha kunnat hoppa mellan två master precis där vid vägen och således avslöja förflyttning trots att han höll sig inom området.
Eller att den skulle koppla upp sig mot LWs wifi utanför hennes hus.

Observera att detta inte är fakta, jag vet inte om någons telefon har kopplat upp sig mot vare sig annan mast eller annans wifi. Men det är förslag på vad som kan ha hänt (har ju kommit upp i tråden från flera håll som rimliga scenarion).

Finns mer att spåna om kring detta men texten blir för lång, de som har tagit sig hela vägen hit i min textmassa greppar förhoppningsvis iaf andemeningen.

Ps: Mitt inlägg utesluter absolut inte HD, men jag tror att SD, oavsett HDs inblandning och roll, har varit med och tänkt igenom varje litet steg och det grundligt.
Om man nu inte vill att ens mobils position ska avslöjas på platsen, varför inte bara då lämna den hemma?

Den platsen LW mördades på, innebär även den en väldigt stor risk för vittnen! Det är ett relativt öppet område om man säger så... Dels risken att någon kan ha bevittnat själva dådet, men också att någon kunnat se SD, HD eller LW tillsamman den aktuella kvällen... Att mörda LW där, så nära sitt hem, så pass öppet, det är idioti...

Jag säger det igen... Det är isåfall ett av de sämsta planerade mord jag hört talas om... Jag tror inte detta var planerat... Det är så dåligt utfört... Man har inte ens bemödat sig att flytta på kroppen...
Citera
2019-09-03, 14:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det är lite förvånade att den annars så fiffige HerrTeamDavidsson inte tagit till såna möllerska knep, med tanke på hans vanligtvis så subtila hälsningar i geologgarna ;-)

Nu tänkte jag främst på HD. Det kunde ev vara allmänt talande rörande otrivsel i fängsligt förvar. møller försökte väl också inleda små förhållanden under parollen gräv där du står. Är man oemotståndlig så är man. Men andras trängtan går kanske först till ens närstående, inte till möjliga vehikel i sanitetsutrymmena.

SD verkar inte riktigt förmedla känslan att han skulle tro sig kunna vinna någon opinion för någonting, riktigt. Inte längre. Det kunde vara vara en fråga om självinsikt, relativt møllan, om det inte vore för den distinkta känslan man får att han iofs gärna skriver, men faktiska repliker är inte nödvändiga, eller oönskade rent av. Läs och imponeras. Hyllningar kan vi ta vid nästa event... Det kan ju vara mycket begärt att kunna skriva till Söderflamman på en postit-lapp och en bruten pennstump med de kraven på panache, air, persona och skriftlig framställning. møllan blygdes näppeligen för sitt skriftspråk... Hans ”frustration” är väl i så fall djupt känd men svår att sätta ord på och transponera till ngt konstruktivt för hans sak.

møllan ville komma så nära inpå livet som möjligt på sina offer, så att hon i princip kunde krama ihjäl dem. LW:s mördare ville nog mer sätta punkt för vidare meningsutbyte. Kanske.

En selfiestick skulle vara det perfekta mordvapnet iofs...
(”Honan6” har ännu inte funnit den idén fyndig... 🌰🏌️‍♂️🤸🏼‍♂️)
Citera
2019-09-03, 14:31
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Är den inte oerhört dumt att gå på vägbanan i stället för i kanten nedanför vägrenen eller eventuellt bland buskarna även om det skulle vara betydligt jobbigare. Du ska se att det nog var ett fyllo trots allt.
Jag trodde att det skulle uppfattas så som att det var vägrenen och inte mitt på den vita fillinjen
Personen gick alltså på kanten av vägen.
Citera
2019-09-03, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag tänkte mer på en mördares tonårsbarn som skrek av rädsla över vad hen såg sin förälder göra
Ja, alltså... Om så vore fallet, att barnen skulle ha bevittnat det hela!? Då borde detta kommit fram för länge sen tycker jag...

Tänk dig själv att bevittna ett brutalt mord, när man är så pass ung... Sådant sätter spår för resten av livet... Blir också svårt att låtsas som ingenting, inför vänner och bekanta...

Jag hade iallafall inte klarat av att gå runt med detta på mitt samvete, utan att ha berättat för någon, och lättat mitt hjärta lite... Och när man väl har sagt det till någon, då hade det inte stannat där, oavsett hur mycket ”kompisen” lovat att inte föra det vidare... Det hade kommit ut direkt!???
Citera
2019-09-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9

Tydligt och klart inga skenheligheter om att det ska krävas bevis. Men tro räcker inte som tur är.
Citera
2019-09-03, 14:50
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror du?
Jag som precis har börjat vela åt andra hållet.
Att SD har tagit fram sitt Ess ur skjortärmen.

Han kan ha gömt något hos HD utan att hon vet om det. Och felaktigt pekat ut henne.

Kanske har han medvetet vänt HD mot LW för att både klara sig själv ut lögnerna och kanske han har på det viset fått henne mycket aggressiv mot henne. T ex kan han precis om några i tråden spekulerat om fått HD att tro att lW aldrig låtit honom vara ifred, att hon är den ende som vill något och det är därför hon har anmält honom.

Hans fina förklaring har vi sett i @charcoals inlägg. Där insinuerar SD att anmälningarna blev nerlagda direkt och att LW erkänt att hon ljugit.

På det viset kan det finnas konversationer mellan SD och HD där man kan se hennes enorma ilska mot LW, kanske hat och kanske t om väldigt hätska uttalanden om henne och vad hon önskar henne.

Så illmarig jag tycker mig se SD, så skulle det inte förvåna mig ett dugg om han var beredd att inte bara använda detta när han själv var i kris, utan att han illvilligt har planterat sådant "utifall att ".

Jag tror vad som helst om honom.
Det som fått mig att börja tänka i sådan banor är dels den narcississtiska bild han ger av sig själv, anmälningarna där jag tror mest på LW (underförstått för mig är att SD ljuger till polisen) och det vi sett i tråden med hot och kartläggning av användare. Detta lägger jag på SD som stor manipulatör av personer som har blivit använda som förlängda armar åt en bläckfisk.
Detta är en teori.

Sedan kan jag svänga åt ett annat håll.
Och då kan jag tycka att HDs leenden aldrig når ögonen.
Varför?
Är hon en kvinna som lever i ett förhållande med en man som är stark kontrollerande? Också ett offer?
Är de tomma ögonen en person som ler krystat för att hon måste, hon mår inte bra. Hon känner sig tom på känslor?

Sätter hon igång skilsmässan för att hon vill ut från förhållandet men misslyckas? Och nu kan hon se vad som händer med den som försöker dra sig ur?

Eller är hon en del av det här på ett mer medvetet plan?
Är de tomma ögonen i själva verket iskalla ögon?

Är det därför paret har kunnat fortsätta att leva som par och se ut som inget har hänt.

Jag pendlar som en vindflöjel. Inget blir begripligt.

SD saknar enligt egen uppgift nerver och han kan iskallt ha kalkylerat med den uppkomna situationen att båda kan komma att sitta anhållna samtidigt. Paret har fått otroligt mycket tid till att repetera ett varsitt försvarsupplägg. Det kan bli knivigt att hålla en repeterad linje om den tekniska utredningen motbevisar deras utsagor och i det här fallet tror jag att HD är den som kommer att bryta samman och berätta sin version medan SD kommer att fortsätta förneka. Jag tror det enda ess som hade kunnat räddat honom vore en gift kvinna har kärat ned sig i honom och som träder fram i sista sekund för att berätta att hon varit tillsammans med SD under den kritiska timmen, men inte velat avslöja något för sin man.

Idag tycks båda sakna alibi och jag funderar på vem/vilka som varit HD:s alibi tidigare, om hon hade det ens. Annars kan jag tänka mig att döttrarna, föräldrarna, systern, JG eller Sillen hade övertalats att ge henne falskt alibi och någon av dessa vill inte vara med och vittna falskt längre.

SD tror jag inte alls mår dåligt i detta. Han blir uppmärksammad, sedd, hörd och bekräftad. Han ser det som en möjlighet att mäta sig mot utredarna i en spännande tävling där han tror sig bli segraren.

HD har verkligen inte sett ut att mått bra och stämmer reaktionen vid anhållan som rapporterades av NA och sen togs bort, så kan nog häktningen bli som en befrielse om de pytsar i henne lite lugnande förstås. Det måste ha varit ett helvete för HD att ständigt spela den lyckliga familjen och gå runt med ett ansträngt leende som inte når ögonen.

Nu längtar jag till fredag och lördag, men frågan är om de plockar in en tredje person innan dess. Jag tyckte Aftonbladets fråga om den saken hade kunnat besvarats med ett enkelt Nej, istället för Inga kommentarer.

--------------------------------

Länk till inlägg med Sammanfattning för nytillkomna:
www.flashback.org/sp68585916
Citera
2019-09-03, 14:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Om man nu inte vill att ens mobils position ska avslöjas på platsen, varför inte bara då lämna den hemma?

Den platsen LW mördades på, innebär även den en väldigt stor risk för vittnen! Det är ett relativt öppet område om man säger så... Dels risken att någon kan ha bevittnat själva dådet, men också att någon kunnat se SD, HD eller LW tillsamman den aktuella kvällen... Att mörda LW där, så nära sitt hem, så pass öppet, det är idioti...

Jag säger det igen... Det är isåfall ett av de sämsta planerade mord jag hört talas om... Jag tror inte detta var planerat... Det är så dåligt utfört... Man har inte ens bemödat sig att flytta på kroppen...

Det är ett slabbigt mord. Det är inte planerat i många minuter eller sekunder sett till var det äger rum. Men det (akten, våldshandlingen, valet att ha ihjäl just henne) kan vara föreställt och föregripet mentalt relaterat till någon händelse eller utveckling eller ultimatum eller förveckling. Som inte kan accepteras eller tillåtas passeras. Handlingen kan vara ”övad”, förföreställd. Men mest i termer av straffhandlng eller eliminering eller dyl. Med visst genomtänk runt hur man slingrar sig ur det sen. Det är ju henne han vill och behöver slå ihjäl, inte vem som helst, och hon är ju där, så då får Mohammed komma till berget.

Han har ju inte gått runt med ett allmänt motiv att ha ihjäl henne. Och sen kunnat välja tid o plats. Han har ihjäl henne för att hon ger fel svar där och då eller kort tidigare och för att det inte ges några andra chanser antagligen. Och tid och rum är både scen och gräns för scenen, dvs för vad som är görligt (inget i princip). Smack och sen spring. Tror jag.

Slutkläm: Skulle det till slut visa sig i Fup att karln haft sin mototrolla i fickan hela tiden och att polisen i själva verket numera kan redogöra för hans och LW:s exakta rörelser fram till andra syrénbusken eller så — vilket inte alls är otänkbart givet exv de groteska s(ch)nitzlar som lille Mantorp lämnade efter sig i det länge oerhört publikt mystifierade fallet — så skulle det ju vara lite av en besvikelse, det medges. Det betyder att spänningen kanske inte var så dramatisk after all. Den som lever får se.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-03 kl. 15:27.
Citera
2019-09-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Ja och jag är övertygad om att de digitala bevisen och dna från HD på mordplatsen kommer vara avgörande. Inte förglömma det nya vittnet.

Tro räcker inte, rätten måste finna bevisen tillräckliga. Dessutom är det en tingsrätt först men allt vad det innebär av svajiga domslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in