Citat:
Teori: Helikoptern möter kraftiga motvindar när den når toppen på Skoddavarre. Den medurs roterande rotorn tappar fort lyftkraft på rotorsida med fartvinden, höger sida, och får ökad lyftkraft på motroterande vänster sida. Helikoptern svänger kraftigt åt höger och kolliderar med fjällsidan.
Det finns ett antal flaws i din teori, den är helt enkelt inte alls sannolik(=det kan inte inträffa så)
Rotorn fungerar som ett gyro och lyftkraften kommer 90 grader efter där bladet ger sitt lyft så framåtgående blad vill lyfta nosen om det får mer lyftkraft, bakåtgående vill sänka stjärten om lyftkraften minskar. Det är när bladet är längst fram resp längst bak som man skapar rollrörelser. Det kallas gyroskopisk precession om man vill googla på det.
Vindarna på Alta var variabla 3knop (1.5m/s) till ungefär nordliga 5-6 knop(3m/s) vilket är mycket svaga vindar.
Då blåser det generellt inte mycket högre upp heller och 300-450m som fjället de flög över är att räkna som ganska låglänt terräng så vindarna var med all säkerhet ovanligt svaga för att vara i området.
Detta styrks förutom av ditt länkade väder även av rökpelaren man ser på bilder från olyckan.
Eftersom helikoptern flög hyfsat ovanför bergformationerna innan den slutade synas på FR24 så var den hela tiden utsatt för den huvudvind som rådde, så man får ingen plötslig vind därifrån. Däremot kan man få ordentliga kytt om man flyger i störd luft bakom berg där huvudvinden ändrar riktning från denna( vindskjuvning).
Flightradarloggen täcker inte in olyckan utan slutar en bit norr om olycksplatsen. Det är med all säkerhet berget som är i vägen för mottagaren i området.
Det vi ser är att maskinen börjar dyka och öka farten, lågflygningen i samband med olyckan kom rimligen att ske cirka en minut efter sista FR24-ekot.
Än så länge tycker jag vi har för lite data för att skapa ett case, men jag tror fortfarande det är låga odds för en jack stall, just m.ht det vi hört om lågflygning och vad jag förstår en ganska ung pilot.